Dansk slik?

Jeg har fortalt en bekendt der bor i Canada, at jeg gerne vil sende en pakke til hende med dansk slik.

(Jeg har endnu ikke undersøgt om der er regler for hvad der må sendes til Canada)

Selv tænker jeg:

Kongen af Danmark (evt fra Nørregade)

Toms (ved dog ikke om det skal være chokolade og/eller nogle af deres stænger)

Kims (Ved dog ikke om det er for “allround”)

Lakridspibe (Selvom jeg hader dem :grin: )

Hvad vil i mene er typisk dansk slik?

2 Synes om

Piratos :slight_smile:

4 Synes om

1 stemme mere på Piratos.

2 Synes om

Toms skildpadder
Salt lakrids
Haribo slik
Bonbonland slik
Dumle
Chips med salt. Chips saltes mere i Danmark end i mange andre lande.
Flødeboller spangsberg
Romkugler fra bageren

2 Synes om

Haribo er vidst tysk, jeg husker hvertfald tyske reklamer fra da jeg var barn :smiley:

1 Synes om

Jep, men det produceres i Danmark

1 Synes om

Lakrids er oplagt, da det ikke forhandles i ret mange andre lande end DK

2 Synes om

Bülow lakridskugler

Bagsværd lakrids

Yankee Bar lavet af dansk firma til de amerikanske soldater i europa efter 2. verdenskrig. Er 57 år gammel.

Wally and Whiz er dansk vingummi.

Bon Bon bolsjer er også kommet frem igen.

Spangsberg

Simply chokolade

The Mallows

3 Synes om

Hvis der skal chips med så American Grill, dem måtte min nu daværende amerikanske svigerinde smage for sådan nogle havde de ikke i USA :smile:

3 Synes om

Min amerikanske veninde elsker click mix fra Haribo og det er nærmest det eneste, der skal tages med i kufferten derover :joy:

3 Synes om

Piratos helt sikkert - men så alligevel ikke, for stærk saltlakrids er helt sikkert en såkaldt aquired taste - noget man skal lære at kunne lide. Jeg fik piratos tilsendt, da jeg boede i Skotland, og jeg havde dem helt for mig selv! Men selvfølgelig - hvis det er for at vise noget typisk og ikke nødvendigvis noget, der skal spises, er det sikkert fint :slight_smile:

3 Synes om

Jeg har lige set en herboende amerikaner lave en smagstest med hhv danskere og amerikanere af Kitkat og andre typer chokolade, som kan købes i begge lande. De er nemlig sødet meget forskelligt. Så måske det var en idé.

2 Synes om

Ja det var faktisk lidt pga det her jeg tænkte piratos. Fordi hvis man kan lide det, så vil det være den man vil have sendt fra Danmark fremover. Og hvis ikke så er reaktionen “Og det kalder I SLIK?!” ret sjov. Så den skal nok komme med en advarsel.

Jeg havde en amerikansk kollega engang, som kom til Danmark et par gange om året og det eneste han skulle have med hjem hver gang var Piratos. For han ELSKEDE dem, men det er ikke til at opdrive i USA. I USA er salmiak nemlig nærmest kun en ingrediens i afløbsrens og lignende, og tanken om at vi spiser det er ufattelig for dem. :tihi:

4 Synes om

Jeg skrev til den danske ambassade i Canada og de gav mig dette link

Betyder det at man ikke må sende fx vingummi?

1 Synes om

Umiddelbart er der ikke noget, der får mig til at tænke, at man ikke må, men jeg har også kun lige skimmet det hurtigt igennem :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Det er vel den her du er ude efter:

  • Confectionary, sweeteners, snack foods - Cannot contain meat.

Og nok indeholder det meste vingummi gelatine, men det er trods alt ikke kød. :slight_smile:

2 Synes om

Det er vist primært salmiak-lakrids, der er en dansk tradition - tror bla. englænderne og finnerne ville blive lettere pikerede, hvis vi tog æren for lakrids generelt… :smirk:

7 Synes om