Dårlig mave og colostrum

Jeg har en hunkat der ikke er god til forandringer - hun går sammen med en fertil han der har haft noget blød mave gennem længere tid.

For et stykke tid siden opdagede jeg ved et tilfælde at colostrum virkede positivt på kattens psyke - så det kom jeg på vådmaden hos de to katte.

Hendes måde at reagere på blev markant bedre - men sandelig - hankattens afføring er meget bedre, fra splattet til formet.

Andre der har haft den erfaring?

Nej, men erfaringen her er at stress kan give promte resultat i splatmave hos nogle af mine (bla. Jako, der nu bor hos Kirsten), så det kan jo være at det at hans krop er i mindre stress generelt ifht før har virket på maven :slight_smile:

Han virker ikke stresset, tværtimod - men det ved jeg godt ikke er nogen garanti …

Næh, men det har mine nu heller ikke virket til at være på f.eks. udstilling :slight_smile:

(og så lige OT, men det samme ses i øvrigt med heste - let stress går (hos nogen) promte og direkte i maven :slight_smile: også uden andre tegn, hvorfor afføringen netop tages som et tegn. F.eks. under ridning)

Hvordan har det påvirket hans psyke? Jeg tænker nemlig at det netop ville virke, hvis en kat var lidt stresset :gruble:

Jeg er enig med Eva i at stress hurtigt kan “gå i maven”.

Hvordan er det nu - er Colostrum ikke noget ‘mælkeagtigt’? Hvis ja, kan det så tænkes, at det virker lidt som mælkesyrebakterier - ligesom Paraghurt og den slags? :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1063606]Hvordan har det påvirket hans psyke? Jeg tænker nemlig at det netop ville virke, hvis en kat var lidt stresset :gruble:

Jeg er enig med Eva i at stress hurtigt kan “gå i maven”.[/QUOTE]

Han er præcis som han plejer, men det kan stadig være stressmave.

Jeg har googlet colostrum og dårlig mave - det reducerer cellevæg ødelæggelse - måske det lægger en beskyttende film i tarmen?

Det er den første mælk taget primært fra ko indenfor det første døgn efter der er kælvet

Det lyder spændende

Jeg har en hunkastrat som hele sit liv har haft tildens til sart mave, måske skulle jeg prøve det.

Hvor kan man få fat i det ?

[QUOTE=Wijelo;1063666]Det lyder spændende

Jeg har en hunkastrat som hele sit liv har haft tildens til sart mave, måske skulle jeg prøve det.

Hvor kan man få fat i det ?[/QUOTE]

Jeg køber det her, super kvalitet med høj IgG :

Jeg kan komme forbi med en lille prøve en af dagene, skal på klinikken og ha’ taget en blodprøve

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1063180]
For et stykke tid siden opdagede jeg ved et tilfælde at colostrum virkede positivt på kattens psyke - så det kom jeg på vådmaden hos de to katte.[/QUOTE]

Lis, kan du ikke forklare, hvad problemet var med kattens psyke og hvordan det ændrede sig?
Det lyder meget interessant :slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1063667]Jeg køber det her, super kvalitet med høj IgG :

Jeg kan komme forbi med en lille prøve en af dagene, skal på klinikken og ha’ taget en blodprøve[/QUOTE]

Det vil jeg da meget gerne tage imod :slight_smile: og du skal være velkommen.

Er hjemme tirsdag efter 14.30, onsdag efter 16.00 og hele fredagen.

samme som bruges i zylkene :slight_smile:

http://www.zylkene.dk/om-zylkene

"Zylkène er lavet af kasein, som er et mælkeprotein. Mælk indeholder mange forskellige proteiner, heriblandt kasein.

Når nyfødte og spæde individer nedbryder (spalter) kasein i deres tarm, gøres det ved hjælp af enzymet trypsin, og herved “frigøres” særlige peptider (mindre dele af proteinet), som har virkninger i kroppen ud over den rent ernæringsmæssige. Et vigtigt peptid i denne sammenhæng er alfa-casozepin, som har en beroligende og afslappende effekt på det spæde individ."

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1063670]Lis, kan du ikke forklare, hvad problemet var med kattens psyke og hvordan det ændrede sig?
Det lyder meget interessant :)[/QUOTE]

Katte der virker trykkede, usikre og nemme at skræmme får pludselig selvtillid - det er prøvet flere gange nu. Sikkert samme indholdsstoffer som i Zylkene - men meget bedre produkt til billigere penge.

Der sker ændring i løbet af 14 dage

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1063678]Katte der virker trykkede, usikre og nemme at skræmme får pludselig selvtillid - det er prøvet flere gange nu. Sikkert samme indholdsstoffer som i Zylkene - men meget bedre produkt til billigere penge.

Der sker ændring i løbet af 14 dage[/QUOTE]

Tak - det giver jo rigtig god mening :slight_smile:

[QUOTE=Wijelo;1063673]Det vil jeg da meget gerne tage imod :slight_smile: og du skal være velkommen.

Er hjemme tirsdag efter 14.30, onsdag efter 16.00 og hele fredagen.[/QUOTE]

Det blev onsdag formiddag MW skal til dr. dyr, således blodprøven kan nå at komme med på laboratorie. Jeg putter det bare i postkassen

Hm… kan det bruges til en kat, der absolut ikke har problemer med psyken, men som “bare” får smadret maven gang på gang, fordi den får snuppet vådfoder fra de andre katte?
Og hvilken dose skal der arbejdes med?Er det noget, man skal blive ved med at give katten? eller er det kun i en periode fx frem til at maven er blevet bedre?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1063667]Jeg køber det her, super kvalitet med høj IgG :
http://www.myprotein.com/sports-nutrition/ultra-colostrum-30-igg/10530738.html[/QUOTE]

Det ser spændende ud, omend det ikke er helt billigt - hvilken dosis har du brugt:? hvor længe har du givet dette, inden du så effekt på maven:?

jeg giver sådan ca. 1/8 teskefuld daglig på vådmad - effekt set inden for 14 dage, både hvad angår ham med maven og de andre med mere selvtillid.

Kender en kat der har været på det i flere år - for forbedring af tandkød

Det er dyrt ja, faktisk billigt i linken i forhold til andre steder

Lige det har jeg haft købt og brugt colostrum til - uden nogen effekt overhovedet.

Jeg tror mere på det er en anden form for det Zylkene er kendt for.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1063736]Lige det har jeg haft købt og brugt colostrum til - uden nogen effekt overhovedet.

Jeg tror mere på det er en anden form for det Zylkene er kendt for.[/QUOTE]

Jeg har det lidt på samme måde som dig… ret skeptisk :wink:
På den anden side - hvis det virkelig kan få styr på Leos mave, så er det da værd at forsøge…
(Og bare lige, inden der kommer masser af kommentarer - Leo er undersøgt i hoved og bag. Hun fejler absolut intet, der kan måles, vejes, testes eller lignende… hun er ikke stresset, er faktisk nok en af de katte, vi har, der hviler mest i sig selv… Hun kan bare ikke tåle vådmad overhovedet! og er en halv evighed om at få maven på rette kurs, hvis det alligevel lykkes hende at få snuppet en mundsmag.
Det eneste, der så nogenlunde fungerer for hende når maven går i udu, er RCs intestinal givet over et tidsrum på mindst to, tre måneder… alt andet fungerer ikke.

Leo er for øvrigt nok også den af vores katte, der er allermest glad for vådmad… typisk!