Ikke rigtig nogen skader på huset eller i haven - heldigvis…
Men et eller andet sted her på vejen er der nogen som mangler deres skraldespand… det meste af dens indhold ligger spredt i vores have - resten har naboen fornøjelsen af suk
Det var en af mine altankasser, der var blevet blæst ned oven i nogle urtepotter. Men hvordan det kunne lade sig gøre, forstår jeg simpelthen ikke. Den var stadig fyldt med jord og visne blomster og altså ret tung og hang over kanten af gelænderet i et par store bøjler. Det har godt nok været et mærkeligt vindstød, der har kunnet løfte den af og så i øvrigt få den til at slå en saltomortale
[QUOTE=Ann K;546071]Det blæser ikke her… Det stormer!!!
Og har gjort det i et par timer.
Sådan et vejr afslører tydeligt ulempen ved at bo i noget gammelt bras som vores… Ved de allerværste vindstød ryster og næsten rokker hele huset :S[/QUOTE]
Det gør det altså også ved et nyere hus når blæsten er så kraftig
[QUOTE=PiaB;546076]nu er jeg måske “farvet” af at være Thybo og være opvokset ude langs vesterhavet, og have roet på limfjorden selvom det blæser “en lille smule”…
men jeg synes altså ikke det blæser så meget omkring mig :?
ikke voldsommere end “det plejer” i en god vestenvind i hvert fald [/QUOTE]
Måske det ikke var så slemt på den egn hvor du bor…
Nu ved jeg ikke hvad du kalder “ikke så meget” og en “god vestenvind”…men der har nu været noget mere tryk på blæsten end en almindelig god vestenvind, og det tror jeg også de er enige med mig om på den efterskole ikke langt herfra, der i nat mistede et 24 meter langt tag på den ene værelsesfløj på grund af stormen.
Og da jeg var ude at køre i nat, var jeg nu glad for, at Mercedes’en ligger lidt tungt på vejen med sine 1½ ton
Ifølge DMI var den den værste orkan siden 2006, så mon ikke det er fordi PiaB bor inde i byen blandt høje bygninger (et gæt, da jeg ikke aner hvor Pia bor), som muligvis “bryder” de hårde vindstød af…
Jeg kunne ikke lukke et øje i nat!..
Og slemmest var det da jeg vågnede kl 2 i nat og troede min dør var blevet blæst ind, da der lød et KÆMPE brag. Det viste sig at det var naboens skraldspand som var blevet løftet og blæst ned i min ende, også blæst ind i min dør… Ud kl 2 i mit nattøj, og slæbe den om i naboens have da der er buske til at opfange den. Også smide en seddel i hans postkasse om at hans skraldespand ikke er væk men i hans have. Også lå jeg ellers og prøvede at sove igen, men næsten umuligt. Sparta var HELT oppe og kører. løb frem og tilbage fra dør til dør i miavede. Tonsede (Ud over det sædvanlige) Op og ned i træet, ud og holde øje igen. Blive stille indtil hun skulle fra dør 1 til dør 2…
[QUOTE=Blunky;546517]Jeg kunne ikke lukke et øje i nat!..
Og slemmest var det da jeg vågnede kl 2 i nat[/QUOTE]
Hvaehh, kan du bestemme dig? :høhø:
Haha, okay okay, jeg kunne ikke lukke et øje, dog endte jeg med efter at selv have løbet frem og tilbage mellem dørene, at falde i søvn, for så at vågne kl 2
Her stod JYSK og MaxiZoos flagstænger helt skråt, en vinkel på 25 grader over jorden - og naboen mistede hegnet, og en genbos hegn står også mere skråt end igår - toppen har flyttet sig en 25 cm …
Så lidt mere end almindelig vil jeg også sige her
jo nu bor jeg godt beskyttet inde i Aalborg inde på valdemarsgade - vi har så og sige vinden lige i ryggen, så der er dejligt stille lige indtil man tøffer ud på Kastetvej - så har man røvfuld modvind hele vejen ud på arbejde… men sq ikke mere end jeg plejer at opleve hjemme i 'Thy, og kalde det storm - niks… på trods af folk ellers piver godt over det, og kalder det storm også i Aalborg…
Men jeg ligger så dagligt og kører ud i øst, og var da en tur i Sulsted i weekenden - der påståes det også at storme. Jojo blæser det da! det er ikke vindstille for mig, men det har nu heller ikke været storm i mine øjne…
Jeg personligt har oplevet meget værre hjemme ved mine forældre - og har også været med til at rydde op inde i skoven efter det… en rigtig storm vælter mindst 10 træer i skoven det plejer at være deres målestok…
Min morfar og jeg jokede altid med, at det først var frisk i vinden, når vi ikke kunne tage ud til vesterhavet og åbne bildøren pga blæst Jeg tror måske bare, at når man er opvokset med stormende vestenvinde konstant, så ser man anderledes på blæsten… der skal lidt mere til for at overraske…
min mor og far har ingen storm oplevet, der væltede kun et enkelt gammel træ i skoven og et par blomster skal sættes igen - men deres nye naboer har aldrig oplevet noget lignende ift. blæst og storm… tror ens opfattelse af storm gør meget… jojo er det surt når taget blæser af - men så er det bare jeg tænker; gad vide hvorfor der blev lagt “stormsikkert” tag på vores nye skole for 10 år… nå jo - måske fordi man ved det blæser i lille Danmark, nogle gange en pæn del…
Det overrasker mig virkelig ikke, at nogle har tramboliner hængende i træerne og affaldspande der flyder - det er det der sker, for især dem øst for midten af Jylland… de bliver nemlig overrasket over at det blæser, og at når DMI siger “det kommer til at storme” - så tænker de “lad da endelig bare alt let stå fremme, de mener det sikkert ikke”, i stedet for at sure skidtet fast, hvis det endelig skal stå ude…
nu kan jeg heldigvis også godt stå fast, selvom det blæser med +20m/s - er heldigvis ikke så lille jeg letter
men at have lette tramboliner stående i haven, skraldespande stående fremme, have lette møbler på terrassen osv, når DMI melder stormvarsel - det er altså i mine øjne lidt “dumt”… det blæser = lette ting flyver!
Det lærer man måske bare mere, når man bor i Vestjylland og dagligt skal forholde sig 7-20 m/s og ikke er opvokset i en vindstille gade som herinde på Valdemarsgade midt i Aalborg…
Pia - Nu tror jeg så heller ikke Ålborg fik så meget, så vidt jeg tjekkede på DMI der, så var det ikke så slemt når man kom højere op i landet (f.eks. var det ikke nær så kraftigt i Randers som i Lystrup)
Men tjaeh, det er jo hvad man er vant til… Det andre nogen gange mener er snestorm er jo også bare snevejr
Eller også så tager DMI vel bare fejl, når de siger der var orkan…
[QUOTE=Eife;546706]Pia - Nu tror jeg så heller ikke Ålborg fik så meget, så vidt jeg tjekkede på DMI der, så var det ikke så slemt når man kom højere op i landet (f.eks. var det ikke nær så kraftigt i Randers som i Lystrup)
Men tjaeh, det er jo hvad man er vant til… Det andre nogen gange mener er snestorm er jo også bare snevejr [/QUOTE]
ja og skybrud bare er et par dråber
Aalborg fik dog også nok til at de lette tramboliner hænger i træerne og folks skraldespande er væltet - de er ikke rigtig kloge i Aalborg…
Her var vi da nede med hængelås på containerne, så de ikke blæste op (klog af skade måske, for der er en i opgangen som har tjansen at sikre containerne, når det er møgvejr)
ved vores naboer havde problemer med deres containere der stod og blafrede lidt også… tomme plastik containere er ikke så smart når det blæser
Pia - Ja, vi var også lige ude og hjælpe med at sikre vores til småt brandbart, stor metal kontainer, men låsemekanismen var ikke lige nok til at sikre at lågerner ikke blæste op…
:høhø: men vi havde også lige en af platsikkontainerne til at ligge og flyde ude på vendepladsen
Men det synes jeg nu er sket flere gange før, ved bare kraftigt blæsevejr… Men den med flagstængerne var altså ny
Fatter ikke at der kan være så stor forskel på hvor man er…
Joo det blæste da en hel del, men det har før været værre da!
Herude midt på den østjydske hede (på toppen af en bakke, midt ude på en mark agtigt) er der ingenting der er blæst i stykker. Hegn, træer og tag holder endnu
Sidst der var ordentligt stormvejr, blæste taget af garagen og flåede noget af muren med + sætningsskade i hele bagvæggen
Og ja, sidst vi havde Orkan, boede vi i Aalborg og havde nærmest ingenting mærket, men da vi skulle på juleferie i Esbjerg, lå det halve af Nørreskoven ned, tage var blæst af hele boligblokke og ja også på én af kirkerne inde i byen! - Se SÅ er der gang i vinden!
Der er virkelig stor forskel på hvor i landet man bor!!
Og ja, det er både vildt og skræmmende - men på samme tid helt vildt fasinerende (staves?!) når naturens kræfter spiller med musklerne i lille DK
/Mette
Jeg ville bare SÅ gerne have været ude ved hawet, mens det stormede - men jeg havde nok slet ikke kunnet stå oprejst, medmindre jeg havde haft et Rundetårn i hver lomme…
ELSKER stormvejr…
Jeg ville bare SÅ gerne have været ude ved hawet, mens det stormede - men jeg havde nok slet ikke kunnet stå oprejst, medmindre jeg havde haft et Rundetårn i hver lomme…
ELSKER stormvejr…
[/QUOTE]
det er også det BEDSTE og sejeste vejr at være derude i
Er jeg hjemme ved mine forældre og det stormer, mens det er lyst - så pakker vi 4-hjulstrækkeren og tøffer derud for at blive blæst godt igennem! Det er SÅ fedt!
[QUOTE=Mette Mejdahl;546842]Fatter ikke at der kan være så stor forskel på hvor man er…
(…)
Der er virkelig stor forskel på hvor i landet man bor!!
[/QUOTE]
Ikke bare hvor i landet man bor, men også hvor/hvordan man bor indenfor samme by.
Min bror og jeg bor 200 meter fra hinanden. Ingen af os var ude i stormvejret, men vores observationer af hvor slemt det var er vidt forskellige.
Min bror hørte intet til stormen før han havde slukket sit tv ved midnat og der hørte han bare et lille sus med jævne mellemrum.
Hos mig kunne fjernsynet ikke overdøve stormen og allerede inden midnat knagede det godt i plastprofilerne omkring stuevinduerne, glassene buede indad når de stærke vindstød ramte og det lød som om hele glasinddækningen af min altan var ved at blæse af.
Min bror og jeg har samme slags plastvinduer i stuen og de er næsten lige store. Vores stuevinduer vender desuden i samme retning så vores oplevelse af stormen burde have været ens.
Men…min bror bor i en stuelejlighed med et lavt byggeri 25 meter fra hans vinduer.
Jeg bor på 1. sal på toppen af en bakke og har en boligblok i samme højde ca. 25 meter fra min altan, men foran mine stuevinduer er der åbent terræn bortset fra lave villaer og erhverv.
Og det har vel at mærke blæst nok i Randers til at blandt andet en 3 meter høj (og rimelig bred) murstensmur bristede og væltede ud over en trafikeret vej og et stillads der fuldstændigt dækkede en boligblok der har været udsat for brand hænger også og dingler som et andet kollapset mikadospil…
ELSKER stormvejr…
[/QUOTE]
Tuttelut…du burde skrive børnebøger, elsker bare dit billedsprog
:):)
Tak… hvor er du bare sød…
Er faktisk blevet opfordret til at skrive noveller/romaner af en brevkasseredaktør - han syntes, at jeg var rigtig god til at skrive.
:engel2::engel2:
Skrev bare små historier om børns sjove udtalelser til Kære John i Hjemmet - og han mente at jeg havde store evner…
:cool2::cool2:
Fik en del indlæg med i bladet og vandt bla.a. en originaltegning af billedet til Ugens brev - lækker chokolade og en del penge
:)
Nu blæser det her - vinden står lige ind fra syd, så kan jeg sandelig mærke, hvor utæt altandøren er! Det hyler lige ind, trods tæpper etc…
Uffa!