Dårlig ånde

Hej

Min kat er lige ved at skifte tænder… men hendes tandkød er lidt rød og hendes ånder er vireklig slem… er det normalt under tandskifte eller hvad kan det skyldes??

er der evt et godt middel mod dårlig ånde??

Er det lidt eller meget rødt - det er vigtigt :?

Altså selve tandkødet er ikke meget rødt med flot lyserrød…

Men der er en meget rød kant ved især kindtænderne… jeg ved ikke om hun har skiftet disse tænder… hun er snart færdig med fortænder og hjørne tænder…

Min erfaring er, at det ikke er godt! Slet ikke, at hun også lugter. Det kunne lyde som om, at du bør gøre noget aktivt med det samme, så du ikke får mere varige problemer.
Jeg kæmpede selv fra min kat var 6 måneder og flere måneder frem, fordi jeg ikke havde været tilstrækkeligt opmærksom på, at hendes mundhygiejne ikke var god nok under tandskiftet.
Kan du evt. få hende til at spise råt, så tænderne og tandkødet kan renses ad den vej?
Det er ikke godt nok bare at fjerne lugten. Du skal holde en god mundhygiejne hos katten, og det kan gøres med bl.a. råfodring, tandrensende tørfoder eller tandbørstning (med klorhexidin eller katte/hunde-tandpasta). Sidstnævnte er virkelig effektivt! Man børster blot ydersiden med en lille, meget blød tandbørste. Katten holder selv indersiden ren med sin ru tunge.

[quote=pivnu;272713]Min erfaring er, at det ikke er godt! Slet ikke, at hun også lugter. Det kunne lyde som om, at du bør gøre noget aktivt med det samme, så du ikke får mere varige problemer.
Jeg kæmpede selv fra min kat var 6 måneder og flere måneder frem, fordi jeg ikke havde været tilstrækkeligt opmærksom på, at hendes mundhygiejne ikke var god nok under tandskiftet.
Kan du evt. få hende til at spise råt, så tænderne og tandkødet kan renses ad den vej?
Det er ikke godt nok bare at fjerne lugten. Du skal holde en god mundhygiejne hos katten, og det kan gøres med bl.a. råfodring, tandrensende tørfoder eller tandbørstning (med klorhexidin eller katte/hunde-tandpasta). Sidstnævnte er virkelig effektivt! Man børster blot ydersiden med en lille, meget blød tandbørste. Katten holder selv indersiden ren med sin ru tunge.[/quote]

Hvilket kød ville du bruge til råfodring?? Det tror jeg nemlig ikke bliver det helt store problem… hun er meget lidt kræsen og spiser stort set alt.

hvis du bor i arden området - så er der faktisk et foredrag om netop BARF fodring til katte i næste uge :slight_smile: for det er noget man lige skal sætte sig ind i så man gør det korrekt…

men det skulle være ret let når man først har lært hvad det går ud på

Kylling, kalv/okse, lam, fisk (fisk skal have været frosset ned i min. 24 timer pga. risiko for parasitter).
Når det udfodres råt, må der gerne være ben i, men hvis du af en eller anden grund har eller blive nødt til at varmebehandle det, så skal benene fra pga. fare for at de splintrer.
Gerne i nogle tilpas store stykker til, at hun har lidt gnave/tygge-arbejde (altså, ikke hakkekød :)).
Du skal ikke være bange for salmonella - katte har stærke maver. Men du skal selvfølgelig behandle kødet hygiejnisk forsvarligt og smide rester ud efter 1-2 timer.

Nej det gør jeg desværre ikke… men er det som at fodre hunde med BARF?? Altså den slags kød man giver… Jeg tænker mest på om der er noget kød de har bedre af at få end andet…

Jeg ville kontakte en dyrlæge og få en ANTIROBE-kur.

Jeg har givet mine kuren i 30 dage v/tandskifte.
De havde også rødt tandkød og lugtede ud af munden.

Det har været en stor succes. :slight_smile:
Der er intet i dag;
takket være min opdrætter; som gjorde mig opmærksom på,
at det var vigtigt at tage det i opløbet. :slight_smile:

Jeg ventede for længe med èn af mine katte.
De er jeg ked af i dag.

Jeg holder så fast på, at det ikke er nok at give antirobe. Antirobe er kun symptombehandling, og man har stadig en kat med dårlig mundhygiejne, som blot er blevet “sminket”. Man dæmper jo kun betændelsen, men gør ikke noget ved betændelsens oprindelse.
Katten skal have renset tænder/tandkød, og den skal i gang lige nu, så I ikke får problemer med det :slight_smile:
Min havde allerede begyndende tandsten som 6 måneders - det er meget tidligt! Hvor gammel er din kat i øvrigt? 4-5 måneder?

[quote=pivnu;272730]Kylling, kalv/okse, lam, fisk (fisk skal have været frosset ned i min. 24 timer pga. risiko for parasitter).
Når det udfodres råt, må der gerne være ben i, men hvis du af en eller anden grund har eller blive nødt til at varmebehandle det, så skal benene fra pga. fare for at de splintrer.
Gerne i nogle tilpas store stykker til, at hun har lidt gnave/tygge-arbejde (altså, ikke hakkekød :)).
Du skal ikke være bange for salmonella - katte har stærke maver. Men du skal selvfølgelig behandle kødet hygiejnisk forsvarligt og smide rester ud efter 1-2 timer.[/quote]

1000 tak… jeg tror helt sikkert at vi med det samme vil begynde at fodre hende med råt kød. og så tror jeg lige at jeg går forbi dyrlægen i morgen… (bor lige ved siden af)

Vil man efter tandskiftet kunne gå tilbage til tørfoder… ??

Mest fordi jeg godt kan give hende nyt foder hver anden time nu, da jeg går sygemeldt… men jeg synes også at det er synd hvis hun ikke skal have adgang til foder i mens vi er på arbejde.

Eller kunne man måske veksle mellem tør og råt??

[quote=pivnu;272740]Jeg holder så fast på, at det ikke er nok at give antirobe. Antirobe er kun symptombehandling, og man har stadig en kat med dårlig mundhygiejne, som blot er blevet “sminket”. Man dæmper jo kun betændelsen, men gør ikke noget ved betændelsens oprindelse.
Katten skal have renset tænder/tandkød, og den skal i gang lige nu, så I ikke får problemer med det :slight_smile:
Min havde allerede begyndende tandsten som 6 måneders - det er meget tidligt! Hvor gammel er din kat i øvrigt? 4-5 måneder?[/quote]

Ja 5 mdr…

Mja, det næste problem bliver jo lidt, at rent kød alene ikke har alle de indholdsstoffer, som katten har brug for (mangler bl.a. kalk), så det er ikke smart at fodre med det alene, hvis du ikke ved, hvad du har med at gøre.
Jeg har forsøgt mig med det her tilskud, som jeg egentlig er OK tilfreds med: Felini Complete günstig kaufen | zooplus
Det er et vitamin/mineraltilskud, som retter op på lige præcis de mangler, der er i råt, rent kød. Man tilføjer blot en lille skefuld (medfølgende ske) pr. 62,5 g. kød.
Men men men! Jeg ville ikke selv turde fodre med -kun- råt, da jeg er usikker på, om der rent faktisk er forsket nok i det. Du kan jo udfordre et godt tandrensende tørfoder (købes i dyrehandlen eller hos dyrlægen) og så give råt en eller to gange om dagen. Så kan det også stadig fungere, når du ikke længere går hjemme.

I øvrigt så siger “BARF-videnskaben”, at man ikke må fodre både råt og tørt sideløbende, men det lader nu ikke til at være et problem blandt folk herinde. Vi er rigtig mange, der gør det. Jeg gætter på, at det er et levn fra, at BARF stammer fra hundeverdenen, og hunde er mere sarte end katte.

Battlestar, har du et link til noget info om det kursus?

mvh. tina

[quote=pivnu;272753]Mja, det næste problem bliver jo lidt, at rent kød alene ikke har alle de indholdsstoffer, som katten har brug for (mangler bl.a. kalk), så det er ikke smart at fodre med det alene, hvis du ikke ved, hvad du har med at gøre.
Jeg har forsøgt mig med det her tilskud, som jeg egentlig er OK tilfreds med: Felini Complete günstig kaufen | zooplus
Det er et vitamin/mineraltilskud, som retter op på lige præcis de mangler, der er i råt, rent kød. Man tilføjer blot en lille skefuld (medfølgende ske) pr. 62,5 g. kød.
Men men men! Jeg ville ikke selv turde fodre med -kun- råt, da jeg er usikker på, om der rent faktisk er forsket nok i det. Du kan jo udfordre et godt tandrensende tørfoder (købes i dyrehandlen eller hos dyrlægen) og så give råt en eller to gange om dagen. Så kan det også stadig fungere, når du ikke længere går hjemme.[/quote]

Altså jeg ved en helt del mere om hunde end katte… og hos hunde ved jeg at det er rigtig godt at fodre med råt… Denne foderstil passer dog ikke ind i vores hverdag… så vi gør det ved hundene at de får tørfoder som grundfoder og råt 2-3 gange om ugen… Så det er jo slet ikke noget problem at give Neffi det også… Hun skal nok bare have lidt mere fisk, da jeg giver mine hunde meget oksekød.

Kurset ligger på www.utika.dk

Min Billy har også haft dårlig ånde. Han har haft det længe, hvor dyrlægen ikke kunne finde nogen årsag til det, og han blev sendt hjem som rask flere gange. Til sidst fik han tandkødsbetændelse, fik renset tænder, fik en ordentlig røvfuld antibiotika (30 dage), og i dag har han ikke dårlig ånde mere. Tænk, der var lige en Billy-succes-historie, som jeg havde overset :slight_smile:

I dag har han fri adgang til tørfoder og får derudover både vådt og råt foder. Jeg er specielt glad for kyllingeunderlår, for han kan bruge laaaaang tid på at få gnavet kødet af knoglen, og jeg tænker, at det da må gøre noget godt.

Jeg er i øvrigt blevet MEGET mere hysterisk med dårlig ånde hos dyr, efter at min venindes hund har haft virkelig virkelig dårlig ånde i et næsten et år. Den var undersøgt af dyrlægen og fejlede intet - indtil den kom i bedøvelse, så de kunne komme til at være rigtig grundige. Den stakkels hund havde en pind i munden, som havde sat sig fast i vævet og til sidst jo nærmest var vokset ind i mundhulen med dertilhørende betændelse og jeg-skal-gi-dig. Adwr!

I øvrigt, når din kat ikke er så gammel, så ville jeg (belært af bitter erfaring) gå i gang med at lære den af få børstet tænder. Det er GULD værd, at den kan, hvis alle de andre krumspring en dag ikke er nok :slight_smile:

mvh. tina

Tak Helle :slight_smile: Desværre passer dagene dårligt - jeg må hoppe på en anden gang.

mvh. tina

Altså nu er lige netop dette problem i forbindelse med et tandskifte, men jeg har da også været til dyrlægen med Bølle, fordi han havde/har elendig ånde :blegne: Men hun sagde, at han havde de fineste bisser hun havde set længe - og har endnu ikke haft problemer med tandkøsbetændelse og det håber jeg da heller ikke, at hans nye familie får i fremtiden :kryds: