Dækker ikke til efter brug af kattebakke

Og tusind tak til jer alle for brugbare svar og god respons.

:tak:

[quote=PiaR;382157]
Spætte dækker aldrig til.
Men han flyver ud af badeværelset som var han skudt ud af en kanon.
Jeg kan godt forstå hans iver efter at komme væk - han er ikke bare rådden indvendig, han er pilrådden.

Kommer Missebarnet forbi en udækket klat, går hun straks i gang med at grave den ned.
Helt ned.[/quote]

Undskyld mig, men…

-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL

[quote=Tante Tut;382262]Undskyld mig, men…

-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL[/quote]

Du behøver ikke undskylde - vi skriger også tit af grin over ham :smiley:

Tja, jeg har jo kun 2 :slight_smile: Leise ordner fint det, han skal, men han står altså op, så jeg har en bakke-foringspose i, som så er “slået opad” bagpå bakken. Så kommer der ikke noget udenfor posen. Til gengæld skraber han ivrigt på posekanten foran på bakken :øhmm:
Gia dækker til, og så er hun også som skudt ud af en kanon, den helt store rundtur, evt. flere gange :klapper:

Herhjemme går Nanoq også rundt og dækker Fies til - Fie er fertil og hun strinter også i bakkerne:-)

Så kommer rengøringsholdet bagefter - først Nanoq, der dækker til og kaster grus op af siden på bakken, og så mig med sæbe og vand - for sådan noget er vi jo ikke vant til Nanoq og jeg:-)

Det morer vi os også over herhjemme - altså ikke Nanoq - han mener det jo dybt alvorligt, for Fie skal da ikke tiltrække andre hanner hertil hans hus:-)

Ang katten her: Måske en anden type grus kunne gøre det? Eller som Mega skriver en større bakke. De der bedrollers var fx en super idé… jeg så det i en anden tråd og var bare vildt imponeret over det forslag. Der er god plads i en bedroller, og der kan sættes et låg på med hul klippet i midten til katten, så grus blir inde.

Det var Mega, der skrev det - måske du kan finde tråden. Det var et jættegodt forslag, synes jeg, hvis man fx har en MCO ala Taras størrelse, som sidder med hovedet ude på selv de store bakker. Nu er Tara ligeglad, men alligevel. Jeg synes hun fortjener god plads også, når nu hun er så sød at gå derind og tisse selv om det faktisk er noget af et brud på kattens natur at sidde der i en kasse i sært grus:-)

MVH

[quote=lenschow;382545]… Eller som Mega skriver en større bakke. De der bedrollers var fx en super idé… jeg så det i en anden tråd og var bare vildt imponeret over det forslag. Der er god plads i en bedroller, og der kan sættes et låg på med hul klippet i midten til katten, så grus blir inde.

Det var Mega, der skrev det - måske du kan finde tråden. Det var et jættegodt forslag, synes jeg, hvis man fx har en MCO ala Taras størrelse, som sidder med hovedet ude på selv de store bakker. Nu er Tara ligeglad, men alligevel. Jeg synes hun fortjener god plads også, når nu hun er så sød at gå derind og tisse selv om det faktisk er noget af et brud på kattens natur at sidde der i en kasse i sært grus:-)

MVH[/quote]
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=18006&highlight=bedroller&page=3

Tusind tak! Har lige nærlæst hele tråden, og overvejer da seriøst at omdanne min bedroller til kattebakke! Når jeg vel og mærket har købt 4-5 poser kattegrus til at stoppe i den!!!

Jeg har været til et arrangement i dag, som handlede om adfærd hos katte.

Jeg spurgte ind til, hvorfor nogle katte dækker deres afføring / urin til i kattebakken mens andre ikke gør.

Ifølge dyreadfærdsterapeut Maiken Lysholm Sten ved man det ikke med sikkerhed, men man tror, det er en evolutionær rest … fra vildkatten, som gjorde dette for at skjule sine spor.
Vores tamkatte har som sådan ikke brug for at dække deres afføring / urin til, men gør det (nogle af dem altså) fordi det ligger i katten, at have den adfærd.

Hun nævnte at det også kunne skyldes en form for markering - måske fra en førekat (pos. som førekat kan skifte i løbet af en dag - og i forskellige situationer)

En evolutionær rest kan også være svaret på, hvorfor nogle katte dækker deres foder til, når de har spist.
Maiken nævnte, at katte der spiser op ikke “skraber i gulvet” - de går bare væk. Hvis der stadig er mad i skålen, kan nogle katte finde på at skrabe i gulvet.

Dét skal jeg prøve at teste af :slight_smile:

Den med at skrabe - dække maden til - gør mine to MCO rundt om skålene:-) Især Nanoq står for det - igen ham:-)

Nogle af de store kattedyr gør det også af og til for at skjule byttedyr til senere buffet. Leoparden slæber byttet op i et træ for at beskytte det mod hyæner osv, men er der intet træ kan leo grave det til og vende retur senere og spise igen.

Det er især de solitære kattedyr, der dækker til - for en kat kan sjældent fortære et helt byttedyr på en gang - og så snupper gribbe og hyæner det

MVH

Min Whiskey brugte meget det der med at skrabe i gulvet ved sin mad det første års tid, vi havde ham. Men det er ret sjældent at han gør det nu - nogle gange, hvis det er ekstra lækkert!!

Og nogle gange også ved Ziggys mad… Men det er jo også ham, der er duksen og dækker til efter Kitten i kattebakken!

[quote=Lindvig;382898]Jeg har været til et arrangement i dag, som handlede om adfærd hos katte.

Jeg spurgte ind til, hvorfor nogle katte dækker deres afføring / urin til i kattebakken mens andre ikke gør.

Ifølge dyreadfærdsterapeut Maiken Lysholm Sten ved man det ikke med sikkerhed, men man tror, det er en evolutionær rest … fra vildkatten, som gjorde dette for at skjule sine spor.
Vores tamkatte har som sådan ikke brug for at dække deres afføring / urin til, men gør det (nogle af dem altså) fordi det ligger i katten, at have den adfærd.

Hun nævnte at det også kunne skyldes en form for markering - måske fra en førekat (pos. som førekat kan skifte i løbet af en dag - og i forskellige situationer)

En evolutionær rest kan også være svaret på, hvorfor nogle katte dækker deres foder til, når de har spist.
Maiken nævnte, at katte der spiser op ikke “skraber i gulvet” - de går bare væk. Hvis der stadig er mad i skålen, kan nogle katte finde på at skrabe i gulvet.

Dét skal jeg prøve at teste af :)[/quote]

Tak fordi du huskede at spørge!!