Den katte-numse

Kære allesammen.

Mandag i sidste uge skrev jeg om, at Minette ikke var ordenlig ren i numsen. Hun blev vasket under bruseren og vi blev tilgivet :slight_smile:

Nu er det sådan, at jeg synes ikke det er gået rigtig iorden. Hun er lidt rød omrking og det virker som om der sidder rester af afføring. Slet ikke som i sidste uge, hvor der var kager i pelsen (pga meget blød mave). Og så vasker hun sig bagi rigtig rigtig meget, hun kan gå tre skridt og så sætter hun sig. Jeg har indtryk af at det klør og når hun først begynder, klør det endnu mere…
Igår var hun under bruseren igen (hun var såå dygtig og stod stille!!) og det blev næsten rent, det sad godt fast. Idag er det tilbage til det der lidt snuskede og hun vasker og vasker sig.

Er der nogen der har en idé om hvad det kan være? Eller hvad vi kan gøre? Eller er det normalt?

Hun er 9år, og flyttede ind hos os for 3 uger siden.

Jeg har taget billede af numsen som jeg kan sende privat, jeg synes ikke det er et billede jeg vil poste her.

Kh Eva M

Hmm, jeg har ikke oplevet nogen af mine gøre det eller hørt om andre der gør det, så normalt er det nok ikke. Men hvad der lige er i vejen…

Har hun en meget hård afføring ?? …Og hvad med orm ? - Kører hun numsen hen over gulvet ?

Jeg tror hun slikker sig rød i numsen, fordi hun har noget som irriterer hende.

Jeg ville nok opsøge en dyrlæge …Måske døjer hun med at tømme analkirtlerne, og det har en dyrlæge mulighed for at hjælpe med.

Læs evt her :
http://www.dyrlaegehusetnakskov.dk/hund_kat/analkirtler.htm

http://www.dyrelaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=355/sprog=1/grp=2/menu=9/

[quote=Alice;289350]Har hun en meget hård afføring ?? …Og hvad med orm ? - Kører hun numsen hen over gulvet ?

Jeg tror hun slikker sig rød i numsen, fordi hun har noget som irriterer hende.

Jeg ville nok opsøge en dyrlæge …Måske døjer hun med at tømme analkirtlerne, og det har en dyrlæge mulighed for at hjælpe med.

Læs evt her :
http://www.dyrlaegehusetnakskov.dk/hund_kat/analkirtler.htm

http://www.dyrelaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=355/sprog=1/grp=2/menu=9/
[/quote]

Hendes afføring svinger fra normal fast til let blød.
Hun er indekat og har (så vidt jeg ved) aldrig mødt en anden kat… eller en levende mus. Jeg har kigget hende i numsen flere gange dagligt og ser ikke tegn på orm.
Hun har relativ meget afføring 1-3gange dagligt, hvilket jeg ser som normalt, da hun er gået fra kun tørkost 2 gange dagligt, til tørkost hele døgnet og vådkost morgen og aften.

Jeg kan ikke åbne de links du har postet?

[quote=Eva M;289371]Hendes afføring svinger fra normal fast til let blød.
Hun er indekat og har (så vidt jeg ved) aldrig mødt en anden kat… eller en levende mus. Jeg har kigget hende i numsen flere gange dagligt og ser ikke tegn på orm.
Hun har relativ meget afføring 1-3gange dagligt, hvilket jeg ser som normalt, da hun er gået fra kun tørkost 2 gange dagligt, til tørkost hele døgnet og vådkost morgen og aften.

Jeg kan ikke åbne de links du har postet?[/quote]

Hvad tør kost for hun nu ? Hvor meget vådfoder for hun (hvilken slags)
Hvad kattegrus bruger du ?

Hanne Mega skrev engang, at hvis killinger fik røde numser, så bruger hun Repair-creme på dem.
Så jeg prøvede den (på mig selv, da jeg har tendens til neglerødder), og den er nu helt, helt u-undværlig.
Stakkels din mispige. Vi andre kender jo også til kløe, når man har haft dårlig mave. Det kan hjælpe at pudre med uparf. talkum, men om det duer til katte :?

Hun kan sagtens ha’ orm selvom hun er indekat, og ikke fanger mus og fugle. Mange missemødre har orm liggende latent i sig, og de smitter deres killinger via mælk/amning

Jeg paster lige teksten over fra de link jeg sendte :

[LEFT][FONT=Verdana][SIZE=2]Analkirtler
Alle hunde og katte har 2 analkirtler.
Analkirtler er fra naturens hånd ment som duftkirtler. Kirtlernes indhold tømmes ud, en lille smule ad
gangen hver gang hunden eller katten kommer af med afføring. Dyr, som bliver meget bange tømmer
alt kirtlernes indhold ud på én gang, og det har en for mennesker grim lugt!
Kirtlerne sidder ”klokken 4 og 8” i forhold til numsehullet (anus) med hver sin udførselsgang, som
munder ud lige i den aller bageste/yderste del af endetarmen. Se tegning.
Katte har stort set aldrig problemer med deres analkirtler, men hos hundene ser vi jævnligt patienter,
som har fyldte og/eller betændte analkirtler.
En hund, som har problemer med sine analkirtler opfører sig ret karakteristisk, når den prøver at klø.
Dels sætter den sig på rumpen og trækker enden henover jorden, og dels vil den slikke sig bagi og bide
sig på den bagerste del af ryggen. Nogle hunde kan ligefrem bide så meget, så de bider sår på sig selv.
Hos nogle hunde, som ikke tømmer deres analkirtler godt nok, kan man løse problemet, ved at give
hunden et mere fiberrigt foder, så afføringen får den rette konsistens til at trykke indholdet ud af kirtlerne.
Man kan som dyrlæge og hundeejer hjælpe hunde med at tømme kirtlerne ved at trykke med fingrene.
Her skal det dog understreges, at man ikke skal pille ved analkirtler, som der ikke er problemer med.
Vi dyrlæger tager en handske på og tømmer kirtlerne ved at trykke med pegefingeren inde i endetarmen
og med tommelfingeren udvendigt fra. Denne metode benyttes, fordi man kan mærke kirtlerne bedst muligt
efter (størrelsen af kirtlerne, eventuelle knuder; arvæv og god- eller ondartede svulster er også en
mulighed på dette sted i kroppen såvel som alle andre steder). Som hundeejer anbefaler vi, at man trykker
med både tommel- og pegefinger udvendigt fra. Det kræver lige lidt øvelse at få fornemmelsen i fingrene.
Normalt analkirtelindhold kan se meget forskelligt ud fra hund til hund, både hvad farve og konsistens angår.
I nogle tilfælde kan kirtelindholdet blive inficeret, og her behandles med antibiotika.
Hvis patienten har kløet og slikket meget kan vi også finde på at behandle med kløedæmpende medicin.
De patienter, som har problemer, har det i varierende grad. Nogle hunde kan klare den med at få klemt
analkirtler ved det årlige sundhedseftersyn, andre får det til at fungere med at ejeren tømmer kirtlerne, og
endelig er der de hunde, som er så generede af deres analkirtler, at vi fjerner kirtlerne ved en operation.
Det, man som hundeejer (og i sjældne tilfælde katteejer) kan gøre, er at reagere, hvis ens
dyr har de ovennævnte symptomer, for det går ikke over af sig selv. Afhængigt af hvor slemt problemet er,
iværksætter vi en af de ovennævnte behandlinger.
Af dyrlæge Irene Krøjer Hansen

Analsækbetændelse

[/LEFT]
[SIZE=2]Analsækbetændelse hos katte forekommer relativt sjældent. Analsækkene sidder på hver side af endetarmsåbningen.
Årsag
Lind afføring kan være medvirkende til, at analsæksekretet ikke udtømmes.
Symptomer
Katten virker irriteret i endetarmsregionen, hvorfor den forsøger at slikke sig.
Hvad kan jeg gøre?
Man kan forsøge selv at udpresse indholdet i kattens analsække ved at holde højre tommelfinger ud for kl. 8 og højre pegefinder ud for kl. 4. Ved forsigtigt at presse fingrene sammen, skråt opad mod endetarmsåbningen, kan man udpresse indholdet i analkirtlerne. Ved infektion kan ses et vandigt, gult/brunt stinkende indhold. Det kan evt. være nødvendigt at kontakte dyrlæge for at få katten i antibiotika-behandling.
I svære kroniske tilfælde kan det være nødvendigt at fjerne analsækkene ved operation.
[/SIZE][/SIZE][/FONT]

[quote=MiSi;289378]Hanne Mega skrev engang, at hvis killinger fik røde numser, så bruger hun Repair-creme på dem.
Så jeg prøvede den (på mig selv, da jeg har tendens til neglerødder), og den er nu helt, helt u-undværlig.
Stakkels din mispige. Vi andre kender jo også til kløe, når man har haft dårlig mave. Det kan hjælpe at pudre med uparf. talkum, men om det duer til katte :?[/quote]

Det er super creme …Som osse ligger fast i vores medicinskab.

Men det bedste ville jo være at finde årsagen til problemet, og få det løst ?

Lugter kattene af afføring, hvis der er problemer med analkirtlene ?

Jeg spørger fordi min Ossy er irriteret bagi, ser snasket ud (fordi hun slikker sig meget bagi går jeg udfra) og hun lugter af den sure lugt af diarré :besvimer: … men jeg har ikke lagt mærke til nogen diarré :øhmm:
Vi har tid hos dyrlægen i morgen formiddag, så jeg er noget spændt på hvad h*n siger det er … :S

[quote=Skattekat;289386]Lugter kattene af afføring, hvis der er problemer med analkirtlene ?

Jeg spørger fordi min Ossy er irriteret bagi, ser snasket ud (fordi hun slikker sig meget bagi går jeg udfra) og hun lugter af den sure lugt af diarré :besvimer: … men jeg har ikke lagt mærke til nogen diarré :øhmm:
Vi har tid hos dyrlægen i morgen formiddag, så jeg er noget spændt på hvad h*n siger det er … :S[/quote]

Efter sigende kan det stinke noget så forfærdeligt - Og især når de tømmes :-). Analkirtelproblemer er vist ikke særlig udbredt hos katte …Dog kender jeg ikke mindre end to katte, som har besvær med selv at tømme kirtlerne, og deres symptoner miner meget om det Eva M beskriver om hendes misling …For at afhjælpe de problemer er mine bekendte gået over til at fodre meget mere fiberrigt til deres katte.

[quote=skeem;289376]Hvad tør kost for hun nu ? Hvor meget vådfoder for hun (hvilken slags)
Hvad kattegrus bruger du ?[/quote]

Tørkost har hun fået, noget der hedder “nutristar”, idag har vi skiftet til “in home” (Perfect Fit Katzenfutter Trocken günstig kaufen | zooplus ).

Vådkost har hun de sidste dage fået “Sheba”, sidste uge fik hun “edel cat”. Vi startede hårdt ud med 2 poser dagligt, da hun så fik dårlig mave gik vi ned til 1 (½ pose 2x dagligt) og nu er hun oppe på 1½ dagligt. (jeg har lidt en mistanke om at det var “edel cat” der gav hende dårlig mave, så derfor skiftede vi).

Vi bruger ikke kattegrus, men træpiller, hvilket hun er vandt til. Bakken bliver tømt flere gange dagligt.

Dyrlægen rundt om hjørnet har tlf tid 17-19, så vi ringer og får en tid, uanset hvad.

Alice, tak for tekst :slight_smile:

Som skrevet får vi en tid hos dyrlægen, hellere engang for meget end engang for lidt.

MiSi, jeg kender godt den creme. Godt råd, nu hører jeg lige dyrlægen først.

Skattekat, hun lugter fint og afføringen lugter normalt (siger min mand som er vokset op med katte).

[quote=Skattekat;289386]Lugter kattene af afføring, hvis der er problemer med analkirtlene ?

Vi har tid hos dyrlægen i morgen formiddag, så jeg er noget spændt på hvad h*n siger det er … :S[/quote]

Skattekat, vil du skrive til mig hvad dyrlægen siger? Det lyder lidt som det samme, bare uden lugt.

Det skal jeg nok :thumbup:

Det kan godt være det bare er mig… men er det ikke meget afføring? Mine drenge lægger kun en gave hver i døgnet?

Jeg synes mere at det fortæller noget om at hun simpelthen ikke får nok ud af foderet (optager nok).
Er jeg galt på den? :?

Rimmen - Jeg tænkte faktisk noget i den stil. Mine 3-4 stykker laver normalt også kun stort én gang om dagen, max 2 engang i mellem :slight_smile: Men så meget lægger jeg ikke mærke til at jeg var helt sikker på om 3 gange om dagen var udtryk for problemer :slight_smile:

Jeg er lige kommet hejm fra arbejde. Min kloge dejlige mand :wehuu:, gik ned til dyrlægen i eftermiddags, med billede af numsen. Dyrlægen sagde at det ligner tilstoppede analkirtler. Der er åben konsultation imorgen mellem 9 og 12, så der tager vi hende ned. Jeg håber det kan klares med en tømning og vi kan undvære en operation!

Åh, jeg er bare så ked af det, stakkels misse… :ked: Jeg var lige ved at give mig til at tude, da hun kom og hilste da jeg kom hjem for lidt siden.

Er det en reaktion på foderskift eller hvad kommer det af??

Dog er jeg lettet over at der nu er svar på det, eller næsten svar… suk.

piv og snøft
Eva M

Rimmen og Eva K.
Jo det er meget, 3 gange er nok kun sket et par gange, men 2 gange er det meget ofte. Hun er gået fra at kun få tørfoder morgen og aften, til at have tørfoder hele døgnet og vådfoder morgen og aften. Hvilket hun administrer rigtig fint. Så jeg har set det som naturligt at hun havde en hel del afføring… ? Vi har kun haft hende i 3 uger imorgen.

Eva M - læser jeg rigtigt, at katten kun har været i din varetægt i 3 uger :?

Det er IMHO sååå svært at tage en ny kat ind, og tune sig ind på dens behov.
Al respekt for, at du gør alt, hvad du kan, for misbamsen :ok:

Håber, at Dr Dyr har et effektivt bud, så den arme misling kan få det godt igen :slight_smile:

[quote=Eva M;290049]Rimmen og Eva K.
Jo det er meget, 3 gange er nok kun sket et par gange, men 2 gange er det meget ofte. Hun er gået fra at kun få tørfoder morgen og aften, til at have tørfoder hele døgnet og vådfoder morgen og aften. Hvilket hun administrer rigtig fint. Så jeg har set det som naturligt at hun havde en hel del afføring… ? Vi har kun haft hende i 3 uger imorgen.[/quote]

Jeg håber dyrlægen kan hjælpe, og det kan han nok :slight_smile:

Der går nok noget tid inden hun er helt i balance, så efter så kort tid ville jeg ikke bekymre mig om afføringsmængden… det var også blot en tanke der slog mig. Dog, hvis det bliver ved med at være sådan, så vil jeg nok se mig om efter noget mere drøjt foder :slight_smile:

Dejligt i kan hjælpe missepigen! -kramer