Der er lavet en dansk undersøgelse - vil gerne se om jeg ka finde den. Den konkluderede, at danske forvildede katte (dvs ikke mærkede katte som man fandt trafikdræbte for størstedelens tilfælde) alle havde adgang til menneskemad og at dette udgjorde størstedelen af deres fødekilde sammen med pattedyr. Fejlagtigt blev det fremlagt som at “ingen katte sulter” og “Alle katte har adgang til en madskål” - det er ikke korrekt - jeg lavede en artikel den gang med forskerne, og de fortalte, at det viser, at de forvildede katte opsøgte menneskers affald (ganske som jeg ser på gaden i Pakistan at de gør) og derfor ganske som gadehundene fx lever af vores affald. Det betyder, at vildt ikke er tamkattenes primære fødekilde selv ikke når de forvildes. Det er vores affald - derfor er denne artikel helt skudt ved siden af. Faktisk er de fleste tamdyr ikke supergode til at jage - det gælder hundene, og det gælder for rigtig mange tamkatte også viste denne undersøgelse.
Døde alle danskere i dag, så ville rigtig mange tamkatte derfor dø, nogle ville lære at jage med succes nok igen, men de fleste ville miste deres primære fødekilde: Menneskers affald. Kattene lever især af “kattemad” dvs også menneskers affald i vinterperioden og foråret. Sommer/efterår lever de af cirka 50/50 affald og pattedyr.
Ps - det er nogle år siden jeg læste den, jeg kan se, at registrerede katte deltog med tilladelse fra ejerne. Når de skriver “kattemad” så forklarede forskerne mig, at det var menneskemad inklusiv “Alt, hvad der fremstod som kattemad, både tørkost og dåsefoder. I denne kategori regnes menneskeføde også som kattemad, idet katte undertiden får blandet rester fra middagsbordet i foderet.”
Katten er selektiv carnivore dvs de har præferencer eller kan udvikle dem, og op mod 65 % anslås slet ikke at jage i visse bestande rundt om i verden, hvor dette er undersøgt. Jager moren, så har killingerne større tendens til det, men det er unikt, at tamkatten på denne måde kan vælge jagt fra. Det ses ikke normalt hos rovdyr, da jagt er nødvendigt for overlevelse. Bykatte jager generelt sjældnere end katte på landet. Fugle udgør ca 4 % af de samlede fødevarer registreringer og kun 2 % i volumen “KAttemad” og pattedyr fylder mest.
Bare for at nævne noget fra undersøgelsen,
“I en undersøgelse fra Brooklyn, New York, observerede forskerne en række vilde bykatte
(Calhoon & Haspel, 1989). Området, kattene levede i, var rigt på fugle og smågnavere, men alligevel
blev der kun én gang i løbet af de 180 timers observation registreret et jagtforsøg. Kattene levede i stedet
af mad lagt ud til dem af kvarterets beboere eller af affald.”
Og er der ikke “kattemad” til stede på stedet kattene lever, så udgør pattedyr den primære fødekilde. Ikke fugle.
Og det her:
Et muntert, men kritisk indlæg i debatten om det rigtige i at ekstrapolere begrænsede data for kattes
fødevalg ses i ”The Alternative Cat Predation Survey” af Hartwell, 2002. Undersøgelsen blev baseret på
i alt 11 katte (hendes egne) over et år. Resultatet af undersøgelsen blev, at Englands omkring 7 mio.
katte på et års tid fangede 378 mio. menneskeankler, 15,4 mio. margueritter, 7 mio. snegle, 7 mio.
brødstykker, 1 mio. hunde og 70.000 nabokatte - udover diverse mus og fugle. Pointen med
undersøgelsen var at rette opmærksomheden på de store individuelle forskelle i huskattes ”byttevalg” og
det umulige i at generalisere over et helt lands kattebestand på baggrund af små undersøgelser.

Der er 154 sider at tygge sig igennem
PPS - det er nogle år siden jeg læste den. Tjek lige selv - jeg kan sagtens huske noget af det forkert, men i store træk så kan vi godt afvise den der skøre undersøgelse om de fugle i det jagtmagasin - det er en omgang sludder