Jeg vil lige høre om dåsemad - når jeg bruger af en dåse, så stiller jeg den på køl til de får resten - dagen efter eller samme dag - mine fem katte får cirka 415 gram dagligt, men på nogle dage mindre.
Når den så er kold, så vil de jo helst ikke spise det plus det er usundt for en rovdyrmave.
Kan jeg mon sætte et låg på bøtten og lade det stå udenfor ved stuetemperatur til dagen efter? Eller fordærver det?
[quote=lenschow;189682]Jeg vil lige høre om dåsemad - når jeg bruger af en dåse, så stiller jeg den på køl til de får resten - dagen efter eller samme dag - mine fem katte får cirka 415 gram dagligt, men på nogle dage mindre.
Når den så er kold, så vil de jo helst ikke spise det plus det er usundt for en rovdyrmave.
Kan jeg mon sætte et låg på bøtten og lade det stå udenfor ved stuetemperatur til dagen efter? Eller fordærver det?
Har I erfaringer med det, så hører jeg gerne
MVH[/quote]
Når jeg har det stående i køleskabet så luner jeg det lige i 10 sek i mikrobølgeovnen, så skal su se nogle rovdyr jeg har mig. Det sikkert både smager og lugter meget bedre-høhø
Jeg kommer jo altid ekstra vand i vådmaden, så når det drejer sig om en dåse der har stået i køleskabet, koger jeg en sjat vand og hælder over maden og rører lidt rundt i den … det forestiller jeg mig at ta’r den værste kulde …
Jep, dåsen kan afgive stoffer, efter den er åbnet. Så over i en anden beholder med det (og når du køber microbølgeovn kan metaldåsen alligevel heller ikke gå deri)
Det var da også en fin løsning at blande lidt kogt vand i… ellers ville jeg bare lade det stå og varme lidt op på køkkenbordet - men nu har jeg heller ikke kat, der hopper derop
Jeg sætter plastiklåg på mine dåser, når kattene har fået.
De spiser med velbehag dagen efter - og efter hvad jeg har fået fortalt, er problemet med giftstofferne kun, hvis man lægger staniol over dåsen.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;189951]Jeg sætter plastiklåg på mine dåser, når kattene har fået.
De spiser med velbehag dagen efter - og efter hvad jeg har fået fortalt, er problemet med giftstofferne kun, hvis man lægger staniol over dåsen.[/QUOTE]
Ikke forstået - det med staniolen - den bruges da rask væk til alle former for madvarer.
[quote=Vivi_Fletcher;189951]Jeg sætter plastiklåg på mine dåser, når kattene har fået.
De spiser med velbehag dagen efter - og efter hvad jeg har fået fortalt, er problemet med giftstofferne kun, hvis man lægger staniol over dåsen.[/quote]
Arhhhh, ka det nu passe.
Det lyder altså ikke rigtigt.
Man bruger jo staniol til alt muligt, så hvis det var giftigt???
Jeg kommer dåsen i en frostpose ( de er gode til meget )
Angående staniol ved jeg ikke men har da obseveret selv at staniol afgiver sådan noget mærkeligt sort noget, jeg har førhen brugt det til killingemælk jeg satte i køl i et glas med staniol over men er gået over til at bruge frostpose der også
[quote=litza;190011]Jeg kommer dåsen i en frostpose ( de er gode til meget )
Angående staniol ved jeg ikke men har da obseveret selv at staniol afgiver sådan noget mærkeligt sort noget, jeg har førhen brugt det til killingemælk jeg satte i køl i et glas med staniol over men er gået over til at bruge frostpose der også :)[/quote]
Jeg ville ikke lade det stå ude - natten over - selvom jeg kom det i plastik-dåse. Det fordærver let…
Her er der ingen problemer.
Der bliver spist op.
Jeg har ikke hørt det med staniolen.
Staniolen kommer jo ikke i kontakt med maden :?
Før loddede man dåserne sammen med en blanding af tin og bly, men det gør man ikke mere inden for EU. Dåser til sure madvarer, som f.eks. tomater, lakeres med en belæg for ikke, at syren skal angribe metallerne.
Da nogle konservesdåser indeholder tin, og det er svært at se hvilke, bør man altid opbevare mad fra konservesdåser i en anden beholder efter åbning. Tin kan give afsmag til maden, og i store mængder kan det give akutte forgiftninger - specielt hos børn. Symptomerne vil være opkastning og diarre.