Depositum eller ik?

Ja det undskylder jeg at jeg ikke har gjort, da jeg ikke vidste at man skulle betale det tilbage.
Jeg opkræver ikke selv depositum.

Hvad er forældelsesfristen da på den slags?

Ligesom mange opdrættere burde vide at man ikke kan stille en køber dårligere end købeloven foreskriver…:mad:
Så fordi de i kontrakten skriver at køber kun kan få en ny kat ved problemer (“defekt vare”) og ikke få penge, så er køber altså stadig berettiget til at få pengene igen, hvis det er det de ønsker…

Jamen forældelsen gælder vel alle slags krav ?, og det er 3 år.

Tak :slight_smile: Det var en test for at se, om du mente det hang sammen med købelovens regler, nu du skrev “snart to år siden” - og det gør det nemlig ikke :slight_smile:

Vi er helt enige :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;798895]Tak :slight_smile: Det var en test for at se, om du mente det hang sammen med købelovens regler, nu du skrev “snart to år siden” - og det gør det nemlig ikke :slight_smile:

Vi er helt enige :)[/QUOTE]

NIX det vidste jeg nu godt :wink:
Det var nu sagen omkring katten og depositummet som ligger 2 år tilbage i tiden !

[QUOTE=Quanti´s;798897]NIX det vidste jeg nu godt :wink:
Det var nu sagen omkring katten og depositummet som ligger 2 år tilbage i tiden !

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655[/QUOTE]

Ja, det forstod jeg godt - men når du så skriver, “så det er jo snart forældet”, kunne det godt være, du ikke havde styr på forældelsesreglerne, for det er der skam mange, der ikke har :slight_smile:

Okey tak, så fik jeg vidst den på plads :slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;798836]Jeg tager ikke penge forlods - har gjort det i et enkelt tilfælde hvor killingen skulle gå et par måneder længere hos mig.

Forudbetaling har jo intet at gøre med hvordan køber ellers er.

En pasus i kontrakten kan forhindre at katten skifter hjem - at du skal tilbydes den først, lader det sig ikke gøre, at du evt skal godkende ny ejer.[/QUOTE]

Super idé :slight_smile:

Ja jeg tror også jeg skal have noget ind i min kontakt med at jeg harr forkøbsret :slight_smile:

Jeg er medlem af DARAK, men har deltaget til nogen potemøder hos Racekatten, og det er bestemt ikke sidste gang :slight_smile: Idag skal jeg starte på opdrætterkursus fra darak, og der kan jeg se at man også kommer igennem købeloven og kontrakter :slight_smile: Og jeg er enig i at jeg vil have stor glæde af det :wink:

[QUOTE=Rokakitho;798863]Mette:

Jeg tror Allan kommer ind på det omkring depositum/reservationsgebyr til info mødet omkring opdræt[/QUOTE]

Jeg kan desværre ikke komme til det møde, da guni har termin den dag… Så vil helst blive hjemme :slight_smile: -Men hvis hun så føder inden termin, så kunne det måsk e godt være at jeg ville komme :slight_smile:

Jeg kan forestille mig, at det måske er Allan, der holder foredraget om købelov og kontrakter hos Darak. Det var i hvert fald ham, der holdt deres foredrag om opdrætteres retsstilling efter nedlæggelsen af klagenævnet :slight_smile:

Hmm ja det kan det måske godt være?

Men synes stadig det er rart at høre hvad i andre opdrætter har tænkt omkring depositum :slight_smile:

Jeg tager et reserveringsgebyr på mine killinger.
Det står på min hjemmeside, når jeg har killinger til salg - også at det ikke tilbagebetales ved fortrydelse.

Jeg ser reservationsgebyret som en sikkerhed for både køber og sælger.
Jeg er ikke bange for at komme til at sende en kat ud til et hjem, hvor de kun har taget katten for ikke at tabe gebyret. Hvis køber har brugt tid og energi på at finde katten på nettet (f.eks.), tilmed kørt ud og set katten (flere gange) OG er helt bevidst om, hvad katten reelt koster, så er jeg ret overbevist om, at de også vil have katten.

I øvrigt har jeg ikke travlt med at opkræve reservationsgebyret. Ej heller travlt med at få solgt mine killinger. Jeg vil hellere bruge tiden på at finde ud af, om killing/køber er det rigtige match. OG jeg ser gerne at mine killingekøbere kommer på besøg flere gange, inden vi overhovedet begynder at tale om at reservere.

PS. Der er ingen regler uden undtagelser - og der kan sagtens forekomme situationer, hvor jeg vil vælge at returnere reservationsgebyret.

Ja der er rigtigt mange, det ser jeg tit i mit job.

Jeg tror det ikke.
For det er Allan Harreby Bæk fra Birmaklubben der holder infomøde om opdræt på sjælland og jylland, som medlemsmøde i birmaklubben

[QUOTE=Rokakitho;798935]Jeg tror det ikke.
For det er Allan Harreby Bæk fra Birmaklubben der holder infomøde om opdræt på sjælland og jylland, som medlemsmøde i birmaklubben[/QUOTE]

Den Allan, jeg tænker på, er dels birmaopdrætter, dels praktiserende advokat og derudover medlem af Darak. Hvad manden hedder til efternavn, kan jeg ikke huske :wink:

Forresten Mette, så troede jeg da lige at jeg havde glemt at skrive jeg var medlem af darak på min hjemmeside, men det står da på forsiden :smiley:

Det er sgi også længe siden, jeg har fået pudset briller sidst :tihi::tihi::tihi: (jeg scrollede ikke, da jeg åbnede siden tidligere :))

Den Allan du tænker på er ikke den samme som skal holde foredraget.

Hehe, jeg havde ellers lige sat mig godt til rette og skulle redigere min hjemmeside, men så, så jeg da lige at det allerede stod der :slight_smile: Måske skulle jeg også finde deres banner frem og smide det derind :slight_smile:

Mette - Hvis det er mødet den 4. marts du tænker på så er det ved Camilla Scharf :slight_smile:

Kontrakter/købeloven - Felis Danicas love og regler
v/ Camilla Scharff
Søndag den 4. marts 2012 kl. 10:00-16:00

Valby Kulturhus
Valgårdsvej 4-8
2500 Valby

Heller ikke i Darak? Det er jo det, Mette skal til :slight_smile: