Convenia

Der er garanteret mange, der har glædet sig over, at deres kat har fået indsprøjtning med Convenia og tænkt - som jeg gjorde første gang - Ihhhhh, hvor er det dejligt, jeg ikke behøver bøvle med at give piller i 10 dage.

Jeg har netop modtaget dette link via en mailingliste Convenia- long term antibiotic: Is it worth the risk? og det giver da mig grund til at overveje brugen en anden gang.

Jeg ved ikke, hvor brugt det egentlig er i Danmark, for mine får som hovedregel udleveret piller fra dyrlægen :slight_smile:

Jeg har aldrig hørt om det? :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;614157]Der er garanteret mange, der har glædet sig over, at deres kat har fået indsprøjtning med Convenia og tænkt - som jeg gjorde første gang - Ihhhhh, hvor er det dejligt, jeg ikke behøver bøvle med at give piller i 10 dage.

Jeg har netop modtaget dette link via en mailingliste Convenia- long term antibiotic: Is it worth the risk? og det giver da mig grund til at overveje brugen en anden gang.

Jeg ved ikke, hvor brugt det egentlig er i Danmark, for mine får som hovedregel udleveret piller fra dyrlægen :)[/QUOTE]

Præcis - det er ikke længe siden jeg “hostede” budskabet i en tråd herinde …

Ups - den tråd kan jeg ikke huske at have set :ups:

Måske har du aldrig hørt navnet, men du har garanteret hørt om produktet alligevel. Det er den eneste type injektionspenicillin, der bruges til kat - den, der holder 14 dage :slight_smile:

I 14 dage? Nej, det er jeg aldrig stødt på. Måske godt det samme :gruble:

I så fald har jeg haft en kat, der har fået det (kan ikke huske navnet, men hvis det er det eneste må det jo være det).
Friday havde ætsning bagerst i munden, så dyrlægen syntes det var synd, hvis han skulle have piller dagligt.

Vi har en kat, der har fået convenia flere gange - han er umulig at give piller (meget stærke kæber + tunge-ekvilibrist - på trods af at han ingen tænder har længere), så vi vil nok fortsat bruge convenia til ham, hvis han skal have penicillin i fremtiden, da han ikke har reageret negativt på dette.

Flere af mine har nu også fået det uden problemer.

Men jeg havde godt læst artiklen - ifm at jeg gennemtrævlede nettet for ikke-kardielle årsager til lungeødem hos katte.
Og den giver da absolut stof til eftertanke - og jeg må sige, at jeg næste gang en af kattene skal have antibiotika-kur nok vil foretrække tabletbehandlingen og det medfølgende besvær :wink:

Jeg kan også sagtens se situationer, hvor jeg nok også ville vælge at “tage chancen” - f.eks. ved en kat med ætsninger i mundhulen - men i “normale” tilfælde vil jeg helt klart fremover vælge piller.

Jeg har brugt det en gang - en kat med underlivsbetændelse der var umulig at pillegive - og umulig at snyde … Jeg bad om det - og begrundede

Det er også brugt på min ene kat flere gange.

Lige pludselig meget rart at være i super pille-givnings-topform :stuck_out_tongue: Jeg har ikke prøvet depot.

Jeg solgte en killing som fik en smule snotnæse, og han fik Convenia og blev hurtigt dårligere, og 2 uger efter døede han af FIP. Jeg siger ikke det er medicinen, men kan slet ikke følge og give en killing dette medicin før de gængse produkter er prøvet først.

Efterfølgende har ejeren af den dyreklinik indrømmet at det var meget forkert og give killingen den medicin, og det kan have været skyld i at han blev mere syg og endte med at dø, da hans krop ikke kunne tåle medicinen. Men hans ansatte dyrlæge synes at når nu hun havde taget hul på den flaske med den medicin så skulle den bruges, for den er for dyr bare og smide ud og skal vist bruges inden 28 dage efter der er taget hul på den :frowning:

Jeg ville aldrig bruge den til en killing, og jeg ville gøre alt for at give katten en pille i stedet for, men der er også bare katte man ikke kan give piller, så her er det praktisk.

[QUOTE=Quivive;614304]Jeg solgte en killing som fik en smule snotnæse, og han fik Convenia og blev hurtigt dårligere, og 2 uger efter døede han af FIP. Jeg siger ikke det er medicinen, men kan slet ikke følge og give en killing dette medicin før de gængse produkter er prøvet først.

Efterfølgende har ejeren af den dyreklinik indrømmet at det var meget forkert og give killingen den medicin, og det kan have været skyld i at han blev mere syg og endte med at dø, da hans krop ikke kunne tåle medicinen. Men hans ansatte dyrlæge synes at når nu hun havde taget hul på den flaske med den medicin så skulle den bruges, for den er for dyr bare og smide ud og skal vist bruges inden 28 dage efter der er taget hul på den :frowning:

Jeg ville aldrig bruge den til en killing, og jeg ville gøre alt for at give katten en pille i stedet for, men der er også bare katte man ikke kan give piller, så her er det praktisk.[/QUOTE]

Ifølge anbefalingerne, så må Convenia ikke bruges til hunde/katte under 4 måneder - idet bivirkningsprofilen og komplikationsrisici er uafklarede på så unge dyr.
Se dette link - 1. spalte - i det afsnit hvor der er fremhævet “Animal Safety”; https://animalhealth.pfizer.com/sites/pahweb/US/EN/Documents/Prescribing%20Info%20or%20Package%20Inserts/US_EN_CONVENIA_PI.pdf

Hvor er det bittert, når økonomi på den måde gør at en dyrlæge går ind og tilsidesætter sikkerhedsregler :frowning:
:kram:

Tjaa… mon ikke det hører til sjældenhederne?

Der er bivirkninger ved alle slags medicin, så selvfølgelig har Convenia også sine… Træerne gror desværre ikke ind i himlen.

Jeg har siden 2008 fået behandlet både voksne og killinger med Convenia og har på intet tidspunkt haft en kat eller killing med bivirkninger af det.
Det har i vores tilfælle typisk været til behandling af Calici & Chlamydia, da vi har været igennem en periode hvor vi har været hårdt ramt af især Calici (7 - 9 - 13 har vi ikke set noget til det de sidste 2 år).
Senest fik vi behandlet vores Europé kuld fra sidste sommer med det, da de blev ramt af en voldsom maveinfektion.

Jeg har absolut ingen kvaler ved at få mine dyr behandlet med Convenia, frem for andre produkter, hvis min dyrlæge siger det er det der er bedst.

/Mette

jeg ved sgu ikke hvad jeg skal synes.
en alvorlig allergisk reaktion på medicin kan ske på alle typer produkter. er dog enig at det er problematisk i at udskillelses perioden er så lang.
Mine har fået det et par gange og det fungerer super. og andre gange har vi fået piller. stoler på min dyrlæge vælger det der i situationen er bedst.
Og problemet med-forstå mig ret- mailinglister og fora er at oplysninger spredes enormt hurtigt, uden videre forholden sig til relevansen, autenciteten etc.
fordi 1 dyrlæge mener det, er det jo ikke nødvendigvis sandheden. dr. død er jo også dyrlæge, jørn ege laver stadig plastic bryster osv
vis mig en seriøs velfunderet undersøgelse med en statistik på et representativt grundlag- så skal jeg forholde mig seriøst til det.

når det er sagt, så r det da væmmeligt at det sker.
men bivirkningslisten er mere uskyldig end for halvdelen af det jeg fylder mig med S problemet er jo nok især at vores dyr ikke kan sige til når de bliver sløje, så vi opdager det for sent.

[QUOTE=kira v;615333]jeg ved sgu ikke hvad jeg skal synes.
en alvorlig allergisk reaktion på medicin kan ske på alle typer produkter. er dog enig at det er problematisk i at udskillelses perioden er så lang.
Mine har fået det et par gange og det fungerer super. og andre gange har vi fået piller. stoler på min dyrlæge vælger det der i situationen er bedst.
Og problemet med-forstå mig ret- mailinglister og fora er at oplysninger spredes enormt hurtigt, uden videre forholden sig til relevansen, autenciteten etc.
fordi 1 dyrlæge mener det, er det jo ikke nødvendigvis sandheden. dr. død er jo også dyrlæge, jørn ege laver stadig plastic bryster osv
vis mig en seriøs velfunderet undersøgelse med en statistik på et representativt grundlag- så skal jeg forholde mig seriøst til det.

når det er sagt, så r det da væmmeligt at det sker.
men bivirkningslisten er mere uskyldig end for halvdelen af det jeg fylder mig med S problemet er jo nok især at vores dyr ikke kan sige til når de bliver sløje, så vi opdager det for sent.[/QUOTE]

Jeg er delvist enig, alt har en virkning og i de fleste tilfælde også en bivirkning.

Vedr autenciteten: Nu er det jo koiperet fra pfizer’s hjemmeside’s produktinformation, så mon ikke den er god nok?

det jeg her mener er opysninger som spredes generelt- lige her kan vi ganske rigtigt se bivirkningerne helt specifikt hos producenten - men hvem er dyrlægen bag artiklen, hvad er hendes bevæggrunde, hendes materiale osv ? og det gælder alle tilfælde ikke kun dette.

jeg er ingenlunde afvisende overfor at der KAN være en problematik som evt skal undersøges nærmere - men jeg savner noget mere “kød” på hele affæren

[QUOTE=kira v;617674]det jeg her mener er opysninger som spredes generelt- lige her kan vi ganske rigtigt se bivirkningerne helt specifikt hos producenten - men hvem er dyrlægen bag artiklen, hvad er hendes bevæggrunde, hendes materiale osv ? og det gælder alle tilfælde ikke kun dette.

jeg er ingenlunde afvisende overfor at der KAN være en problematik som evt skal undersøges nærmere - men jeg savner noget mere “kød” på hele affæren[/QUOTE]

Det et ihvertfald ikke ukendt at depot forøger VAS. Personligt vil jeg til enhver tid hellere give oralt, med mindre det er totalt umuligt at pillegive - efter pricippet: better safe than sorry …