De overvejelser man skal gøre sig før man anskaffer sig en kat :)

Jeg har det lidt på overvejeren at få en kat eller 2 når jeg på et tidspunkt får lejlighed igen.
Men jeg vil gerne have nogle råd med på vejen da jeg ALDRIG har haft katte, har dog altid elsket at være hos folk der har -upssa

Jeg kan starte med at fortælle om hvordan min hverdag vil se ud når jeg får en lejlighed.
Jeg tager nok hjemmefra omkring 6-7 tiden og hjemme igen mellem 15-17, jeg er ikke meget ude i hverdagene men dog sker det at jeg er væk i weekenderne.
Men der havde jeg tænkt på om 2 katte ikke ville være en god idé, og at jeg kunne få en til at kigge til dem dagligt, og såfremt dette ikke vil kunne lade sig gøre, vil jeg få dem i pension(og ja, jeg ved det er halv pebret, men ligger gerne penge til side til dette, men planlægger selvfølgelig mine ture ud af huset i god tid så chancen for at få en kattesitter er størst), Jeg er også i Jylland længere end en weekend, dette sker dog kun 2 gange årligt og der tænker jeg nok klart på en pension til katten/kattene.

mine spørgsmål er så om det ikke er bedre at have 2 frem for en, så de kan holde hinanden med selskab mens jeg er væk, eller afhænger det af hvad man vælger for nogle katte?
(jeg overvejer at anskaffe 2 voksne katte fra et internat, hvis jeg skulle ha’ katte altså -upssa )

hvor meget koster en kat ca. i foder, kattegrus og lign.?

kan jeg godt tillade mig at have 2 styks i en et værelses lejlighed på 30-40 m2? som er de størrelse lejligheder jeg søger.

Hankatte vs. hunkatte? er det en smagssag? de vil selvfølgelig være neutralliseret. :slight_smile:

jeg er selvfølgelig også klar over at der skal ligges penge til side til uforudsete dyrelægeregninger.

Kan ikke lige komme på mere nu, men der kommer sikkert flere på banen

På forhånd tak :slight_smile:

jeg ELSKER når folk tænker sig om inden de får katte… jeg bliver så glad!!!

:kram:

[QUOTE=Skonning;607604]Jeg har det lidt på overvejeren at få en kat eller 2 når jeg på et tidspunkt får lejlighed igen.
Men jeg vil gerne have nogle råd med på vejen da jeg ALDRIG har haft katte, har dog altid elsket at være hos folk der har -upssa

Jeg kan starte med at fortælle om hvordan min hverdag vil se ud når jeg får en lejlighed.
Jeg tager nok hjemmefra omkring 6-7 tiden og hjemme igen mellem 15-17, jeg er ikke meget ude i hverdagene men dog sker det at jeg er væk i weekenderne.[/QUOTE]

det er lige som hjemme hos mig… t er der ingen ben i… jeg er lejlighedvis væk i op til 24 timer - men der stiller jeg 2 gryder fyldt med vand, en ekstra kæmpebakke og hælder mere mad op…

jeg har godt nok 7 men mindre kan gøre det ggg ind til du får INOMC - en faaaaaaarlig sygdom :wehuu:

Men der havde jeg tænkt på om 2 katte ikke ville være en god idé, og at jeg kunne få en til at kigge til dem dagligt, og såfremt dette ikke vil kunne lade sig gøre, vil jeg få dem i pension(og ja, jeg ved det er halv pebret, men ligger gerne penge til side til dette, men planlægger selvfølgelig mine ture ud af huset i god tid så chancen for at få en kattesitter er størst), Jeg er også i Jylland længere end en weekend, dette sker dog kun 2 gange årligt og der tænker jeg nok klart på en pension til katten/kattene.

2 katte er det HELT rigtige… og du burde nok kunne få en passer… vi har en ordning herinde og hvis det kun handler om en til 2 uger om året - så er jeg sikker på det nok skal gå

mine spørgsmål er så om det ikke er bedre at have 2 frem for en, så de kan holde hinanden med selskab mens jeg er væk, eller afhænger det af hvad man vælger for nogle katte?
(jeg overvejer at anskaffe 2 voksne katte fra et internat, hvis jeg skulle ha’ katte altså -upssa )

super ide… katte der har hinandens selskab er det helt rigtige - så har du katte der hygger selv om du ikke er hjemme… og voksne internat-katte - det gør det endnu bedre… der er så mange der gerne vil have et hjem!

:kram:

hvor meget koster en kat ca. i foder, kattegrus og lign.?

kommer helt an på hvad du giver dem…

men jeg bruger til 7 katte 500 på grus, 1100 på foder og 400 på forsikring om md… dvs 300 kr pr kat sådan rundt regnet… så du vil nok kunne gøre det for omkring 5-600 hvis det hele er max kvalitet. Og bruger du Lux fra aldi som vådmad (det er fin kvalitet) så er du nede på det halve

kan jeg godt tillade mig at have 2 styks i en et værelses lejlighed på 30-40 m2? som er de størrelse lejligheder jeg søger.

sagtens - katte lever på kubikmeter… dvs de render i højden… kan de komme op på reoler, kradsetræer ect - så er det halve rigeligt… hvis du siger 10 kvm pr kat er du ikke helt ved siden af :slight_smile: husk at lave kattehylder på væggene - det er et hit gg

Hankatte vs. hunkatte? er det en smagssag? de vil selvfølgelig være neutralliseret. :slight_smile:

smagsag - jeg har 5 drenge og 2 piger… alle neutraliserede

jeg er selvfølgelig også klar over at der skal ligges penge til side til uforudsete dyrelægeregninger.

forsikring… det koster ca 1500 pr år og skulle ulykken ske - så er det guld… selvfølgelig sker det ikke, men skulle skattemis falde ned og brække hoften søndag AFTEN!!! så er det sjovere kun at betale 80%+500 kr af 14800 end det fulde beløb :slight_smile:

Kan ikke lige komme på mere nu, men der kommer sikkert flere på banen

På forhånd tak :slight_smile:

herligt - spørg løs :slight_smile: der er ikke noget så dejligt som folk der forbereder sig og giver kattene den gode start!

Katte tænker ikke i kvm men i kubikmeter, så 2 katte kan du sagtens have :slight_smile:

Hvad de koster i foder er afhængig af hvad du fodre med, et kvalitets foder er dyrere i indkøb men billiger i brug da kattene ikke spiser så meget, grus igen kommer det an på hvilket mærke du bruger.
et slag på tasken, omkring 100 - 150 kr mdr.

vælger du 2 internat katte, så vælg 2 som er vant til at gå sammen, ligegyldigt om det er han eller hunkatte.

Held og lykke med det.

Ihh tak for svarene…

Du skal være meget opmærksom på, at kattene er opvokset under de forhold, som du også selv kan tilbyde dem. Dvs. at når kattene skal bo inde i en lejlighed, så skal de være født indendørs og helst aldrig have oplevet udelivet. Ellers kan du få en meget kedelig start som katteejer med ulykkelige katte, der ødelægger din lejlighed.

ja okay, men det var nu også min plan, da jeg nok kun ville gå med kattene i snor…

men tak fordi at du lige skrev det der :smiley:

[QUOTE=Skonning;607636]ja okay, men det var nu også min plan, da jeg nok kun ville gå med kattene i snor…

men tak fordi at du lige skrev det der :D[/QUOTE]

det kan både være en super ting… og en ret uheldig ting…

for hvis de bliver glade for det - så risikerer du katte der står og mijauwer foran din dør 24/7 for at komme ud at gå… det er en risiko du skal tage med i overvejelserne :slight_smile:

arhhh… se det er derfor det er godt at være herinde, i er så kloge hihi… :stuck_out_tongue:

Jeg kan se, at mange andre allerede er kommet med en masse gode overvejelser og at forsikring også er blevet nævnt, men jeg vil lige slå et ekstra slag for forsikring! :rock:
Jeg gjorde mig ligesom dig en masse overvejelser før jeg fik kat - og startede også sammen med min kæreste en “Ebony-bøtte” til dyrlægeregninger. Da uheldet var ude havde vi da også nået at få lagt et par tusind i bøtten … men da dyrlæge-regninger fra februar til maj i sidste ende forløb sig på lidt under 12.000 … - lad mig bare sige, at det ikke var uforudsete udgifter i den skala, vi havde kalkuleret med i vores opsparings-bøtte.
Jeg havde i maj tegnet en forsikring (på lidt over 1000 kr hos Dyrekassen, hvilket jeg synes er en rigtig rimelig pris for en rimelig forsikring!) på Ebony, men uheldet var selvfølgelig ude før karenstiden udløb, så forsikringen ikke dækkede…
Derfor vil jeg ikke kun give katteforsikringer min varmeste anbefaling med på vejen, jeg vil endog også anbefale, at katten forsikres, så den er forsikret fra den dag, den sætter første pote i din lejlighed. Så er både katten og din økonomi sikret, hvis uheldet skulle være ude! Og selvom man skulle være heldig aldrig at få brug for den, synes jeg at det er en billig pris at betale, for den sikkerhed og tryghed en forsikring giver. :slight_smile:
Udover forsikring, forsikring, forsikring, kan jeg også sige, at jeg selv bor på 40 kvadratmeter, der er udstyret med kattetræ og masser af hylder i forskellige niveauer og min kat Ebony er yderst tilfreds. :thumbup: … Og en kat nummer to bliver det også til ved lejlighed, på trods af den lille lejlighed. :slight_smile:

Sådan noget bliver jeg så glad over at læse, for der sidder rigtig mange gode voksne katte og venter på nye hjem.
Et par, der kender hinanden og er vant til at være indekatte, vil være ideelt - også i en mindre lejlighed.
Du har sikkert allerede læst tråden ‘salgstale’ for seniorkatten - ellers fik jeg lige nævnt den igen her. :slight_smile:

Du mener nok 20 % + 500? Forsikringen betaler 80 % - 500 (selvrisiko). I hvert fald i Dyrekassen, der pt. koster omkring 1100 kroner per kat om året.

ja selvfølgelig… 20% … de betaler 80% minus 500 kr i selvrisiko.

Racer …
Nu har jeg godt nok kun erfaring med Exoticen - og det er jo en sofapude med puls! Hun ville trives fint i en mindre lejlighed end jeg har, hun spiser ikke alverden (men er lidt små buttet) og bruger kattebakken tilsvarende lidt…
Hun er min første kat og jeg må indrømme at det som koster ved at have kat er nullerputsenge, legetøj, kradsetræer mv.
Margrethe kan næsten få en 10kg’s RC persian til at strække sig et år : 500/12mdr = 41,7kr pr mdr
Af grus bruger vi ever clean, Vil skyde på at en kasse rækker ca 3 mdr = 33,3 kr pr mdr
sundhedstjek/vaccination - kan ikke huske præcis pris men ca 600= 50kr pr mdr.

i alt koster hun mig ca 125 kr pr mdr. og hun er bestemt alle pengene værd(og mange flere til…)

[QUOTE=FinnFrode;607721]Sådan noget bliver jeg så glad over at læse, for der sidder rigtig mange gode voksne katte og venter på nye hjem.
Et par, der kender hinanden og er vant til at være indekatte, vil være ideelt - også i en mindre lejlighed.
Du har sikkert allerede læst tråden ‘salgstale’ for seniorkatten - ellers fik jeg lige nævnt den igen her. :)[/QUOTE]

jeg er ikke noget så langt endnu, men grunden til at jeg hellere vil have voksne katte(uanset om de er 2 eller 8) er at jeg ikke rigtig synes at jeg orker alt det der killinge ræs :ups:

og så har jeg selv været frivillig på et internat, og så hvordan folk fravalgte voksne katte frem for killinger…
jeg faldt rigtig rigtig meget for en kat i sin tid på internatet, og han var en KÆMPE kat, uden at være fed og så den der rigtige gårdkat farve og så var han omkring 5-6 år.
Men farven vil ikke have nogen betydning(selvom jeg nu er helt tosset med den der gårdkats farve :ups: ) hvis/når jeg skulle ha’ en kat, da jeg mener at man bør se på om man passer godt sammen med katten(e)…

får læst tråden hurtigst muligt med de der senior katte :smiley:

Skonning - Killinger er også nogle lømler :høhø: Skulle internatet ikke have 2 voksne indekat, der kan med andre, så findes der jo en del opdrættere der også har brug for at finde nye hjem til deres voksne katte :slight_smile: Og med voksne katte, uanset om det er huskatte eller racekatte er man jo noget mere sikker på det temperament man får :slight_smile:

ja, men jeg ville gerne give ældre internat katte en mulighed for et godt hjem da folk jo som oftest vælger killinger på et internat, så såfremt det er muligt er det der jeg vil søge, hvis ikke det kan lade sig gøre, så vil jeg selvfølgelig se på andre muligheder såsom opdrættere :slight_smile:

Jeg synes det er fantastisk at du vil have to voksne katte. Men du skal være opmærksom på, at det muligvis kan være tricky på et internat, når de skal være lejlighedskatte. De fleste katte kommer jo fra gaden og er dermed vant til udelivet. Det er slet ikke umuligt og jeg synes bestemt du skal gå efter det, men blot have i tankerne at de måske ikke lige sidder der første gang du kigger efter dem :slight_smile:
Man kan sagtens holde to katte på den plads du regner med at have - det har jeg selv gjort. Tidsmæssigt ser jeg ikke et problem, så længe kattene har hinanden.
Hvad koster en kat? Tja, det kommer an på hvor tit den skal til dyrlæge. Jeg har nogle meget billige katte herhjemme og så har jeg for nyligt taget afsked med et meget dyrt bekendtskab. Hvis vi ikke regner med dyrlægeregninger, så vil jeg sige du skal regne med 200 - 300 kr om måneden per kat, for lur mig om du ikke (som os andre) kommer til at købe mere eller mindre unødvendige ting til kattene, hvor de alligevel hellere vil lege med papkassen tingene kom i :wink: Når man har to katte, så synes jeg forsikring er en fin ide, men du skal bare være opmærksom på at der også er rigtig meget de ikke dækker.

hvad for en forsikring bør man tegne på en kat, altså i forhold til hvad den dækker und so weiter?

jeg har dyrekassen - den er god til kælekatteejere…

agria er mere fleksibel og er god til opdrættere da der er mulighed for nogle særskilte tillæg vedr killiger og den slags…

der er vist nok 2 til - men dem kender jeg ikke selv til…

dyrekassen har eg aldrig haft problemer med - de betaler når jeg har bedt om det… så ingen klager der

Alternativt kan man oprette en særlig konto til dyrlægeregningerne og indsætte et beløb hver måned (f.eks. svarende til det en forsikring koster). Så er der ikke nogen, der skal tjene på det, og ikke nogen, man skal diskutere dækningen med.
Det er op til den enkeltes temperament og økonomi, hvad man foretrækker. Man skal bare som kæledyrsejer gøre sig klart, at de regninger altså kommer på et tidspunkt - og som regel skal betales kontant.
Når man står med et sygt dyr, er der meget andet at bekymre sig om, og så er det meget rart, at penge ikke er afgørende for, om man kan gøre det rigtige. :slight_smile: