Den ene kat miaver højt - hjælp til adfærds ændring

Jeg har som sagt fået 2 katte i onsdags, og alt er godt, på nær af Neffy (datteren) går rundt og klager sig fra tid til anden, natten er værst, men hun gør det også om dagen, også selv om jeg er en halv meter fra hende.

Jeg ved der er 100 tråde omkring dette, men de har altid noget som adskiller sig, det være sig udekat blev til indekat, ingen legekammerat, ikke neutraliseret etc.

Neffy har sin mor hos sig, hun er neutraliseret, og har mig bekendt altid været en indekat. (taget hjem fra kattens værn), hun har masser af legetøj og klatremuligheder.

Hun er født 01/10-2011(ish)

Jeg ved det er tidligt at spørge når hun ikke engang har været hos mig en uge, men jeg vil hellere tage tingene i opløbet, og få ideer, erfaringer fra andre folk der har oplevet det samme.

Hvad jeg har læst mig frem til i de andre tråde, er så meget aktivering som muligt om aftenen, og ignorer hende når hun hyler

Jeg bor i lejlighed, men meget tyder på den er godt isoleret, for jeg har en subwoofer, der kan få væggene til at revne :), men har ikke modtaget nogen klager, men jeg vil jo helst undgå at der kommer klager omkring kattelarm, da jeg på ingen måde ønsker andet end hun skal være hos mig resten af sit liv.

Nogle katte snakker bare… meget :slight_smile:
Enten kan og vil man leve med det… eller også finder man en løsning på det - som regel at katten bor et andet sted.
Nogle vil mene at man kan træne sig ud af den evindelige ævlebævlen om alt - jeg er ikke helt enig… Man kan muligvis dæmpe det en smule, men bestemt ikke lære katten at klappe i på kommando :slight_smile:

Så gør op med dig selv om DU synes det er hyggeligt - Jeg synes det og har lange samtaler med mine snakkemisser…
Generer det dig om natten (og det kan jeg skam udmærket godt forstå, hvis det gør!), så hold hende ude af soveværelset… så hører du hende ikke nær så meget - og det er lettere at ignorere hende :slight_smile:

Jeg har et lignende problem med en vrælende kat. Han vræler nu mest, når han mener at ham bliver groft ignoreret, hvilket er tit… :tihi: Det har hjulpet mig at tysse på ham og ignorere, når han bare bliver ved. Her er ret lydt og har har været her i 6 måneder, men har ikke hørt beklagelser fra naboerne.

Jeg tysser på ham med en “shhh”-lyd og irrettesætter hvis den bliver ved med at vræle. Men generelt er du nødt til at lære hende at hun ikke får opmærksomhed ved mijaven.

Katte er jo natteaktive, så det kan være en ide at have noget aktiveringslegetøj fremme om natten. En kugleskinne er et hit her. Den larmer lidt, men der bliver brændt noget energi af med den.

Er de lukkede ude af soveværeldset om natten? For så kan de godt føle sig isolerede fra dig, da det styrker båndene mellem katte og mennesker at sove sammen.

jeg har også en “hyler!” - Obelix…

jeg synes så det er hyggeligt… men jeg har haft held til at vænne ham fra at gøre det for at få opmærksomehd fra mig…

Du kan ikke træne en kat til at lade være med at miauwe sf hele verden - men du kan sørge for at den ikke får noget ud af at vræle af dig for at du skal komme…

og jeg kan berolige dig med at kattejammer i den størrelsesorden ikke er så slem at dine naboer vil klage - jeg forstår godt din nervøsitet, men de lyde der går gennem vægge er absolut mest lavfrekvente dvs bas-toner ect - ikke hylelyde fra kattejammer :slight_smile:

sammenlign med meget høj musik - det første du hører er bassen… rytmen. Det næste er den lave del af musikken - dvs de guitarlyde der spiller de underliggende toner… og først når væggen ER ved at falde ned kan du høre diskanten og sangeren…

så en lille misling der render rundt og siger lyde med 30-50 DB hvis bølgerne VIRKELIG går højt… det bør ikke være nok til at genere nogen for det vil ikke kunne høres med mindre vinduerne er åbne

Et barn der skriger højt eller et ægtepar der skændes sender omkring 80 db afsted - det kan du godt høre på den anden side af væggen - men jeg vil gerne se den kat der har samme evner til at producere lyd som en sulten 4-årig :smiley:

så no worries… ud over at du bliver vækket om natten… DET kan jeg til gengæld godt forstå er virkelig til gene

Altså nu har jeg jo siatalere… og de har det med at larme. Nogle mere end aldrig. (Jack, vi havde før VRÆLEDE af alt. Hvis man bevægede sig i stolen. Hvis man IKKE bevægede sig i stolen. Hvis man rejste sig op. Hvis man blev siddende for længe… you name it. Og han BRÆGEDE. Det var somme tider der hvor det var en seriøs belastning, for godt nok synes jeg det er hyggeligt med katte der snakker, men sgutte hvis det er HELE tiden L

Det er så YDERST sjældent at vores siger noget om natten… Eller osse er jeg bare endnu mere døv end normalt når jeg sover L Jeg hører dem i al fald aldrig :slight_smile: - men nu ligger de jo så osse som regel og putter med mig når jeg går i seng :wink:

Men altså… som det er sagt, så er der bare nogle katte der godt kan li’ at høre deres egen stemme og miauer uden nogen åbenlys grund L - det kan man så vælge at synes er sødt (bedste løsning for jeg tror ikke der er andet at gøre ;))

Hvordan fodrer du kattene - i afmålte portioner eller ad libitum?
Og hvordan er forholdet mellem morkatten og killingen - ligger hun sammen med den og vasker den eller ignorerer hun den eller hvæser af den?

En af mine katte BRÆGER også. Vældig hyggeligt sådan med en samtale… nogengange… Hun miaver når hun gerne vil tale med os, og det hjælper at sætte sig ned, og føre en samtale, som bliver promte kvitteret med rullen rundt og høj spinden.

Vi passede for nogle år siden en anden burmeser, og HAN larmede. Konstant. Hele natten. HØJT. - Og så sov han hele dagen af træthed.
Det hjalp da vi holdt ham vågen en hel dag, ved at flytte lidt på ham, tale til ham, når han lå og sov om dagen. Så fik han ligesom vendt sit døgn, og vi andre kunne sove SAMMEN med ham (under dynen forståes) hele natten.

Vores går og “taler” med os, og jo mere vi svarer, jo mere taler de :tihi:

Der er stor forskel på, hvor meget hver enkelt taler og hvor højt. Nogle kommer med små sagte bræg, og andre kommer med høje vræl. Især hvis der er noget, de er utilfredse med :slight_smile:

[QUOTE=Mega;1006518]Hvordan fodrer du kattene - i afmålte portioner eller ad libitum?
Og hvordan er forholdet mellem morkatten og killingen - ligger hun sammen med den og vasker den eller ignorerer hun den eller hvæser af den?[/QUOTE]

De får " ad libitum", dog skal der være næsten tomt, inden der bliver fyldt op igen.
Moren var ikke særlig rar til at starte med, 80% af gangene fik datteren et klap med poten, det er nu blevet noget bedre, nu kan hun putte sig ind til Mor med held 50% af gangene.

Men det skal siges, at mens hun stadigvæk miaver lystigt, er det blevet meget lavere, og hun gør det ikke længere om natten, omend jeg stadigvæk bliver vækket hver morgen, af miaven og at hun hopper rundt i sengen indtil jeg registerer hende :slight_smile:

Så for mig er problemet væk, eller i hvert fald på et niveau, hvor jeg ikke anser det som et problem.

[QUOTE=baktanfuli;1012881]De får " ad libitum", dog skal der være næsten tomt, inden der bliver fyldt op igen.
Moren var ikke særlig rar til at starte med, 80% af gangene fik datteren et klap med poten, det er nu blevet noget bedre, nu kan hun putte sig ind til Mor med held 50% af gangene.

Men det skal siges, at mens hun stadigvæk miaver lystigt, er det blevet meget lavere, og hun gør det ikke længere om natten, omend jeg stadigvæk bliver vækket hver morgen, af miaven og at hun hopper rundt i sengen indtil jeg registerer hende :slight_smile:

Så for mig er problemet væk, eller i hvert fald på et niveau, hvor jeg ikke anser det som et problem.[/QUOTE]

Dejligt at høre. Man vænner sig faktisk ret hurtigt til deres mijaven.