Colourpointen - blanding af perser og siameser?

Da jeg var barn, havde vi colourpoint. Det var dengang, de havde næser (eller… de to jeg har haft, havde det i hvert fald) og faktisk lignede det, som jeg fik at vide - nemlig at den første colourpoint var en blanding imellem perser og siameser. I dag ligner de jo egentlig bare persere med maske.

For mig giver det god mening, at colourpointen oprindeligt er den blanding, idet jeg har haft en colourpoint, der snakkede helt ad h… til og i øvrigt var enormt kælen - med dem, som det passede HENDE. Virkede meget siameser-agtigt :tihi: Faktisk var det bekendtskabet med den kat, der gjorde, at jeg var sikker på, at min næste kat skulle være siameser. Men jeg har flere gange fået at vide, at det er heeeelt forkert, og at der ikke er skyggen af siameser i colourpointen. Hvad er rigtigt?

mvh. tina

Ja, det var helt tilbage i ca 1930, at man forsøgte med krydsninger af perser og siameser, men colorpointen blev først anerkendt i 50erne, og i USA er det en selvstændig race…kan ikke lige huske hvad den hedder

Historie/oprindelse:
Colourpoint-katten bliver af mange kælekatteejere kaldt for ‘perseren med siameseraftegninger’. Denne betegnelse er ikke helt forkert, da colourpointen er blevet til ved parringer mellem disse 2 racer. Forsøg på at lave disse katte begyndte i Sverige i 1924 men blev ikke til noget. I Amerika i 1930’erne dukkede der katte op med det tilstræbte udseende; men det var først efter 2. verdenskrig at resultatet på meget seriøse avlsprogrammer, udført samtidig i England og Amerika, gav katte med den rigtige langhårspels, perserens bygning samt siameserens farveaftegninger.

Fundet her

De kaldes Himalayan, på grund af det manglende pigment. Himalayan Albinism er den farvebetegnelse på de dyr der er “siamfarvede” som kaniner med de samme pointfarver.
Marina,

Mange tak for jeres svar - jeg eeeeeelsker, når det en sjælden gang sker, at jeg får ret :slight_smile:

Er der så nogen, der ved, hvornår colourpointen tabte næsen og fik persernæse i stedet for?

mvh. tina

Colourpointen har været godt typet ( kortnæset ) i Mindst 10 år

Litza, det passer vist meget godt med, at jeg så havde en af de sidste med næser så :slight_smile: Tak for svaret.

mvh. tina

[quote=taina;273819]Mange tak for jeres svar - jeg eeeeeelsker, når det en sjælden gang sker, at jeg får ret :slight_smile:

Er der så nogen, der ved, hvornår colourpointen tabte næsen og fik persernæse i stedet for?

mvh. tina[/quote]

der er jo lidt forskellige meninger om hvad en ‘persernæse’ er og hvad ‘god type’ er :slight_smile:

…for mig er en ‘persernæse’ en kort bred næse som perser katten har haft her i DK indtil sidst i 80’erne/begyndelsen af 90’erne. For andre er en ‘persernæse’ den korte næse man ser på de moderne katte.
Jeg har selv dansk perser født i 1995 med fin (klassisk) næse

når man taler om ‘god type’ mener jeg derfor man skal opdele i to: den moderne/show perser og den oprindelige klassiske perser.

for den klassiske perser kan man se ideale proportioner her:

næsen skal så være lige så lang som den er bred.

jeg plejer at sige at der skal være plads til det yderste led af en lille kvinde tommelfinger. Næse på hankat må gerne være lidt længere & større end på hunkatte

godt typede perser katte er for mig kat som den her:

men type er jo ikke bare næsen…og en af de ting hvor jeg syntes at ‘typen’ er blevet ringere på de moderne colourpoints er øjne farven. Det er sjældent at jeg ser en kat med rigtige blå øjne - det er sådan noget meget lyseblåt noget i dag. En stor skam syntes jeg når jeg tænker på den øjenfarve de havde engang…men man har åbenbart syntes at næsen var vigtigere (det samme ses med sølvperser hvor de rigtig grønne øjne er blevet mere sjældne ). Mit indtryk er at man i høj grad har brugt fuldfarvede persere (orange øjne) for at ændre typen og det har ødelagt øjenfarve. (Jeg savner også de rigtig runde øjne - syntes mange af de moderne katte har fået øjne der er mere ‘firkantede’/dråbeformet - svært at forklare men meget lige for oven og dråbeformet for neden…)

Men de points der gives ved udstilling ændrede sig også (1980erne/1980’erne ?) så der gives flere point nu for type vs farve end tidligere. Ren farveavl er desværre også blevet sjælden…

Anyway ! bare lige et lille pip om at en ‘persernæse’ kan se ud på flere måder og ‘god type’ på en perser kat er også flere ting :slight_smile:

her kan du se colorpoints som dem du voksende op med :slight_smile:

http://www.animal-photography.com/search.html?breed=cat&search=colourpoint

Du har vel ikke nogle fotos af de katte I havde ?

Er meget interesseret i fotos af danske klassisk typede perser katte fra den gang hvor linjerne var rene klassiske :slight_smile:

Musashi, tak for dit spændende indlæg. Og ja, det er lige præcis sådan, vores colourpoint så ud som på billederne - jeg blev da helt glad, da jeg så billederne, tænk at den findes endnu :slight_smile:

Nu er hukommelsen jo en slemmer en, der kan lave om på meget, men jeg husker både barndommens kat og den, jeg selv fik som ung, med ret blå øjne - det var jo en del af charmen ved dem.

Jeg ved, at jeg har ET billede af den sidste kat, jeg havde, den vi havde som barn, har jeg desværre ikke noget af. Jeg ser lige, om jeg kan grave det frem. Jeg putter lidt med det, for det er taget ganske kort tid, før jeg drog til Israel, og imens jeg var der, blev katten kørt ned. Så hver gang jeg ser på det, tuuuuuuuder jeg et stykke :slight_smile:

mvh. tina

[quote=taina;273929]Musashi, tak for dit spændende indlæg. Og ja, det er lige præcis sådan, vores colourpoint så ud som på billederne - jeg blev da helt glad, da jeg så billederne, tænk at den findes endnu :slight_smile:

Nu er hukommelsen jo en slemmer en, der kan lave om på meget, men jeg husker både barndommens kat og den, jeg selv fik som ung, med ret blå øjne - det var jo en del af charmen ved dem.

Jeg ved, at jeg har ET billede af den sidste kat, jeg havde, den vi havde som barn, har jeg desværre ikke noget af. Jeg ser lige, om jeg kan grave det frem. Jeg putter lidt med det, for det er taget ganske kort tid, før jeg drog til Israel, og imens jeg var der, blev katten kørt ned. Så hver gang jeg ser på det, tuuuuuuuder jeg et stykke :slight_smile:

mvh. tina[/quote]

det kunne være rigtig fint at se foto :slight_smile: (men kender det godt nogle fotos kan være svære hvis missen blev taget fra en for tidligt…)

det link med fotos er gamle fotos - nok fra 70’erne/tidlige 80’ere…desværre er der få af de klassiske colourpoints tilbage…

men her kan du se opdrætter i Tyskland:

se under ‘kater’ (hankat) og ‘katzen’ (hunkatte)

http://von-michelangelo.de/

jeg husker også den blå øjenfarve tilbage i 80’erne som denne kat…

og mørkere - som den fine farve man i dag ser hos Birma

men som man også kan se i galleri med de gamle fotos - så var der naturligvis heller ikke alle katte dengang der ikke havde perfekte blå øjne…

[quote=Musashi;273912]Du har vel ikke nogle fotos af de katte I havde ?

Er meget interesseret i fotos af danske klassisk typede perser katte fra den gang hvor linjerne var rene klassiske :)[/quote]

Jeg tror da nok at kunne støve nogle gamle fotos op tilbage fra 82, hvis det har interesse. Det var så Bicolour og harlekin vi havde.
Marina

Jeg har masser af billeder af Colorpoints, jeg havde 4, de var født i 70’erne.
Jeg skal bare lige finde dem og scanne dem ind…der går nogle dage, men så kommer de…:slight_smile:

Berit


Med fare for, at mine indlæg bliver misforstået men der er ingen hidden agenda heri.

Jeg ville blive rigtig glad for fotos af ‘gamle’ perser katte i alle farver :smiley:

Elsker at se de gamle fotos & samler også på dem - så hvis jeg må få dem på mail også ville det være super !

Jeg har mit eget ‘lille’ historie projekt hvor jeg forsøger at lære så meget som muligt om perser katten og de ændringer der sker gennem tiden.

Min egen store favorit i type er nogle af de katte man kan se i Skandinavien i 70’erne og 80’erne af den gamle type - der er bare nogle fantastiske katte :slight_smile: Derfor bliver jeg rigtig glad for at se danske katte

Hvis jeg med tiden må vise fotos i mit historiske galleri må I gerne sige til :smiley:

lige nu er det ‘under construction’ - jeg har en stor bunke fotos jeg mangler at oploade og skal have sat titler på fotos så man kan læse info om katten (navn, land, opdrætter, stamtavle, evt fødsels og døds-dato) tiden skal lige findes :høhø:

fandt at her er faktisk også et par colourpoints:

fra 1950’erne
http://klassisk-perser.smugmug.com/Historical-Gallery-Historisk/Period-Periode/1950s/8381124_SyaRz/1/549994591_hLNxf/Medium

1970’erne - lilla masket hvis jeg husker ret
http://klassisk-perser.smugmug.com/Historical-Gallery-Historisk/Period-Periode/1970s/8300544_NbvqR/1/543629310_ycsD4/Medium

1980’erne (tyskland)
http://klassisk-perser.smugmug.com/Historical-Gallery-Historisk/Period-Periode/1980s/8373446_6cGyf/1/549385353_WhCb7/Large

http://klassisk-perser.smugmug.com/Historical-Gallery-Historisk/Period-Periode/1980s/8373446_6cGyf/1/549385599_gikaj/Large

de to sidste er interessante fordi man kan se de fuldfarvede/parti/bicolour begynder at få ‘moderne’ karakteristika mens sølv og colourpoint stadig har den klassiske type…de to sidste er jo de farver hvor man traditionelt har lavet ren farve-avl (farve over type så at sige)

Hvor er det dejligt, at folk kan hjælpe hinanden med fotos osv - sikke en dejlig tråd at logge ind og læse - den gjorde mig helt glad inden i:-)

Detfik jeg bare lige lyst til at dele

KH

Puha, det var da en ordentlig tur ned ad Memory Lane, som billedkiggeriet bød på. Men dullen Mulle aka Madonna aka Nezita af Præstegården blev fundet - og det gjorde hendes stamtavle sørme også.

Det er lidt sjovt, for jeg fik hende, da jeg boede i Ålborg fra en familie i Ålborg, men nu, hvor jeg kigger på stamtavlen, kan jeg se, at hun er opdrættet i Vamdrup - 20 kilometer fra Kolding, hvor jeg nu bor. Ak ja, verden er lille.

Hun blev født i 86, og jeg havde jo glædet mig til at gense de blå blå øjne, men ak… min veninde og jeg var ikke så dygtige udi det med fotografering dengang :slight_smile:

(Jeg håber, det virker - det er min første indsatte billede :-))

mvh. tina

[quote=Musashi;274447]Jeg ville blive rigtig glad for fotos af ‘gamle’ perser katte i alle farver :smiley:

Elsker at se de gamle fotos & samler også på dem - så hvis jeg må få dem på mail også ville det være super !

[/quote]

Har set dig en pb, da jeg har et par gamle kattebøger…

[quote=taina;275781]Puha, det var da en ordentlig tur ned ad Memory Lane, som billedkiggeriet bød på. Men dullen Mulle aka Madonna aka Nezita af Præstegården blev fundet - og det gjorde hendes stamtavle sørme også.

Det er lidt sjovt, for jeg fik hende, da jeg boede i Ålborg fra en familie i Ålborg, men nu, hvor jeg kigger på stamtavlen, kan jeg se, at hun er opdrættet i Vamdrup - 20 kilometer fra Kolding, hvor jeg nu bor. Ak ja, verden er lille.

Hun blev født i 86, og jeg havde jo glædet mig til at gense de blå blå øjne, men ak… min veninde og jeg var ikke så dygtige udi det med fotografering dengang :slight_smile:

(Jeg håber, det virker - det er min første indsatte billede :-))

mvh. tina[/quote]

hvor er hun dejlig :wehuu: åh se hendes nuttede korte hale !
tusind tak for kikket (og de blå øjne er bare svære med ‘gammeldags kamera’)

tog et kik i pawpeds - og kan se ‘af Præstegården’ katte født fra 1980’erne og helt op til 2001 - primært colourpoint - men et par enkelte sølvkatte til sidst…bla. tyske linjer bag colourpoint - ‘von Nanda Devi’

tusind tak - samler jo også på gamle katte bøger :slight_smile:

her er et par af dem jeg har

(og min gamle mis der lige tjekker dem ud)

sorry håber ikke det bliver for OT :slight_smile: er vild med alt hvad der har med ‘gamle’ perser katte at gøre

Hehe, i en af de gamle kattebøger jeg har er der bla. et billede af en colorpoint der netop har den fantastiske blå øjenfarve som i nævner… Der er dog også et par stykker af nogen med mere lyseblå (kedelig) farve… :slight_smile: