Den Bedste Kartoffelsalat?

Skal en tur til grill-fest imorgen “alle medbringer noget”… jeg medbringer KArtoffelsalat og den skal være hjemmelavet.

Er der nogen der har en anbefaling til den bedste (kold) kartoffelsalat?
Jeg har overvejet at erstatte purløg med Løgkarse, nu man er biolog og man opdagede at disse vokser langs Odense Å - Evt bliver det kun som pynt, men det kunne være sjovt.

Kan katte egentlig tåle løgkarse? Det smager af Løg, men det er en korsblomst (altså ikke i familie med div løgplanter)

Mvh Sandra

:savle:

Min kartoffelsalat smager godt !

Jeg bruger fromage fraiche, lidt dijonsennep, rå løg i små stykker, et par fed hvidløg og masser af friskklippet purløg, salt og peber.

Lav gerne dressingen et par timer i forvejen, så den kan stå og tænke sig lidt om, før du kommer kartoflerne i.

Min kartoffelsalat smager godt !

Jeg bruger fromage fraiche, lidt dijonsennep, rå løg i små stykker, et par fed hvidløg og masser af friskklippet purløg, salt og peber.

Lav gerne dressingen et par timer i forvejen, så den kan stå og tænke sig lidt om, før du kommer kartoflerne i.[/QUOTE]

Den lyder viiiildt lækker! Jeg ville dog undlade løgene, da rå løg ikke er et hit hos flere mennesker (incl mig selv :tihi:) :slight_smile:

Kopieret fra andetsteds, men det er min egen opskrift:
knap 2 kg nye kartofler, ½ l. cheasy fraiche, en god klat mayo, en sjat citronsaft, en skefuld dijonsennep, karry, paprika, chili, purløg, salt, peber og finthakket rødløg + pynt af toppen fra forårsløg og lidt rødløg

Denne portion rækker til 5-6 mennesker, vil jeg tro.

Lidt forskellige opskrifter…

M creme fraiche:

CF, masser af forskellige hakkede krydderurter - persille, løgkarse er også godt, måske lidt følfod til salt, timian, basilikum… finthakket rødløg… og gerne lidt brøndkarse til pynt…

CF, en meget finthakket lille chilli, tomatpure, cherrytomater, hvidløg, forårsløg… pynt med hårdtristede bacontern og hakket persille eller ramsløg…

CF, dijonsennep, finthakket løg, ristede/karameliserede knoldselleritern, masser af bredbladet grofthakket persillle…

Med dressinger:

Små kogte kartofler med eller uden skræl, som man nu selv kan lide det…

1 version:

Dressing: Olivenolie, et fed presset hvidløg, oregano… salt peber.
Soltørrede tomater, sorte oliven, løg i tynde skiver…

2 version:

Dressing: olivenolie, stødt paprika, presset hvidløg, salt peber, lidt balsamico.
Kogt sødkartoffel i tern, masser af friske babyspinatblade…

3 version:

Dressing: rapsolie, dijon sennep, honning
forårsløg i tynde skiver, friske asparges, fetaost, cherrytomater i kvarter…

Bare til inspiration :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1065550]Lidt forskellige opskrifter…

M creme fraiche:

CF, masser af forskellige hakkede krydderurter - persille, løgkarse er også godt, måske lidt følfod til salt, timian, basilikum… finthakket rødløg… og gerne lidt brøndkarse til pynt…

CF, en meget finthakket lille chilli, tomatpure, cherrytomater, hvidløg, forårsløg… pynt med hårdtristede bacontern og hakket persille eller ramsløg…

CF, dijonsennep, finthakket løg, ristede/karameliserede knoldselleritern, masser af bredbladet grofthakket persillle…

Med dressinger:

Små kogte kartofler med eller uden skræl, som man nu selv kan lide det…

1 version:

Dressing: Olivenolie, et fed presset hvidløg, oregano… salt peber.
Soltørrede tomater, sorte oliven, løg i tynde skiver…

2 version:

Dressing: olivenolie, stødt paprika, presset hvidløg, salt peber, lidt balsamico.
Kogt sødkartoffel i tern, masser af friske babyspinatblade…

3 version:

Dressing: rapsolie, dijon sennep, honning
forårsløg i tynde skiver, friske asparges, fetaost, cherrytomater i kvarter…

Bare til inspiration :)[/QUOTE]

Nøøj - Se nu begynder jeg at overveje om jeg skal lave mere end én kartoffelsalat - Mums!

Denne her har jeg lavet med stor succes flere gange :slight_smile:

jeg vil anbefale enten at bruge en slank fraische eller hvis man gerne vil have en snas mayo, så fromage frais, alm cf og mayo. det lidt fede klæder altså en kartoffel salat, synes ren FF bliver “tør”
lidt syre og sødme skal der være. citron, sukker,hvidvinseddike- der er flere kombi muligheder.
hvis det er til mange så nøjes med en anelse rå løg i og purløg for resten, folk er sarte s
det samme med karry tilsmagning / sennep - easy does it, så det bare runder det af uden at forskrække nogen.

selv er jeg til godt af det hele s

en lidt utraditionel som jeg spsier meget er kartofler, agurk og peberfrugt i tern og så med knoors dressing pulver “græsk” en god kraftig hvidløgs dressing. MUMS

Her er en kartoffelsalat, som er lidt anderledes, men som smager virkeligt godt:
Den er fra bogen “Flere suveræne salater”

1 kg små kogte kartofler
2 tsk finrevet citronskal
3 spsk olivenolie
1 spsk citronsaft
3 spsk fintrevet peberrod
6 spsk hakket persille
Salt og peber

Blandingen af peberrod og citron er slet ikke tosset :slight_smile:

Mon man overhovedet kan købe en kartoffelsalat uden løg :?

“Min” kartoffelsalat, som jeg plejer at skulle tage med er: Kogte kartofler i tern :høhø: ½ ymer, ½ tykmælk, en strit mayonnaise, salt, peber, løgpulver, karry. Slut prut og selv små børn kan li den, fordi det “kun” er kartofler med dressing :slight_smile:

Løg giver smag, så løg skal der til.
Evt kan man rive løgene, så det ikke er løgstykker, der er i - det gør jeg med frikadeller, fordi Lasse ikke bryder sig om løg (men gerne smagen, når de er revet).

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1065760]Løg giver smag, så løg skal der til.
Evt kan man rive løgene, så det ikke er løgstykker, der er i - det gør jeg med frikadeller, fordi Lasse ikke bryder sig om løg (men gerne smagen, når de er revet).[/QUOTE]

Løg kommer der i - det er voksne mennesker, de må sortere dem fra - det er jo ulempen ved at dele opgaverne ud, folk tager det med som de synes er bedst :wink:

… Jeg har en ven eller en kæreste til en veninde, som aldrig har lært at spise grøntsager hjemmefra deriblandt løg. Men hvis han ikke kan se det (læs ALLE grøntsager skal udkoges eller rives), så er det fint… Det resulterede i en skiferie, hvor han selv fik til opgave at rive løg m.m. så det passede herren :slight_smile: Han er jævnaldrende med mig… Og rører ikke en salat…

Tak for alle idéerne:ok: jeg har taget lidt hist og her og rørt det sammen, som jeg syntes det lød mest lækkert :slight_smile:
Så må vi se om det bliver det :slight_smile:

Åh…jeg kommer i tanke om en kartoffelsalat, som jeg lavede ofte i tidernes morgen.

Små kogte kartofler i mundrette bidder, letdampede små broccolibuketter, hakkede mandler og sorte oliven uden sten. Alt vendes i en olie/eddike-dressing med salt og peber. :slight_smile:

Måske nogle synes, det er en lidt spøjs blanding - men det smager altså godt. :slight_smile:

Jeg plejer at bruge 2 dele A38 og 1 del creme f 38%, smages til med lidt sød sennep, salt og peber og rå mængder af purløg samt en sjat hakkede løg.

Den opskrift er syrlig og frisk med masser af smag.

Jeg kan ikke udstå kartoffelsalat lavet af diverse fedtforskrækkede produkter. Det bliver surt og noget tyndt pjask.

Æbler i tern er kanon i kartoffelsalat :slight_smile:

Skiver af radiser i kartoffelsalat er også altid godt :slight_smile:

Sjovt du siger det - jeg stoppede radisser i :slight_smile: Og er helt enig.

Det blev en god kartoffelsalat som fik ros:
Brugte cremefraise, mayo og lidt græsk yoghurt (intet kaloriefattigt her), en smule sennep, lidt karry og chili (har aldrig kommet chili i før, men det gav den lige et pift)
halvanden plante purløg, et lille løg, og en godt potion persille og et bundt radisser… hmm det var vidst det:gruble:

Har ikke styr på mængderne, så jeg kan sikkert ikke lave den igen :wink:
Men Tak igen!