Kan ikke finde en tråd med mad i december, så nu laver jeg altså en. For jeg stod tidligt op i dag, for at sætte en ordentlig omgang suppe over. Hentede en godt tre kg. suppehøne i går og nu ligger den i min 15. l suppegryde, sammen med et kraftben, et stykke kalvespidsbryst og diverse grøntsager. Familien er inviteret til at komme og spise suppe og tarteletter den 20. og jeg håber jeg også har energi nok til selv at lave kød- og melboller.
Det ser ud til der er ca 10 l. suppe. Nu skal det lige køle lidt af, inden jeg hælder det i fryseposer. I aften står den på nogle af de lækre grøntsager i en smule af suppen ![]()
Vi skal også have suppe, dog karrysuppe. Kunnfordi det er den nemme fra Karoline, med tilsæt fra køleskabet ![]()
Jeg planlægger en salat med laks, pak choi, syltede rødløg, tomat, agurk og syltede hvidløg.
ved ikk hvor det kom fra…men i aftes fik jeg en ubændig lyst til rosinbrød…så rosinbrød it is…
Det lyder virkelig også lækkert! Nu begynder jeg også at overveje om jeg endnu en gang skal gøre forsøget, selvom de sidste opskrifter jeg har testet ikke har været ret vellykket ![]()
har aldrig bagt det…kan heller ikke huske hvornår jeg sidst her fået…+40 år min.
så fingers crossed
I går blev det til madspildspizza - 4 aftensmåltider for ca. 6 kr. hver ![]()
1 glas Tacosauce, 1 portion skinkestrimler, 3 champignons, 5 babymajs fra dåse, ½ chili og 1/3 “klump” mozzarella
Vi havde bestilt mad fra en af byens slagtere julefrokosten i går med sild, fiskefilet, ribbensteg, frikadeller, laks, æg med rejer og glaseret skinke - enten spiser den venne gruppe en del mindre end andre mennesker, hvilket jeg egentlig ikke har indtryk af eller også laver den slagter kæmpe portioner ![]()
Så fryseren er fyldt med rester og i dag står den på frikadeller på rugbrød med rødkål ![]()
Vores anderledes julemenu. Culotte af elg og vi sprang risalamanden over
Vi kunne ikke spise det, for hold op, det kan anbefales!
Her fik vi suvit stegt andebryst med stjerneanis, timian og rosmarin, samt flæskesteg (jeg gider normalt ikke and) men den der opskrift på and var vi også helt forelsket i… så tænker jeg skal se om jeg kan finde andebryster når butikkerne åbner igen
Årh, den julemenu gad jeg godt have fået! ![]()
Vi fik 100% død flæskesteg og andebryster, overkogte kartofler, lækker sovs og rødkål (fra kantinen på mit arbejde) og en meget grov rødkålssalat, som jeg ikke tog noget af.
Heldigvis bestilte jeg også et confiteret andelår fra kantinen (og fik endda ét i rabat), så jeg laver en julemenu som det passer mig i aften ![]()
Jeg tog ingen billeder af maden, men vi fik lammekølle som desværre skrumpede en del under stegningen (så ingen rester til mig
) og de andre fik også and (andefedt generer min galdeblære, så rører den ikke) og så var der både brunede og hvide og franske kartofler, sovse af begge slags kød og syltede grøntsager.
Min eks. havde italiensk rødvin med og ellers var der øl og sodavand.
Det lykkedes plejehjemmet at stykke en fin an(d)retning sammen, selv om min mor ikke havde fået bestilt til mig, så jeg slap for ostemaden. Det smagte glimrende. De får god mad.
Dejligt at høre - det er så vigtigt for ældre ![]()
I dag står på rester. Jeg har rester fra min rådkålssalat og en lille rest and og frikadeller. Og så lidt risalamande til dessert.
Heldigvis fik jeg sikret mig et confiteret andelår fra kantinen - og vores kantinechef gav mig et ekstra som “rabat” ![]()
Det var nemlig helt perfekt og mine små kartofler blev ikke udkogt som dem vi fik i aftes, så her er min “rigtige” julemiddag 2025:
Helt normalt julemad (for vores jul)
Ænder og gik fat i ekstra vinger
Kartofler, alm, brunede de gik så i mos, jeg koger dmå Kartofler. Piller og brunet dem, 2 slags chips
Rødkål. Æble gele, sovs
Waldorfsalat uden valnødder. De var ikke gode, de havde en snert af et eller andet.
Risalamande og kirsebær dovs
Lavet på dessert kirsebær
Lavet alt for meget
Godt med rester med hjem til julegæster
Rester i går
Og lidt til i dag