Der er noget i omløb - oplysninger

Afledt af tråden Der er noget i omløb om opkastninger, kunne det være interessant at se, OM der skulle være en fællesnævner.

Kopier følgende og indsæt selv svar, gerne med supplerende bemærkninger:

Kattens alder:
Inde/udekat:
Kontakt med andre katte ell. hunde:
Vaccineret Ja/Nej:
Udstiller Ja/Nej:
Antal berørte katte:
Varighed:
Behandling:
Basisfoder:
Landsdel:

Jeg synes det er fint du nævner foder, for det var noget af det jeg tænkte på, da jeg så trådene om de mange syge katte…

Jeg har ikke haft problemmet, men vil gerne følge med her.

Kattens alder: 2 og 1
Inde/udekat: Inde
Kontakt med andre katte ell. hunde: Nej
Vaccineret Ja/Nej: Ja
Udstiller Ja/Nej: Nej
Antal berørte katte: 2 ud af 7
Varighed: Ca 1,5 døgn
Behandling: Kogt lunkent vand med salt og druesukker i. Ellers ingen
Basisfoder: Arion Adult
Landsdel: Stevns

Tilføjer lige:

Race: Huskatte

Hos os var det Gilbert Hellige Birma

Kattens alder: 16 uger
Inde/udekat: Inde
Kontakt med andre katte ell. hunde: kun på udstilling
Vaccineret Ja/Nej: ja begge basis vac
Udstiller Ja/Nej: Ja havde lige været på udstilling i Billund Jylland
Antal berørte katte: hrmm mine egen og opdrætter omk 8Varighed:5 dage
Behandling: Hos dyrlæge sprøjte antibiotika. Til hjemme Clavubactin og pro biocin samt skulle tvangsfodres med a/d Basisfoder: RC Kitten og Pro plan
Landsdel: Odense

Jeg er overbevist om at vi fik smitten med os fra Billund udstillingen. Det skal sige at ingen andre end opdrætter der stadig havde killingerne på det tidspunkt og jeg og dommerne har rørt ved Gilbert. Vi har heller ikke rørt andre katte på udstillingen.

Kattens alder: 10 uger, 6-7 mdr og 3 år
Inde/udekat: Den voksne har adgang til indhegnet have, men bruger den sjældent når det er koldt
Kontakt med andre katte ell. hunde: Nej (altså kun de andre i huset)
Vaccineret Ja/Nej: Ikke dem på 10 uger, de andre er
Udstiller Ja/Nej: Har ikke udstillet siden november
Antal berørte katte: 5 pt, men regner med de sidste 2 killinger ryger med andet vil være underligt
Varighed: Ca 1 dag for de fleste - men den hårdest ramte er nu på 3. dagen og har feber
Behandling: Ingenting iflg dyrlægen, men skal holde øje med, at de ikke dehydrerer
Basisfoder: RC Babycat og Hills Kitten - begge dele kører på sidste del af poserne
Landsdel: Kbh

Kattens alder: 8 uger.
Inde/udekat: Inde.
Kontakt med andre katte ell. hunde: Nej.
Vaccineret Ja/Nej: Nej.
Udstiller Ja/Nej: Nej.
Antal berørte katte: 3.
Varighed: 2 dage.
Behandling: Ingen.
Basisfoder: Olivers.
Landsdel: Lolland.

Kattens alder: 6 måneder
Inde/udekat:indekat
Kontakt med andre katte ell. hunde:Jeg havde kontakt med hunde med adgang til have i fredags
Vaccineret Ja/Nej:Nej
Udstiller Ja/Nej:Nej
Antal berørte katte:kun den yngste indtil videre
Varighed:startede imorges
Behandling:Kattemalt er givet, da maven også var tynd. Ellers afventer jeg
Basisfoder: Sanabelle kitten / 1+ adult
Landsdel: Midtjylland, Herning

Kattens alder: 3 ½
Inde/udekat: Adgang til løbegård
Kontakt med andre katte ell. hunde: har yderligere tre katte og to hunde. Jeg har de seneste to dage besøgt et opdræt (uden problemer)
Vaccineret Ja/Nej: Ja - i sept 2008
Udstiller Ja/Nej: Ja - senest med på Racekattens juleudstilling
Antal berørte katte: Indtil videre kun en.
Varighed: Startede i morges… indtil videre ialt fire opkastninger - heraf en alm hårbolle.
Behandling: Indtil videre ingen… observation.
Basisfoder: Porta Holistic, Porta med and
Landsdel: København

Kattens alder: godt 1 år (hende har jeg set miste appetitten)
Inde/udekat: inde
Kontakt med andre katte ell. hunde: hjemmeboende katte
Vaccineret Ja/Nej: ja
Udstiller Ja/Nej: ja - sidst dec. 08 juleudst
Antal berørte katte: 2 måske 3
Varighed: startede i går aftes, hun ville ikke have vådmad. fundet en del opkast uden at kunne sætte kat på
Behandling: ingen - obeserverer
Basisfoder: iams, orijen og ProPlan
Landsdel: sjælland

Kattens alder: 2 år til marts

Inde/udekat: Udekat i indhegnet have

Kontakt med andre katte ell. hunde: Kun vores egne katte

Vaccineret Ja/Nej: Ja

Udstiller Ja/Nej: Nej

Antal berørte katte: 1 (+1 der har set forkvalmet ud, uden det har udartet sig og ingen behandling er givet til den)

Varighed: Fra 30. december, og han er ikke helt frisk endnu

Behandling: Antibiotika (kan ikke huske navnet nu, opdaterer når jeg kommer hjem), kvalmestillende samt drop hos dyrlægen pga. dehydrering samt skånekost. Der er taget røntgen, kigget i halsen under fuld bedøvelse, taget blodprøver for tjek af nyre- og levertal og blodsukker (sidstnævnte lidt forhøjet), intet abnormt at høre på hverken hjerte eller lunger.

Basisfoder: Porta 21 Holistic Cat tørfoder m/and og ris

Landsdel: Sjælland - Vestegnen - Glostrup

Man skriver kun herinde hvis man har problemer ikke ?

Jo, det synes jeg :slight_smile:

Kattens alder: 7 mdr
Inde/udekat: Udekat
Kontakt med andre katte ell. hunde: Bor sammen med 4 andre katte i alderen 13 uger - 9 mdr
Vaccineret Ja/Nej: Ja
Udstiller Ja/Nej: Nej
Antal berørte katte: 1
Varighed: 24 timer
Behandling: Ingen, hun blev observeret som start.
Basisfoder: Killingetørfoder fra dyrelægen og masser af vand.
Landsdel: Svendborg

Guuud ja, jeg troede alle skrev løs, tænk er der SÅ mange der har problemer med opkast :frowning:

Godt initiv :ok:

Kunne det var smart man også uddybede om man selv havde været i kontakt med andre katte forinden og om man havde haft gæster, der selv har kat hjemme, på besøg. Tænker det kan måske smitte via os :uha:

[quote=Justice;93466]Godt initiv :ok:

Kunne det var smart man også uddybede om man selv havde været i kontakt med andre katte forinden og om man havde haft gæster, der selv har kat hjemme, på besøg. Tænker det kan måske smitte via os :uha:[/quote]

den er hurtigt afklaret med mine katte, da det er de færreste vi kender der har kat og dem som vi har besøgt med katte de sidste par uger har ikke haft det mindste med deres katte, derimod har det ene par vi kender smittet Lars med en gang dum mave…s

Jeg havde gruet lidt for det, men det var faktisk en fornøjelse at komme hjem. De store kom og hilste på - er stadig lidt påvirkede, men ser bedre ud end i morges.
Killingen jeg var bekymret for, gik selv ud og gik i gang med tørfoderet - jeg snuppede ham dog og gav ham a/d i stedet for, men han spiste fint. Han har dog stadig ikke leget.
Nu er det så den anden røde dreng, der er mest påvirket synes jeg … De to andre killinger drøner rundt og leger.

Kattens alder: lidt over 1 år
Inde/udekat: adgang til indhegnet have
Kontakt med andre katte ell. hunde: Nej vi har ikke umiddelbart andre katte i det område jeg bor i, og naboens hund kommer de ikke i nærheden af.
Vaccineret Ja/Nej: ja
Udstiller Ja/Nej: nej
Antal berørte katte: 1 ud af 5 (jeg har også 2 hunde som heller ikke har fejlet noget)
Varighed: fra fredag den 26 til tirsdag den 30. Opkastningerne var kun den 26 hvor han også havde feber, men først den 30 var han frisk igen.
Behandling: Røntgen, penicillin, kvalmestillende, B-vitaminer, predison samt specialfoder fra dyrlægen.
Basisfoder: Hills og Royal Canin (laver selv blandinger), forskellige vådfoder, whiskas, kitekat, Yarrah og andre mærker, kogt kylling, tun i vand, kogt laks m.m.
Landsdel: Holmegaard ved Næstved

Kattens alder: 7-8 mdr
Inde/udekat: Indekat
Kontakt med andre katte ell. hunde: Mine egne katte. Men via mig kan han have haft med andre udekatte (kærestens kat og kattene i stalden)
Vaccineret Ja/Nej: Ja.
Udstiller Ja/Nej: Ja, sidst i november var sidste gang. (Billund)
Antal berørte katte: 1 ud af 4.
Varighed: 2-3 dage. Måske 4 dage. Det skete i starten af december.
Behandling: Jeg troede, at det var fordi, at han var begyndt at spise af en af mine planter. Fjernede den og det stilnede af/forsvandt. Men nu hvor alle nævner det tror jeg at det kan have været det samme. Ingen feber, spiste gerne. Men kastede op med mindre det var i små portioner. Havde den første dag også rent spyt-opkast.
Basisfoder: UniQ, Sanabelle killing, lidt r/d.
Landsdel: Århus N.