kan godt se det praktiske med at blive nogenlunde fri for ukrudt - men er det egentlig pænt?
Så nemmerli’ der var tilbud idag i Jem og Fix - 80 liter dækbark 35 eller 80 liter pinjebark 75 - og hvad er forskellen i brugsværdi?
Jeg planlægger min forhave - “pynte” sten kommer der ikke mange af - jeg er træt af sten og deres vægt. Til gengæld kommer der en del træstammer og stubbe der har fået tidens tand nede ved mosen - dem henter jeg senere på en trillebør. Så var det jeg tænkte at bark vil være for kedeligt under min fine og naturlige" trækunst". Granitskærver vil sikkert se godt ud som bund - men jeg er træt af at slæbe …
Måske man kan bruge dækbarken til jordforbedring? det er temmelig leret og bastant derude
Det var godtnok billigt
Forskellen på dækbark og pinjebark er, at dækbark bliver mørkere og mere “kedeligt” at se på i længden. Pinjebark forbliver mere “farvet” at se på - om end i længere tid end dækbark.
Jeg skal selv ud og have bark til at lægge i vores hæk. Dels for at holde jorden mere fugtig og nemmere for hækkens rødder og dels for at holde jorden lidt tilbage. Vores have står nederst i en række, hvilket betyder at vi - når der kommer heftige regnskyl - får skyllet jorden væk fra rødderne, så de hækplanter der står op mod de andre haver, der ligger højere end vores, er nogle små pisten kviste, hvor de andre hækplanter er ved at have godt fat nu.
Personligt ville jeg elske at se en forhave med trækunst der ligger på bark (uanset hvilken du vælger) Det giver et ganske rustikt udseende og jeg er sikker på det bliver meget pænere end hvis du bruger granitskærver
Tilbudet er kun IDAG søndag - så bestemme mig må jeg. De har for at glæde mig også terpentin til under det halve af hvad jeg gav i forgårs - nå jeg nupper et par flasker jeg skal også male.
Du har sikkert ret det vil se pænt ud med pinjebark - der kommer jo også planter til at bryde - der kommer en del hosta - og fedt ikke at skulle vande hele tiden. “Trækunsten” er så fed (og faktisk rydder jeg op for kommunen:-) ) - men jeg har ikke plads til at have den liggende mens håndværkerne er her - så det venter.
Tror du ikke den almindelige bark vil være god til at lette den tunge jord - det formulder jo med tiden
Blir det ikke til et surbundsbed hvis man dækker med bark :? Jeg ved INGENTING andet end surbundsbedene hjemme hos mine forældre (ja, jeg siger BEDENE i flertal. Min far er gakket med surbundsplanter) er dækket med bark… eller er det flis? Jeg fik forklaringen med at det lige så stille går i forrådnelse og dermed holder jorden sur og fugtig og at det ikke er alle planter der kan lide det
Jo jeg er sikker på jorden vil have godt at at blive blandet med bark. Det giver luft i den ellers tunge lerjord. Vi har selv samme problem med lerjord og har nu taget konsekvensen af det. Dog skulle vi lige sparkes i gang først
(jeg håber du kan se billedet)
Hvis du ser på græsset, var der store og håbløse pletter uden græs. Jorden var simpelthen så hård og kompakt at græsset ikke kunne gro.
I revnen kan du se, at hele “jordlaget” er meget leret, så vi har “luftet” jorden og håber det kan gøre det. Hækken er ret “umulig” endnu, hvis du ser øverst i billedet, kan du se den har svært ved at komme.
På dette billede kan du se, hvordan vi har løsnet jorden og sået græs (eller det kan du så ikke se endnu, for græsset var altså kun lige sået)
Men naboens have giver et ganske godt prej af, hvordan haven (og jorden) er her hvor vi bor
Finder lige et billede mere, så du kan se konsekvensen af så hård en jord
Enig - pinjebarken er den ‘pæne’ bark. Og jeg ville også vælge dét frem for granitskærver (men dem har jeg også et lidt anstrengt forhold til…:høhø:).
Husk dog på, at barkflis IKKE gør noget som helst ‘ukrudtsfrit’ - frøukrudt vil stadig kunne etablere sig. Og en del rodukrudt kan sagtens stadig komme op, med mindre der lægges dug under.
Det lyder skønt med de gamle stammer fra mosen - det kommer garanteret til at se godt ud!
P.S. Roser kan i øvrigt IKKE tåle at have barkflis omkring sig… :cool2:
[QUOTE=Diana F;886558]Enig - pinjebarken er den ‘pæne’ bark. Og jeg ville også vælge dét frem for granitskærver (men dem har jeg også et lidt anstrengt forhold til…:høhø:).
Husk dog på, at barkflis IKKE gør noget som helst ‘ukrudtsfrit’ - frøukrudt vil stadig kunne etablere sig. Og en del rodukrudt kan sagtens stadig komme op, med mindre der lægges dug under.
Det lyder skønt med de gamle stammer fra mosen - det kommer garanteret til at se godt ud!
P.S. Roser kan i øvrigt IKKE tåle at have barkflis omkring sig… :cool2:[/QUOTE]
Jeg vil give Diana helt ret. Bark er ikke nødvendigvis et middel til at bekæmpe ukrudt
Men det ER altså pænere end granitskærver og især når det skal sættes sammen med noget rustikt (træstammerne)
Jøsses Annette - der er vand. Det er der ikke her for jeg bor højt hvilket betyder jorden næsten altid er tør.
Tak Blitz og Diana F.
