Den første katteudstilling - do's and don'ts

http://www1.fifeweb.org/dnld/ga/agenda_en.pdf
S. 56 for pågældende forslag :slight_smile: (edit: s. 56, ikke 52. 52 er et andet forslag der måske skal diskuteres i tråden som Ann K er ved at lave)

Har der ikke været lignende forslag oppe før, som er blevet forkastet?

Personligt synes jeg, det ville være en god idé at flytte de racer. Det ville være en endnu bedre idé at redesigne kategorierne helt, men det kommer vist ikke til at ske.

Ang ændring af kategorierne…
Emnet er så spændende at det vel egentlig fortjener sin egen tråd, i stedet for at ligge under en tråd om førstegangsudstillere?

Så den opretter jeg lige :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;594212]Har der ikke været lignende forslag oppe før, som er blevet forkastet?
[/QUOTE]
Det er troligt med hvert andet år i en eller anden form, for alle er enige om, at posen trænger til at blive rystet - det er bare rigtigt svært at blive enige om hvordan det så skal skrues sammen :slight_smile:
VH
Susanne

og så lige til vask af din kat - prøv det i GOOOOD tid inden!

Jeg fik virkelig et chok første gang jeg skulle vaske min russer… for det gik op for mig, at han skulle vaskes SENEST 2-3 uger inden show, for at han har optimal pels… nogle gange må jeg faktisk indse at vask ikke gør hans pels bedre, mens det andre gange (især i fældeperioderne) er meget meget nødvendigt at få ham vasket 2-3 uger inden show. Mens jeg samtidig lærte med min huskatte pige, at hun faktisk helst skal vaskes 2-3 dage før, tidligt :stuck_out_tongue: Der er kæmpe forskel på, hvornår de enkelte pelse skal vaskes op til show for at blive rigtig gode :slight_smile:

Skriblede allerede igår et laaaangt svar, der derefter bare forsvandt ud i cyperspace… blev så irriteret, men har nu taget mig sammen til at strikke et nyt svar sammen :slight_smile:

[QUOTE=MissPil;593594]
Jeg har haft kigget efter en “guide” til “førstegangs-udstillere” her på forummet, men har ikke kunne finde nogen - derfor denne tråd!
Hvis der kommer en masse gode svar, vil jeg redigere indlægget og indsætte dem her, så tråden kan fungere som en katteudstillings “do’s and don’ts” guide.[/QUOTE]

På mange opdrætteres hjemmesider findes der allerede lidt vejledninger omkring udstilling, men de er spredte og man skal huske, hvor de gode ligger henne… Lige nu kan jeg fx kun huske at Gizzemissen har en vejledning liggende ang udstillling af huskat :slight_smile:
Så at få samlet et eller andet generelt her på forum i form af en artikel er faktisk en udmærket ide :slight_smile:

Før udstillingen:

  • Hvad gør I, for at jeres kat er i “god kondition” (giver I kosttilskud for pelsens skyld, etc)?

Som flere har sagt, så handler det om i dagligdagen at fodre med et foder, som er optimalt for lige netop denne kat… Jeg giver heller ikke tilskud med henblik på udstilling, men kan dog i perioder godt finde på at supplere med lakseolie til min mco. Mest fordi han om vinteren skæller en smule - olien ville han få uanset om han skulle udstilles eller ej :slight_smile: Andre giver andre tilskud, men det har sjældent noget specifikt at gøre med udstilling - mere kattens generelle pasning…

  • Hvad gør I, for at en kat er bedst muligt forberedt til udstillingen (træner I “bliv” eller andre kommandoer for at den kan håndtere udstillingen bedst muligt og såvidt det er muligt uden stress)?

Jeg lærer katten at blive holdt i den stilling som man traditionelet fremviser racen i… og lader gerne samtlige husets gæster gøre det også… I det hele taget vænner katten til at blive håndteret af alle.
Jeg er også nu ved at lære mine to udstillingskatte at Blive på trimmebordet - om det lykkes har jeg ingen anelse om… Alt det andet, som har med udstilling at gøre, kan katten faktisk næsten kun lære ved at deltage i en udstilling.
Jeg foretrækker dog klart at starte en ny kat op på et lille hyggeligt hobbyshow, en kattefremvisning eller lignende… Der er ikke så mange katte. Folk kommer generelt for at hygge sig - er ikke ude efter et vigtigt cert, Og man slapper også selv mere af, fordi det mere handler om at fortælle om katten, fremfor at fremvise katten i perfekt tilstand :slight_smile:

  • Hvilke overvejelser gør I jer i forbindelse med tilmelding til udstilling, som en førstegangs-udstiller måske ikke skænker en tanke?

