Den vilde Abysinske kat

http://www.petinfospot.com/285/cat/wild_abyssinian.html

Aj altså…!

Det kan jeg altså overhoved på ingen måde se formålet med. Jo den har da en smule af abyens smukke udseende, men øv…

Det ligner jo ikke noget. Jeg synes det bare ligner en huskatteblanding. Øvbøv.

Jeg søgte på “Wild Abyssinian” i håb om at finde frem til navnet på den der by der var med i DR2 dokumentaren hvor man fandt ud af at abyen var den første domestikerede race i verden, og at det var en lille by et sted i det afrikanske kontinent det hele startede.

Det kunne være sjovt at se et billede af abyens forfædre og se forskellen og størrelsen. Min skuffelse var enorm da jeg lige fandt ud af det her. Vidste i andre det?

http://www.gotpetsonline.com/pictures/gallery/cats/alphabetically/wild-abyssinians/

Hvis du spørger mig så ligner der de bare tykke huskatte med eyeliner på. Det er vidst mere eller mindre det eneste forholdsvist gennemgående træk der er ved den blanding…

Der er åbenbart INGEN krav til udseende overhoved!

Det her er da den største blandede landhandel jeg lænmge har set! Hvad er det dog de gør ved min race! øvbøv! Jeg håber ALDRIG det bliver en anerkendt race!

http://www.unitedcats.com/en/cats/390/wild-abyssinian

Tja den første synes jeg faktisk minder om Lis´ abyblanding, som hun startede ud med. Prøv at se her Starten

Men hvis jeg lige går over og glor lidt fjernsyn, så kan jeg svare dig på det spørgsmål du leder efter svar på. For jeg optog nemlig udsendelsen den dag. :slight_smile:

[quote=KKH;375268]Tja den første synes jeg faktisk minder om Lis´ abyblanding, som hun startede ud med. Prøv at se her Starten

Men hvis jeg lige går over og glor lidt fjernsyn, så kan jeg svare dig på det spørgsmål du leder efter svar på. For jeg optog nemlig udsendelsen den dag. :)[/quote]

Ih du er altså en gudinde! Og kanon at du vil lave research for mig! Tak! :tak: :yatta: :yah:

Ja du har ret - de ligner lidt hinanden. Men de er jo også halvt aby hvis man skulle koge det ned. Så er de jo blanding af aby og …(indsæt kat af spekulativ herkomst) - og det kan jeg læse mig frem til at Roady også er.

Men det er jo så kun det første link til “den vilde aby” der ligner…jeg synes resten er en værre omgang makværk. Det ligner jo hverken det ene eller det andet…jo det andet…men så er der jo ikke meget mening med at abyen skal blandes ind i legen…i hvert fald ikke i mine øjne.

Jeg mener - occien er jo også en kæmpe blandingskat, men der er alligevel krav om hvordan den skal se ud. Den er jo ikke koplettet eller masket eller fuldfarvet lige pludselig. Det kan godt være mønsteret kommer i en smule varierende former, og at bundfarven kan veksle - men jeg synes ikke man kigger på en occi og kan være i tvivl om hvad det er - de der billeder der er af den vilde aby…erhm…ja jeg ved ikke engang hvad jeg skal sige…

Jeg tror ikke at du behøver at være bekymret. Det eneste jeg kan se på de link du har fundet, er dejlige huskatte. Har selv en aby og ser på ingen måde nogen sammenligning.
I den blå avis kan man jo også købe korthårede norske skovkatte :høhø:

Kattens vej fra rovdyr til kæledyr, startede ifølge Leslie Lyons i Ægypten, den lille by hvor de tog DNA-prøver sidst var Abu Simbel. :slight_smile:

Det gav desværre ingen hits. jeg kunne ikke finde nærmere billeder af den der monsterkat der ligner en aby på en prik som man ser gå forbi i baggrunden i dokumentaren…desværre…øv.

Og jeg kan desværre ikke få det fra fjernsynet og herind. Men smuk det var den helt sikkert.

Ja gu er den så! :thumbup:

Det der slog mig mest er af det er en halv pony :tihi: -what

En kæmpe stor smuk ørkenkat :savle::hjertehop::pompom:

[quote=Gry Gressbakken;375263]

Hvis du spørger mig så ligner der de bare tykke huskatte med eyeliner på. Det er vidst mere eller mindre det eneste forholdsvist gennemgående træk der er ved den blanding…[/quote]

Er det hende her du snakker om ?? :venter:

:tihi:

Min smukke Ossy, som har sit navn, fordi hun mindede helt vildt meget om en Ocicat lige da jeg fik hende, ca. 8 mdr. gammel … men hun er faktisk en blanding af en orientaler og en huskat (så vidt jeg ved - fik hende som omplaceringskat).

[quote=KKH;375268]Tja den første synes jeg faktisk minder om Lis´ abyblanding, som hun startede ud med. Prøv at se her Starten

Men hvis jeg lige går over og glor lidt fjernsyn, så kan jeg svare dig på det spørgsmål du leder efter svar på. For jeg optog nemlig udsendelsen den dag. :)[/quote]

Roady var både smuk, klog, kærlig og elegant:-)

Hov - det er altså ikke abyer, men den afrikanske vildkat Felis lybica - og blandinger af den og andre arter - som man har gravet ud i Ægypten… og på Cypern… Herunder mix mellem Felis lybica og større katte/andre vildkattearter…
Det er sandt, at nogle af dem var røde, men ikke alle.

Hvor har du det med abyen fra Gry? Abyens ophav er mig bekendt Etiopien og den er en af de første stambogsførte racer i verden - men ikke den første “domesticede kat”…

Det er dog sandt, at Lybica er ticked - men sidst jeg tjekkede var forholdet mellem de to stadig usikkert. Der er også tickede katte i det østlige Indien… Et gæt er, at disse er ført via handelsruterne derfra og til Abessien/Etiopien og måske Ægypten. Det skulle ikke undrer mig, at ægypterne har haft abyer iblandt deres avlsprogrammer. De var jo de første “opdrættere”:slight_smile:

Jeg har faktisk kort før jeg gik ind i denne tråd oprettet en i adfærd om lybica i en helt anden anledning, så det er da lidt sjovt, at vi sidder og leder efter nogle af de samme ting:-) Jeg er ved at skrive en artikel om lybica

MVH

[quote=lenschow;375351]Hov - det er altså ikke abyer, men den afrikanske vildkat Felis lybica - og blandinger af den og andre arter - som man har gravet ud i Ægypten… og på Cypern… Herunder mix mellem Felis lybica og større katte/andre vildkattearter…
Det er sandt, at nogle af dem var røde, men ikke alle.

Hvor har du det med abyen fra Gry? Abyens ophav er mig bekendt Etiopien og den er en af de første stambogsførte racer i verden - men ikke den første “domesticede kat”…

Det er dog sandt, at Lybica er ticked - men sidst jeg tjekkede var forholdet mellem de to stadig usikkert. Der er også tickede katte i det østlige Indien… Et gæt er, at disse er ført via handelsruterne derfra og til Abessien/Etiopien og måske Ægypten. Det skulle ikke undrer mig, at ægypterne har haft abyer iblandt deres avlsprogrammer. De var jo de første “opdrættere”:slight_smile:

Jeg har faktisk kort før jeg gik ind i denne tråd oprettet en i adfærd om lybica i en helt anden anledning, så det er da lidt sjovt, at vi sidder og leder efter nogle af de samme ting:-) Jeg er ved at skrive en artikel om lybica

MVH[/quote]

Jeg har det faktisk direkte fra omtalte dokumentar

Måske er det ikke samme vi taler om :slight_smile: Jeg tænkte på Lyons undersøgelse, så det skal ikke skille os ad :slight_smile:

MVH