Da.wikipedia.org om racekatte - er din race/SPK/klub med?

Den danske wikipedia http://da.wikipedia.org har en række katteracebeskrivelser - er din race beskrevet? er din klub beskrevet?

En hurtig søgning på “racekatte” Søgeresultater for "racekatte" - Wikipedia, den frie encyklopædi
Der er en ønskeliste for racer, der savner beskrivelser Kategoridiskussion:Katteracer/Ønskeliste - Wikipedia, den frie encyklopædi - jeg kan se, at jeg skal i gang med at forfatte noget :wink:

Gad vide hvad en man kat er?

Måske en manx? :slight_smile:

Jeg vil tro, det er en kat fra Man - altså en Manx kat. Ikke alle kender de korrekte betegnelser for racerne, derfor er det vigtigt, at kendere skriver disse beskrivelser;)

Der mangler vist også en sød artikel om Skaldepander.

Ja “vi” er der

Og jeg har såmænd skrevet opslaget om Maine Coon, så jeg har gjort min “borgerpligt” :wink:

[QUOTE=lenschow;745533]Ja “vi” er der

http://da.wikipedia.org/wiki/Snowshoe_(kat)[/QUOTE]

Jeg foreslår, du skriver noget om racen;) - siden, du henviser til, siger, der ikke er nogen artikel om racen;)

Tak:tak: Er det også dig, der har skrevet om TICA?

Så er det jo bare om at komme i gang :wink:

Nej der er da en om dem…

Jeps. Busted :wink:

Nu fandt jeg den Snowshoe (kat) - Wikipedia, den frie encyklopædi - den er meget kort…

Ja den er ret kort… jeg kunne måske lægge det vi sender med købere ud… Der står en del om historien osv…

Så er det skrevet af et vidende og engageret menneske :ok:

God ide :slight_smile:

Så blev jeg vist også færdig med min artikel omkring Sphynxen (dog har jeg ikke en Wikipedia-konto endnu). Er denne beskrivelse helt hen i vejret?

               [B]Sphynx [/B]

  Sphynxen (også kaldt Canadisk hårløs, Månekatten, Skaldepande) nedstammer fra korthårede huskat, og det første forsøg på at renavle disse katte fandt sted i 1960’erne i Canada, hvor en sort-hvid huskat fødte en hårløs killing. Forsøgsprogrammet, tilladt af CFA (Cat Fanciers Association), trak dog tilladelsen tilbage i 1971, da man troede at Sphynxens arvemasse var behæftet med et dødeligt gen. Sphynxen i dag nedstammer fra korthårede huskatte, og det første eksemplar dukkede op i 1975 i Minnesota. I 1978 blev tre hårløse killinger fundet i Toronto i Canada, hvor to af disse blev sendt til Europa og blev begyndelsen til opdrættet af den ”europæiske” Sphynx. 

  Sphynxen, sammen med Cornish Rex og Devon Rex, påstås ikke at fælde eller være hypoallergen. Da Sphynxen har forskellige grader af pels, kan den fælde ligeså meget som andre behårede katte, og da katteallergi forårsages af kattens hår såvel som af deres proteinholdige spyt, er Sphynxen ikke en ideel kat for katteallergikere. Et godt råd er derfor, at undersøge på forhånd om man kan tåle katten inden anskaffelse. 

Udseende
Sphynxen er en mellemstor, robust og muskuløs kat med en bred brystkasse. Kroppen er rund omkring maven som om, at katten har indtaget et stort måltid. Katten må dog ikke synes fed. Hanner er som ofte større end hunnen.
Hovedet er kileformet med blide kurver med udestående kindben og en næse med udtalt stop. Øjnene er ovale og skrånende mod øret ydre kant. Ørerne er store, men hverken for højt- eller lavsat. Halen er ekstra lang og trædepuderne op de lange, slanke tæer er meget kraftige.

  Sphynxen er – i modsætning til almindelig opfattelse – ikke en total hårløs kat, da dens krop kan være dækket af meget korte hår varierende i mængde og længde. En Sphynx’ skind har et rynket udseende, især killinger, som ofte ser ud som om, at de er iført en pyjamas, der er et par numre for store. Skindtemperaturen føles meget varm og huden kan sammenlignes med enten en varm fersken eller en mere gummiagtig følelse, alt efter skindtype. 

Temperament
Personlighed og Sphynx går hånd i hånd. Racen er livlig, nysgerrig og fuld af gale streger, men samtidigt er de kærlige og kontaktsøgende. Det er ikke unormalt, at Sphynxen gerne sover under dynen eller elsker at ligge i arm som en baby. Sphynxen går desuden fint sammen med andre katte og hunde.

Særlige behov
Sphynxen kræver ikke specialfoder eller er vanskelig at pleje. Selvom, at katten synes hårløs behøver den ikke at iføres tøj, men Sphynxen kræver dog at blive hypoigt badet, da skinnet skal holdes fri for den naturlige olieafsondring, som absorberes af pelsen hos en normalpelset kat. De store ærer, der mangler hår, som filtrerer for støv og skidt skal også ofte renses for at undgå ørevoks.
Sphynxen har desuden en meget stor appetit og spiser mere end de fleste katte for at bibeholde en konstant kropstemperatur. Sphynxen er heller ikke nødvendigvis en indendørskat, og har man muligheden for at tilbyde den en indhegnet have eller løbegård med mulighed for at søge læ og skygge, vil katten benytte ”tilbuddet”. Hvis katten har en lys farve, eksempelvis hvid, kan det være en fordel at smøre solcreme på udsatte steder som f.eks. ørerne for at undgå solskoldninger. En passende temperatur for en Sphynx er lig den samme som for mennesker, og dermed skal man også være opmærksom på iskoldt vejr.

Helbred
Sphynxen er generelt en sund og robust race med samme forventede levealder som andre katte, men der er visse sygdomme/lidelser, som forekommer hos racen, herunder HCM (Hypertrofisk kardiomyopati). HCM er en hjertesygdom, hvor hjertemusklen fortykkes. Sygdommen kan ses iforskellige stadier, fra begyndende fortykkelse til at markant fortykket hjerte med udvikling af alvorlig hjertesvigt. Sygdommen er arvelig og kan testet ved en ultralydsscanning og ved en DNA-test. Det er derfor en fordel at købe racen hos opdrættere, der har HCM-fri avlsdyr.

Kilder:
http://www.kardiologi.life.ku.dk/Dyreejere/Hypertrofisk_kardiomyopati.aspx
[FONT=Courier New]www.rexsphynxklubben.dk/ [/FONT]

@Maibrit - du skal skrive om racen, hvad du mener, vil tiltrække interesserede;)

[QUOTE=dkkorat;746193]@Maibrit - du skal skrive om racen, hvad du mener, vil tiltrække interesserede;)[/QUOTE] Den er straks værre - det skal jo også helst være bare en smule konstruktivt. Jeg går i tænkeboks igen. :slight_smile:

Jeg synes da, det er interessant med racens historie og temperament og evt sundhedsproblemer. Wikipedia er jo en opslagsbog, hvor man skal komme godt rundt om emnerne.