Del din opskrift på svampesauce?

Jeg har egentlig aldrig kunne lide svampe (mine forældre har altid købt de der gummiagtige nogen på glas) men for noget tid siden spiste vi middag hos Thomas’ onkel og tante og de havde selv været i skoven for at samle svampe, som de havde lavet sauce af.

Den smagte himmelsk! De svampe der var i smagte som kød, og var fine at tygge i i forhold til de gummielastik agtige nogen jeg har (dårlig) erfaring med.

Derfor kunne jeg godt selv tænke mig at prøve at lave svampesauce :slight_smile:

Jeg mener meget bestemt der var Karl Johan og Portobello i den suace Poul lavede, men jeg er ikke helt sikker.

Er der nogen af Jer der opskriften! og gerne vil dele? :slight_smile:

Jeg har ikke en decideret opskrift, men jeg har lavet denne ret en del gange, og sovsen bliver intet mindre end fantastisk!

(Jeg plejer ikke at bruge citron, og den kan sagtens laves i en mere fedtfattig udgave)

Jeg bruger ofte de store portobello-svampe til den ret, men jeg vil tro, at man kan bruge lige nøjagtig de svampe, man har lyst til. Når du har prøvet den ret, så kan du jo altid improvisere lidt ud fra den opskrift :slight_smile:

Jeg kan generelt godt lide svampe - men hold nu helt fast, der er forskel
på hvordan de er tilberedt! De kan jo være decideret modbydelige! :S

Dem på glas ja, de er fæle. Men selv de skønneste svampe bliver ækle,
hvis de f.eks. steges ved for lav varme. Så bliver de netop gummi-agtige.

Så held og lykke med svampesaucen (jeg har ingen opskrift), men husk det med
at det kan være tilberedningen der er gal, og ikke nødvendigvis selve svampen. :slight_smile:

Hvis du skal have masser af svampesmag:
Jeg plejer at koge løg, bacon og svampe til skam… si indholdet fra, jævne sovsen (fløde smager bedst, maizena-jævning til hverdag) og så lynstege svampe ved høj varme ved siden af… dem vipper jeg så idrysser over retten ved servering.
den er lidt fool-proof, da man kan lave “fond’en” flere dage i forvejen

[QUOTE=Gucci;939368]Hvis du skal have masser af svampesmag:
Jeg plejer at koge løg, bacon og svampe til skam… si indholdet fra, jævne sovsen (fløde smager bedst, maizena-jævning til hverdag) og så lynstege svampe ved høj varme ved siden af… dem vipper jeg så idrysser over retten ved servering.
den er lidt fool-proof, da man kan lave “fond’en” flere dage i forvejen[/QUOTE]

Hemmeligheden ved en gooood svampesauce er netop blevet afsløret :wink:

Du kan opnå lidt af det samme ved at stege svampene i lidt smør ved høj varme, tilsæt fløde og lad det koge ind. Smag til med salt og peber…

Husk at svampe kun må rengøres med en blød børste - aldrig skylles.

Og hvis man steger svampe i en masse smør, tilsætter fløde
og blender det, så har man en skøøøn suppe. :savle::smiley:

Der er mange mange måder at lave svampesovs :slight_smile:

men en af letteste måder er følgende:

læg en god håndfuld tørrede svampe i blød i koldt vand…
steg nu 1 pakke bacontern sprøde og tilsæt et lille ultra finthakket løg til fedtet

steg til det hele er fint farvet

vrid de nu bløde svampe fri for vand og smid vandet væk

svits svampene fedtet - tilsæt lidt lurpak hvis der er for lidt fedt

tilsæt så fløde og eller en 50/50 blanding af fløde og mornay - begge dele smager pragtfuldt men til forskellige ting… den sidste er suveræn til pasta - den første til kød og kartofler

lad de simre 10min og server så… du kan si den for feinsmæcker look - eller hvis du ikke kan lide svampe-konsistensen…

hvis man er til det kan man smørriste nogle champignon mens sovsen simrer og tilsætte når den er siet… det giver et super pift ! :slight_smile:

Hvorfor må man ikke skylle??

det ødelægger svampen :slight_smile: der må ikke komme vand ind i mellem rør/lameller … derfor skal de helst børstes fri for jord :slight_smile:

Nåeh :gruble: Altså ødelægger det smagen eller hvordan? Hihi jeg er måske lidt tung i betrækket.

Prøv med kantareller, det er superlækkert!

Rens svampene forsigtigt, del de største i to eller fire stykker, steg dem i halvt smør og halvt olie med et par finhakkede skalotteløg og evt et finthakket fed hvdløg. Når det hele er stegt godt igennem, giver du den et ordentligt skud piskefløde og evt en sjat hvidvin. Kog ind til passende konsistens, jævn om nødvendigt med lidt maizena eller spæd op med mere fløde. Smag til med salt og peber.

Det bliver nærmest en stuvning, som man kan spise med pasta til, eller man kan servere den til nærmest al slags kød, eller på et stykke ristet brød. Yummy!

Tak allesammen, det er lige før jeg bliver nødt til at afprøve samtlige opskrifter :savle: