Desinficering - hvad skal vi bruge?

For noget tid siden læste noget om katte og hvordan de ikke kan tåle visse midler og hvordan de gerne vil tisse på noget af dem pga lugten - men om jeg kan huske hvor jeg læste det :dokdok:

Så jeg vil gerne spørge jer:

Hvad skal vi bruge til at desinficere hans bakke? - Og skal vi det? Jeg har både set for og imod.
Hvad skal vi bruge til at desinficere med hvis han fx har haft tynd mave og slæber ‘festligheder’ med ud? - Da det skete brugte vi håndsprit, da det var det vi lige havde :ups:

Alt rengøringsmiddel med salmiak (hvilket praktisk talt er alt) kan virke tiltrækkende på katten… urin omdannes til salmiak, når det iltes tilstrækkeligt længe…

Rodalon, der er desinficerende, er dødeligt giftigt for ALLE, hvis det indtages. Bruges det alligevel i husholdningen, skal man huske at tørre efter med rigeligt rent vand mindst to gange! Katte er blevet alvorligt syge blot ved at have gået henover et gulv rengjort med rodalon…

Det bedste desinficeringsmiddel til gulve uden tæpper er en damprenser, som mange herinde priser til skyerne :slight_smile: Damprenseren bruger kun vand, men de høje temperaturer koger baktusser væk…

Ellers bruger jeg bare almindelig rengøringsmiddel - faktisk mest opvaskemiddel til rengøring…
Skal jeg en sjælden gang føle at NU er bakkerne helt rene, så får de lige en tur med klorin (der også virker tiltrækkende på katte).

Enig med Ann K. Herhjemme bruger vi heller ikke loppekur medmindre, at der er lopper. Endnu en fordel ved at have en “skaldet”/kortpelset kat, da jeg ikke er i tvivl om når lopperne en sjælden gang er der.

Får de lopper bruger vi Advantage - både den til alm. katte (vægtmæssigt) og den til store katte. Derudover får kattene en omgang Capstar.

Almindeligt opvaskemiddel bruges her og engang imellem når jeg husker at købe det…Virkon S. Det er nemlig godt til at nedkæmpe både bakterier og svampesporer, men ellers er det bedste middel at rengøre bakkerne OFTE.
Her lige gjort i torsdags og ca. 4-5 gange årligt skiftes alt sandet ud. Det koster godt nok ca 90-100 kilo klumpende grus, men det er i udgift intet imod bare en smule sygdom, hverken økonomisk eller i bekymring

Her i huset bruges ganske alm. ufarvet edikke,det er bakteriedræbende,det er billigt,det stinker ikke og så er det ganske ufarlig for misserne.:rock:

Altså, hvis alm rengøringsmiddel/opvaskemiddel er nok til bakken, jamen, så er det fint :slight_smile:

Så er det mere til hvis nu der kommer lidt afføring fx på gulvet eller vindueskarmen - der vil jeg altså gerne have slået ALLE bakterier ihjel!
Men så lyder det til vi bare skal have skaffet noget eddike :slight_smile:

Jep, når jeg skal bruge noget i den stil, så er det også eddike jeg hælder til (typisk den der billige lager eddike til en 5-7 kr/liter)

Eddike? Den havde jeg ikke hørt om som bakteriedræbende før. Det er jo da smart. Og ikke mindst BILLIGT!

Jeg bruger INDIMELLEM rodalon, men så skyller jeg ca 10.000 gange bagefter. Det bli’r mest brugt til at lægge rotternes køjer i blød i inden vask, ellers stinker de stadig, fordi køjerne kun kan tåle 40 grader :confused:

Hvorfor dog bruge alle mulige midler. De fleste har da adgang til vand og så en gryde og et komfur. Og så er det da bare at hælde kogende vand ud over bakkerne når de er vasket af.

Jeg har typisk brugt det ved “tøj”, når der har været et uheld. F.eks. har jeg netop lige vasket min burgardin bund i det, da McCoy fik jokket i tissetåren i bakken og så ud på bunden bagefter, og så Caspers t-shirt (vi var på besøg hos nogle venner, hvor vi overnattede, og deres huskat mente åbenbart lige at vores (kattenes) duft skulle overdøves).

I øvrigt er jeg ikke helt sikker på at plastikken i mine bakker ville kunne holde til gentagne gange at blive overhældt med kognende vand uden at tage skade i strukturen.

Jeg bruger altid Rodalon, når det har noget med kattetis at gøre. Det er da den største selvfølge, at det skylles grundigt af.

En gang kogende vand, hvis man absolut vil desinficere og så rengøringsmiddel. Og grundig afskylning. Det burde være helt fint. Jeg må indrømme at jeg bruger mindre og mindre af alt det der stads. Jeg tror man bare risikerer at bakterierne udvikler resistens, og så har man ikke noget at bruge, hvis der virkelig er grund til det, f.eks. pga sygdom.

Eddike kommer ikke ind her - jeg haader lugten og jeg kan lugte det i flere dage, hvis der har været brugt eddike. Kattenæser er bedre end min og dem jeg har haft har samme forhold til eddikelugt som jeg, så deet…
Adr… :wink:

Nu er jeg som skrevet før kommet ud over det med bakkerne - der har jeg det fint med at ‘nøjes’ med sæbe og vand.
Men tak for tippene i forhold til det :slight_smile:

Som sagt tidligere er tanken gået over på hvis Nobel igen får smurt afføring rundt på gulv og vindueskarme, hvor jeg ikke lige synes afføringsbakterier hører til :slight_smile:
Så det er på ingen måde fordi jeg har planer om at gå og desinficere vores hjem hele tiden - det synes jeg også virker som spildte kræfter…
Men det er nu lidt svært at hælde kogende vand ud over de ting uden det går helt galt :slight_smile:

Jeg tror vi anskaffer os en eddike sådan til just-in-case.

Tak for rådene :smiley:

[QUOTE=Lykke;991158]Nu er jeg som skrevet før kommet ud over det med bakkerne - der har jeg det fint med at ‘nøjes’ med sæbe og vand.
Men tak for tippene i forhold til det :slight_smile:

Som sagt tidligere er tanken gået over på hvis Nobel igen får smurt afføring rundt på gulv og vindueskarme, hvor jeg ikke lige synes afføringsbakterier hører til :slight_smile:
Så det er på ingen måde fordi jeg har planer om at gå og desinficere vores hjem hele tiden - det synes jeg også virker som spildte kræfter…
Men det er nu lidt svært at hælde kogende vand ud over de ting uden det går helt galt :slight_smile:

Jeg tror vi anskaffer os en eddike sådan til just-in-case.

Tak for rådene :D[/QUOTE]

Ah, okay - det var jeg ikke lige obs på :slight_smile: Måske fordi vi tidligere har haft tråde om at desinficere højt og lavt og allevegne - hele tiden :wink:
Sorry…

[QUOTE=Ann R;991163]Ah, okay - det var jeg ikke lige obs på :slight_smile: Måske fordi vi tidligere har haft tråde om at desinficere højt og lavt og allevegne - hele tiden :wink:
Sorry…[/QUOTE]

Helt i orden :slight_smile:

Spurgte jo også til desinficering af bakken til at starte med - for har læst flere steder at man skal gøre det, selvom jeg syntes det lød lidt vildt… Altså, her er jeg generelt så ‘uvild’ med kemikalier at der ikke er sæbe på kluden når jeg tørrer støv af…

Jeg tror stadig alm. rengørinngsmiddel er fint :slight_smile: til det meste.

Desinficerende rengøringsmidler er ikke mere effektive over for skidt og bakterier end almindelige rengøringsmidler. Miljøstyrelsen anbefaler derfor, god hygiejne og almindelig rengøring, hvorved børn og personale skånes for unødvendige kemikalier.

Det stammer fra noget om børnemiljø. Men det kan vist fint overføres på mindre dyr som katte :wink:

http://dcum.dk/boernemiljoe/rengoering-og-rengoeringsmidler

[QUOTE=Ann R;991168]Jeg tror stadig alm. rengørinngsmiddel er fint :slight_smile: til det meste.

Det stammer fra noget om børnemiljø. Men det kan vist fint overføres på mindre dyr som katte :wink:

http://dcum.dk/boernemiljoe/rengoering-og-rengoeringsmidler[/QUOTE]

Ah ok… Jeg er bare sådan en der har det, øhm, svært ved afføring, så føler ikke det er nok bare at bruge sæbe… Det er det eneste jeg sån RIGTIGT er sippet med… Faktisk er det så slemt at aftalen til at starte med var, at Rune stod for bakken… Men nu gør jeg det også, og har købt en håndsprit til formålet :ups:

Råd fra sygehjælperen :wink:
Brug engangshandsker og engangsklude. Tør/skrub af med sæben, smid kluden ud, vask efter med en ren klud og rent vand. Gør det evt. en gang til. Så er det altså rent, hvis ikke ligefrem det er stof el.lign., som det kan suge ned i. (Det er værre…) Det er forbløffende hvad man kan røre ved, når man har handsker på :wink:
Afspritning er for resten glimrende desinficering, hvis man virkelig vil. Det er det, man gør med borde o.l. på hospitaler efter at have tørret det af på almindelig vis. Men det komme jo an på, hvad det er gået ud over, selvfølgelig. Det er jo kke alt man kan spritte af.

[QUOTE=Ann R;991188]Råd fra sygehjælperen :wink:
Brug engangshandsker og engangsklude. Tør/skrub af med sæben, smid kluden ud, vask efter med en ren klud og rent vand. Gør det evt. en gang til. Så er det altså rent, hvis ikke ligefrem det er stof el.lign., som det kan suge ned i. (Det er værre…) Det er forbløffende hvad man kan røre ved, når man har handsker på :wink:
Afspritning er for resten glimrende desinficering, hvis man virkelig vil. Det er det, man gør med borde o.l. på hospitaler efter at have tørret det af på almindelig vis. Men det komme jo an på, hvad det er gået ud over, selvfølgelig. Det er jo kke alt man kan spritte af.[/QUOTE]

Hehe… Er dog ikke så slem at handsker er nødvendigt, så længe jeg lige kan få en klat håndsprit bagefter :slight_smile: Og ville nok spritte selvom jeg havde haft handsker på :ups:

Men godt at vide at sådan en omgang kan gøre ting rene :slight_smile: Er sådan jeg har gjort da det skete + lige et lille stykke køkkenrulle med lidt håndsprit på :ups:
Hvis det faktisk er fint når det bare er for at berolige hypokonderen, så er det da ikke sikkert det er nødvendigt at gå ud og købe andet :gruble:

Hvis der sker uheld her, så bruger jeg engangshandsker. Jeg er nok lidt miljøskadet af mit job som Social- og Sundhedshjælper :slight_smile:
En kattekort samles op med køkkenrulle og begge dele kommes i en plastikpose.
Så vaskes gulvet (vi har trægulve) først af med sæbevand, derefter med rent vand og jeg sprøjter lidt urine-off på, som jeg lader sidde et lille stykke tid …
og ja, jeg er lige ved siden af gerningsstedet, og sikre at ingen katte kommer nær … til sidst tager jeg handskerne af og tørrer urine-off af med køkkenrulle.
Voila, et stykke kattelort med tilhørende duft er pist væk, og jeg har ingen bakterier siddende fx. under neglene.