De australiere.... SPQR!

Så lige et af de få kokkeprogrammer, jeg nyder: Masterchef Australia.

Det var så et afsnit, der virkelig bød på ren galskab IMHO: En “de-konstrueret” gourmet-version af en australsk (ham-)burger.

Det var ikke så meget det, at det hele blev tilberedt med div. eksakt tempererende maskiner, der mere lignede noget, der var blevet snuppet fra et fysiklokale.

Men ingredienserne ?? :s:?:S
Når man brokker sig over, at der bliver puttet alt muligt uvedkommende i klassiske opskrifter (og jeg ryger selv op af stolen, når man vil putte gulerod og selleri i Ratatouille - man kan jo heller ikke lave Bouillabaisse uden fisk og muslinger), så må jeg også måbe over, at rødbede - rødbede! - åbenbart er uundværligt i en rigtig Aussie-burger eeuuuu.

Der blev lavet et rundt farsbrød med æg i midten via ‘sous-vide’-metoden, i vakuum-pakket plast kogt i 65gr fysik-vandbad.

Sesambollen blev ristet, dybfrosset, og blendet, så den lignede ‘soil’, altså med jord-agtig struktur. Krymmelagtig eller rasp var nok ikke fint nok.

Friterede løgringe har jeg intet at indvende mod, spøjst tilberedte kirsebærtomater ejheller.

Men nu kommer vi til rødbeden - den uundværlige :s:?:S
Den blev pureret med fetaost og olivenolie…
Velbekomme, siger jeg bare. Får kvalme ved tanken. Uha.

Nå, to each his own, og Chacun à son gout (apostroffen vender sikkert forkert, og der mangler en ^ et sted).

Og SPQR kom ind i billedet, fordi forkortelsen for Senatus PopuluQue Romanum (det romerske senat og folk) blev fortolket på italiensk til Sono Pazzi, Questi Romani (der er da noget galt med kasus her?), dvs. ‘De er skøre, de romere’!
Helt som i Asterix, blot på den anden side af kloden:
De er skøre, de australere :gruble:

Som sagt… yndlingsspisen er f*cking VEGEMITE!!!
Og så brokker du dig over en smule rødbede i en burger???
-LOL

(Bortset fra det hvis det er det, jeg har fået tilbudt down-under, så er tilbehøret absolut spiseligt)

Well… her må man da sande at smag og behag i høj grad er forskellig :cool:

Fandt vi nogensinde spam-versionen af Vegemite? Oxo? Ovomaltine er vist noget andet. Vegemite er da et smørepålæg, og skulle vist indeholde masser af b-vitaminer, godt for hår og negle, pels og kløer :slight_smile:

Hvad betyder “spam-versionen”? Ovaltine er noget malt-kakao-drik-agtigt noget. Oxo er suppeterninger. Bovril og marmite bruger mange fx at smøre på deres toast - ligesom Vegemite, går jeg ud fra.

Lidt sjovt at du har noget imod rødbeder i hamburger. Det høre sig da til i en original dansk bøfsandwich sammen med sovs og hele molevitten :høhø:

Det samme med den fasionable pariserbøf, der er da også rødbeder i og til :slight_smile:

Tak, Birthe, der foresvævede mig godt nok noget i den retning, men er det ikke mere i forb. m. noget med flæskesvær?
Rødbeder i Pariserbøf, der er godt nok meget, jeg ikke ved om mad!

Tror egentlig også, at det mere var, at den blev blendet med feta og olivenolie, som fik det til at vende sig i mig. Og så hele det overgjorte i at “de-kon-struere” (en selvmodsigelse i sig selv) - kors, en proces, så smæk dog den burger sammen, med hvad I vil, hvis I vil, uden alt det gøgl :slight_smile:

Og ja, tak, det er nok Bovril, jeg tænker på, syntes bare, at der var et helt tredie ord/mærke mht kød-versionen af Vegemite. Det er nok Marmite :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;707898]Lidt sjovt at du har noget imod rødbeder i hamburger. Det høre sig da til i en original dansk bøfsandwich sammen med sovs og hele molevitten :høhø:

Det samme med den fasionable pariserbøf, der er da også rødbeder i og til :)[/QUOTE]

Vi skal lige have et par ting på det rene…

Dansk hamburger… der er det faktisk kun bløde løg, stærk sennep og worchestershiresauce :slight_smile: hamburgeren er en hakkebøf lagt i en bolle…

Dansk bøfsandwich… hakkebøf i en bolle - med remoulade, ketchup, sennep, agurkesalat, rå og ristede løg…

Pariserboef… hakket oksekød formet efter et toastbrød, stegt sammen med dette… serveres med revet peberrod, kapers, syltede rødbeder, pickles og en rå æggeblomme…

Og så er der flæskestegs/ribbenstegssandwich… et par skiver flæskesteg serveret i en bolle med varm kogt rødkål og agurkesalat… (Samme tilbehør til en frikadellesandwich)

Man kan idag kun få den originale hamburger et sted i DK - nemlig i en bod ude på Dyrehavsbakken… og selv der er man vist holdt op med at holde bøfferne varme i rigtig sauce, ligesom at bøfferne idag helt klart er noget der kommer ud af en frostpose…

Nåja… og så er der jo den helt traditionelle danske bøf… oksehakkebøf med brun pandesauce, kogte kartofler, bløde løg, rødbeder og asier…

Og nu er jeg af en eller anden årsag sulten!!!

[QUOTE=Ann K;709849]Vi skal lige have et par ting på det rene…

Dansk hamburger… der er det faktisk kun bløde løg, stærk sennep og worchestershiresauce :slight_smile: hamburgeren er en hakkebøf lagt i en bolle…

Dansk bøfsandwich… hakkebøf i en bolle - med remoulade, ketchup, sennep, agurkesalat, rå og ristede løg…

Pariserboef… hakket oksekød formet efter et toastbrød, stegt sammen med dette… serveres med revet peberrod, kapers, syltede rødbeder, pickles og en rå æggeblomme…

Og så er der flæskestegs/ribbenstegssandwich… et par skiver flæskesteg serveret i en bolle med varm kogt rødkål og agurkesalat… (Samme tilbehør til en frikadellesandwich)

Man kan idag kun få den originale hamburger et sted i DK - nemlig i en bod ude på Dyrehavsbakken… og selv der er man vist holdt op med at holde bøfferne varme i rigtig sauce, ligesom at bøfferne idag helt klart er noget der kommer ud af en frostpose…

Nåja… og så er der jo den helt traditionelle danske bøf… oksehakkebøf med brun pandesauce, kogte kartofler, bløde løg, rødbeder og asier…

Og nu er jeg af en eller anden årsag sulten!!![/QUOTE]

Indtil ejerskift i Tirstrup lå bøffen og sejlede i saucen og den blev altså serveret med rødbeder også udover det du nævner og så med sovs ud over det hele.

Da jeg i sin tid stod i lære blev rødbeder og kapers æltet ind i bøfkødet før det blev placeret på et stykke toast som blev stegt med. Herefter pyntet med det der nu høre sig til :slight_smile:

http://peterbaadsmand.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=183

Se lige dette menukort :slight_smile:

Jo jo, godt nok er vi ikke australiere eller kan tilberede mad som beskrevet, men herhjemme hører der sig altså også rødbeder i en hjemmelavet burger! :tihi:
Det er jeg vokset op med her i Århus, og også Casper i Esberg :smiley:

Dér kan man bare se!
Jeg putter selv rå løgringe, syltet agurk, evt også rå agurk, måske tomat, eller endda rødbeder i, og altid iceberg-salat (i en skive) når jeg laver “burger” med Nutanas gode speltburger. Den hed før vist bare noget med burger, og de to andre (“indisk” og “mexicansk”) er noget med et solidt lag æg og rasp indbygget (?).
Men tænkte, at det med rødbeder nok var mine sære smagsløg, der var på spil igen. Og så er det i virkeligheden meget traditionelt. Interessant :slight_smile:

MiSi - Jeg kan så til gengæld ikke døje syltede agurker! Så det bliver rigtig meget pillet ud, hvis jeg får serveret en burger med det i :tihi:

Rå revet rødbede m fetaos og puffede græskarkerner lige vendt i lidt hvidvinseddike og olivenolie m salt og peber… MUMS!
Det er så enkelt og simpel en salat, at jeg ikke helt forstår at du ikke er stødt på det noget før?

Jeg kan ikke lide syltet eller tilberedt rødbede, så jeg gør mig meget i de rå salater :wink:

Hvad er puffede græskarkerner? :slight_smile:

Græskarkerner varmet/ristet på en pande til de puffer lidt op :slight_smile: Det giver en lidt anderledes smag…

[QUOTE=Ann K;709849]Vi skal lige have et par ting på det rene…

Dansk bøfsandwich… hakkebøf i en bolle - med remoulade, ketchup, sennep, agurkesalat, rå og ristede løg…

[/QUOTE]

Og så tror jeg det er her regionsforskellene spiller med. For herovre i det mørke Østjylland er en dansk bøfsandwich med alle de ting du remser op…og så lige med rødbeder og masser af brun sovs i og omkring som Birthe også skriver. Oplevede så sent som sidste efterår at stå ved Viking Cats udstillingen i Herfølge og undre mig over fraværet af de to ingredienser da jeg købte en bøfsandwich.

Samme gør sig for øvrigt gældende når vi er i København og i en pølsevogn beder om en ristet med det hele…og undrer os over fraværet af rødkål. Og pølsemanden undrer sig over vores undren.

Og jeg tør slet ikke begynde at nævne regionsforskellene når det diskuteres hvad det er mest rigtigt at putte på (eller måske endda kun ved siden af) en pølsemix :wink:

Ah, jeg spekulerede godt om det var det… Det lyder godt… Tror jeg skal have min mor til at tage et par rødbeder med fra haven, når de kommer til Caspers fødselsdag i morgen :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;753961]Rå revet rødbede m fetaos og puffede græskarkerner lige vendt i lidt hvidvinseddike og olivenolie m salt og peber… MUMS!
Det er så enkelt og simpel en salat, at jeg ikke helt forstår at du ikke er stødt på det noget før?

Jeg kan ikke lide syltet eller tilberedt rødbede, så jeg gør mig meget i de rå salater ;)[/QUOTE]

Enkelt, simpelt, for dig - men at stå og rive rødder (selv med min Zyliss), riste kerner og så videre, åh, så er vi ovre i, at man skal nyde at stå i et køkken. Det gør jeg ikke - jeg tror ikke engang, at jeg har hvidvinseddike i huset.
Sådan er vi så forskellige :slight_smile:

[QUOTE=Gizzemissen;753993]Og så tror jeg det er her regionsforskellene spiller med. For herovre i det mørke Østjylland er en dansk bøfsandwich med alle de ting du remser op…og så lige med rødbeder og masser af brun sovs i og omkring som Birthe også skriver. Oplevede så sent som sidste efterår at stå ved Viking Cats udstillingen i Herfølge og undre mig over fraværet af de to ingredienser da jeg købte en bøfsandwich.

Samme gør sig for øvrigt gældende når vi er i København og i en pølsevogn beder om en ristet med det hele…og undrer os over fraværet af rødkål. Og pølsemanden undrer sig over vores undren.

Og jeg tør slet ikke begynde at nævne regionsforskellene når det diskuteres hvad det er mest rigtigt at putte på (eller måske endda kun ved siden af) en pølsemix ;)[/QUOTE]

Hvor er det altså sjovt. DK er på mange måder delt i mindst 2 dele, når det gælder bagerbrød, fastfood, og ikke bare egnsretter.

Min ældste svenske fætters kone fortalte, at da hun første gang havde været på besøg i Randers og omegn, så var de taget ind på en (dengang ihvertfald) ganske kendt kro, hvor de havde insisteret på, at hestebøf var DKs nationalret, intet mindre… Den har jeg nu ikke hørt - en saga blott, eller?