Ja, den mangler jeg en opskrift på.
Den er (formodenligt) uden mel, men med rigtig chokolade og er tung, svampet og konfektagtig. Sådan en der nydes i små bidder med friske hindbær og lidt kvalitetsis.
Ja, den mangler jeg en opskrift på.
Den er (formodenligt) uden mel, men med rigtig chokolade og er tung, svampet og konfektagtig. Sådan en der nydes i små bidder med friske hindbær og lidt kvalitetsis.
Chris Macdonalds Chokoladekage (uden mel)
Det skal du bruge
2 plader mørk chokolade 70% à ca. 125 g
150 g smør
5 store æg
125 g fruktose (el. alm. sukker)
2 tsk vaniljesukker
chokoladeglasur
1 dl piskefløde
1 plade mørk chokolade, 125 g
Frugtsalat
1 frisk ananas
2 granatæbler
blåbær
hindbær
brombær
frisk ingefær
Smør formen og dæk bunden med bagepapir.
Bræk chokoladen i stykker og smelt den sammen med smørret ved svag varme.
Rør kraftigt, til chokoladen og smørret bliver til en jævn masse. Afkøl det derefter
til stuetemperatur.
Del æggene i hvider og blommer.
Pisk æggeblommerne og halvdelen af fruktosen (el. sukkeret) og vaniljesukkeret
sammen til en tyk og lys æggesnaps.
Pisk æggehviderne stive og pisk derefter resten af fruktosen i til en tyk marengsmasse.
Rør chokoladen og æggemassen sammen og vend de stiftpiskede æggehvider i.
Fyld dejen i formen og bag kagen ved 160° i 50-60 min. på nederste rille i ovnen.
Sæt formen på en rist og lad kagen afkøle i formen.
Tryk kagens overflade ned, når den er blevet kold, og glaser med chokoladeglasur.
Chokoladeglasur: Giv fløden et opkog. Bræk chokoladen i små stykker og rør den i
den kogende fløde, så chokoladen smelter. Hæld den over kagen og glat forsigtigt. Sæt kagen køligt, så glasuren stivner.
Spis gerne kagen med denne frugtsalat til
Skræl ananassen og skær den i små stykker. Flæk granatæblet i kvarte,
hold dem i hånden med skrælsiden udad og bank på skrællen med en grydeske –
stil en skål under – på denne måde rasler kernerne ned i skålen. Skyl bærrene.
Pres et stykke frisk ingefær over frugterne i en hvidløgspresser – så saften og lidt
kød kommer over frugten – suppler evt. med lidt friskpresset appelsinsaft.
Rør rundt og server de friske frugter til den lækre chokoladekage.
Tip! Brug de frugter og bær, der er i sæson.
Jeg har den her liggende ?
Uh den lyder god Helle. Den jeg har her er godt nok på meyers brownies og indeholder en smule mel, men de er også rigtig gode:
Meyers brownie
Det skal du bruge til 40 stk.
750 g god mørk chokolade, fx Guanaja 70% fra Valrhona
400 g smør
15 hele æg
1140 g sukker
195 g mel
½ tsk. bagepulver
½ tsk. havsalt
6 spsk. kakao
300 g grofthakkede valnødder
Desuden:
En bradepande
Sådan gør du
• Hak chokoladen groft, og smelt den sammen med smørret over vandbad.
• Pisk æg og sukker sammen – ikke for luftigt, og rør den smeltede chokolade/smør-blanding i æggene.
• Sigt mel, bagepulver, salt og kakao i, og rør dejen godt igennem. Rør til sidst de hakkede valnødder i dejen.
• Hæld dejen i en ovnbradepande beklædt med bagepapir, og bag den ved 170° i ca. 40 minutter.
• Kagen skal som de fleste chokoladekager tages ud, mens den er lettere ubagt i midten, dvs. at når du stikker en strikkepind i kagen, skal der hænge lidt dej fast på den.
• Afkøl kagen i bradepanden, og skær den ud i 40 brownies.
Tip: Disse brownies holder sig fint i 2–3 uger, hvis de opbevares i køleskabet.
[QUOTE=Osquary;605502]
Tip: Disse brownies holder sig fint i 2–3 uger, hvis de opbevares i køleskabet.[/QUOTE]
Holder sig i 2-3 uger? Jeg tror simpelthen ikke jeg forstår konceptet
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;605656]Holder sig i 2-3 uger? Jeg tror simpelthen ikke jeg forstår konceptet
VH
Susanne[/QUOTE]
Hvordan kan den holde så lang tid i køleskabet ?? jeg skal vist så være bortrejst.
Hvad er i det hele taget formålet med at have den 2-3 uger i køleskabet…??? Og hvordan finder man overhovedet ud af, at det kan holde så lang tid? Det ville aldrig være overgået mig
VH
Susanne
N[QUOTE=Susanne W;605656]Holder sig i 2-3 uger? Jeg tror simpelthen ikke jeg forstår konceptet
VH
Susanne[/QUOTE]
Det står på opskriften, men må indrømme jeg ikke aner om det passer, for den er spist inden der er gået en uge her
Onde mennesker. Får en stor lyst til at smovse chokoladekage hele dagen nu…
Så afprøver vi den første af dem. Jeg har dog ligegodt aldrig bagt kage uden mel før så jeg er meget spændt. Lige nu er den i ovnen og den dufter meget af chokolade. Bagefter kommer så det store spørgsmål ; Er den chokoladet nok til min mand ?
Svar:
Jo den var god, fugtig og med masser af chokolade, dog synes han glasuren var for mørk. Så næste gang må jeg prøve med mælkechokolade til glasuren. Dog er der stadig en del tilbage og jeg har frosset en del af den, men den er godt nok god med en bid go’ is til så den skal nok forsvinde.
ååååhhhh hvor lyder de gode, de opskrifter!