Corona-virus og FIP - erfaringer?

Kære allesammen,

En af vores katte er lige testet positiv for både TF og Corona-virus… Alle vores tre katte skal i behandling for TF nu, og det synes jeg, jeg har et ret godt overblik over, men Corona-virus / FIP ved jeg ikke meget om, andet end hvad jeg lige hurtigt har læst på nettet…

Da dyrlægen fortalte om det, blev jeg ret nedslået, da det lød lidt som en dødsdom for alle tre katte… Da hun så sagde, at Krammis sikkert havde haft det med fra katteriet som killing (eller også har Kyffer haft det, det kan jo sagtens være ham, der har smittet Krammis, vi har kun fået testet Krammis), og da kattene er 9 og 13 år, blev jeg lidt mere rolig.

Vi har også en killing, som kun er omkring 15 uger gammel…

De tal, man læser, svinger ret meget, men jeg synes, jeg er kommet frem til, at 75-90 % af alle racekatte har virussen og omkring 30-40 % af “huskatte”, men at kun ca. 5 % af dem udvikler FIP og at det stort set kun forekommer hos katte under 3 år. Jeg har haft katte (og selvfølgelig kendt andre, der har katte), både racekatte og huskatte, hele mit liv og har aldrig oplevet at nogen af dem har haft FIP.

Hvad er jeres erfaringer? Skal jeg være dødnervøs eller slå koldt vand i blodet? Har I oplevet ældre katte, der har udviklet FIP?

Kh Mia

Fornyeligt mistede en herinde killinger til fip uden de havde corona i kroppen, så de to ting følges altså ikke så godt ad som nogle dyrelæger mener (det er meget varieret hvor meget de ved om fip

Men fip rammer oftest killinger eller gamle katte, for der er de mere “svækket” men ellers vent lige til Susanne w skriver for hun er nok den i landet der ved mest om fip…

Der var i sidste uge en tråd om tf og giardia, prøv lige at læs den

Fornyeligt mistede en herinde killinger til fip uden de havde corona i kroppen, så de to ting følges altså ikke så godt ad som nogle dyrelæger mener (det er meget varieret hvor meget de ved om fip

Men fip rammer oftest killinger eller gamle katte, for der er de mere “svækket” men ellers vent lige til Susanne w skriver for hun er nok den i landet der ved mest om fip…

Der var i sidste uge en tråd om tf og giardia, prøv lige at læs den

Ah… Det er din egen tråd

Corona titer, og hvor høj den er, ved man nu er helt ligegyldig i forhold til udviklingen af FIP. Katten skal dog på et eller andet tidspunkt I livet have haft corona for at den kan mutere, men det er nogle andre ting som f.eks. immunforsvaret hos katten selv, der gør sig gældende. Men at dine katte tester positive for corona gør ikke at du skal tænke at de er i risiko gruppen for FIP :slight_smile: Så slå koldt vand i blodet, og vær ligeglad med at dine katte er tstede positive

Som Line skriver, så kan Susanne Wehnert forklare mere og bedre end så godt som alle andre i DK :slight_smile:

Ved ikke så meget om TF, andet end at jeg da godt lige vil høre om det er en PCR-test der er brugt til at teste ham positiv?

Mht. corona virus er jeg fuldstændig enig i det der er sagt/skrevet i tråden indtil videre. Rigtig mange katte har coronavirus - og det er ikke ensbetydende med at katten får FIP. Corono-virus er først farlig ift. udvikling af FIP når/hvis den muterer. Megen stress er noget af det der kan få en coronavirus til at mutere som jeg har forstået det (og hvis det ikke er rigtigt husket er jeg helt sikker på at Susanne W korrigerer mig :slight_smile: ).

Mon ikke Susanne selv kommer på banen når hun ser tråden.

Afslutningsvis vil jeg sige at hvis din dyrlæge begynder at snakke om titer af coronavirus ift. udvikling af FIP… ja, så skal du bede din dyrlæge om at få opdateret sin viden om FIP. Der er mange parametre i en blodprofil der skal ligge helt bestemt ift. hinanden førend man kan sige at katten har udviklet FIP.

Måske er det tiden du overvejer at finde en anden dyrlæge :slight_smile: Fordi…:
Først behandles der med kradse midler (Flagyl) uden at man kender årsagen til diarre.
Så kigges der afføringsprøver som man ikke rigtigt kan se hvad indeholder (giardia og TF parasitter bevæger sig meget forskelligt under mikroskop)
Så nævnes at metronidazol og ronidazol er det samme (det er det ikke)
Så fastslåes TF og alle katte sættes i behandling - det er normalt ikke anbefalingen (jeg hiver lige denne her frem igen: Tritrichomonas foetus infection in cats | International Cat Care)
Og nu ender vi så ved bekymrende udsagn om corona virus. Det er lidt opad bakken - din dyrlæge trænger til at blive opdateret på viden! Corona virus er vidt udbredt, og det ville næsten have været mærkeligt hvis ikke katte med diarre også bonnede ud på corona virus. For at anskueliggøre udbredelsen fastholder vi lige tanken om at corona virus er samme familie som forkølelsesvirus hos mennesker (men uden at der iøvrigt er nogen som helst anden sammenhæng!!) - det er ganske enkelt overalt, og man skal lede uendeligt længe for at finde nogen, der ikke på et tidspunkt har været smittet.
Hos kat betyder en corona titer ikke andet end at katten danner antistoffer mod en almindeligt udbredt virus, som den på et tidspunkt har været i berøring med. Hvis du testede, ville dine vaccinerede katte også danne antistoffer mod herpes og calici. Men det betyder ikke andet end at immunforsvaret har registreret at det findes. Corona virus er i forældre-formen som regel fuldstændigt uskadelig og giver kun lidt lind mave og evt. lidt mild øjenbetændelse i forbindelse med ny-smitning. På den lange bane er forældre-virus inderligt ligegyldigt. Først hvis/når virus muterer får man et problem, men man kan ikke forudsige hvilke katte det kan ske hos; og der er heller ikke noget der tyder på at man kan forhindre det. Det man KAN konstatere er at det gælder kun en ganske ringe andel af de katte, der har mødt corona virus og danner antistoffer. Du kan med andre ord roligt slå koldt vand i blodet og koncentrere dig fuldstændigt om TF - slet helt fra hukommelsen, at du ved de er coronapositive. Jeg garanterer dig for at samtlige af mine mange killinger, der alle har den fineste, faste afføring også er corona positive. Den hunkat, der idag har lind mave fordi hun igår foråd sig i vådkost (!) er også - det er langt hovedparten af katterikattene, og alligevel sover vi roligt om natten. Det er i meget høj grad kattens genetik der afgør om den senere udvikler FIP, og det er jo en af de ting vi ikke har nogen mulighed for at få indflydelse på.
Koncentrer jer om TF. Og overvej evt. skifte til en mere opdateret dyrlæge :wink: Jeg kan ikke se hvor i landet du hører til, så det er ikke muligt at komme med nogen anbefaling, desværre.
VH
Susanne

Der er tilsyneladende en del dyrlæger og opdrættere rundt i Europa, der skal opdatere deres viden om FCoV og FIP. Jeg er netop rendt på “en stime” nye (og en enkelt erfaren) opdrættere i Polen og Frankrig, der hævder at have FCoV-fri katterier. Hvis deres solgte killinger senere dør af FIP i deres nye hjem, kan det ikke føres tilbage til opdrætteren, da dennes katte er testet FCoV-fri (eller med ekstremt lav titer:dokdok:) - katten må bære blevet smittet af andre katte i det nye hjem:dok: Jeg forstår ikke, de stikker sig selv blår i øjnene på den måde:S
Jeg kan kun forklare dem, at jeg som sådan hverken er bange for FCoV eller FIP - vi har oplevet både tør og våd FIP (begge katte fra andre katterier og med FIP tilfælde i nær slægt), så vi har med ganske stor sandsynlighed FCoV i katteriet. Den ene franske opdrætter var fortrøstningsfuld, fordi vi ikke kunne fortælle om “hjemmeopdrættede” katte, der var døde af FIP - men en evt killing fra os ville blive sat i karantæne, mens FCoV titer blev målt og kom ned i et acceptabelt niveau - hvis dette ikke skete, ville katten sandsynligvis blive flyttet til et katteri med FCoV, for den skulle bestemt ikke ind at smitte hende FCoV-fri katte!
Jeg tænkte slet ikke på at spørge den polske opdrætter om FCoV status på min nyeste import. Det viser sig, at hun sandsynligvis var FCoV-fri, da hun kom. Det er hun ikke mere, formoder jeg. Hun har et jernhelbred. MEN hendes halvsøster, der flyttede ind i et kattefrit hjem, fik for nylig en anden killing som selskab fra et andet katteri, er netop aflivet til formodet tør FIP (ingen obduktion). “Skylden” for smitte med FCoV bliver udelukkende lagt på den anden killing.
Jeg orker ikke at tage diskussionerne om FCoV og FIP med “professionelle opdrættere”, som har været igennem en længere opdrætteruddannelse som fx de franske opdrættere. De er ofte hverken til at hugge eller stikke i. Dog vakte det høflig interesse, at jeg mente, der kunne være en genetisk sammenhæng i FIP tilfælde. Jeg nævnte også, at jeg ikke vaccinerede mod FeLV, fordi min egen teori var, at FeLV vaccine kunne påvirke FCoV titeren i højere retning, da den eneste kat, jeg har haft med en FeLV vaccine, havde en konstant skyhøj FCoV titer hele sit liv uden nogensinde at udvikle FIP - den teori ville de vende med deres dyrlæge, for det var standard for dem at vaccinere mod FeLV. Min teori er der sikkert ikke synderligt hold i, men jeg vil ikke vaccinere mod FeLV, uden at der er tvingende omstændigheder til det.

Der er tilsyneladende en del dyrlæger og opdrættere rundt i Europa, der skal opdatere deres viden om FCoV og FIP. Jeg er netop rendt på “en stime” nye (og en enkelt erfaren) opdrættere i Polen og Frankrig, der hævder at have FCoV-fri katterier. Hvis deres solgte killinger senere dør af FIP i deres nye hjem, kan det ikke føres tilbage til opdrætteren, da dennes katte er testet FCoV-fri (eller med ekstremt lav titer:dokdok:) - katten må bære blevet smittet af andre katte i det nye hjem:dok: Jeg forstår ikke, de stikker sig selv blår i øjnene på den måde:S
Jeg kan kun forklare dem, at jeg som sådan hverken er bange for FCoV eller FIP - vi har oplevet både tør og våd FIP (begge katte fra andre katterier og med FIP tilfælde i nær slægt), så vi har med ganske stor sandsynlighed FCoV i katteriet. Den ene franske opdrætter var fortrøstningsfuld, fordi vi ikke kunne fortælle om “hjemmeopdrættede” katte, der var døde af FIP - men en evt killing fra os ville blive sat i karantæne, mens FCoV titer blev målt og kom ned i et acceptabelt niveau - hvis dette ikke skete, ville katten sandsynligvis blive flyttet til et katteri med FCoV, for den skulle bestemt ikke ind at smitte hende FCoV-fri katte!
Jeg tænkte slet ikke på at spørge den polske opdrætter om FCoV status på min nyeste import. Det viser sig, at hun sandsynligvis var FCoV-fri, da hun kom. Det er hun ikke mere, formoder jeg. Hun har et jernhelbred. MEN hendes halvsøster, der flyttede ind i et kattefrit hjem, fik for nylig en anden killing som selskab fra et andet katteri, er netop aflivet til formodet tør FIP (ingen obduktion). “Skylden” for smitte med FCoV bliver udelukkende lagt på den anden killing.
Jeg orker ikke at tage diskussionerne om FCoV og FIP med “professionelle opdrættere”, som har været igennem en længere opdrætteruddannelse som fx de franske opdrættere. De er ofte hverken til at hugge eller stikke i. Dog vakte det høflig interesse, at jeg mente, der kunne være en genetisk sammenhæng i FIP tilfælde. Jeg nævnte også, at jeg ikke vaccinerede mod FeLV, fordi min egen teori var, at FeLV vaccine kunne påvirke FCoV titeren i højere retning, da den eneste kat, jeg har haft med en FeLV vaccine, havde en konstant skyhøj FCoV titer hele sit liv uden nogensinde at udvikle FIP - den teori ville de vende med deres dyrlæge, for det var standard for dem at vaccinere mod FeLV. Min teori er der sikkert ikke synderligt hold i, men jeg vil ikke vaccinere mod FeLV, uden at der er tvingende omstændigheder til det.

Undskyld denne lange - muligvis irrelevante - tirade. Jeg skule bare ud med mine nyligt vundne erfaringer med nye opdrættere rundt om i Europa og disse dyrlæger.

Been there, done that. Jeg orker heller ikke, og jeg afviser bare at handle med den slags der er “FIP fri” og hvad har vi ellers - jeg orker simpelthen ikke, for det er som regel nøjagtigt som du beskriver at det næste der begynder er “the blame game” hvor nogen med djævelens vold og magt skal have skylden, som om katteopdræt er en steril affære der ligger over SPF niveau!! Mit liv er for kort…

Sammenhæng FeLV vaccine -> FIP: Jo, der er faktisk tidligere påvist en sammenhæng, men det ligger en del år tilbage, så jeg ved ikke om jeg kan grave den frem igen. Skal se efter den… Derudover BØR FeLV vaccine være unødvendigt i katterier, eftersom det primært er et fritløber problem.
VH
Susanne

Hvor er det skønt, når erfarne kattefolk kan skille skidt fra kanel, og forklare “helt nede på jorden”, hvad Corona-virus er og IKKE er.
Tak for det :thumbup:

Tak for jeres grundige svar :blush: Vi har faktisk lige skiftet dyrlæge (Nordkystens Dyrehospital) og han har læst op på TF nu :wink: I hvert fald to af kattene - ham der blev testet og vores anden aby - har helt klare symptomer På TF. Så de skal helt klart begge behandles. Mht killingen ved jeg ikke, hvad der er rigtigst…

TAK for jeres bidrag til at jeg kan tage det helt roligt mht Coronavirus! :blush::+1:

En helt anden ting… Killingen (15 uger) tisser i min seng… Han ved udmærket godt at han skal bruge kattebakken og det går også fint 99% af tiden. Men ind imellem - det er vel sket måske 5 gange - tisser han feks i min dyne. Det har kun været når jeg har ligget i sengen og aldrig på min mands dyne, kun min. Han har også gjort det en enkelt gang jeg sad i sofaen, hvor han tissede på et tæppe der lå lige ved siden af mig. Han er mest knyttet til mig, vil helst ligge hos mig osv. Kan det være noget med at han pisser sit territorium (mig) af over for de andre to katte? Eller hvad tænker I? Og hvad kan vi gøre ved det? Vi har tid til kastration primo september.

Mht. at tisse i sengen, så kan det jo være sygdom. Men det lyder mere, som om han bare synes, det er et rart sted at tisse. Siger jeg, som har en dynetisser og derfor har sovet med vat- og fleecetæpper i 3-4 år. Dynen har jeg været nødt til at afskaffe. Ellers havde jeg været nødt til at afskaffe Chili - og så var valget jo ikke så svært :slight_smile:

Det lyder også sandsynligt, at din killings præferencer er knyttet direkte til dig og steder, der har din duft.

Jeg har også skiftet mellem dynen og vattæpper og han har endnu ikke tisset på vattæpperne. Men de kommer vel også til at lugte af mig? Men de er selvfølgelig ikke så bløde og fluffy :blush:

Det er jo muligt, det kun er Chili, der har så specifikke præferencer, men for hende var det kun dyner. Vattæpper har hun aldrig været interesseret i :slight_smile:

Jeg er klar til at prøve hvad som helst for at slippe for tis i sengen… Også fordi jeg i forvejen sover dårligt, og det hjælper ikke ligefrem at jeg ikke kan lade være med hele tiden at ligge og holde øje med ham, når han ikke sover. Ikke at det hjælper - i nat gjorde han det da jeg endelig var faldet i søvn :slight_smile:

Ellers bliver det kattefrit soveværelse om natten, men det er lidt synd for den gamle kat, den elsker at putte om morgenen og aftenen og sover som regel ved siden af sengen.

Chap, husmis kastrat hankat, tissede på min dyne 5 gange den første weekend jeg havde ham.
Dynen blev vasket og tørretumblet hver gang.
Mandag køber jeg en flaske “urine destroyer” gennembløder dynen der hvor han 5 gange havde tisset og så igen i vaskemaskinen og tumbler.
Chap har aldrig siden tisset på noget af mit og han er nu 11 år.

Få vasket dynen så også feromonerne fjernes og i min erfaring er det slut på problemet.
Jeg ved ikke om urine destroyer kan fås i Danmark, men mon ikke der findes lignende “fjern feromoner” produkter i handlen her.

http://www.petsmart.com/supplies-training/stain-odor-removers/nature-s-miracle-trade-just-for-cats-urine-destroyer-zid36-13567/cat-36-catid-200073?var_id=36-13567&_t=pfm%3Dend_cap%26pfmvalue%3DBEST%2520SELLERS

Det er ret normalt at dyner frister katte, især killinger. De er dejligt bløde og rare, der kan stampes og krattes lidt i dem, så i killingers øjne er de egnede steder at tisse :slight_smile: Så jeg vil absolut råde dig til at fjerne fristelsen for killingen de næste 2-3 uger, så det ikke bliver en vane, ligesom dynen ganske rigtig skal vaskes i noget, der fjerne lugten af katteurin. Med fjerne fristelsen mener jeg at I enten begge sover med tæppe fremfor dyne, eller at I en kortere periode lukker kattene ude af soveværelset.
Det er utroligt vigtigt at bryde det inden de bliver vane, og 5 gange er 4 gange for meget i den henseende :slight_smile:

TF aner jeg ikke meget om.

MEN der er så utrolig meget forkert viden om corona og FIP så det er til at skrige over :argh:

Jeg fik mit første kuld som opdrætter d. 30-7-2010 og der er til dato født 37 killinger, og af dem har jeg miste 4 til FIP og det var et helt kuld, da jeg lige ramten den parring der bare ikke skulle laves. Men med hensyn til corona og FIP kan jeg sige at vi fik taget blodprøver på to af killinger som døde af FIP og de var begge corona negative.

Så ja vores katte har også corona virus og har sikkert haft det altid, jeg forventer ikke i fremtiden af vi rammes mere af FIP en andre :slight_smile: