Den nye EU-lov om katte og hunde

14 Synes om

Desværre med en alt for lang indfasning. Men virkeligt godt med krav om det

6 Synes om

Det er så godt :+1:

6 Synes om

Og så ville det være rart, hvis det også ville gælde for gårdkattene, for bondemanden kan altså trække det fra i skat.

10 Synes om

Enig, men jeg ved slet ikke hvordan det skal kunne effektueres. En gård tæt på os oplever mange gange hvert år, at der pludselig er killinger i alle størrelser, der bliver sat af hos dem. Vejen tager også en del af dem, men skal denne bonde så rydde op efter alle andre, når kommunen ikke har aftale med kattens værn?
Det er SÅ svært med de staldmisser :expressionless:

12 Synes om

Det oplevede vi også tit på gården, mange har åbenbart den tro, at de opdager ikke om de har en eller to ekstra :argh: Dette var faktisk årsagen til at vi endte med at få indekatte og løbegård

6 Synes om

Lovgivningen er nok især lavet med henblik på hunde for at komme hvalpefabrikker til livs, men det er dog positivt, at katte sidestilles med hunde. Det er selvfølgelig kun signalværdi, så længe det er så godt som umuligt at håndhæve loven - både for katte og for hvalpefabrikker. Som foreningerne også siger.

Men hvad vil det betyde for jer opdrættere? Er reglerne anderledes, end dem I allerede følger? Jeg læste en udlægning af reglerne for hundeopdræt på min dyrlæges side den anden dag. De lød ret skrappe. Men måske ikke skrappere, end at det er noget, I som opdrættere allerede gør.

6 Synes om

Det får ingen indflydelse :slightly_smiling_face: Der har været krav om mærkning så længe jeg kan huske :+1:t2: For år tilbage var tatovering nok, nu skal vi chippe, men det har langt de fleste gjort alligevel.
Vedr. salg til udlandet, måske de bliver mere opmærksomme, men i bund og grund er det som altid.

6 Synes om

Jeg har ikke læst loven, men der var rigtig mange krav til hundeopdræt. Om alder og antal kuld og dyrlægeinvolvering m.m. Det var ikke bare mærkning. Jeg skal prøve at finde det, men jeg ved ikke, om det 1:1 er det samme for kat.

EDIT: Sorry, jeg har taget fejl. Det var en lov fra sidste år, dyrlægen skrev om, og slet ikke den her :flushed:

4 Synes om

Den kommer til at have indflydelse på visse katteopdrættere - nemlig dem, der overskrider det antal kuld pr. år, som i lovens forstand gør dem professionelle (eller hvordan det nu er formuleret). Og for dem er reglerne vist stort set de samme som for hundeopdrættere - medmindre hundeopdrættere stadig har reglen om afløb i gulvet i de rum, dyrene opholder sig.

Det er en lov, der først er brugt på heste (og derfor står der stadig “opstaldning” i teksten), derefter på hund og til sidst forsøgte de 1:1 at overføre det på kat.

I forhold til mærkning har der i mange år været krav om chip i forbindelse med udstedelse af pas, så det har for mig været helt naturligt (også fordi jeg synes øremærkning er grimt og jeg ikke sælger til fritløb) at chippe alle killinger :slight_smile:

6 Synes om

Men det er jo ved at være noget siden kravet om godkendelse ved Fødevarestyrelsen blev implementeret i FD. Noget i stil med, hvis man har 5 kuld eller flere indenfor 12 mdr. så skal man godkendes. Så det er stadig meget lidt, der måske skal ændres for få. Diskussionen om det gulvafløb mener jeg vi er ude af. Jeg må indrømme jeg ikke har nærlæst godkendelseskravene, for 5 kuld på 12 måneder bliver aldrig aktuelt for mig :wink:

4 Synes om

Det kan godt være, det er implementeret i FD, men det betyder ikke, at det er dansk lov :wink: Jeg kan ikke huske ikrafttrædelsesdatoen for loven, for ligesom dig er jeg sikker på, at det aldrig bliver relevant for mig at have 5 kuld eller mere på et år. To lige i rap denne gang var rigeligt!

5 Synes om

Jeg har heller ikke nærlæst det, mit engleske er ikke for godt, så jeg skal have god tid og ro til det.
Vi har skåret ned, så det bliver ikke aktuelt med 5 kuld hos os mere indenfor 12mdr.
Men dejligt at katte skal registreres, når de er chippet, for ved at der stadig er nogle der få killinger chippet, men ikke får dem registreret, for at spare det gebyr

4 Synes om

For den gennemsnitlige registrerede opdrætter i DK, kommer det ikke til at have den store indflydelse. Det er regler som vi i forvejen følger.
Det er BYB’erne som lige pludselig skal leve op til en masse nye krav. Og så selvfølgelig hvalpefabrikkerne.
Og ja, afløbet i gulvet blev heldigvis skrottet for længe siden :wink:

5 Synes om

Det ville IMO ikke gøre noget, hvis den godkendelse skulle gælde for alle registrerede opdræt. Vi kender vel stort set alle til opdræt, der er under de 5 kuld, hvor det ikke gjorde noget med et besøg fra Fødevarestyrelsen. Trist, men ikke desto mindre findes de.

5 Synes om

Enig, men jeg tror så også bare desværre, at vi ikke får nogen nye opdrættere i gang. Vi skal også passe på at vi ikke stiller for mange krav og at det derfor kan føles så uoverkommeligt for nye, at de vælger ikke at gå i gang.

6 Synes om

Nu har jeg skimmet lovteksten (på min telefon, så det var lidt anstrengende) og der er meget mere i den end kun mærkning. Bl.a. kommer det til at blive forbudt at lave tætte parringer, og det kan ramme mange registrerede opdrættere.

4 Synes om

Jeg ved ikke ret meget om tætte parringer, så den del vil heller ikke ramme mig. Jeg kan måske se en udfordring for dem der kun vil have siameser i stamtavlen kan gå hen og male sig op i et hjørne :face_with_monocle: men ellers kan jeg ikke helt forstå behovet/årsagen til den slags tætte parringer, halvsøskende mm. der er nævnt. Jeg har formentlig et hul i min viden her :wink:

4 Synes om

Det bruges i RIGTIGT mange racer for enten at tjekke for recessive defekter, der ikke kan testes for eller “bare” for at fastlåse et bestemt look. Og ja, inden for siameser vil det sandsynligvis ramme dem, der kun vil have siameser i stamtavlen (og der er endda de opdrættere, der holder sig strikst til farver).

Men som en TICA-dommer bemærkede i den europæiske TICA-gruppe, så er myndighederne ikke for kloge - de har glemt at forbyde parring til onkel eller tante :wink:

5 Synes om

Ok, gen-tjek kan jeg måske forholde mig til, men look og farve… bare nej. Nå men der er også så meget jeg ikke forstår :smile:

6 Synes om