Debat om den nye bagside på stamtavlen

Jeg forstår faktisk godt baggrunden for bagsiden på stamtavlen.

Der er en ekstremt øget opmærksomhed på medicoindustrien, veterinærområdet og producenter af dyr. Der kommer øget kontrol, flere og mere krævende certificeringer, øget krav til egenkontrol og flere udgifter for alle virksomheder inden for de nævnte områder. Enten viser industrierne selvdisciplin og indfører selv acceptable procedurer og ellers vil der komme krav der bliver trukket ned over hovedet på folk rent lovmæssigt. På mit arbejde kan vi ikke engang sælge et skide apotekerkøleskab uden der skal føres regnskab med hvor alle produkter i hele verden befinder sig, så vi kan rejse ud og yde service hvis en fejl på en serie pludseligt viser sig.

Hobbyopdræt er indtil videre sluppet nådigt, men jeg er slet ikke i tvivl om at turen kommer til dem på et tidspunkt også. Vi kan jo se hvad læger, dyrlæger, sygehuse, slagterier osv får trukket ned over hovederne når vi har kontakt med vores kunder. For ikke at nævne hvad producenter af fødevarer og dyr underlægges af kontroller.

Tiderne hvor kontrol ikke eksisterede er forbi, og jeg synes det er fint at katteklubberne går i tænkeboks og arbejder med hvad de kan gøre for at undgå at andre trækker noget ned over hovederne på medlemmerne. Så længe der sælges dyr høns, katte eller kaniner, så tror jeg på det kommer inden vi når at finde ud af hvad der rammer os. Og så er frivilligheden vej sku at foretrække. Så kan det godt være at det på kort sigt luner at rykke over i en anden klub, men med tiden kommer der lovkrav som skal leves op til - og den eneste måde at arbejde med det på er at organisere sig frivilligt og vise at branchen godt selv kan.

[QUOTE=Panthera;1299728]Jeg forstår faktisk godt baggrunden for bagsiden på stamtavlen.

Der er en ekstremt øget opmærksomhed på medicoindustrien, veterinærområdet og producenter af dyr. Der kommer øget kontrol, flere og mere krævende certificeringer, øget krav til egenkontrol og flere udgifter for alle virksomheder inden for de nævnte områder. Enten viser industrierne selvdisciplin og indfører selv acceptable procedurer og ellers vil der komme krav der bliver trukket ned over hovedet på folk rent lovmæssigt. På mit arbejde kan vi ikke engang sælge et skide apotekerkøleskab uden der skal føres regnskab med hvor alle produkter i hele verden befinder sig, så vi kan rejse ud og yde service hvis en fejl på en serie pludseligt viser sig.

Hobbyopdræt er indtil videre sluppet nådigt, men jeg er slet ikke i tvivl om at turen kommer til dem på et tidspunkt også. Vi kan jo se hvad læger, dyrlæger, sygehuse, slagterier osv får trukket ned over hovederne når vi har kontakt med vores kunder. For ikke at nævne hvad producenter af fødevarer og dyr underlægges af kontroller.

Tiderne hvor kontrol ikke eksisterede er forbi, og jeg synes det er fint at katteklubberne går i tænkeboks og arbejder med hvad de kan gøre for at undgå at andre trækker noget ned over hovederne på medlemmerne. Så længe der sælges dyr høns, katte eller kaniner, så tror jeg på det kommer inden vi når at finde ud af hvad der rammer os. Og så er frivilligheden vej sku at foretrække. Så kan det godt være at det på kort sigt luner at rykke over i en anden klub, men med tiden kommer der lovkrav som skal leves op til - og den eneste måde at arbejde med det på er at organisere sig frivilligt og vise at branchen godt selv kan.[/QUOTE]

Nu er det jo dig, som tager sorgerne på forskud. :slight_smile: Jeg tror ikke det ender helt så galt, som du gør. Alle tanker om en kattebekendtgørelse fra offentlig side, blev lagt endeligt i graven, og jeg tror ikke på, at den bliver genoplivet indenfor den nærmeste tid. Men sådan er det jo med “tro” nogen tror på en ting andre på en anden.

Hvis det er med den baggrund som du angiver, så er denne bagside jo bare et resultat af en “hvad nu hvis” tænkning og det kan jo vise sig aldrig at finde grund i virkelige krav. Jeg tror virkelig at vores forskellige myndigheder har andet at foretage sig end at indføre yderligere bureaukrati for katte opdrættere, hvilket i sidste ende kan ende med at drive flere over i bybbernes rækker.
Vi har altså ikke et problem med sundhed i opdrættet, så jeg synes vi skyder gråspurve med kanoner.
Kommer der et reelt krav eller findes det allerede er det selvfølgelig en anden sag, men det mangler jeg at høre om, og inden det kommer så vidt, vil vi med høringstid mm have rigeligt med tid til at finde en løsning.

Indrømmer jeg forstår heller ikke problemet og er jeg den eneste der ser, dette:
[I]Bemærk: Denne erklæring er baseret på en fysisk undersøgelse af katten og er udtryk for kattens status på den dag, hvor den undersøges.

[/I]Kort sagt vel bare det samme som en sundhedsbog, hvor dyrlægen sætter et flueben ud for de enkelte ting efter en fysisk undersøgelse :?

Alle Fifé sregler er jo minimums regler, så er det frit for de enkelte medlemmer at lave deres egne ekstra krav, som jeg har forstået det. :slight_smile: og har hørt fra adre om strengere krav en her i dk, både med hensyn til alv og udstilling

I Norge kræver de denne attest:

[SUP] Generell helseattest for katt[/SUP]
[SUP] Alle felt skal være fylt ut av veterinær [/SUP]

På anmodning fra

(eiers navn)

har jeg i dag besiktiget

(kattens hele navn i følge stamtavlen)

Rase:

Født

Kjønn:

Reg.nr.

Farge Blå sølv spotted tabby

i anledning: Kjøp Salg Avl X Forsikring Utstilling Årlig undersøkelse Annet

[TABLE=“width: 631”]

Ua

Anm

Ua

Anm

  1. Almenntilstand

  2. Pels/Hud

  3. Værhår

  4. Hale

  5. Øyne (syn)

  6. Ledd

  7. Ører (hørsel)
    (Attest er påbudt for helhvite katter)

  8. Muskulatur

  9. Skjelett

  10. Bitt/Tannstilling

  11. Korrekt antall tær

  12. Tenner

  13. Tannkjøtt

(Poly eller oligodactylisme er ikke tillatt på avlskatter)

  1. Hjerte

  2. ID er kontrollert

  3. Luftveier

  4. Navle

  5. Ytre kjønnsorganer

Ved salg av kattunge:
Katten er over 12 uker og kan skifte hjem

(begge testikler på plass hos hannkatt)

DNA-test er tatt for:

Laboratorium: ______________________________________________

Helseattest skal ved overlevering av katt til ny eier ikke være eldre enn 3 uker (21 dager).
Helseattest for avlskatt skal ikke være eldre enn 6 mnd. om katten er under 10 mnd. ved registrering.

Anmerkninger / Ev. anmerkninger på kullsøsken ved besiktelse av hele kullet.

[/TABLE]
Dato:

[TABLE=“width: 637”]

Sted:

Veterinær:

[/TABLE]

Nu er det ikke en ændring der påvirker mig som opdrætter fordi jeg ikke opdrætter under FD.

Men - jeg ser dog et problem. En stamtavle skal jo holde hele kattens liv - men er der plads på bagsiden til flere
af disse attester eller er det en engangsforeteelse ?
For flere af de ting der står nævnt er jo ting der kan ændre sig gennem kattens opvækst. En sundhedsbog har jo flere sider man kan bruge sådan at dyrlægen kan attestere kattens sundhed hver gang den bliver vaccineret - men hvis der kun er plads til EEN sådan attest på et så permanent document som en stamtavle så synes jeg det er problematisk.
I gamle dage ( rigtig gamle dage) kunne dyrlægen jo på stamtavlens bagside attestere bade vaccination og testikler. Der var så flere pladser til vaccination da de fleste katte bliver vaccineret mere end en gang. Kryptochid attest er jo en engangs foreteelse - men andre ting kan som sagt ændre sig så der vil man I givet fald have brug for flere felter til disse attester ???

For mig lyder det som om man er ved at gå tilbage til den gamle type stamtavle - men måske har man glemt noget ?:?

[QUOTE=Teresa Guldager;1299760]Nu er det ikke en ændring der påvirker mig som opdrætter fordi jeg ikke opdrætter under FD.

Men - jeg ser dog et problem. En stamtavle skal jo holde hele kattens liv - men er der plads på bagsiden til flere
af disse attester eller er det en engangsforeteelse ?
For flere af de ting der står nævnt er jo ting der kan ændre sig gennem kattens opvækst. En sundhedsbog har jo flere sider man kan bruge sådan at dyrlægen kan attestere kattens sundhed hver gang den bliver vaccineret - men hvis der kun er plads til EEN sådan attest på et så permanent document som en stamtavle så synes jeg det er problematisk.
I gamle dage ( rigtig gamle dage) kunne dyrlægen jo på stamtavlens bagside attestere bade vaccination og testikler. Der var så flere pladser til vaccination da de fleste katte bliver vaccineret mere end en gang. Kryptochid attest er jo en engangs foreteelse - men andre ting kan som sagt ændre sig så der vil man I givet fald have brug for flere felter til disse attester ???

For mig lyder det som om man er ved at gå tilbage til den gamle type stamtavle - men måske har man glemt noget ?:?[/QUOTE]

Der er kun plads til 1 attest på bagsiden

Jeg bruger udelukkende stamtavlen som … stamtavle.
Alle vaccinationer og sundhedsundersøgelser står i sundhedsbogen og/eller eller i kattens pas. Evt. tests følger med som et dokumenter til salgskontrakten.

[QUOTE=DK Lindvig;1299765]Jeg bruger udelukkende stamtavlen som … stamtavle.
Alle vaccinationer og sundhedsundersøgelser står i sundhedsbogen og/eller eller i kattens pas. Evt. tests følger med som et dokumenter til salgskontrakten.[/QUOTE]

Det vil jeg også gøre med den nye stamtavle. Jeg mener bare at der på et tidspunkt for ikke så lang tid siden blev henstillet fra FD’s side, at man brugte den forrige stamtavle’s bagside som attest for navlebrok og kryptociditet når man søgte stamtavler på killinger. De så helst ikke man brugte den løse attest. Så længe man stadig kan bruge den løse attest - og den vel og mærke ikke ændres - har jeg ikke noget problem :thumbup:

Er det ikke normalt at katte der bliver solgt kommer med en sundhedsbog ? For min dyrlæge laver jo en sundhedsattest I bogen og den følger killingen eller for den sags skyld den voksne kat med ud. Da der er mere plads I sådan en bog synes jeg det er bedre end at have kun en attest på en stamtavle - en attest der måske er lavet på en killing.

Men alt andet lige så vil jeg da sige, at hvis en sådan stamtavle bagside for en eller anden myndighed til at slappe af så kom bare med den :høhø:

For at runde denne her lidt af :slight_smile: I dag kom Kattemagasinet endelig ud, og stor er min glæde når jeg kan læse, at min formand er stor nok til at indrømme hun har begået en fejl, og godkendt bagsiden lidt for hurtigt.
Det samme har Daraks formand nu også gjort på FB og begge erklærer, at de fremover vil lytte mere til deres medlemmer.

[QUOTE=Wijelo;1300253]For at runde denne her lidt af :slight_smile: I dag kom Kattemagasinet endelig ud, og stor er min glæde når jeg kan læse, at min formand er stor nok til at indrømme hun har begået en fejl, og godkendt bagsiden lidt for hurtigt.
Det samme har Daraks formand nu også gjort på FB og begge erklærer, at de fremover vil lytte mere til deres medlemmer.[/QUOTE] Det er da dejligt for dig, Lone

Jamen Mariann - Det skulle da gerne være en god ting for alle, når formænd vil lytte til de bekymringer som medlemmerne ytre. Det er jo ikke kun mig som har haft bekymringer, ellers ville de jo nok ikke have udtalt sig på den måde. I øvrigt kan jeg se, at også Racekatten vil arbejde på en ny bagside, som alle klubberne kan gå ind for.:thumbup:

Hvorfor være så ironisk ? Jeg har måske en anden holdning end du og mange herinde, men det eneste jeg har ville have, var at der blev lyttet til de bekymringer og indvendinger som var ude hos en del af opdrætterne. Jeg personligt betyder intet her, men jeg brænder for, ytringsfrihed, demokrati og medindflydelse.

Jeg synes også personligt at det er så stort når mennesker åbent kan indrømme, at de har begået en fejl, for intet godt kommer ud, af at male sig op i et hjørne og lukke øjnene. Jeg må da indrømme at jeg har følt mig lidt overfaldet her, fordi jeg har haft en anden holdning, og det synes jeg trods alt jeg har lov til.

Jeg har heldigvis også fået rigtig mange personlige beskeder og opringninger, hvor jeg er blevet bekræftet i, at jeg med min “galen op” har gjort noget godt. Jeg er nok den som ikke kan lade være med at være mindretallets stemme. Det giver øretæver - ja men imo er det nødvendigt.

Jeg er meget ked af at du Mariann føler det nødvendigt med sådan en kommentar, for jeg har altid anset netop dig, for et sødt og varmt menneske, som godt kan skelne mellem sagen og personen :slight_smile:

[QUOTE=Wijelo;1300304]

