Depositum ved køb/salg

Plejer I, der sælger killinger, at tage et depositum ved reservering af killing?

Hvis ja, hvor stort er det så?
Og er det tabt, hvis køber aflyser?

Jeg bruger det ikke.
I princippet er killingen ikke solgt, før den er afleveret i det nye hjem, og pengene er afleveret i kontanter (helst). Indtil da er det frit for både køber og sælger at springe fra - det er køberens første tillidserklæring til mig, at de tror på, at jeg sætter deres navn på en killing, når jeg siger, jeg gør det:)

Som jeg plejer at ‘prædike’ … et depositum er pr. definition et beløb, der tilbagebetales når det lånte/lejede afleveres retur i den stand det var da genstanden blev udleveret.

Men bortset fra det, så kan man fint tage en forudbetaling som sikkerhed for aftalens gennemførelse, og man kan sagtens oplyse køber om, at forudbetalingen ikke refunderes hvis de ombestemmer sig.

Jeg har nogle gange brugt forudbetaling (typisk 1000 kr.), men kun hvis det var nogen jeg ikke kendte i forvejen - og alligevel ikke altid … det kommer an på hvad jeg lige føler for i situationen :smiley:

Jeg bryder mig ikke om det og har heller ikke tænkt mig at bruge det, hvis den tid engang kommer… Jeg har ikke skulle betale depositum på nogen af mine tre katte. Valentin fik jeg endda lov at “afdrage på”. Han blev betalt over tre omgange. Jeg fik samme tilbud med Coco, jeg kunne betale af flere omgange, men havde sparet op, så det var ikke nødvendigt :slight_smile:
Min første kat betalte jeg 500 kr i depositum, så var han reserveret og jeg kunne hente ham når han fyldte 12 uger. Konen stod nærmest i døren med ham og værsgo her er din kat, hun fik sine penge og det var så det…

Jeg synes ikke køberen skal betale forud og dermed miste pengene hvis vedkommende springer fra. Hvis folk køber en kat, skal det da være fordi de vil have netop den kat og ikke fordi de føler sig nødsaget til det selvom de fortryder, fordi de har betalt 500 eller 1000 kr…

Jeg har aldrig taget depositum, og kommer aldrig til det …Killingen er nemlig min lige indtil jeg afleverer den, og kontrakten underskrives.

Jeg har aldrg taget depositum, selvom mine killinger oftest har været forudbestildt, da jeg synes , at det er mine til de flytter!

Jeg har lige betalt 500kr i depositum på Hermionie :).

Dog ville jeg mene det er lidt udnødvendigt selv.
Da jeg helt sikkert havde betalt for hende 100% anyway :smiley:

Tak for gode argumenter :slight_smile:

Et depositum giver både begrænsninger og sikkerhed for begge parter, kan jeg se nu.

Vi vælger, som de fleste her kan jeg se, at undlade depositum.
Vi har nemlig købere til alle killingerne.

Endnu en gang tak for hjælpen, det er dælme rart at være newbie med al den gode hjælp man kan få her!

Jeg er også ny opdrætter, og når jeg får killinger på Anabell vil der heller ikke blive opkrævet depositum eller reservationsgebyr. For som de andre skriver, så skal det være min kat, lige indtil kontrakten er underskrevet, og det bliver den først når jeg afleverer katten på sin nye bopæl. :slight_smile:

Jeg har taget 1000 kr i depositum, men er holdt op med det, da jeg ikke vil tvinge en evt. køber at skulle tage en killing som jo så egentligt ikke er ønsket, for det er ikke værdigt for katten i længden.
Der kan jo være mange årsager til man ikk kan tage killingen alligevel, men det vil jeg ikke byde en ny køber at skulle stå med osse.

Jeg tager 500 kr i depositum. Dette betales tilbage hvis katten bliver syg, dør eller hvis ulykkelige forhold hos køber gør at de ikke kan overtage katten.

Jeg bruger enorme mængder tid på mine købere - og de allerfleste insisterer på at betale et forskud, så man har lidt til at betale for de udgifter der er forbundet med at få katten klargjort eks at katten bliver registreret i deres navn i katteregistret.

Alle mine killinger har været reserveret siden de var 3-4 uger gamle, så det bliver til mange besøg, telefonsamtaler, og mailudvekslinger før killingen forlader vores hjem.

Når folk har været her første gang på besøg, går vi alle hver til sit og tænker over om begge parter har lyst at købe/sælge til/af hinanden. Depositum betales så ved næste besøg :slight_smile:

500 kr, er så tilpas lille et beløb at det ikke giver moralske skrubler vis man skulle fortryde.

Jeg har også valgt at gøre som Camilla. (Cicabee)

Jeg tager 500,00 kr. som reservationsgebyr.
Hvis køber fortryder inden katten er neutraliseret får vedkommende det fulde beløb igen, så i princippet risikerer de kun at miste beløbet, hvis de fortryder i perioden fra neutralisation til levering ca. 2-3 uger.
Jeg er også villig til at bruge rigtig meget tid med mine købere, og de er velkommen til at komme at kigge til killingen flere gange inden levering, samtidig med at jeg finder det naturligt at sende mails og billeder af vidunderet mens h*n vokser :).

[quote=Wijelo;390561]Jeg har også valgt at gøre som Camilla. (Cicabee)

Jeg tager 500,00 kr. som reservationsgebyr.
Hvis køber fortryder inden katten er neutraliseret får vedkommende det fulde beløb igen, så i princippet risikerer de kun at miste beløbet, hvis de fortryder i perioden fra neutralisation til levering ca. 2-3 uger.
.[/quote]

Hvorfor det - skulle killingen ikke neutraliseres alligevel?

Jeg tager ikke gebyr - til gengæld er jeg længe om at sætte til salg. Det gør jeg normalt først når killingerne får deres første vaccine 12 uger gammel - så har jeg sundhedsstatus på kuldet og risikerer ikke at den killing jeg havde tænkt til avl har navlebrok, PL eller andet.

Jeg har valgt at tage et depositum på 1000 kr. da jeg også mener at der er meget forbundet med at finde rette køber til vidunderet.
Mange besøg/mails og telefonsamtaler og der er også annoncering af katten som tager tid og flere steder koster det penge.
Skal man så til at annoncere forfra så er de tjo hele møllen om igen.
Selvfølgelig vil folk få deres penge retur hvis det ved sundhedschek viser sig at der er noget galt med katten.
Jeg har det dog sådan at jeg syntes at folk skal tage hjem og sove på om de ønsker netop den kat inden de betaler og jeg kan så gøre det samme.
Det er trods alt et familiemedlem som man skal have omkring sig i mange år og dermed en stor beslutning.

[quote=Doka;390620]Jeg har valgt at tage et depositum på 1000 kr. da jeg også mener at der er meget forbundet med at finde rette køber til vidunderet.
Mange besøg/mails og telefonsamtaler og der er også annoncering af katten som tager tid og flere steder koster det penge.
Skal man så til at annoncere forfra så er de tjo hele møllen om igen.
Selvfølgelig vil folk få deres penge retur hvis det ved sundhedschek viser sig at der er noget galt med katten.
Jeg har det dog sådan at jeg syntes at folk skal tage hjem og sove på om de ønsker netop den kat inden de betaler og jeg kan så gøre det samme.
Det er trods alt et familiemedlem som man skal have omkring sig i mange år og dermed en stor beslutning.[/quote]

netop - det er en stor beslutning. Derfor skal det heller ikke være risikoen for at miste 1000 kr. der gør man aftager killingen - for egentlig ville man hellere …

Og ja det er dyrt at opdrætte - der lægges mange penge forud for at kunne levere en killing - for mig er det en del af at være med i det game. Bliver det for dyrt - så må man jo holde op …

[quote=Lis Dahlstrøm;390644]netop - det er en stor beslutning. Derfor skal det heller ikke være risikoen for at miste 1000 kr. der gør man aftager killingen - for egentlig ville man hellere …

Og ja det er dyrt at opdrætte - der lægges mange penge forud for at kunne levere en killing - for mig er det en del af at være med i det game. Bliver det for dyrt - så må man jo holde op …[/quote]

Enig !

Og da jeg stod og overhørte en samtale mellem to personer, hvor den ene sagde, at de nok havde fortrudt en killing, men da de havde et depositum på 1500 stående i ham, og dem ville de ikke miste, så de besluttede sig for at hente killingen. …Dengang besluttede jeg mig for IKKE at tage depositum, for ingen skal eje en af mine killinger, hvis de ikke har lyst, og bare fordi de har betalt depositum.

[quote=Alice;390649]Enig !

Og da jeg stod og overhørte en samtale mellem to personer, hvor den ene sagde, at de nok havde fortrudt en killing, men da de havde et depositum på 1500 stående i ham, og dem ville de ikke miste, så de besluttede sig for at hente killingen. …Dengang besluttede jeg mig for IKKE at tage depositum, for ingen skal eje en af mine killinger, hvis de ikke har lyst, og bare fordi de har betalt depositum.[/quote]

Det er jo netop derfor jeg siger at de skal overvejde det nøje inden de tager beslutningen.
Jeg havde egentlig også den opfattelse at det var sådan alle gjorde da jeg ved begge køb af Hellig Birma har betalt depositum. De fleste hjemmesider jeg har været inde på står der også at når man reserverer skal der betales så og så meget…

Og Lis… Jeg har ikke lyst til at holde op selvomn det koster og er tidskrævende. Det er jo samtidigt givende og livsbekræftigende :smiley:

Vi gav 1500 i depositum for Fie. :slight_smile:

Ham vi har reserveret nu :ups::inlove: har vi ikke betalt noget for… Vi har så heller ikke heeelt fået lov at købe ham endnu… Vi skal lige have alle detaljerne på plads først, her den 4/7 :wehu:Om de opkræver depositum efter det, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror det ikke, efter som de samarbejdende opdrættere i hvertfald ikke gør det :slight_smile:

Jeg er ret enig med mange af jer i, at de penge kan gøre, at man vælger at købe noget, som man egentlig har fortrut, og sådan bør det ikke være med et levende dyr.

(Ikke fordi jeg opdrætter eller noget, men det kunne jo også være rat at få en købers synspunkt :ups::tihi:)

[quote=Doka;390692]Det er jo netop derfor jeg siger at de skal overvejde det nøje inden de tager beslutningen.
Jeg havde egentlig også den opfattelse at det var sådan alle gjorde da jeg ved begge køb af Hellig Birma har betalt depositum. De fleste hjemmesider jeg har været inde på står der også at når man reserverer skal der betales så og så meget…

Og Lis… Jeg har ikke lyst til at holde op selvomn det koster og er tidskrævende. Det er jo samtidigt givende og livsbekræftigende :D[/quote]

Selvom jeg ikke tager depositum, så beder jeg altid mine killingekøbere om at gå hjem og sove på det - Derefter kan de igen tage kontakt til mig, og jeg reserverer så killingen til dem ( hvis min mavefornemmelse siger det er det rigtige ). Mine killingekøbere får at vide, at de til hver tid er velkomne til at besøge deres udvalgte killing, og jeg forsyner dem med MASSER af billeder og små filmklip i den svære ventetid.

Jeg har aldrig og kommer aldrig til at tage blot 50 øre i dep.
Køber skal have retten til at sige fra lige til dagen, jeg kommer med misling.
Jeg vil meget hellere have de hopper fra, end TÆNK nu om de fik en misling, de ikke var helt hooked på.
Har 1 gang oplevet det og det var fordi de var usikre på en af de to misser de havde derhjemme, og de havde fortalt om deres problem derhjemme, da de var der.
OM det er derfor Ranya er her endnu, ved jeg ikke. Men jo ældre mislingerne bliver desto svære er de at sige farvel til. Til gengæld aner de to unge mennesker ikke hvad de er gået glip af :fløjte: og :klapper: katten er kugleskør :yah:
Men man må gerne sige man er intereseret i en kommende Kamikaze-misling, dog fortæller jeg, jeg ikke kan reserverer, for alt kan jo gå galt, men de skal blot maile ind imellem og er altid velkomne her
Har, HVIS Pepita er drægtig og der er en af hvert køn, køber til dem.
Og vel og mærke folk der ved hvad det indebærer at købe her :fløjte: