Danske katte dræber mindst 10 millioner vilde fugle

Selvfølgelig fra et jagtmagasin og tallet er beregnet ud fra en amerikansk undersøgelse.

http://www.huntersmagazine.com/article/danske-katte-draeber-mindst-10-millioner-vilde-fugle :frowning:

"Tværtimod jager kattene primært totalfredede fugle, … "

Hvor pokker får de det fra ?

Sikke dog en gang vås :rulleøjne: Der er overhovedet ikke lavet nogen undersøgelser af hvilken indvirken katte i Danmark har på den vilde fauna. England er det nærmeste vi kommer, og her har man påvist at de fleste fugle, som kattene tog med hjem var gråspurve. Men størstedelen af byttedyrene (64%) var faktisk pattedyr. Ok- det er måske lidt forældede data (2003), men er der lavet nogen undersøgelser i DK siden da?

Jeg opfatter artiklen som meget pop/ekstrablads-agtig. Dybt useriøs og meget forargelig = vand på kattehaderes mølle :thumbdown:

Sikken en gang vås !

Den artikel glemmer helt at tage højde for nogle meget vigtige faktorer

Jægere på 2 ben dræber kun sunde byttedyr og jo større og flottere jo bedre…

De fleste jægere i naturen vil normalt tage de svageste da det giver det største kalorieudbytte kontra kalorieforbruget ved jagt.

Der er masser af undersøgelser som viser hvad der sker med en dyrebestand, hvis der ikke foregår en stadig udtynding af de svageste individer og det er ikke et kønt scenarie. Hvis jeg ganske uvidenskabeligt skal gå efter hvad familiens katte har hjembragt har 90 % af det været mus eller andre smågnavere og rent personligt løste Spock et museproblem i vores område på 14 dage som en skadedyrsbekæmper forgæves havde forsøgt at løse i 6 måneder !

Jeg er træt af uvidenskabelige artikler som beskylder katte for kun at være et skadedyr, når de i virkeligheden gør meget gavn til fordel for os alle sammen.

Artiklen har ikke forstået økologi: At det ofte er sundt for en bestand af planteædere, at der findes rovdyr, som kan tage de syge dyr og reducere bestanden.

Artiklen er ligeglad med historie: At huskattene i mange hundrede år har levet på gårdene i stort antal, mens de har reduceret antallet af mus, fugle m.fl.

Og artiklen mangler data: Der argumenteres spekulativt for, at kattene er et problem. Men med samme type argumenter kunne man nå frem til, at kattene er en løsning.

vh

Andreas

Tværtimod jager kattene primært totalfredede fugle, det sker primært i fuglenes yngletid og naturligvis helt uden dyreetiske hensyn.

Dyreetiske hensyn??
Den artikel er en gang fordrukkent sludder, hvis I spørger mig! Det giver jo ingen mening at tale om dyreetik i naturen…:gruble:
Eller er der noget jeg har fået helt galt i halsen?

Utroligt som en amerikansk undersøgelse kan blive til 10 mill. fugle i DK, jægerne kan så få sig endnu en undskyldning for at skyde katte, for de tager jo deres harekillinger og fasaner, dyr som mennesket har eneret på at plaffe ned…
Det eneste rigtige skade dyr i verden går på to ben, er pels og haleløs, har en stor hjerne. Desværre bruges kun 10% af sidstnævntes kapacitet og hos en del individer ser det ud til at være endnu mindre.

Nå mere seriøst:) der blev for nogle år siden lavet en dansk undersøgelse, hvor maveindholdet på katte fundet dræbt i trafikken blev undersøgt. Overraskende nok bestod hovedbestanddelen af det analyserede maveindhold ikke af fugle, mus eller harekillinger men kattemad, surprice. Nåja og en stor del hårbolde:høhø:

Marina

Der er lavet en dansk undersøgelse - vil gerne se om jeg ka finde den. Den konkluderede, at danske forvildede katte (dvs ikke mærkede katte som man fandt trafikdræbte for størstedelens tilfælde) alle havde adgang til menneskemad og at dette udgjorde størstedelen af deres fødekilde sammen med pattedyr. Fejlagtigt blev det fremlagt som at “ingen katte sulter” og “Alle katte har adgang til en madskål” - det er ikke korrekt - jeg lavede en artikel den gang med forskerne, og de fortalte, at det viser, at de forvildede katte opsøgte menneskers affald (ganske som jeg ser på gaden i Pakistan at de gør) og derfor ganske som gadehundene fx lever af vores affald. Det betyder, at vildt ikke er tamkattenes primære fødekilde selv ikke når de forvildes. Det er vores affald - derfor er denne artikel helt skudt ved siden af. Faktisk er de fleste tamdyr ikke supergode til at jage - det gælder hundene, og det gælder for rigtig mange tamkatte også viste denne undersøgelse.

Døde alle danskere i dag, så ville rigtig mange tamkatte derfor dø, nogle ville lære at jage med succes nok igen, men de fleste ville miste deres primære fødekilde: Menneskers affald. Kattene lever især af “kattemad” dvs også menneskers affald i vinterperioden og foråret. Sommer/efterår lever de af cirka 50/50 affald og pattedyr.

Ps - det er nogle år siden jeg læste den, jeg kan se, at registrerede katte deltog med tilladelse fra ejerne. Når de skriver “kattemad” så forklarede forskerne mig, at det var menneskemad inklusiv “Alt, hvad der fremstod som kattemad, både tørkost og dåsefoder. I denne kategori regnes menneskeføde også som kattemad, idet katte undertiden får blandet rester fra middagsbordet i foderet.”

Katten er selektiv carnivore dvs de har præferencer eller kan udvikle dem, og op mod 65 % anslås slet ikke at jage i visse bestande rundt om i verden, hvor dette er undersøgt. Jager moren, så har killingerne større tendens til det, men det er unikt, at tamkatten på denne måde kan vælge jagt fra. Det ses ikke normalt hos rovdyr, da jagt er nødvendigt for overlevelse. Bykatte jager generelt sjældnere end katte på landet. Fugle udgør ca 4 % af de samlede fødevarer registreringer og kun 2 % i volumen “KAttemad” og pattedyr fylder mest.
Bare for at nævne noget fra undersøgelsen,

“I en undersøgelse fra Brooklyn, New York, observerede forskerne en række vilde bykatte
(Calhoon & Haspel, 1989). Området, kattene levede i, var rigt på fugle og smågnavere, men alligevel
blev der kun én gang i løbet af de 180 timers observation registreret et jagtforsøg. Kattene levede i stedet
af mad lagt ud til dem af kvarterets beboere eller af affald.”

Og er der ikke “kattemad” til stede på stedet kattene lever, så udgør pattedyr den primære fødekilde. Ikke fugle.

Og det her:

Et muntert, men kritisk indlæg i debatten om det rigtige i at ekstrapolere begrænsede data for kattes
fødevalg ses i ”The Alternative Cat Predation Survey” af Hartwell, 2002. Undersøgelsen blev baseret på
i alt 11 katte (hendes egne) over et år. Resultatet af undersøgelsen blev, at Englands omkring 7 mio.
katte på et års tid fangede 378 mio. menneskeankler, 15,4 mio. margueritter, 7 mio. snegle, 7 mio.
brødstykker, 1 mio. hunde og 70.000 nabokatte - udover diverse mus og fugle. Pointen med
undersøgelsen var at rette opmærksomheden på de store individuelle forskelle i huskattes ”byttevalg” og
det umulige i at generalisere over et helt lands kattebestand på baggrund af små undersøgelser.

:ok:

Der er 154 sider at tygge sig igennem

PPS - det er nogle år siden jeg læste den. Tjek lige selv - jeg kan sagtens huske noget af det forkert, men i store træk så kan vi godt afvise den der skøre undersøgelse om de fugle i det jagtmagasin - det er en omgang sludder

[QUOTE=Beydana;1180534]Sikke dog en gang vås :rulleøjne: Der er overhovedet ikke lavet nogen undersøgelser af hvilken indvirken katte i Danmark har på den vilde fauna. England er det nærmeste vi kommer, og her har man påvist at de fleste fugle, som kattene tog med hjem var gråspurve. Men størstedelen af byttedyrene (64%) var faktisk pattedyr. Ok- det er måske lidt forældede data (2003), men er der lavet nogen undersøgelser i DK siden da?

Jeg opfatter artiklen som meget pop/ekstrablads-agtig. Dybt useriøs og meget forargelig = vand på kattehaderes mølle :thumbdown:[/QUOTE]
Og en desperat protest mod denne forestående ændring:

Fra 1. juli bliver følgende indsat i loven om mark og vejfred:

§14 stk.3 Nedskydning eller anden direkte på drab sigtende fremgangsmåde af katte og tamkaniner må ikke foretages, medmindre dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Lille udsnit af et langt svar fra Mette Rønn-Lanbo, Aalborg Dyrehospital:

“Man ved ligeledes fra store undersøgelser, at kattens foretrukne byttedyr ikke er fugle men derimod små pattedyr, især mus (markmus). Der er intet, der tyder på, at den samlede bestand af katte i Danmark udgør nogen trussel mod vores vilde fauna (der er mus nok).”

Selvfølgelig snupper en kat også fugle, når/hvis den kan komme af sted med det, men dens sanser er ikke indstillet på det.
Hørelsen er ekstra god mht. svage, pibende lyde, og den har “nattesyn”.
Smågnavere og ikke fugle er aktive om natten.

Jeg havde helt glemt den her:

[QUOTE=Mega;1180590]…
Fra 1. juli bliver følgende indsat i loven om mark og vejfred:

§14 stk.3 Nedskydning… af … tamkaniner må ikke foretages, medmindre dyret angriber …[/QUOTE]

Det var godt! Vi må stadig skyde dræberkaniner, men kun når de angriber.:dokdok:

Det kan godt være, at der ikke mere er råd til så mange skolelærere og hjemmehjælpere i Danmark. Men jurister har vi da.

vh

Andreas

Utroligt, at vi stadig har en fuglebestand - herunder ørne, svaner og store søfugle - tilbage i DK :uha:

Hvis ikke det var, fordi nogen jo uden tvivl vil tro på artiklen, ville den vist mest være underholdende. Jeg har godt nok ikke læst den - det tror jeg ikke, jeg orker - men hvis de uddrag, I har sat ind, er repræsentative, vil :doh: måske være en betegnende karakteristik.

Ja, det er noget vås, men i dag havde Missemor snuppet 2 guldfisk og de lå spredt ud på gulvet og i går fik hun fanget et par fugle (hun får mad hver dag og er faktisk tyk) :slight_smile: i øvrigt alligevel lidt ironisk, når vi har en tråd ligenu omkring hvor stort et bytte vores katte har taget.

Men som mange også har pointeret i tråden, så er vores katte jo også gode nyttedyr :slight_smile:

nu er der så også det aspekt at SAMTLIGE danske småfugle er totaltfredede…meeeen

[QUOTE=Marina;1180565]Utroligt som en amerikansk undersøgelse kan blive til 10 mill. fugle i DK, jægerne kan så få sig endnu en undskyldning for at skyde katte, for de tager jo deres harekillinger og fasaner, dyr som mennesket har eneret på at plaffe ned…
Det eneste rigtige skade dyr i verden går på to ben, er pels og haleløs, har en stor hjerne. Desværre bruges kun 10% af sidstnævntes kapacitet og hos en del individer ser det ud til at være endnu mindre.

Nå mere seriøst:) der blev for nogle år siden lavet en dansk undersøgelse, hvor maveindholdet på katte fundet dræbt i trafikken blev undersøgt. Overraskende nok bestod hovedbestanddelen af det analyserede maveindhold ikke af fugle, mus eller harekillinger men kattemad, surprice. Nåja og en stor del hårbolde:høhø:

Marina[/QUOTE]

Hvis du kan finde undersøgelsen vil jeg rigtig gerne se den :slight_smile:

Så har jeg downloadet bladet som artiklen i Huntersmagazine er baseret på, må se hvornår jeg får tid til at få læst den…
Er andre interesserede kan det hentes her
www.MitJagtblad.dk

:slight_smile:

[QUOTE=Andreas;1180602]Jeg havde helt glemt den her:

Det var godt! Vi må stadig skyde dræberkaniner, men kun når de angriber.:dokdok:

Det kan godt være, at der ikke mere er råd til så mange skolelærere og hjemmehjælpere i Danmark. Men jurister har vi da.

vh

Andreas[/QUOTE]

Ja min verden er ikke den samme siden jeg læste om de tamkaniner første gang… Jeg kigger mig altid over skulderen nu når jeg er ude. Der er ulve her i området, men jeg tror ikke de overlever ret længe, hvis de møder sådan en kanin, som vi har her i DK åbenbart…:rock: