Dårlig Ånde ):

Min kat har rigtig dårlig ånde :thumbdown: og han har det hele tiden…
Er der nogen der ved hvad dette kan skyldes og hvad man evt. kan gøre ved det??

Har du fået tjekket hans tænder? Dårlig ånde kan nogle gange skyldes tand/tandkøds problemer.

Nej det har jeg ikke… Det kan være jeg skulle få det gjort…

Hvor gammel er katten?
Katte kan godt få dårlig ånde i forbindelse med tandskifte.

Men også infektioner i tandkødet kan give dårlig ånde. Det kan de få af flere grunde, men en tandrensning og antibiotikakur kan hjælpe :slight_smile:

Han er 1 år og 4 måneder. :slight_smile: så han er ikke så gammel

Det er er i hvert fald langt over tandskifte.
Har du prøvet selv at kigge i munden - er tandkødet rødt? Uanset hvad slipper du nok ikke for en tur omkring dyrlægen til et tjek og måske en tandrensning. Men du kan lige så godt prøve/vænne dig til at holde et øje på tilstanden i mundhulen.
Dyrlægen vil formentlig have nogle råd til hvilket foder, du kan bruge. Dertil kan du prøve at give lidt råt kød og se, om din kat vil spise det. Det er faktisk den bedste ‘tandbørste’ til et rovdyr som katten. I særligt svære tilfalde kan man også simpelthen børste tænderne med en meget blød tandbørste.

Men tænderne har han skiftet i den alder, så det kan ikke være det :slight_smile:
(de skiftes i 4-7 mdr.s alderen)

Hvad fodre du med? :slight_smile:

Skulle til at sige det - fodret kan altså også betyde noget. Men det er altid en god ide selv lige at holde øje med tænderne… :slight_smile:

Min venindes hund havde temmelig dårlig ånde igennem længere tid, og et almindeligt dyrlægetjek afslørede intet galt. Da min veninde ikke kunne holde det ud mere, blev hunden bedøvet, så den kunne kigges ordentligt igennem, og her fandt man ud af, at den havde en gren til at sidde fast i ganen, som var vokset fast - derfor dyrlægen ikke så det til det almindelige tjek.

Dette havde jeg i den grad i baghovedet, da jeg fornyligt afleverede Billy hos dyrlægen. Samtidig med, at han har haft calici og dårligt tandkød med medfølgende dårlig ånde, der forsvandt med det dårlige tandkød. Nu var han begyndt at lugte igen, og jeg tænkte, at jeg ligeså godt kunne få taget den store tur med bedøvelse, røntgen af tænder og det hele. Flere tusinde kroner kostedet det, og så fejlede katten altså ingenting. MEN jeg kan godt mærke forskel på, når jeg er flink til at give en luns råt kød (Jeg bruger kyllingeunderlår, som han godt kan bruge en del tid på at få gnavet i bund) og når jeg ikke gør. Han er bare mere lækker, når han får det rå kød :slight_smile:

mvh. tina

Vi har en kat med dårlig ånde. Så min dyrelæge måtte igang med at kigge på det. Hun har ikke dårligt tandkød, eller dårlige tænder, hun er over sit tandskifte, og får godt og lødigt foder.
Hans forklaring var, at hun ganske enkelt danner for mange bakterier i sin mund, og især på tungen. Hun fik noget urte pulver, og det gik da også væk. Vi stoppede før tid, fordi hun begyndte at blive dårlig af det, og kaste det op igen kort tid efter hun havde indtaget det. Han sagde så også, at det kan sætte sig som tandkødsbetændelse, eller tandsten, og derfor var råfodring det bedste råd han kunne give mig :slight_smile:

Jeg fodre ham med Royal Canin Indoor…

Jeg synes hans tandkød ser fint ud, det er ikke sødt i hvert fald…

[quote=Tlohlem;360344]Min kat har rigtig dårlig ånde :thumbdown: og han har det hele tiden…
Er der nogen der ved hvad dette kan skyldes og hvad man evt. kan gøre ved det??[/quote]

I min erfaring skyldes dårlig ånde næsten altid problemer med tænder eller tandkød. Mit gæt er at i en alder af 1år4md, vil katten ikke have noget synligt på tænderne. Han kan dog stadigvæk godt have plak. Det er en belægning, der blandt andet kan holde på bakterier. Og bakterier lugter. Nogle gange lugter de af fisk og andre gange mere i retning af kloak.

Tandrensning vil sikker være udemærket og det vil også fjerne belægningerne her og nu. Det forhindrer dem bare ikke i at komme igen. Måske skal du igang med en tandbørste?

Der findes i princippet også medicinske og hormonelle sygdomme, der kan give dårlig ånde, men de er sjældne og vil oftest have andre symptomer samtidig.

Prøv evt. at klikke ind på tanddyreklinikken. Du kan ringe eller skrive til dem. Jeg tror ikke der findes spørgsmål om mundhulen, Jens ikke kan svare på.

mvh
Søren