Det danske sprog kan være svært eller lunefuldt

Vi har lige krydset klinger i en anden tråd om hvordan en viltfarvet kat med sorte striber ser ud.

Viltfarvet har i den verden jeg har bevæget mig rundt i over 50 år set sådan her ud

Det er indlysende at så må en kat der ser ligesådan ud blot med sorte striber være viltfarvet med sorte striber. Selv om en hare ikke har sorte striber er det den der har lagt farve og dermed navn til da man skulle beskrive ovenstående farve som jo har samme farve som viltet på marken, altså haren.

Jeg møder jo mindst lige så mange der gerne vil købe den grå killing. Nåh du mener den blå er mit svar så.

Jeg er opvokset på landet. Hjemme havde vi kaniner. I mange år havde vores børn kaniner til udstilling. Hvor rigtig mange havde ovenstående farve. Når jeg nu skal forklare folk som jeg har kendt i mange år hvilken farve min kat har bliver det ikke spor forbløffede over min forklaring.

Var katteverden nu der jeg havde trådt mine barnesko ville jeg jo aldrig kunne købe en viltgrå kanin for så vidste jeg jo ikke hvordan den så ud. Eller en bourgongefarvet. Eller viltgul som den her for den sags skyld

Næ, det fine sprog vi har spiller os mange gange et pus selv om vi er født og opvokset med det.

Jeg kunne forstå det hvis du mente ticked, f.eks.

eller

Men makreltabby må altså blive til ‘stribet’ eller ‘tigerstribet’ i min verden. Eller hvad med ‘striwret’ hvis man endelig skal være folkelig.

:slight_smile:

[quote=Sheer;362915]Jeg kunne forstå det hvis du mente ticked, f.eks.

eller

Men makreltabby må altså blive til ‘stribet’ eller ‘tigerstribet’ i min verden. Eller hvad med ‘striwret’ hvis man endelig skal være folkelig.

:)[/quote]

Nu forstår jeg altså ingen ting. Jeg har da hele tiden sagt at der var striber på katten. Det er der da også på de 2 af mine egne killinger jeg har sat billeder ind i den anden tråd af. Det er farven på resten af katten, vi ikke kan blive enige om hvad hedder i ikke katteavler sprog.

Jeg siger den makreltabby, som du viste i den anden tråd hedder ‘strivret’ eller ‘tigerstribet’.

Men du vil kalde makreltabby for vildfarvet. Men jeg mener du burde bruge betegnelsen vildfarvet til en ticked kat, hvis du endelig skal bruge betegnelsen vildfarvet.

Alle katte som er tabby har jo ofte tickning til en vis grad, især hos nfo og mco. Vildtfarvet lyder da spændende og flot, men jeg tror altså ikke at folk ved præcist hvad du mener nødvendigvis, når du siger det.

Naturfarvet ville være nogenlunde lige så præcist. Det kunne du sikkert også få folk til at nikke aha til.

Altå hvis katten er renavlet ticket altså ticket til ticket så er der altså ikke nogen striber på benene :wink:

Og hun var vildtfarvet :smiley:

Ja det må så være din holdning og den er så ikke magen til min.

Nu er jeg ikke opdrætter eller noget, men når jeg hører vildtfarvet med striber, så tænker jeg på en god gammeldags huskat. Sådan nogle, som Felis har. Jeg har aldrig vidst at vildfarvet var rød eller orange, eller hvad man nu kalder det. :smiley:

Mener du at det er min holdning at der ikke kan ses striber på en renavlet ticked eller mener du at du ikke kan se at det er misvejledning at bilde ikke katteopdrættere ind at en kat med striber er vildtfarvet?

Jeg er enig med Dorte Birkedal, Krista - jeg synes man bør tage sin autoritet som opdrætter alvorligt, og være opmærksom på at det man siger vil blive brugt. (Og skabe forvirring, hvis det man har sagt er forkert)

Mon ikke man blot bruger de samme betegnelser for noget forskelligt indenfor de respektive arter :?
Dvs at vildtfarvet er een ting for en kanin mht farve og mønster, og en anden sag, når vi taler om ABY og Somalissemisser -love

Det er let nok sagt for mig, der er opvokset med tigerstribet boxer, der ligner (makrel-)sorttabby så meget. At Gia så er blotched/klassisk tabby (“skildpadde”-skjold på ryggen) er noget andet. Men hendes farver kan jeg kende igen :slight_smile:
IMHO er katte-farver en kompliceret sag: Agouti og non-agouti, ticked, sølv/ikke-sølv/dårligt sølv, blå og ikke grå, lilla, champagne, karamel - der er rigtig, rigtig meget at sætte sig ind i og holde rede på. Jeg skal vist ikke være opdrætter :tihi:

Super.

Hvilke associationer får du hvis jeg siger ‘naturfarvet’ (kattepelsfarve)?

Nogenlunde det samme :smiley:

Men det med vildtfarvet er nok fordi jeg tænker på rådyr og harer, så jeg synes det var meget naturligt at kalde farvet det :smiley:

Et hårstrå på en aby/somali består af flere bånd med forskellig farve, deraf navnet ticking. Og når de yderste spidser så er sorte, så er det vildtfarvede katte.

Jeg har en Maine Coon, der er makrel på sin stamtavle.

Den kunne jeg også finde på at kalde - kort og godt stribet.

Vildtfarvet er efterhånden et “vidt begreb”, der bruges i flæng, synes jeg…

Og jeg ved det bruges om eks. abyer og somalier inden for katteverdenen, hvilket jeg så ikke forstår, da de katte for mig fremstår som rødbrunlige.

Oprindeligt er vildtfarvet sådan som pelsen/farven på en hare eller en vildkanin ser ud.

En eller anden nævnte min “stribede bande”…dem kunne jeg aldrig drømme om at kalde vildtfarvede, selv om et par af dem imellem striberne har samme farve som hare/vildkanin …men i vildfarvet indgår altså ikke striber, så derfor er de ikke vildtfarvede.

Men flertallet af “stribebanden” er, udover at de er makreltabby i forskellige farvevarianter, den oprindelige “vildform” af kattemønster og farve…og ligner til forveksling den europæiske vidkat, Felis silvestris…