Delekuld på vej,erfaring søges

Jeg har parret min missepige,hun er blodtype B og farmand til de kommende små er blodtype A.
Jeg har tidligere haft 3 delekuld,så jeg ved hvad jeg går indtil.
Mit spørgsmål går nu på hvorlænge jeg skal give de små mælkeerstatning…
Jeg har altid tidl. givet det i 24 timer,men har senere læst at man kan nøjes med 16-18 timer…
Er der nogen herinde,der har erfaring på det område :slight_smile: ?

Vores ene kuld med blodtypeuforlignelighed, som det du skitserer, blev skilt fra moderen i 16 timer:)

Oki…og det var der ingen problemer i ?
Tænker her på killingernes helbred/overlevelse…

Killingerne trivedes i bedste velgående uden problemer:ok:

Jeg har en enkelt gang lagt killingerne til mors mælkebar allerede ved 14 timer - det gik forrygende og var helt uden problemer. Jeg lader mor have killingerne i en lille hamstertransportkasse nede i fødekassen så længe hun er tilfreds med det. Efter nogle timer plejer hun at synes at nu må de egentlig godt komme tættere på og vise at hun gerne vil have dem og nusse mere med. Først der finder jeg nylonstrømpen frem og lader hende så få dem op af hamsterkassen. Så venter vi tålmodigt de sidste timer mens vi håndfodrer lidt, og så kommer nylonstrømpen af senest ved 16 timer. Det virker upåklageligt!
VH
Susanne

Tak for jeres fif :slight_smile:
Men er det nok kun at dele i 14 timer ?
Har endnu 5½ uge at vente i,så det er ikke lige op over…endnu :slight_smile:

Jeg ventede 16 timer. Mormis fik tubegaze på og fik killingerne hos sig og så fodrede jeg dem…efter de 16 timer kom gazen af og de blev knappet på :slight_smile: held og lykke med dem.

[QUOTE=Hanne N;792824]Tak for jeres fif :slight_smile:
Men er det nok kun at dele i 14 timer ?
Har endnu 5½ uge at vente i,så det er ikke lige op over…endnu :-)[/QUOTE]
Nja, jeg turde bestemt ikke love dig 14 timer, for de kloge hoveder siger 16. Men jeg vurderede ved det ene tilfælde at jeg godt turde, fordi moderen var kendt for at bruge lidt tid på at lægge mælk ned.
VH
Susanne

nu bliver jeg jo rigtig nysgerrig:) hvorfor må killingerne ikke patte de første 16 timer? håber ikke i finder mit spørgsmål alt for dumt.
Rikke

Jeg har et andet spørgsmål: Plejer man at kalde det delekuld? Jeg troede, du mente et kuld opdrættet i fællesskab med en anden opdrætter. :ups:

[QUOTE=nouredin;792914]nu bliver jeg jo rigtig nysgerrig:) hvorfor må killingerne ikke patte de første 16 timer? håber ikke i finder mit spørgsmål alt for dumt.
Rikke[/QUOTE]

På grund af bloduforlignelighed, mor blodtype B, far A. Killingernes tarme er åbne for maternelle antistoffer i mælken og vil indtil tarmene lukkes ca. 16 timer efter fødsel slå killingerne ihjel

http://www.felisdanica.dk/upl/files/6/336.pdf

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;792995]På grund af bloduforlignelighed, mor blodtype B, far A. Killingernes tarme er åbne for maternelle antistoffer i mælken og vil indtil tarmene lukkes ca. 16 timer efter fødsel slå killingerne ihjel

http://www.felisdanica.dk/upl/files/6/336.pdf[/QUOTE]

KAN slå killingerne ihjel. Det behøver langt fra gå galt - jeg har kendt adskillige type B hunner, der har haft A-afkom, hos stædige opdrættere der har nægtet at tage sig af det, og det har i mange tilfælde ikke givet problemer overhovedet. Ikke alle hunkatte danner lige mange antistoffer, ligesom heller ikke alle killinger optager lige mange antistoffer. Derfor kan det gå galt - men det behøver ikke. (Men derfor synes jeg at forholdsregler er noget man automatisk tager!)
VH
Susanne

tak for svar:) er det alle racer der kan have den slags problematik? bliver alle avlsdyr testet for blodtype uanset race?
Rikke

[QUOTE=nouredin;793028]tak for svar:) er det alle racer der kan have den slags problematik? bliver alle avlsdyr testet for blodtype uanset race?
Rikke[/QUOTE]
Nej, i en del racer er forekomsten af type B katte så lav, at det dårligt kan betale sig. Jeg tester ikke mine europeer, men jeg gør med birmaerne medmindre en af forældrene er kendt homozygot type A.
VH
Susanne

Jeg har godt hørt om det her før (herinde) men ellers aldrig skænket sådan noget en tanke. Hvilke racer er mest “problematiske” i denne sammenhæng? Hvordan ser det f. eks. ud med siatalerne?

Ja det kunne da helt sikkert være godt at vide, hvilke racer man skal være særligt opmærksomme på ang denne problematik :wink:
Kan man finde sådan en liste eller :?

[QUOTE=DK Mammarazzi;793102]Ja det kunne da helt sikkert være godt at vide, hvilke racer man skal være særligt opmærksomme på ang denne problematik :wink:
Kan man finde sådan en liste eller :?[/QUOTE]

Ja, i Pils bog, side 68 :slight_smile:

Ifølge den er tallet for type B katte hos siameserne (og så gælder det sikkert også orientalere) = 0. Det samme gælder hos burmeseren og Russian Blue. Alle andre nævnte racer har en vis mængde type B katte, med Maine Coon og Skovkat som de laveste forekomster.

[QUOTE=DK Mammarazzi;793102]Ja det kunne da helt sikkert være godt at vide, hvilke racer man skal være særligt opmærksomme på ang denne problematik :wink:
Kan man finde sådan en liste eller :?[/QUOTE]
Ja - hvis du åbner filen Lis linker til ovenfor :slight_smile:
VH
Susanne

Gennerelt er forekomsten så lav at det først er når killingerne dør af uforklarlige årsager at muligheden tages med i overvejelserne.

Ja, for skovkattes vedkommende, men i andre racer er forekomsten så høj, at det i høj grad er relevant at holde styr på inden parring :slight_smile: