Come on - opdrættere!

Jeg skriver opgave, og hvad bedre overspringshandling findes der, end at kigge killingelisten, men come on…

Jeg forstår simpelthen ikke opdrættere som lægger billeder ud af deres killinger, hvor de tydeligt har snask i øjnene, deres pels ligner lort, de går i det rene svineri og at det generelt bare ikke virker til at det er de sundeste katte.

Der står fx også ved farve i nogen af dem “Rød plettet tabby” … ej, men altså jeg kan bare blive så træt af sådan noget ligegyldighed!

Nåh, ja dagens sure opstød fra mig af! Bliver bare så træt af at kigge på halv tamme opdrættere, som garanteret elsker deres katte til fulde, men med 100 % sikkerhed ikke sælger nogen kat til mig!

[QUOTE=Bamse;694976]Jeg skriver opgave, og hvad bedre overspringshandling findes der, end at kigge killingelisten, men come on…

Jeg forstår simpelthen ikke opdrættere som lægger billeder ud af deres killinger, hvor de tydeligt har snask i øjnene, deres pels ligner lort, de går i det rene svineri og at det generelt bare ikke virker til at det er de sundeste katte.

Der står fx også ved farve i nogen af dem “Rød plettet tabby” … ej, men altså jeg kan bare blive så træt af sådan noget ligegyldighed!

Nåh, ja dagens sure opstød fra mig af! Bliver bare så træt af at kigge på halv tamme opdrættere, som garanteret elsker deres katte til fulde, men med 100 % sikkerhed ikke sælger nogen kat til mig![/QUOTE]
Det kan jeg faktisk sagtens følge dig i…
det sælger altså bare ikke ret godt og sender ærligt talt et rigtig dårligt signal, når killingen er alt andet end soigneret, pæn og ren at kigge på og omgivelserne ligner noget, som ikke er rengjort i flere måneder…

det sender i hvert fald i mine øjne et rigtig træls signal…

[QUOTE=Bamse;694976]Jeg skriver opgave, og hvad bedre overspringshandling findes der, end at kigge killingelisten, men come on…

Jeg forstår simpelthen ikke opdrættere som lægger billeder ud af deres killinger, hvor de tydeligt har snask i øjnene, deres pels ligner lort, de går i det rene svineri og at det generelt bare ikke virker til at det er de sundeste katte.

Der står fx også ved farve i nogen af dem “Rød plettet tabby” … ej, men altså jeg kan bare blive så træt af sådan noget ligegyldighed!

Nåh, ja dagens sure opstød fra mig af! Bliver bare så træt af at kigge på halv tamme opdrættere, som garanteret elsker deres katte til fulde, men med 100 % sikkerhed ikke sælger nogen kat til mig![/QUOTE]

Her mangler jeg min enig knap :slight_smile:

Jeg har faktisk selv tænkt det samme.
Har ofte set billeder af killinger, hvor jeg tænker, at de ikke ser sunde og raske ud.

Ja, vi er nok nogle stykker herinde der kæmper en kamp med at prøve at lære hr og fru Danmark noget om hvorfor man bør købe med stamtavle og hvordan man har et ansvarligt opdræt! Og så støder man på registrede opdrættere der med ét billed kan ødelægge ideen i det hele! :S

Så slipper man da i det mindste for at tage ud til dem og få ‘oplevelsen’ :confused:

smiler… hehe, jeg forstår dg… og hmm ups… nu er det vel ikke mit rod du har kikket på, griner…Hader, man endelig får pletskud-et af en killing, og så kan man se en plet eller noget andet møg man ikke lige har fået vasket af… eller fået taget en lille pussetrold ihhhh…

Men jo, det ser ikke godt ud, når kattene ser syge ud, og er en killing lidt snottet, ja så lad være med at vise den frem, før den er fin og rask…

Ja, nogle formår at få selv den grimmeste killing til at ligne en million, hvor andre kan få selv de smukkeste killinger til at lige noget, der er løgn.

[QUOTE=Bamse;694976]Jeg skriver opgave, og hvad bedre overspringshandling findes der, end at kigge killingelisten, men come on…

Jeg forstår simpelthen ikke opdrættere som lægger billeder ud af deres killinger, hvor de tydeligt har snask i øjnene, deres pels ligner lort, de går i det rene svineri og at det generelt bare ikke virker til at det er de sundeste katte.

Der står fx også ved farve i nogen af dem “Rød plettet tabby” … ej, men altså jeg kan bare blive så træt af sådan noget ligegyldighed!

Nåh, ja dagens sure opstød fra mig af! Bliver bare så træt af at kigge på halv tamme opdrættere, som garanteret elsker deres katte til fulde, men med 100 % sikkerhed ikke sælger nogen kat til mig![/QUOTE]

Enig…det ser bestemt ikke godt ud med hverken rod eller nussede killinger på hjemmesiden…men det siger nok en masse om stedet :slight_smile:

[QUOTE=Hanne P;695006]smiler… hehe, jeg forstår dg… og hmm ups… nu er det vel ikke mit rod du har kikket på, griner…Hader, man endelig får pletskud-et af en killing, og så kan man se en plet eller noget andet møg man ikke lige har fået vasket af… eller fået taget en lille pussetrold ihhhh…

Men jo, det ser ikke godt ud, når kattene ser syge ud, og er en killing lidt snottet, ja så lad være med at vise den frem, før den er fin og rask…[/QUOTE]

Jeg tror nu ikke du behøver at være nervøs Hanne :-). Enhver der har haft et kuld killinger ved at der sagtens kan lægge lidt madrester ( de er jo nogle små grissebasser i starten ) og især det røde ikke klumpende grus, kan få gulvet til at se ganske forfærdelig ud, sådan noget kunne jeg ikke drømme om at hæfte mig ved, men se billeder af kuld som direkte går i svineri, og hvor man både kan se betændelse i øjnene, og uplejede pelse, det er dælme ingen god reklame for os opdrættere.

Jeg er helt enig.

Jeg bliver SÅ ked af det når jeg ser billeder af killinger med sorte næser, bussemænd eller søvn/snask i øjnene.

Hehe… det er jeg skam heller ikke… det er derfor jeg skriver he he og ler… men den kom lige i et split sekund…

Jeg fatter heller ikke nogen sætter sådanne billeder ind

enig - jeg kan da huske da jeg skulle have de første 2 - det var HELT sikkert de gode billeder der fik mig til at tage kontakt til den opdrætter jeg i sidste ende valgte - de så så sunde ud de killinger…

det er jo sådan det skal være… helst :slight_smile:

Herti vil jeg godt lige sige, at vi hjemme hos os er “hr og fru Danmark”. vi er ikke opdrættere, skal ikke være opdrættere, men mener, at vi har noget at byde ind med - har bare svært ved at finde den kat vi skal have - med stamtavle - da opdrættere ikke sælger til de almindelige HR. og FRU DK der ikke indhegner hele haven - og indrøm det nu - det er der altså mange der ikke gør, og vi har ikke nemt ved at få katte fra opdrættere…

så nogle gange er det ikke fordi man absolut vil, men fordi man tager hvad man kan få…

Det vil jeg da gerne indrømme, at jeg ikke gør, så jeg forstår ikke helt din formulering? Og for øvrigt kender jeg adskillige opdrættere, der både har sunde og raske katte og sælger til fritløb, så det er for mig ikke nogen brugbar begrundelse for at købe fra opdrættere, hvis katte er eller ser syge ud.

[QUOTE=Lene Nielsen;695025]Herti vil jeg godt lige sige, at vi hjemme hos os er “hr og fru Danmark”. vi er ikke opdrættere, skal ikke være opdrættere, men mener, at vi har noget at byde ind med - har bare svært ved at finde den kat vi skal have - med stamtavle - da opdrættere ikke sælger til de almindelige HR. og FRU DK der ikke indhegner hele haven - og indrøm det nu - det er der altså mange der ikke gør, og vi har ikke nemt ved at få katte fra opdrættere…

så nogle gange er det ikke fordi man absolut vil, men fordi man tager hvad man kan få…[/QUOTE]

Det med fritløb er jo et valg man tager både som opdrætter og som køber, men at vise billeder af killinger som ikke er i sund kondition er ikke et grundlag for at “så må man tage hvad man kan få”. Der bør man som køber gå uden om og dermed vise denne opdrætter at sådanne killlinger køber man ikke og dermed skaber man også godt fundament for fremtidige opdræt/killinger at de skal være sunde og raske…selv på billeder :slight_smile:

[QUOTE=Lene Nielsen;695025]Herti vil jeg godt lige sige, at vi hjemme hos os er “hr og fru Danmark”. vi er ikke opdrættere, skal ikke være opdrættere, men mener, at vi har noget at byde ind med - har bare svært ved at finde den kat vi skal have - med stamtavle - da opdrættere ikke sælger til de almindelige HR. og FRU DK der ikke indhegner hele haven - og indrøm det nu - det er der altså mange der ikke gør, og vi har ikke nemt ved at få katte fra opdrættere…

så nogle gange er det ikke fordi man absolut vil, men fordi man tager hvad man kan få…[/QUOTE]

Jeg indrømmer gerne, at jeg stiller krav til køber. Det håber jeg da de fleste opdrættere gør. Kravene kan så være forskellige - og fint for mig.
I dag er det så nemt og billigt at indhegne sin have, så et krav når man køber hos mig, er altså at katten ikke løber frit.
Det indrømmer jeg gerne :slight_smile:

Er til dels enig i det med, at hvis man vælger, at billeder skal være det der sælger ens killinger, så skal de da være i orden. Men virkeligheden er vel en anden? også når der et tale om generelle opdrættere (tavler eller ikke tavler)

Selvfølgelig skal det ikke være en svinesti killinger og voksne dyr befinder sig i, og de skal under ingen omstændigheder være syge på salgstidspunktet. Men sunde, velprægede dyr med mod på livet, især dyrebørn, roder sig ud i snavs, bliver forhåbentlig sat udenfor for, at mærke jorden under poterne, hos de opdrættere der har udeadgang for deres katte. Dyrebørn der har hygget sig, ligner ofte noget der er løgn i dagligdagen - hvis de da ikke lever et beskyttet liv i en glasbovle, hvor ejeren står over dem med en klud for at fjerne et lille “kaffekrums” i øjenkrogen. Et uanmeldt besøg af en potentiel køber, skulle gerne indikere hvilket miljø et dyr færdes i til daglig. Det er vel det bedste grundlag som køber for, at træffe sin beslutning om man vælger at købe dyr det sted fra.

Købere er vidt forskellige. Den ene vælger udfra et nærmest klinisk rent miljø, andre vælger udfra selvsikre dyr med mod på livet, og kan sagtens acceptere en beskidt øjenkrog/mundvig/pote, sålænge snavset ikke er indgroet, men frisk fra en lang og god dags, leg og tumlen rundt.

Mvh
Yvonne
Ps. Behøver vel ikke nævne, at jeg nok hører til i den sidste kategori af potentielle købere. Kigger daglig mange killingebilleder der er til salg, og ja hvide katte med en lille"kaffegrumsklat" i øjet, springer i øjnene, men tanken er altid, den har hygget sig, og ejeren har fanget et billede i en god position/situation, og det er det vigtigste.

[QUOTE=Kiwa;695038]Den ene vælger udfra et nærmest klinisk rent miljø, andre vælger udfra selvsikre dyr med mod på livet, og kan sagtens acceptere en beskidt øjenkrog/mundvig/pote, sålænge snavset ikke er indgroet, men frisk fra en lang og god dags, leg og tumlen rundt.

[/QUOTE]

Der er meget stor forskel på beskidt øjenkrog og beskidt pote. Det ene kan indikere sygdom - det andet indikerer leg/adgang til f.eks. have eller løbegård :slight_smile:

Enig Mette
Men en beskidt øjenkrog af lidt støv/jord opsamlet gennem et par timers leg og tumlen, har aldrig skadet hverken katte eller hunde i mine øjne, og det er den slags jeg taler om. Men er da fuldt ud klar over, at man skal være opmærksom på den slags. Synes bare ikke at et billede af en killing med lidt “kaffegrums” i øjenkrogen, skal afgøre om man vælger at bruge det i en annonce eller ej. Det ville da være mere alvorligt hvis man fjernede alle beviser, og solgte sine killinger/dyr baseret på billeder der ikke fortæller sandheden.

Mvh
Yvonne