Hvorfor være så ironisk ? Jeg har måske en anden holdning end du og mange herinde, men det eneste jeg har ville have, var at der blev lyttet til de bekymringer og indvendinger som var ude hos en del af opdrætterne. Jeg personligt betyder intet her, men jeg brænder for, ytringsfrihed, demokrati og medindflydelse.
[/QUOTE] Lone, jeg tror faktisk ikke, vi er så uenige i denne sag og vi har forskellige måder at takle sådan en ting på :slight_smile: men jeg er meget TRÆT af den ‘saglige’ debat, der har været i og omkring bagsiden. Jeg synes så, der har været en ‘hetz’ mod FD - og især formanden - og det er det, jeg tager kraftig afstand fra. Og i orden, at du fremhæver din egen formand, men så vidt jeg ved, er det Racekatten og Jyrak, der først har taget initiativ til et møde omkring stamtavlerne o.a. ? Og nu hvor alle klubberne holder møde omkring det, håber jeg, der er lidt ro på, i en tid ? Og oveni denne sag, kører der så også en rasen mod udsendelsen af KM på din klubs FB side og som FD intet har med at gøre og ikke kan gøre for. Der er ikke noget at sige til, at ‘man’ (jeg) bliver træt i håret af at læse alle disse negative vibrationer :frowning: Find julehumøret frem og lad os glæde os til den forestående højtid :slight_smile:

Jeg syntes det er godt med nye bagside - ja, sikkert ikke perfekt - men udmærket og nødvendigt skridt. Og vink med en vognstang som nogle har godt af at få!

Håber bestemt at der bliver holdt fast i det - uanset formen.

Syntes det er godt initiativ, der giver dyrlæger en mulighed for fagligt indspark, hvilket jeg syntes der er brug for på en mere systematisk måde i racekatte opdræt.

Nogle gange kan det faktisk være godt, hvis der bliver skåret i gennem og sagt ‘sådan gør vi’. Specielt når det drejer sig om sundhed og kattevelfærd.

Vi havde et vældigt kontruktivt møde i Horsens igår, hvor konsensus synes at være, at der mest er tale om en storm i et glas vand. Vi var lige godt 50 personer; heraf 3 hovedklubformænd, Felis Danicas formand, 2 repræsentanter for avlsrådet, formanden for FIFe´s avls og registreringskommission, 2 dyrlæger hvoraf den ene er næstformand i dyrlægeforeningens smådyrsfaggruppe - og derudover en hel masse engagerede kattefolk :slight_smile: Var der nogen der huskede at sige tak for god ro og orden? :slight_smile: Jeg synes det var et vældigt godt møde, og jeg håber det bliver lige så konstruktivt på Sjællands siden i aften. Jeg glæder mig til at hilse på nogen af jer, for en gangs skyld udenfor en udstillingshal hvor alle har travlt :slight_smile:
VH
Susanne

Mødet viste en markant forskel til facebook. Debatten bliver helt anderledes, når man starter med kendsgerninger i stedet for at starte med meninger.

I går gik den første time med, at skolelæreren (Ole Amstrup) gennemgik FIFes avls- og registreringsregler. Ingen kunne anfægte, at vi selvfølgelig skal overholde dem. Så i stedet snakkede vi om den præcise betydning af detaljer.

Efter pausen snakkede vi om bagsiden. Den kan man også fortolke faktuelt i stedet for spekulativt.

Selv har jeg spurgt vores egne dyrlæger og fået svaret, at de opfatter bagsiden som ækvivalent med den nuværende sundhedsbog. Altså hvis killingen kan få et stempel i sundhedsbogen på, at den er sund og rask, så kan den også få et stempel på stamtavlen. Så jeg har ikke noget problem med den nye bagside.

Der var så nogle, hvis dyrlæge havde ment, at godkendelsen af skelettet krævede en røntgenundersøgelse. På mødet var der enighed om, at det ikke var nødvendigt, og at bagsideteksten skulle præciseres på det punkt. - Sådan er det jo bare. Ligegyldigt hvad, så har du aldrig lavet den endelige udgave af et system.

vh

Andreas

Vi ser frem til mødet i Hvidovre i aften :slight_smile:

Jeg kan forstå, der er udarbejdet en ny stamtavlebagside, som er til debat :slight_smile: Måske den også skulle vises frem herinde:?

To klubber RK og KK har lagt den ud på deres egne sider på FB.

Jeg tror ikke det pt. er meningen den skal deles.

Den er langt bedre end den forrige bagside, og jeg kan godt leve med den, selvom der er nogle enkelte småting som kunne være bedre, men det kan være et pladsproblem :slight_smile:

[QUOTE=Wijelo;1309655]To klubber RK og KK har lagt den ud på deres egne sider på FB.

Jeg tror ikke det pt. er meningen den skal deles.

Den er langt bedre end den forrige bagside, og jeg kan godt leve med den, selvom der er nogle enkelte småting som kunne være bedre, men det kan være et pladsproblem :-)[/QUOTE]

Når ting er lagt på Facebook, og der opfordres til debat, vil jeg nok mene, at det allerede er offentliggjort :slight_smile:

Det kan godt være, men jeg vil ikke være den som lægger det herind. Desuden ved jeg ikke hvordan jeg teknisk får en andens billeder videre hertil :slight_smile: Det er ikke mit opslag og ikke mit billede.