Jeg udstiller to såkaldte pelsracer, så jeg vurderer naturligvis altid, hvordan kattenes pelse vil være på udstillingstidspunktet… Kan det overhovedet betale sig at tage dem med?
Der står godt nok i de fleste racers standarder at der skal tages hensyn til sommer- og vinterpels, men rigtig mange dommere er fløjtende ligeglade og vil kritisere manglende pelskondition selv i juli måned!
Så jeg ser bla på dommerlisten… og er der lidt for mange af disse kritiske dommere, kan jeg sagtens vælge ikke at tilmelde… Der kan også være dommere, som jeg virkelig gerne vil have - og så ønsker jeg dem til min kat, velvidende at jeg naturligvis ikke er garanteret at få dem…
Mange spørger i udstillingstrådene herinde om den eller den dommer er “god”… i nogle tilfælde kan en dommer være “svag” mht til racens standard, men er måske så dygtig, venlig og hensynsfuld i håndteringen af katten, at det opvejer svagheden - og man vælger denne dommer til den unge og uerfarne kat, der måske er afsted på første show.

Selve udstillingen:

  • Hvad skal man særligt tænke på under selve udstillingen, for at sikre sig at katten har det bedst muligt?

Det handler for mig om at gøre buret ekstra tiltrækkende for min kat…Det kan opnås på flere måder.
Min coon har sin elskede krøyerkuglepude… han virkelig elsker sådan en pude, men i meget lang tid har han ikke haft sådan en herhjemme, fordi jeg havde enkat, der konsekvent tissede på den slags… Så Thane fik kun sin pude på udstillingerne.
Min perser har en lille hule - den bruges også kun på udstillingerne…
Generelt sørger jeg også for at buret dufter godt - enten af catnip eller felifriend… Det var især min skovkattepige glad for…
Og så ligger der altid et nyt stykke legetøj i buret - det var min aby glad for…
Jeg har tidligere brugt at afskærme buret på alle sider - især abyen havde det med at skulle mfle rundt i hele buret, dvs også bag gardinerne… Og den slags kan virke meget forstyrrende og stressende for kattene i de tilstødende bure! Så af almindeligt hensyn til hinanden, bliver der altså skærmet med de såkaldte hankatteplader… Man skal som regel være ret hurtigt ude for at få fat i dem.

Et lille skilt med “Rør mig ikke” kan også være en god ide - mest af alt på en pelsrace som perseren, der skal fremstå med intet mindre end perfekt grooming! Fedtfingre i fluffpels er ikke en god ting!!!
Samtidig hindrer skiltet også en del af de der fingre ind gennem tremmerne - der både kan virke stressende for katten, og hvis man er rigtig uheldig også overføre sygdomme…
Man skal gøre op med sig selv inden man tager hjemmefra om man vil lade fremmede røre sin kat… Er man nervøs mht smitte, kan man i Matas købe en lille hånddesinficeringsdims, som man kan bede folk bruge inden de nusser - følges kravet om desinficering med en forklaring ang sygdomsforebyggelse, har jeg aldrig været ude for at nogen er blevet vrede eller sure - tværtimod…

Jeg ved godt at du ikke har spurgt ang ejerens velbefindende, men det er ofte noget man glemmer eller ikke tænker over - før man står på udstillingen og bander over de dårlige sko eller uhensigtsmæssige tøj!
SÅ gode sko, en ordentlig stol (der kan klappes sammen og lægges væk, når man ikke er ved buret), og noget tøj, der ikke samler alt for mange løse katte hår og ikke mindst en fnugrulle er simpelthen “must haves”! :slight_smile:

Udstillings-tilbehør:

  • Hvilke “grooming” produkter er det nødvendigt at medbringe etc?

Det kommer i den grad an på, hvad du udstiller!
Mød en perserejer - og du møder et menneske, der på det nærmeste flytter hjemmefra med en mindre frisørsalon til deres rådighed! Damn, der er godt nok MEGET!!! Og jeg orker ikke at remse det hele op her…
Udstiller du derimod aby, har man sjældent andet og mere med end et håndklæde, for det tilfælde at abyen i sin udgravning af burets indre, får væltet vandskålen (Jo, det har jeg prøvet - 20 minutter før bedømmelsen :wink: )

Helt generelt :

Har du en pelsrace, så vask den i god tid inden udstilling… Simpelthen for at lære, hvornår pelsen fremstår allerbedst. Det er nemlig meget individuelt også indenfor samme race…
Fx har jeg haft en skovkat, som blev vasket aftenen før show, mens min anden skulle vaskes præcis fire dage før :slight_smile:
Min perser skal vaskes dagen før for at opnå det bedste resultat, og selv om jeg bruger affedter, så skal jeg alligevel holde godt øje med pelsen bag hans ører ikke fedter…
Min coon skal faktisk vaskes af to omgange med ca en uge i mellem…
Min Aby blev altid vasket aftenen før show - og om morgen, inden vi tog afsted, tog jeg ½ dråbe shine, gned det godt ud i mine håndflader og strøg det så ned langs min kat… Hun simpelthen skinnede…
Ved at lave et antal prøvevaske inden show, lærer du også hvilke grooming produkter, der er bedst til din kat…

Alt det der med at huske kvitteringer for betaling og tilmelding, kan findes på de forskellige klubbers hjemmesider…

Udstiller man på en meget varm dag, vil det også være en god ide, at have noget med til at køle katten…
Jeg bruger selv gerne de der fryseelementer, som jeg pakker i en avis og lægger under bursættets top ovenpå buret - kulden fra elementerne vil stråle ned og køle hele burets indre… Eller som jeg også har brugt et par gange - en 1½ l flaske med frossent vand. Det sikrer nemlig også mig, at jeg hele tiden har noget køligt at drikke :slight_smile:
Et fugtigt håndklæde er godt, hvis man får mistanke om begyndende hedeslag, men det er nu meget sjældent det sker…

Allier dig med en mere erfaren udstiller, evt din kats opdrætter. Denne vil kunne lære dig at se på listerne hos dommeren og du vil på den måde kunne få en lille ide om, hvornår din kat skal til dommeren… Generelt regner man vist med fem minutter pr kat og så er det jo bare om at regne :slight_smile: Når det er ved at være tid, er det en god ide at lytte godt efter højtaleren om ens kat bliver kaldt eller lige at tage et smut op forbi dommerbordet for at se om der skulle være bur klar…
Sørg for at komme, når der bliver kaldt! Intet er mere irriterende end folk, der ikke kommer med deres katte, når der kaldes! Det forsinker alt og kan i nogle tilfælde også betyde, at en kat bliver utålmodig og vrissen… At trække tiden er i mine øjne ikke særligt fair overfor ens medudstillere!
(Siger hende, der på et hobby show stod og var helligt forarget over at Nr 43 ikke kom med sin kat, når nu der var kaldt på den så mange gange… gæt selv, hvem der havde nr 43 :dokdok::ups: Undskyldningen er at det altså var mit allerførste show! :klapper: )

Og der er helt sikkert mere… men det er det der med at huske det hele :slight_smile:

Rigtig gode spørgsmål. :slight_smile: Jeg skriver p.t. på en helt generel udstillingsvejledning i mange dele, den første er her:

http://www.bearcloud.dk/artikler/inden-katten-skal-pa-show/

Og teksten om træningen inden udstillingen og på udstillingen er lige på trapperne. :wink:

Nu benytter jeg lige lejligheden til at måske spørge om et LIDT dumt spørgsmål! :smiley:

Jeg har været til en del udstillinger, har bare aldrig udstillet selv - men det er en lille drøm jeg håber kan ske gerne snart! (MCO)
Da de jo bliver meget store, ville jeg høre om i vil anbefale et dobbeltbur eller enkelt bur. Hvor mange katte må der højst være i et dobbelt bur? Både ungdyr, og voksne.

Håber ikke det lyder alt for dumt :wink: Heh.

[QUOTE=Chell;597963]Nu benytter jeg lige lejligheden til at måske spørge om et LIDT dumt spørgsmål! :smiley:

Jeg har været til en del udstillinger, har bare aldrig udstillet selv - men det er en lille drøm jeg håber kan ske gerne snart! (MCO)
Da de jo bliver meget store, ville jeg høre om i vil anbefale et dobbeltbur eller enkelt bur. Hvor mange katte må der højst være i et dobbelt bur? Både ungdyr, og voksne.

Håber ikke det lyder alt for dumt :wink: Heh.[/QUOTE]

Når det er MCO du vil udstille så vil jeg helt sikkert anbefale et dobbetbur :smiley:

Og der må max være 3 voksne katte i et dobbeltbur (anset race)

Jeg mener at græsen (uofficielt) går ved to dyr pr dobbeltbur - og et kuld havde kun et dobbeltbur uanset, hvor mange killinger kuldet består af… … Det var i hvert fald sådan vi lagde burplanen i Racekatten, da jeg stod for det :slight_smile:
I nogle tilfælde have ejeren så ønsket noget andet og det forsøgte man så at imødekomme…

[QUOTE=Chell;597963]Nu benytter jeg lige lejligheden til at måske spørge om et LIDT dumt spørgsmål! :smiley:

Jeg har været til en del udstillinger, har bare aldrig udstillet selv - men det er en lille drøm jeg håber kan ske gerne snart! (MCO)
Da de jo bliver meget store, ville jeg høre om i vil anbefale et dobbeltbur eller enkelt bur. Hvor mange katte må der højst være i et dobbelt bur? Både ungdyr, og voksne.

Håber ikke det lyder alt for dumt :wink: Heh.[/QUOTE]

Det er absolut ikke et dumt spørgsmål.

Jeg ved at mange MCO-udstillere konsekvent vælger dobbeltbur til deres store katte, hvadenten de har en eller to med. Jeg har så gjort mig den modsatte erfaring og har enkeltbur til min MCO…han bliver simpelthen nervøs af at være alene i et dobbeltbur med al den plads. At jeg så hver gang skal forklare publikummere hvorfor den kæmpestore kat ligger i det lillebitte bur er en bi-ting. Jeg sidder der jo alligevel og svarer troligt på de samme spørgsmål igen og igen :wink:

Helt sikkert dobbeltbur til MCO! Og også gerne til NFO :slight_smile:

Okey. Det lyder også mest humant! :slight_smile:
Men generelt er det nok bedst med et dobbeltbur til MCO’s ;)?

Chell - Måske vi hellere skal sige dobbeltbur til store katte, der kan håndtere det, uanset race :slight_smile: En sød fin MCO pige på 4 kg kan sikkert lige så godt være i et enkeltbur som en bimsedreng på samme størrelse :slight_smile:

Vi vælger altid dobbeltbure til vores to NFO’er.

De er ikke kæmpestore, men vi foretrækker at de er hver for sig - og det gør tøserne også.
Missebarnet vil gerne have fred og ro, og Snus skal kunne kaste sig rundt i galskab :smiley:

Vi har altid dobbelt bur hvor to katte deles om det .Vi har så 1 pige som bedst kan lide enkel bur og det for hun så .

Det er ialtfald en meget god ide, at du vænner din kat til at bkive"håndteret" som den vil blive på udstillingen, – - du kan jo “risikere” at den skal på scenen, hvor den bliver båret af en steward! :slight_smile: Cats og Conni

SKAL man ha’ en erfaren opdrætter med på udstilling?
Eller kan man spørge de fleste stewarder hvis man er i tvivl? :slight_smile:

Det kommer jo nok meget an på, hvad man er i tvivl om - og hvornår på dagen :wink:

Nej, det er ikke noget man skal - bare en god idé. :slight_smile:
Men hvis man har læst godt på tingene og i øvrigt er velforberedt, kan man da sagtens på udstilling alene og få en hyggelig dag ud af det.

Eller kan man spørge de fleste stewarder hvis man er i tvivl? :slight_smile:

Ja, når de har tid. Men ellers snakker man med de andre udstillere.

Vi har kun udstillet meget sporadisk. Første omgang ligger omkring 15 år tilbage, og var 4-5 gange med skovkatten Milly og også huskatten Rudolf en enkelt gang. Vi var dårligt forberedte og amatører, men fandt da ud af det hele alligevel. Og ellers var de andre udstiller flinke og hjælpsomme. Vi vandt aldrig noget og havde heller ikke regnet med noget, men vi fik da snuset til kattemiljøet og lært en masse. Anden omgang var mange år senere med somalien Ivanhoe. Her fulgtes vi med “vice-opdrætter” og fik megen hjælp af hende, og der er da ikke tvivl om, at det var en meget bedre oplevelse på den måde.