Har surfet lidt med bark som jordforbedring - det kan man godt det går langsomt - men det er også ok. Fandt lige Kakao flis http://www.kakao-flis.dk/- ret interessant - men læste et sted det var giftigt for hunde så det er det nok også for katte. Jeg skal have lavet højbede i urtehaven (11) - tænkte på det til stiarealerne - der skal også være plads til at kunne klippe hæk - højbedene kommer til at stå helt th. (billeder er da spejlvendt) bag hækken der er formet i kanter.
Jaa vi havde en hel del vand. Men efter det regnskyl vi lige har haft, er der ikke noget vand på plænen. Vi har så også sat rhododendron (gravet meget dybt så det kan fungere som dræn) luftet jorden og smidt MANGE liter/kg jord væk. Nu håber jeg det er lykkedes at få haven god
Jeg læste lige denne beretning på den side du henviser til:
Fra Norge har vi modtaget en kattehistorie:
Hei ! Har brukt kakaoflis nå i ca. 1mnd. og har i den annlednig endelig blitt kvitt mine naboers katter, 3stk fra å gjøre ifras seg i mine blomsterbedd.
Disse kattene har vært en stor plage for meg i over 6-7 år og ser nå endelig en slutt på deres etterlatenskaper med dertil graving og jord på avveier.
Jeg har også en terasse med blomster bedd rundt og med kakaoflis i disse, gjør at jeg nå slipper åha disse dyrene liggende i mine hvilestoler
og kan ha maten uberørt når jeg er fraværende en stund.
Kakaoflisen har gjort og gjør underverker som ikke andre midler for kattebekjempelser kan gjøre.
Jeg forteller mine naboer om dette revlusjonerede middelet og dette må bare oppleves.
Med vennelig hilsen fra Svein E. Wilhelmsen, Oslo.
Altså det, man normalt gør, når lerjord skal forbedres, er at iblande grus… (evt. også lidt kompost eller spaghnum).
Jeg synes, det lyder fint med barkflis som belægning på stier mellem højbede. Jeg ville nok lægge noget ukrudtsdug under, for at forhindre rodukrudt…men så skal der et godt tykt lag flis på, for det er bare så grimt, hvis dugen ‘titter’ frem…
Spændende, at du har en haveplan at gå frem efter - har du selv lavet den, eller fået nogen til det?
Tegningen er lavet af en professionel - men forhaven bliver ikke helt sådan. Der kommer også grus i - kommer helt af sig selv der hvor der bliver taget fliser op og nu skal være bed - grus er der ingen næring i, det er/kommer der med flisen så jeg blander det hele sammen. Hver plante får et stort gennemarbejdet hul med plantemuld i.
Ukrudtdug er købt og bilen dufter skønt af pinjebark.
På min vej hjem kørte jeg ind over land, kunne huske jeg engang havde købt hostaer et sted - ville hellere have fingre i dem end at købe på nettet selvom jeg havde fundet et sted tæt på - på den anden side af Roskilde mente jeg. Jeg vendte dytten da jeg så der jeg havde købt før - og sandelig om det ikke var sælger on-line - og ikke ligger på den anden side af Roskilde. De var der for at pakke forsendelser. Uha jeg fik god behandling og noget spændende og til en god pris - fik også en fiks lille sag som var et fejlprodukt idet den skulle have hvidspættede blade - men de var helt grønne, den er aldeles bedårende og lige ved at springe ud med mørklilla blomster. Jeg skal tage et billede af min unika senere:-) Hvis I kan tåle det - tag et kig på deres hjemmeside: http://www.theplantexplorer.com/dk/
Jeg sad på fingrene for ikke at købe mere - det får vente:-)
Jeg ved hvem der er lykkelige for en have med flis eller bark…dræbersneglen, den overvintrer dejlig varmt derunder…så er den frisk til at glide rundt næste forår.
så har jeg foreviget - den første er den der er forkert fordi bladene ikke er spættede - og en med fantastisk stilk. Så er der den vildt nuttede Blue Mouse ears - og en elegant sag der ikke hænger. Og et par spændende husløg
Nåda, ligger Plant Explorer nær Roskilde - der kan man bare se. Der har jeg engang bestilt en dynge bregner…
Fine hostaer, jeg har også selv et par stykker af dem. Hvor er den bare flot, den med mørkeblå (mørkelilla?) blomst! Jeg har aldrig set en hosta med en SÅ mørk blomst før. Fik du navnet på den?
Nu har jeg spurgt min far og det blir altså ikke til et surbundsbed bare af lidt afdækning. Synes lige jeg ville dele hvis du altså ikke selv har fundet ud af det Der skal laaaaang tid til og MEGET flis/bark før det blir et naturligt surbundsbed (min far snyder og graver et godt stykke ned og putter “skovbund” i et lag og så noget blandet spagnum/sand før det endelige lag flis). Det er vidst fint jeg bare bor i lejlighed oppe under kvisten :høhø:
[QUOTE=Diana F;887194]Nåda, ligger Plant Explorer nær Roskilde - der kan man bare se. Der har jeg engang bestilt en dynge bregner…
Fine hostaer, jeg har også selv et par stykker af dem. Hvor er den bare flot, den med mørkeblå (mørkelilla?) blomst! Jeg har aldrig set en hosta med en SÅ mørk blomst før. Fik du navnet på den?[/QUOTE]
Jeg ved ikke hvad fejlproduktet med de meget mørklilla blomster oprindelig hedder -og det var farven jeg fangede:-)
Jeg har forhørt mig - det er fint det jeg vil gøre. Pinjebarken dufter så skøn - har først fået poserne ud af bilen idag da den skulle på værksted - kan putte en pose derud igen når den kommer hjem er duften væk:-)