Deller i ovn?

Hey folkens

Hvor mange grader skal en varmluftovn stå på hvis man vil lave frikadeller i ovenen? Og hvor lang tid skal de have?

Skal man lave dem i ildfast fad eller kan man også lave dem på de der flade bræddepander - dem der som man ellers stiller ting på ligesom med riste?

Jeg har lige lavet 2 kg. frikadellefars deer gerne skulle blive til en masse lækre “deller” :wehu:

jeg laver mine på 180 i 20 min … sådan ca :slight_smile:

men jeg holder mere øje med farven end med tiden

jeg laver dem i fad - de væsker og det bliver noget frygtelig griseri

Jeg sætter mine på 200 grader ca 25min, men det afhænger jo af str. på frikadellerne. Jeg synes det er super du laver dem i ovnen :thumbup:

Jeg sætter mine i ovnens dybe bradepande med bagepapir under, men gider du ikke vaske den af bagefter ville jeg nok bruge et fad som Regitze :slight_smile:

180 er varmluft og 200 alm ovn eller? :slight_smile:

Har i opskrift på en god frikadelle fars får helt lyst til frikadeller og kan ligesågodt høre jer om jeres “favorit” opskrift :thumbup:

[quote=tzari;287328]180 er varmluft og 200 alm ovn eller? :slight_smile:

Har i opskrift på en god frikadelle fars får helt lyst til frikadeller og kan ligesågodt høre jer om jeres “favorit” opskrift :thumbup:[/quote]

180 varmluft og 200 alm her…

hakket kalv og flæsk
danskvand
rasp
æg
løg og
krydderier efter smag…

det er det jeg mixer sammen efter hvad jeg nu har lyst til skal dominere dellerne :slight_smile:

hakket oksekød eller hakket kylling
1 æg
lidt grahamsmel/hvedemel
salt og peber
evt. krydderier som cayennepeber, karry, timian,
urter som fx. persille og mynte
1 revet løg

Blandes sammen til en god konsistens, bages ved 180/200grader varmluft i ovnen i ca 20-25min

Jeg synes det er spændende nogle gange at lave noget der ikke altid smager så ens :slight_smile:

500 g, kalv/gris, 1 løg, mælk, mel, salt /peber og 1 æg…

Man kan aldig sige hvor meget mel/mælk man putter i til den er klappe dejen når man rører dellerne.

Steg altid en prøve delle og smag den om der skal mere salt eller peber i .

Bedste resultat steg dem i alm smør.

idag brugte jeg:

5 fed hvidløg
4 løg
4 store gullerødder

Alt dette hakket og blendet sammen med 2 kg. hakket svin og kalv
Tilsat engelsk sovs, vand, salt, peber, flydende margarine og allround krydderi.

Bagt i ildfast fad i ovnen på 200 g. ca. i 30 min.

Ej hvor lyder de opskrifter bare jums tak fordi i ville dele dem :wehuu::savle::yah: Mandag skal jeg da vist lige forbi en fødevare butik og købe lidt ind :savle:

Hvis man kan li nogen super gode krydderdeller så put hvidløg, oregano og feta i.
Det er bare guf :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;287378]idag brugte jeg:

5 fed hvidløg
4 løg
4 store gullerødder

Alt dette hakket og blendet sammen med 2 kg. hakket svin og kalv
Tilsat engelsk sovs, vand, salt, peber, flydende margarine og allround krydderi.

Bagt i ildfast fad i ovnen på 200 g. ca. i 30 min.[/quote]

Gry, det hakkede kød indeholder allerede fedt så du har ikke behov for at tilsætte fedtstof så som flydende margarine :slight_smile:

Birthe: Jeg blev nød til at gøre et eller andet - dejen blev for tør til sidst - hvis man kan sige det sådan.

Så put en sjat vand eller mælk istedet for fedtstof :slight_smile: