De unges sprogbrug

[quote=DaneX;298769]Knæhøj karse og Bred ymer… hvor heldigt at nogle af fortidens “fede” slangord ikke hang fast til den næste generation.
[/quote]

[quote=Ann K;298775]Jam’n har de to udtryk nogensinde været almindeligt brugt slang???
Jeg er fra den generation, hvor udtrykkene skulle stamme… jeg er fra den slags kvarter, hvor udtrykkene skulle være blevet brugt…
Og jeg har ALDRIG hverken hørt dem eller selv brugt dem! Aldrig…[/quote]

Hvor er det interessant.

Ann, har du en teori om hvordan det så er blevet sådan, at de to udtryk forbindes med den tid?

Er det bare noget de har sagt i TV? Som så er blevet en del af vores ‘kollektive hukkommelse’? Er det fra et TVprogram, tænker jeg mindes at have hørt det i TV… sagde de det i en julekalender, eller hvordan var det?

Nogen der kan hjælpe mig? :slight_smile:

Jeg hader ordet snakker…:argh:

Min mor sagde altid: Papegøjer snakker - mennesker taler. :slight_smile:

[quote=Sheer;298948]Hvor er det interessant.

Ann, har du en teori om hvordan det så er blevet sådan, at de to udtryk forbindes med den tid?

Er det bare noget de har sagt i TV? Som så er blevet en del af vores ‘kollektive hukkommelse’? Er det fra et TVprogram, tænker jeg mindes at have hørt det i TV… sagde de det i en julekalender, eller hvordan var det?

Nogen der kan hjælpe mig? :-)[/quote]

Ingen teori… jeg er ikke uddannet i sprog/lingvistik eller kommunikation og det må vel næsten være sådan en, som bedst kan besvare spørgsmålene :slight_smile:

Men jeg kan faktisk huske en tv-udsendelse (måske endda tv-avisen, vi så ikke meget fjernsyn dengang), hvor udtrykkene blev præsenteret som slang… Vi sad og kiggede tåbeligt på hinanden for vi havde ikke hørt dem før! Sjovt nok tog vi dem heller ikke til os - de var vist for dumme og intetsigende… Slang har jo altid en betydning og vi kunne ikke få øje på de to udtryks betydning i en sammenhæng…

Jeg kan huske et andet udtryk… Fedt… Idag kan jeg tage mig selv i at bruge det, men jeg synes faktisk det er grimt :smiley:

Nej, det ville nok nærmere være een som bare kunne huske hvor de havde hørt udtrykket første gang. :smiley:

Hvor er det sjovt.

For jeg synes godt nok også de er lattelige, de to udtryk. Ved heller ikke engang hvad de betyder.

[quote=Mona Jensen;298949]Jeg hader ordet snakker…:argh:

Min mor sagde altid: Papegøjer snakker - mennesker taler. :)[/quote]
Sjovt det har jeg og så hørt nogen sige i TV, nogen fra din generation og tidligere, Mona (Med al respekt) :høhø:

[quote=Sheer;298948]Er det bare noget de har sagt i TV? Som så er blevet en del af vores ‘kollektive hukkommelse’? Er det fra et TVprogram, tænker jeg mindes at have hørt det i TV… sagde de det i en julekalender, eller hvordan var det?

Nogen der kan hjælpe mig? :-)[/quote]

Jeg tror, at det stammer fra et reklame-gimmick: Da jeg gik i skole, var der i en periode slang-ord og tegninger om slang på bagsiden af sodavands-etiketterne. Det var glasflasker, hvor etiketterne var limet på sådan, at man kunne trække dem af og læse bagsiden. Jeg fik bl. a. en med ‘Bred ymer’…
Det var vist også i de år - eller senere :?, at der kom en ny Politikens slang-ordbog. Den gamle af Kaj Bom fra 50erne var jo helt forældet. Men det er den samme interesse for og kommerciel opdyrkning af ungdom som marked, som opstod i 50erne, der var årsag til interessen for slang. Mener jeg :slight_smile:

Det er direkte citat fra dokumentarprogrammet om “Grevinden på 3.”, Erna hvad-hed-hun-nu - rigmandsdatter i et palæ på Dag Hammarskölds Allé, nu ejet af Røde Kors :? Excentrisk dame med eget drikkeglas om halsen og svoren fan af en eller anden bestemt slags porter - Havskum :?

Enig.

Som sagt - Grevinden fra 3. var dog nummeret ældre, mener jeg :stuck_out_tongue:

Ups. Jeg siger altid at snakke, jeg tror vi lollændere gør det.

Jeg må se at få lært at “tale”:tihi:

Jeg kan ikke have når man står og “snakker” med nogen og de så siger- Okay hele tiden:venter:
Hilsen Lisbeth

MiSi, ja ‘misser’ og ‘spotter’ er begge to ord som har fået en ny tillægsbetydning inspireret af engelsk.

Jeg bruger dem begge i dag. :rock:

Tja.
Da jeg kom på kostskole, blev jeg tit “irettesat” af de andre elever for at tale for opstyltet. En af dem sagde, at hun ligefrem fik det skidt, når jeg sagde “må jeg ikke lige tale med dig”, fordi hun følte, at ‘tale’ pegede i retning af alvorlig og irettesættende samtale. Hun og andre foretrak, at jeg sagde “snakke” i stedet.
Det handler nok mest om skik og brug på denne og hin egn, men også, om “tids-ånden” snobber opad eller nedad :slight_smile:

[quote=MiSi;298957].

Det er direkte citat fra dokumentarprogrammet om “Grevinden på 3.”, Erna hvad-hed-hun-nu - rigmandsdatter i et palæ på Dag Hammarskölds Allé, nu ejet af Røde Kors :? Excentrisk dame med eget drikkeglas om halsen og svoren fan af en eller anden bestemt slags porter - Havskum :?

Jah…men begge damer ville være jævnaldrende, hvis de levede.
Så det er sikkert ikke så mærkeligt…:wehuu:
Nu er jeg ikke grevinden fra 3. men jeg siger heller aldrig snakker. :slight_smile:
Jeg kan ikke se, at det har noget med snobberi at gøre.
Jeg kommer fra en velhavende familie - det er vel ikke ensbetydende med snobberi.
Sådan var det bare…
Hvis nogen synes det - kan det kun være misundelse - fri mig for det.

[quote=Mona Jensen;298975] Jah…men begge damer ville være jævnaldrende, hvis de levede.
[/quote]

Jævnaldrende, ja måske - men bare ikke med dig :slight_smile: Erna Hamilton, som er død for flere år siden, blev over 80 og du er trods alt kun lige gået på pension.

Det skriver jeg jo ikke - læs igen…:slight_smile:

Hvad har det med snakker contra taler at gøre.

[quote=Mona Jensen;299009]Det skriver jeg jo ikke - læs igen…:slight_smile:

Hvad har det med snakker contra taler at gøre.[/quote]

Se, det ved jeg heller ikke, men hvis du læser dit eget foregående indlæg, starter det således:

[quote=Mona Jensen;298975][quote=MiSi;298957].

Jah…men begge damer ville være jævnaldrende, hvis de levede.
Så det er sikkert ikke så mærkeligt…:wehuu:

Hvordan i alverden vil du have, at jeg - og andre - skulle kunne læse andet ud af den tekst, end at du anser dig for at være jævnaldrende med Erna Hamilton?

[quote=Temple Bar;299012]Se, det ved jeg heller ikke, men hvis du læser dit eget foregående indlæg, starter det således:

[quote=Mona Jensen;298975]

Hvordan i alverden vil du have, at jeg - og andre - skulle kunne læse andet ud af den tekst, end at du anser dig for at være jævnaldrende med Erna Hamilton?

Hvorfor skal du medtage andre - kan du ikke tale for dig selv.

Jeg skriver begge damer (nu skåret ud i pap) - min mor og Erna Hamilton) - hvorfor skulle det være Erna Hamilton og jeg. :høhø:

At oplyse mig om, at jeg ikke er jævnaldrende med Erna Hamilton,
det er da barnligt. :høhø:

[quote=Mona Jensen;299022]
At oplyse mig om, at jeg ikke er jævnaldrende med Erna Hamilton,
det er da barnligt. :høhø:[/quote]

Nej, det er da et kompliment - for så holder du dig da endnu bedre, end du
gør i dag :muhaha: :fin:

Egentlig en spændende debat

[quote=Charlotte Oeh.;298719]:klapper::klapper::klapper: Mit hadeudtryk …jeg synes ganske enkelt, at det lyder
rædselsfuldt.

At noget er “kanon godt” - det kan jeg leve med, men når folk pludselig
synes, at de skal bøje kanon til eksempelvis " det er bare kanont", så
hviner det i mine sprogører :tihi:[/quote]

UH… Jamen så skal du ikke høre når mig og søster lystig giver den hele armen. Så bliver ordet Kanonje nemlig flittigt brugt :tihi:

Nu kan jeg ikke lige huske hvem der nævnte ordet snobberi i forbindelse med ordet tale, hvilket også er fuldstændig ligegyldigt, men jeg må da indrømme jeg har en snert af samme fornemmelse :ups: Tale er mest for overklassen (eller hvis det er noget alvorligt der skal debatteres) mens snakke er for den jævne befolkning (eller hvis man lige trænger til at smøre stemmebåndet (SORRY :sorry: -surrender ) ) Peter Sommer har også lavet en sang omkring det, og til at starte med kunne jeg sgu ikke fordrage sangen. Efter at have lyttet lidt til hvad han sang, kunne jeg godt følge ham i lige nøjagtig omkvædet “Så begyndte vi at snakke, ikke tale bare snakke
Som man gør det vest for Valby Bakke

[quote=Charlotte Oeh.;299067]Nej, det er da et kompliment - for så holder du dig da endnu bedre, end du
gør i dag :muhaha: :fin:[/quote]
-LOL

Nå anywayZZ -tihi

Nej jeg tror da godt på at det var ‘en ting man sagde’. Selv om det er en lang sætning med en morale/moralisering (ved ikke hvad jeg skal kalde det), så kan det sagtens være en tidstypisk lille protest, som mange brugte den gang. En populær lille vise, eller sådan.

Grevinden på tredje (en serie som jeg mest kender af titel) er bestemt heller ikke hende jeg har udtrykket fra. :tihi:

Man kan jo blive helt bange for at føre en samtale med alle jer quinder med alle de ord og udtryk i ikke kan lide :stuck_out_tongue:

Ja, det ville jo bare være herre-nederen at komme til at sige en fed bemærkning som bare passede helt kanont ind i sammenhængen for så bare at blive svaret med bred ymer ing?

-LOL-LOL-LOL-LOL