Concept for life-god eller?

Godmorgen alle sammen
Jeg har nu kørt med concept for life til både hund og katte herhjemme i en måneds tid og umiddelbart trives alle 4-benede med det.
Hunden har fået en virkelig flot glansfuld pels, Lulu ler dog blevet lidt pjusket i pelsen, ved ikke om det er vejret for hun fælder også en del og Tyson ligner sig selv :blush:

Kender i til mærket og hvad er jeres erfaring med det? Jeg bruger altid fiskeolie i foderet.

Det eneste jeg synes er lidt ærgerligt er manglen på smagsvariationerne, men det er måske bare mig der synes det og dyrene er måske ligeglade? :yum:

Jeg kender ikke foderet, men går ud fra, at det grundlæggende indeholder det, som det skal.

Den bedste indikator på, om det er et godt foder, er, om dyrene trives på det. Det lyder, som om din hund gør, og som om Tyson også har det fint. Så må du holde øje med Lulu og se, om hendes pjuskede pels fortsætter, når fældeperioden er overstået.

Mht. smagsvariationer - ja, det er nok bare dig :stuck_out_tongue: Hunde plejer vist ikke at udvise den store kræsenhed(?), og hvis kattene æder det, går de nok ikke og ønsker sig flere smagsvarianter :wink:

Er det tørfoder?

En af varianterne ‘Concept for Life Sterilised Cats’ indhold ifølge zooplus.

Ris er som nummer to indhold/mængde. Bemærk at de her ikke har sat % del på hvor meget ris der er i.
Lignocellulose er en eller anden form for biomasse…når man googler kommer der mest noget op om kvægfoder…

Under 50% animalsk protein. Det er imo ikke godt nok - for meget planteprotein - og så er der naturligvis hele spm om manglende væske i tørfoder. Ikke noget jeg ville give som primært foder. Din kats ringe pels kvalitet kan forklares med foder.

Concept for Life Sterilised Cats is a complete dry food for adult cats.

Ingredients:
43% poultry protein (rich in chicken, partly dried and hydrolysed),
rice,
6% lignocellulose,
poultry fat,
4% dried beet pulp (desugared), linseed, sodium chloride, brewer’s yeast (dried), egg (dried), 0.5% salmon oil, 0.3% sunflower oil, 0.2% chicory inulin, 0.1% psyllium husks (dried), 0.02% Yucca schidigera (dried).

Energy/kg: ME (FEDIAF, 2013) 14.90 MJ / 3,558 kcal

Additives per kg: Vitamin A 15000 IU, vitamin D (as vitamin D3) 1500 IU, vitamin E (as all-rac-alpha-tocopheryl acetate) 150mg, vitamin C (as ascorbyl monophosphate, calcium sodium salt) 350mg, vitamin B1 (as thiamine mononitrate) 10mg, vitamin B2 (as riboflavin) 10mg, vitamin B6 (as pyridoxine hydrochloride) 5mg, vitamin B12 (as cyanocobalamin) 60mcg, niacin 50mg, calcium-D-pantothenate 10mg, folic acid 1.4mg, biotin (as D(+)-biotin) 200mcg, choline chloride 2,000mg, taurine 2,000mg, L-carnitine 200mg, DL-methionine 2500mg, L-lysine monohydrochloride 2000mg, copper (as cupric sulphate, pentahydrate) 12mg, zinc (as zinc sulphate, monohydrate) 120mg, zinc (as zinc chelate of glycine hydrate) 40mg, iron (as ferrous sulphate, monohydrate) 200mg, manganese (as manganous sulphate, monohydrate) 35mg, iodine (as calcium iodate, anhydrous) 2.2mg, selenium (as sodium selenite) 0.35mg

Udover det Louise skriver om hvor proteinen stammer fra, så er der i deres variant til Adult cats alt for lidt protein (skal helst over 40% IMO), men OK mængde fedt ift at det er tørkost.

Råprotein 32.0 %
Råfedt 20.0 %

Tak for alle jeres svar :blush:

Jeg kan konkludere, at der er gode ting i tørfoderet men at det ikke er optimalt.

Hvad får jeres katte? Og hvilket foder/tørfoder er godt? Er det kun Royal canin der indeholder alle de nødvendige ingredienser, eller kan/skal man mixe? I så fald, hvad er godt at gi dem af både tør- og vådfoder?

Pft igen :heart_eyes:

Royal Canin er bestemt ikke bedre! :slight_smile:

:crazy_face:

Okay, kan du anbefale andet foder som er godt? :upside_down_face:

Sanabelle virker for mine katte blandet med hvad der sådan kommer ind af smagsprøver mm :slight_smile:
Men foder er lidt en religion :slight_smile: alle har deres kæpheste så det handler meget om hvad der virker for ens katte :slight_smile:

Okay, tak :blush: det vil jeg læse op på, synes bare det er uoverskueligt når man læser indholdsfortegnelsen :thinking:

Er der nogle tommelfinger regler for hvad man som min skal sikre sig af indhold og hvad der absolut IKKE skak være noget af? :face_with_monocle:

Jeg anbefaler sjældent specifikke mærker ,men nøjes med at nævne hvad jeg vil se i en indholdsfortegnelse, og det er protein fra kødkilder, samt min. 40% protein og 20% fedt, meget gerne mere :slight_smile:

1 Synes om

Så fint - det skriver jeg bag øret i mad jagten, tak :blush:

I den del, der hedder ‘analytiske bestanddele’. Bare lige så alle er med på, hvor man skal kigge efter det :slight_smile:

2 Synes om

Nu har jeg lige siddet og kigget rundt (mens jeg kører tog)
Indtil videre har jeg fundet iams til kattene som er den jeg kan finde med mest protein (34%) og fedt (14%) ved godt det ikke er 40/20 men det er da tæt på… :grin:
Er der nogen der kender den? Eller kender et foder der indeholder 40/20? :hugs:

14% fedt er alt for lidt.

Et bud kunne være Porta 21 finest sensible. Den har 47% protein og 21,5% fedt. Og så koster den omkring 300,- for 10 kg så den er ikke for dyr.

Porta21 finest sensible (grønne pose), protein/fedt = 47% / 21,5%

De fleste af Purizon varianterne ca protein/fedt = 42 el 44 % / 20 %

Nutro wild fronter adults kalkun og kylling protein/fedt = 40/20

De kan alle købes hos zooplus

Ja, Zooplus er stedet at handle. De har et kæmpe udvalg. Det kan nogle gange bedst betale sig at købe via den tyske side - zooplus.de - men de har også en svensk side - zooplus.se.

Ej fedt-tak… det er netop zooplus jeg altid handler med og der jeg kiggede på min togtur, så dog ikke porta, den vil jeg straks få kigget på :hugs:

Mange tak og god påske til jer alle :heart_eyes_cat:

2 Synes om

Den ser sådan ud

Tak, har lige fundet den :crazy_face:

Og bare være opmærksom på at ikke alle katte kan tåle så proteinrig foder. Ud af 4 katte jeg har testet netop det foder på, har 3 af dem fået så utrolig dårlige maver til trods for virkelig langsom indkørsel af foderet og til trods for at de fik det over så lang en periode som eneste foder, at det burde normalisere sig. Lige så snart jeg skiftede til foder, der lå omkring 35%, blev maverne normale igen. Til gengæld holder jeg mig altid til de 20% i fedt.

2 Synes om