[quote=Eva M;289371]Hendes afføring svinger fra normal fast til let blød.
Hun er indekat og har (så vidt jeg ved) aldrig mødt en anden kat… eller en levende mus. Jeg har kigget hende i numsen flere gange dagligt og ser ikke tegn på orm.
Hun har relativ meget afføring 1-3gange dagligt, hvilket jeg ser som normalt, da hun er gået fra kun tørkost 2 gange dagligt, til tørkost hele døgnet og vådkost morgen og aften.
Jeg kan ikke åbne de links du har postet?[/quote]
Hun kan sagtens ha’ orm selvom hun er indekat, og ikke fanger mus og fugle. Mange missemødre har orm liggende latent i sig, og de smitter deres killinger via mælk/amning
Jeg paster lige teksten over fra de link jeg sendte :
[LEFT][FONT=Verdana][SIZE=2]Analkirtler
Alle hunde og katte har 2 analkirtler.
Analkirtler er fra naturens hånd ment som duftkirtler. Kirtlernes indhold tømmes ud, en lille smule ad
gangen hver gang hunden eller katten kommer af med afføring. Dyr, som bliver meget bange tømmer
alt kirtlernes indhold ud på én gang, og det har en for mennesker grim lugt!
Kirtlerne sidder ”klokken 4 og 8” i forhold til numsehullet (anus) med hver sin udførselsgang, som
munder ud lige i den aller bageste/yderste del af endetarmen. Se tegning.
Katte har stort set aldrig problemer med deres analkirtler, men hos hundene ser vi jævnligt patienter,
som har fyldte og/eller betændte analkirtler.
En hund, som har problemer med sine analkirtler opfører sig ret karakteristisk, når den prøver at klø.
Dels sætter den sig på rumpen og trækker enden henover jorden, og dels vil den slikke sig bagi og bide
sig på den bagerste del af ryggen. Nogle hunde kan ligefrem bide så meget, så de bider sår på sig selv.
Hos nogle hunde, som ikke tømmer deres analkirtler godt nok, kan man løse problemet, ved at give
hunden et mere fiberrigt foder, så afføringen får den rette konsistens til at trykke indholdet ud af kirtlerne.
Man kan som dyrlæge og hundeejer hjælpe hunde med at tømme kirtlerne ved at trykke med fingrene.
Her skal det dog understreges, at man ikke skal pille ved analkirtler, som der ikke er problemer med.
Vi dyrlæger tager en handske på og tømmer kirtlerne ved at trykke med pegefingeren inde i endetarmen
og med tommelfingeren udvendigt fra. Denne metode benyttes, fordi man kan mærke kirtlerne bedst muligt
efter (størrelsen af kirtlerne, eventuelle knuder; arvæv og god- eller ondartede svulster er også en
mulighed på dette sted i kroppen såvel som alle andre steder). Som hundeejer anbefaler vi, at man trykker
med både tommel- og pegefinger udvendigt fra. Det kræver lige lidt øvelse at få fornemmelsen i fingrene.
Normalt analkirtelindhold kan se meget forskelligt ud fra hund til hund, både hvad farve og konsistens angår.
I nogle tilfælde kan kirtelindholdet blive inficeret, og her behandles med antibiotika.
Hvis patienten har kløet og slikket meget kan vi også finde på at behandle med kløedæmpende medicin.
De patienter, som har problemer, har det i varierende grad. Nogle hunde kan klare den med at få klemt
analkirtler ved det årlige sundhedseftersyn, andre får det til at fungere med at ejeren tømmer kirtlerne, og
endelig er der de hunde, som er så generede af deres analkirtler, at vi fjerner kirtlerne ved en operation.
Det, man som hundeejer (og i sjældne tilfælde katteejer) kan gøre, er at reagere, hvis ens
dyr har de ovennævnte symptomer, for det går ikke over af sig selv. Afhængigt af hvor slemt problemet er,
iværksætter vi en af de ovennævnte behandlinger.
Af dyrlæge Irene Krøjer Hansen
Analsækbetændelse

[/LEFT]
[SIZE=2]Analsækbetændelse hos katte forekommer relativt sjældent. Analsækkene sidder på hver side af endetarmsåbningen.
Årsag
Lind afføring kan være medvirkende til, at analsæksekretet ikke udtømmes.
Symptomer
Katten virker irriteret i endetarmsregionen, hvorfor den forsøger at slikke sig.
Hvad kan jeg gøre?
Man kan forsøge selv at udpresse indholdet i kattens analsække ved at holde højre tommelfinger ud for kl. 8 og højre pegefinder ud for kl. 4. Ved forsigtigt at presse fingrene sammen, skråt opad mod endetarmsåbningen, kan man udpresse indholdet i analkirtlerne. Ved infektion kan ses et vandigt, gult/brunt stinkende indhold. Det kan evt. være nødvendigt at kontakte dyrlæge for at få katten i antibiotika-behandling.
I svære kroniske tilfælde kan det være nødvendigt at fjerne analsækkene ved operation.
[/SIZE][/SIZE][/FONT]