Da der blev samlet ind til indhegning

[QUOTE=FinnFrode;790039]Tak, Lone. Jeg tror, det er et af de laveste hegn, jeg har set, men det må være den måde, strømtrådene er placeret på, der gør, at det virker. Der ser ud til at være ca. 30 cm mellem dem, hvilket må gøre det meget vanskeligere bare at hoppe forbi.
Hovedsagen er, at dine katte respekterer det - at det så tillige er diskret, er blot et ekstra plus. :).[/QUOTE]

Du har et ret godt øjemål :wink: Jeg mener de er sat med 25 cm’s afstand. De afstandsholdere de er sat på er lidt kortere end dem man normalt ser i handlen - nemlig kun 16 cm (mod normalt 21 cm). Det gør, at en kat ikke kan smyge sig indenfor strømtråden uden at få hovedet eller en del af kroppen imod. Og de kan på ingen måde smyge sig uden om begge 2.
Desuden er hegnet gravet 5 cm i jorden - så der er sikker jordforbindelse via selve hegnet.

Jeg har kørt med denne løsning i snart 4 år. Og haft en kat over hegnet en eneste gang - der var der ingen strøm i hegnet (strømtråden var knækket), fandt jeg ud af.

Nej, det var ikke øjemålet - jeg talte bare masker i hegnet. :tihi:

Jeg tror, du har ramt den helt rigtige afstand, hvor katten hverken kan smyge sig indenom eller udenom. Skulle den komme forbi den første, bliver den jo bare mødt af en mere… :ok:

Hejsa. Jeg kan se, at dine indlæg omkring indhegning af have er tilbage til 2012, men jeg synes, det ser rigtig interessant ud, at din løsning ikke er særlig høj og alligevel virker effektiv. Hvor har du købt, det der skal bruges til strømmen? Og hvad skal bruges? Jeg håber, at du kan hjælpe mig :blush:
P.S. Er du stadig tilfreds med løsningen?
Mange hilsner
Karina

Hej Karina

Det er korrekt, at min indhegning er lidt anderledes end andres, nemlig en noget lavere løsning. Det er væsentligt nemmere at sætte op selv (jeg har selv sat hegnet op). Det er udfra betragtningen, at en kat sjældent hopper direkte over noget af denne højde, men vil hoppe op på det. Og fjerner man muligheden for landing på hegnet og at de kan kravle over (strøm), så holder det dem inde.

Jeg har haft hegn af denne højde (115 cm) siden primo 2008, jeg har haft en af mine katte over hegnet én eneste gang på 12 år, og det var fordi strømtråden var knækket efter en vinter med hård frost, så der var ikke strøm i hegnet. Det er vel omkring 10 år siden det skete. Kattene respekterer hegnet, enkelte har været oppe og snuse til strømtråden (en stor maine coon kat kan nå den nederste strømtråd når de rejser sig på bagbenene), det gør de normalt kun en enkelt gang og herefter ikke igen.

Hegnet er sat på pæle 5 cm i omkreds, 150 cm lange, som er banket 30 cm i jorden (med en muggent eller en pælehammer).

Hegnet er galvaniseret havehegn 120 cm i højden, maskestørrelse 5x10 cm. Det er gravet 5 cm i jorden for at sikre jordforbindelsen.
Det er vigtigt at det er galvaniseret og ikke plastbelagt (for det plastbelagte giver ikke jordforbindelse, og så vil strømmen ikke virke, hvis katten klatrer op i hegnet og rører strømtråden). Katte bryder sig generelt ikke om at klatre i denne maskestørrelse og på denne type lidt crepede hegnsmasker.

Det er også den type hegn som kaldes “delfinhegn”.

I haven derhjemme står hegnet op af en hæk, som er noget højere.

Idet det står op af en hæk, så er det vigtigt at strømtråden går rimeligt fri af grene fra hækken. Tråden er derfor sat på afstandsisolatorer, så der er lidt afstand mellem hegn og strømtråd. Jeg klipper jævnligt tråden fri fra grene.
Mine afstandsisolatorer er 16 cm lange, det er svært at opdrive længere. Det nærmeste jeg kan finde nu er 18 cm lange.

Dette er nærbilleder af strømtrådene:

I foråret måtte noget af hækken fjernes idet den var død og der skulle plantes nyt. Hegnet står fortsat, dog med lidt justering af strømtråden, så jeg er sikker på at der ikke kan krybe kat under tråden:

Løsning af kombi med udhæng hvor hegnet går over i højere træhegn (udhænget har forbindelse ned til delfinhegnet, således at udhænget giver jordforbindelse såfremt katten rører strømtråden og udhæng samtidigt hvis de skulle forsøge at forcere træhegnet).

Jeg har samme højde af hegn i sommerhuset, hvor der ikke er hæk, men kun træer/buskads rundt om grunden. Her står hegnet frit, noget mere synligt indefra haven (ikke udefra når der er bladet på træerne), men det virker.
Idet det her står frit er der sat almindelige isolatorer på 5 cm på her, så tråden sidder tættere på hegnet:

Her er de godt igang med at fange en mus.

Jeg har denne type strømgiver i sommerhuset:

Den strømgiver er lidt kraftigere end den jeg har i mit almindelige hus (den jeg har der er udgået af handel for en del år siden), betinget også af at hegnet står frit.
Når den strømgiver jeg har i mit almindelige hus på et tidspunkt står af, så bliver den nye enten en magen til den viste eller alternativt denne:

Ved opsætning af elhegn skal du endvidere bruge et jordspyd
https://danishagroshoppen.dk/landliv/hegnsartikler/corral-jordspyd-1-m

Et jordkabel som forbindelse mellem jordspyd og strømgiver:
https://danishagroshoppen.dk/landliv/hegnsartikler/corral-jordkabel-1-6-mm-25m
Jordkablet (et andet stykke) kan også bruges som forbindelse mellem strømgiver og strømtråd, hvis det fx skal passere et stykke inden hegnet begynder.

Forbindelsesled mellem jordkabel og strømtråd (som fx sådan nogle her):

Strømtråd:

Jeg tester strømtråden dagligt for at sikre at strømmen virker korrekt. Der er lidt vap i stødet i styrken på strømgiveren i sommerhuset, så der bruger jeg en tester (som ikke kræver jordforbindelse samtidigt):

Det er løsning, som til trods for lav højde på hegnet, altid har fungeret upåklageligt herhjemme. Kattene er dog ikke i haven når jeg ikke er hjemme og ej heller om natten.
Den eneste reelle ulempe ved det lave hegn er dog, at man altid skal være opmærksom på ikke at placere noget klods op af hegnet, som kattene kan bruge som springbræt.

1 Synes om

Ole Amstrup havde via samme princip med op på vs over en hegn kun en meter i højden med strøm øverst til sine siatalere i mange år :slight_smile:

Ja, det er nemlig fra ham ideen kommer. Tak, jeg kunne simpelthen ikke huske hvad han hed.

Hejsa :blush:
Tusind tusind tak for din enorm udførlige beskrivelse af din indhegning. Den har virkelig givet mig mod på selv at kaste mig ud i et lignende projekt. Alle dine links til indkøb er en kæmpe hjælp i processen.
Et (forhåbentlig) sidste spørgsmål: Hvor lang afstand har du imellem pælene?
Endnu engang tak!!!
Mange hilsner
Karina

Der er 1,5 meter mellem pælene. Hvis pælene skal stå frit (og ikke i hæk) så skal hjørnepælene afstives.

Held og lykke med dit projekt :blush:

Og du mener ikke, at man kan have længere afstand? Har du låger nogen steder i dine haver? Og hvad har du i givet fald gjort der i forhold til strømmen?

Vi har låge. Vi har ført strømmen under via en ledning gravet ned (vi har hus på den 4 side, så kunne ikke føre den “modsatte vej” ift strømgiver), og over på lågen via en ledning mellem de to strømtråde, så lågen kan åbnes uden problemer :slight_smile:

Hej Eva
Det lyder som en god løsning, men hvordan sikrer I jer så, at katten ikke kan komme ud over lågen? :thinking:

Der er jo strømtråd på lågen også? Føres over med en lille ledning. Kan prøve at tage et billede af det i morgen :slight_smile:

Godmorgen Eva. Ja tak, det må du meget gerne :blush:

Hej Eva. Har du tid til at tage et billede af jeres låge? :pray:
Mange hilsner
Karina

Endte lige med at være medfødselshjælper på 7 killinger igår, og mit kamera ligger hos min veninde, men skal prøve når jeg får det hentet i eftermiddag :slight_smile:

1 Synes om

Pælene er ret tynde (kun 5 cm i diameter), og skal kunne holde til trækket fra et hegn der er forsøgt strammet rimeligt op. Jeg har ikke turdet sætte pælene med længere afstand.

Adgang til haven fra udsiden er gennem en carport og dør i et redskabsrum, hvor der kun kører en strømtråd foroven (men som kattene ikke ville kunne forcere). Så jeg har ikke haft behov for at sætte låge i selve hegnet. Hvis jeg skulle, ville jeg lave det stykke af hegnet 180 cm i højden, med strømtråde foroven man kunne passere under.

Jeg har en ende af haven, hvor der er 3 sektioner 180 cm højt lamelhegn. Ved ombygning på hus etc hvor der skulle maskiner ind i haven har vi blot afmonteret et lamelsegment midlertidligt, mens arbejdet har stået på.

Hej Eva. Nu har jeg langt om længe fået råd til at få købt alle delene til hegnsprojektet :grin::+1: Ville du have mulighed for at sende mig et foto at din låge nu? Det der gør mig lidt usikker er hvordan det sikrer, at katten ikke prøver at kravle op og over lågen. Hvis lågen ikke har jordforbindelse, er der så strøm i tråden, hvis katten rammer i forsøget på at komme over? Mange hilsner Karina :blush:

1 Synes om

Hejsa. Nu har jeg langt om længe fået råd til at få købt alle delene til hegnsprojektet. Det lyder som en god ide med en låge på 180 cm i højde, så man kan passere under det, når man åbner lågen. Det der gør mig lidt usikker er hvordan det sikrer, at katten ikke prøver at kravle op og over lågen. Hvis lågen ikke har jordforbindelse, er der så strøm i tråden, hvis katten rammer i forsøget på at komme over? Mange hilsner Karina :blush:
[/quote]

Helt sikkert. Beklager at jeg glemte det, men her er de helt dugfriske fra morgenstunden :slight_smile:
Det er ikke den kønneste opsætning med de ledninger, men det er enormt rart at man bare kan åbne lågen fuldstændigt uden at skulle bekymre sig om at ramme ind i ledninger eller andet :smil:

Overblik. Strømmen går fra højre side over til lågen, og fra højre siden under lågen og til hegnet på venstre side. Vi bruger metalnet som jordforbindelse, men man kan også sagtens bare bruge endnu en af de orange strømtråde til jordforbindelsen

Den lille hvide ledning fører strømmen over til lågen, den lange tynde wire, der kan ses på næste billede, fører jordforbindelsen derover. Ledningen er bare en helt alm. indendørsledning og har holdt i 10+ år :slight_smile:

Ledningen der går fra en af isolatorerne og ned fører strømmen under lågen og over på den anden side. Det er udendørsledninger beregnet til det. Den der går fra metalnettet fører jordforbindelsen.

Ledningerne går via et rør under lågen og over på den anden side :slight_smile:

Den anden side :smil:

2 Synes om

Tusind tak :smile: :+1:
Hvordan har du fæstnet ledningsenderne ved isolatorerne?