"Det er såååå nemt at handle med plastic og nettet"

… siger mine venner tit.
De forstår slet ikke, at jeg først for nylig har fået mig et betalingskort (et såkaldt debet-kort), men jeg har klaret mig fint uden.
Mange gange er jeg blevet grundigt udspurgt om, hvorfor i al verden dog ikke, og masser af argumenter for blev kørt i stilling.

Og hidtil har det kort stort set kun været i brug for at købe taletid i en fart - jeg har ellers valgt selskabet bl.a. fordi man kan betale med giro hos dem.

Så fornylig manglede jeg kontanter (på udstilling) og lånte af en veninde - det viste sig, at hun forventede, at jeg overførte pengene til hende samme aften via netbank. Men - igen - jeg har ikke netbank, og har ellers ikke noget at bruge netbank til - og har egentlig troet, at det normale var noget a la det, telefonselskabet har. Ihvertfald, hvis man har forretning - men hvad ved jeg, der normalt har kontant og ikke andet (til nød check).

Og nu læser jeg så følgende i Berlingske:

"Nem"ID har været debatteret herinde, det får også flere fur:

Måske har vi slet ikke brug for al den plastic - måske er den slet ikke så sikker :S

Jeg skal bestemt ikke blande mig i, om folk vil have netbank eller ej. Men du er godt nok rig, hvis du har råd til at betale dine regninger på girokort uden om netbank :uha: Er det ikke 25 kroner, det koster efterhånden?

Jeg er ovenud glad for web-bank og har slet ingen form for betalingskort!

Jeg er meget glad for mit dankort… Og min netbank… Og alt hvad der hedder handle på nettet…
Mine dagligvarer køber jeg dog kontant, da vi hæver kostpenge hver måned…

Nej, jeg er ikke rig - det var ellers noget af en påstand - og nej, det koster stadig ca 5kr, når jeg sender dem ind med girokuvert.

Men der kommer en god pointe frem: Vi skal snart sagt alle vegne betale for at betale…
Som en bekendt sagde det:
Først skulle vi alle sammen have en lønkonto.
Så skulle vi alle sammen have en checkkonto.
Siden har vi alle skullet have dankort, netbank, NemID, betalingsservice etc etc.
Og alt sammen koster det gebyrer m.v.
Vi betaler for - at bruge vores egne penge.
Og hvem betaler vi til…

Jeg er rigtig glad for min netbank, med den spare jeg både tid og penge og det passer mig rigtigt godt. :thumbup::thumbup:

Jeg er osse rigtig glad for mit plastik,så jeg ikke skal rende i banken i tide og utide, at jeg så samtidig kan handle via nettet og spare penge der osse, er glasuren på kagen :thumbup::thumbup:

Så længe leve netbank og plastik :juhu::juhu::juhu::juhu::juhu::hjerte:

Nej, jeg kender ikke noget til din økonomiske situation, MiSi, og det var altså heller ikke rigtig ment som en påstand - bare en talemåde for at understrege, hvor grotesk dyrt det er at få lov at betale sine regninger på den måde. Og det er altså rigtigt nok, at det koster 25 kroner at gå ind på posthuset og betale på et girokort. Jeg vidste så ikke, at der var andre og billigere ordninger.

Netbank og webhandel er guds gave (eller noget) til en, der har en krop der strejker og ofte ikke kan komme på gaden, der har en kat, der er så allergisk, at det er platumuligt at købe andet end tørfoder til ham her (og jeg får det til halv pris på nettet ;)) Og så er det altså fedt at få tunge ting bragt til døren og finde ting på nettet, man ikke kan købe i butikkerne overhovedet :slight_smile:
Det eneste der ikke er godt, er at man hurtigt kan blive net-shop-o-holiker.
(Hej, jeg hedder Ann, jeg har i denne måned købt t-shirts, software og kosmetik i USA, boligtilbehør, kattemad, film, hudpleje og bøger i England, computer i Irland, musik og foder i Tyskland - og fået leveret husholdningsvarer fra Superbest i Danmark.)

Til gengæld måber folk, når jeg ikke kan levere ID med foto - for jeg har hverken pas, kørekort eller ID-kort til chekkonti… :wink:

jeg ville have et problem hvis jeg ikke havde netbank og kort…

jeg har ingen kontanter på mig - og jeg ville aldrig kunne klare at købe alle de tunge ting jeg får leveret via nethandel der kun kan betales med kort

jeg ville ikke have råd til at betale alt hvad vi skal betale over PBS og via nettet hvis jg skulle betale for det… det ville blive så svinedyrt …

fair nok at nogle kan leve uden… jeg ville ikke kunne få mit liv til at fungere hvis det var mig

[QUOTE=MiSi;542317]Nej, jeg er ikke rig - det var ellers noget af en påstand - og nej, det koster stadig ca 5kr, når jeg sender dem ind med girokuvert.

Men der kommer en god pointe frem: Vi skal snart sagt alle vegne betale for at betale…
Som en bekendt sagde det:
Først skulle vi alle sammen have en lønkonto.
Så skulle vi alle sammen have en checkkonto.
Siden har vi alle skullet have dankort, netbank, NemID, betalingsservice etc etc.
Og alt sammen koster det gebyrer m.v.
Vi betaler for - at bruge vores egne penge.
Og hvem betaler vi til…[/QUOTE]

Hvis jeg skulle betale 5 kr for samtlige af mine opkrævninger, ville jeg komme langt over det lille gebyr man tager i de fleste banker.
Faktisk er det sådan, at man - i hvert fald i min bank - helt kan slippe for gebyrer, hvis man ordner det hele selv via netbank :ok:

Jeg hepper også på Dankort og netbank :juhu:
Jeg hader at gå rundt med for mange kontanter, så dankortet er en gave. At det så samtidig er et Visakort, og derfor kan buges i udlandet, gør det bare endnu bedre. Jeg er gammel nok til at kunne huske hvordan det var at skulle veksle inden en rejse - eller at medbringe rejsechecks.

Netbank er godt nok også smart. Fuldt overblik over økonomien, og det tager kun et øjeblik at betale en regning eller overføre penge til folk. Faktisk er vores bank kun en netbank, for vi har jo ikke behov for at skulle ind i en fysisk bank, når vi har dankort.

PS: Når du snakker om at købe taletid, mener du så de taletidskort, man køber i butikker? For det er da også en dyr måde at have mobil på.

Uha jeg vil nødig undvære mine kort eller netbank, faktisk vil jeg påstå at jeg ikke kan leve uden. :slight_smile:

Det absolut eneste minus jeg kan finde ved, at jeg konstant bruger kort og overførsler er, at jeg næsten aldrig har kontanter, til når der kommer indsamlere ved døren. Det er ikke alle, jeg vil støtte, men mange vil jeg sådan set gerne.

Så en eller anden dag skal jeg lære at have et vist forråd af 20’ere i huset :wink:

Men jeg har alt for lidt tid og alt for få penge til at køre mine bankforretninger på gammeldags manér.

Jeg ELSKER min netbank og mit Visa Dankort, og synes jeg har total frihed til BÅDE at betale mine girokort når det passer mig, lunt og trygt i min varme stue - ingen kedelige køer i den forbindelse, og til at handle tunge vanskelige varer som bliver bragt lige til dørs…

Omvendt ville jeg nok være rigere hvis ikke jeg have Dankort. Der er MANGE impulskøb i mellem, og jeg synes også det kan være svært at have føling med pengene…de siver meget hurtigt ud af kontoen, ubemærket. Og jeg kan til stadighed blive dybt overrasket når jeg set kontoudtoget på netbanken, og tænke, hvad er dét jeg har købt…

Jeg har forsøgsvis prøvet at ‘klippe kortet’ og handle kontant, men jeg indrømmer det blev temmelig trist i længden. Særlig mine nethandler blev forstyrret voldsomt, og de gode tilbud jeg kunne finde på nettet, fandt jeg hurtigt ud af jeg ikke kunne få i butikkerne hvor jeg måtte betale fuld pris (bestiller også en del børnetøj på nettet) ect.

Så nej, kort og netbank, det ER simpelthen en fantastisk mulighed og spare en masse kostbar tid, som man så kan bruge på noget andet.

[QUOTE=Else;542653]
Netbank er godt nok også smart. Fuldt overblik over økonomien,

PS: Når du snakker om at købe taletid, mener du så de taletidskort, man køber i butikker? For det er da også en dyr måde at have mobil på.[/QUOTE]

Jamen kære venner, jeg kender jo godt jeres synspunkt, I har forklaret mig det mange gange: Plastic gør det nemt at bruge penge - rigtig nemt. Forståeligt nok, hvis man er så handicappet/skadet, at man ikke magter at klare det IRL.

Men fuldt overblik? Når du kun kan se det via en pc, og ikke får nogen opgørelse på papir - dvs hvis netadgangen eller maskinen strejker, så er man på den.

Taletidskort er dyre (endnu et eksempel på at betale for at betale), så jeg har bestilt via nettet på firmaets bestillingsside, og hidtil betalt med giro - nu er jeg så faldet til patten og har fået mig en type af de kort, banken har prøvet at påtvinge mig i ca 10 år )men dog af en type, som jeg føler mig knap så utryg ved: Et debetkort).
Jeg endte med at skifte bank, da jeg for 117 gang stod i kassen, og damen sagde “Du skal have et dankort. Jamen, der står her, at du skal have et dankort.” Som min mormor sagde “Skal? Det er noget, vi giver hønsene!”)

En del af det, jeg føler mig utryg ved, er netop, at det hedder et kreditkort - dvs kredit, overtræk, gæld til høje renter.
Og jeg har set så mange artikler gennem årene om tyveri via kort, andres misbrug, adgang via fluesmækkere i baglokalet, sorte huller og hvad ved jeg.

Det er simpelthen for uoverskueligt: Netbank, Portalbank, overførsler til og fra konti, betalingssider, Betalingsservice, PayPal, flere forskellige slags hæveautomater med forskellige gebyrer etc etc.

Så når der evt bliver spurgt “Hvordan ønsker De at betale?” Så er mit svar fortsat. “Med penge” - ! Dem kan jeg nemlig overskue, med min ærte-hjerne :slight_smile:

:slight_smile:

Kan godt følge dig langt hen ad vejen…

Jeg var nok den sidste i DK, der gik fra min gode gamle bankbog - og fik et bankkort (ikke Dankort)

Og jeg var nok også den næstsidste, der fik mig et Dankort for et par år siden.

:uha:

Det er bare så nemt at styre og have overblik over, Misi.

Jeg overfører via netbank hver måned x antal kroner på mit lomme-penge-kort og x antal kroner på min må-aldrig-aldrig-hæves-kort
:rock:

Man kan have overblik over saldoen på sit kort på flere måder :

Enten kan man gemme alle sine boner

Eller man kan lige tjekke på netbank, hvor meget man har brugt - eller - når man alligevel dagligt er ude, lige stikke kortet i bankens automat og tjekke seneste posteringer

Nemt - hurtigt - og gratis.
:ok:

Når dette er sagt, så vælg du dén måde der passer bedst for dig - og lad dig ikke presse til noget, du ikke føler dig tilpas med…
:inlove::inlove:

[QUOTE=MiSi;542871]
Men fuldt overblik? Når du kun kan se det via en pc, og ikke får nogen opgørelse på papir - dvs hvis netadgangen eller maskinen strejker, så er man på den.[/QUOTE]

Med netbank kan man netop få overblikket med det samme og behøver ikke vente til, at der kommer et kontoudtog fra banken med posten :slight_smile:

[QUOTE=MiSi;542871]
Taletidskort er dyre (endnu et eksempel på at betale for at betale), så jeg har bestilt via nettet på firmaets bestillingsside, og hidtil betalt med giro[/QUOTE]

Jeg har taletid, men har sat det til automatisk optankning via mit Dankort. Dvs når jeg er ved at løbe tør for tid, hæves der automatisk 100 kr og så får jeg en mail eller sms med besked om det :ok:

Jeg er hverken handicappet eller skadet, men jeg magter nu heller ikke at klare det IRL :wink:

Jeg kan simpelthen ikke nå i banken til hverdag, så jeg vil højst kunne hæve penge om torsdagen - hvis jeg altså kører en stor omvej for at komme i banken. Der er efterhånden så mange pengeløse banker, at der skal køres langt.

Kriminelle er man jo altid i risiko for. Enten ved at de stjæler kort og pinkode eller at de stjæler kontanter. Stjæles det første, får du det faktisk dækket af din bank - det gør du ikke, hvis du mister dine kontanter.
Så jeg forstår ærlig talt ikke, hvad du er så bange for :?

[QUOTE=MiSi;542871]Jamen kære venner, jeg kender jo godt jeres synspunkt, I har forklaret mig det mange gange: Plastic gør det nemt at bruge penge - rigtig nemt. Forståeligt nok, hvis man er så handicappet/skadet, at man ikke magter at klare det IRL.
[/quote]
For så vidt har du jo ret - man skal have råd til at have plastic, for det løber let løbsk. Men det findes der 2 løsninger på: Enten skal være have så meget selvdisciplin, at man dagligt går på sin netbank og checker saldoen og ser, hvor pengene bliver af. Eller man får sig et VISA Electron eller andet, hvor der ikke kan bruges flere penge, end der står på kontoen. Eller også må man øve sig i ikke at bruge det for meget, men mon ikke de fleste har prøvet at lade kortet glide en ekstra gang igennem og have glemt det næste dag :slight_smile:

En del af det, jeg føler mig utryg ved, er netop, at det hedder et kreditkort - dvs kredit, overtræk, gæld til høje renter.
Og jeg har set så mange artikler gennem årene om tyveri via kort, andres misbrug, adgang via fluesmækkere i baglokalet, sorte huller og hvad ved jeg.
Det er simpelthen for uoverskueligt: Netbank, Portalbank, overførsler til og fra konti, betalingssider, Betalingsservice, PayPal, flere forskellige slags hæveautomater med forskellige gebyrer etc etc.

Du behøver slet ikke have så meget! Jeg har 2 betalingskort, men kunne sagtens nøjes med ét - det kan du også. Netbank, så du kan se både din lønkonto og budgetkonto og evt. opsparing hver eneste dag på samme hjemmeside. Bruger du betalingsservice bliver dine regninger også betalt, hvis du skulle blive forhindret i at nå på posthuset. Vil du ikke betale alligevel, så kan du med et enkelt klik i den samme netbank stoppe betalingen. Paypal skal du kun bruge, hvis du vil med i klubben af de af os, der handler på Ebay - du har næppe brug for det (endnu - men vi giver gerne et kursus, haha!)
Du kan nøjes med ét plastickort og én netbank og styre det hele lige så let som du kan være med her :slight_smile:

Så når der evt bliver spurgt “Hvordan ønsker De at betale?” Så er mit svar fortsat. “Med penge” - ! Dem kan jeg nemlig overskue, med min ærte-hjerne :slight_smile:

Ja, når man ser dem forsvinde ud af hånden og ned i ekspedientens kasse, så husker man jo lettere hvad man brugte dem til, det kommer vi ikke udenom :slight_smile: Men bliver de stjålet, så er de væk - hvis dit plastickort bliver væk, så får du det bare spærret. Antallet af misbrug hvert år er i virkeligheden ikke ret stort, det er bare stort slået op i pressen. Jeg har brugt mit plastic SÅ mange gange på nettet både i Danmark og udlandet, har haft netbank stort set siden det blev født - og i lighed med langt de fleste andre i samme situation har jeg aldrig oplevet det, der bare ligner problemer.
VH
Susanne - der iøvrigt aldrig har kontanter på sig, ikke engang nok til at ringe hjem fra en telefonboks…

Nu er det slet ikke, fordi jeg vil forsøge at overtale dig til noget som helst. Det kunne faktisk slet ikke falde mig ind :slight_smile:

Men jeg tror nu ikke, at et Dankort er et kreditkort. Det kan være, det bliver kaldt et kreditkort, men det fungerer ikke som et. Mit gør i hvert fald ikke. Når jeg køber noget, bliver det afregnet på min bankkonto samme dag, så det er der ikke meget kredit i, og der løber ikke renter på det, man bruger på det. Ikke da med mindre man overtrækker sin konto. Det er selvfølgelig muligt at gøre, men der er stadig afregning samme dag. Og så ville der jo nok snart komme en henvendelse fra ens bankrådgiver, hvis man fortsatte på den måde. Man skal virkelig være målrettet og opsat på det for at bringe sig i uoverskuelig gæld via sit Dankort, vil jeg mene.

Til gengæld har jeg et Mastercard, som jeg kan bruge i udlandet. Der skal jeg først betale ved udgangen af den følgende måned, så der er reelt tale om kredit - og renter. Jeg har lige googlet “Dankort” og “kreditkort” sammen, og i mange tilfælde står der “Dankort og kreditkort” - altså er Dankort ikke regnet med i kategorien kreditkort.

Men der er sikkert nogen bankkyndige herinde, der kan korrigere mig, hvis jeg er helt galt på den.

Jeg er godt nok ikke mere bankkyndig end de fleste, men jeg giver dig fuldstændigt ret :slight_smile: Et dankort er som udgangspunkt et debetkort og så vidt jeg ved, kan man endda sætte en spærre på, så man ikke kan overtrække uden at spørge banken om lov (forskellen mellem et dankort og et “rigtigt” debetkort er nemlig, at på dankortet er der mulighed for at bruge mere end der er på kontoen - i hvert fald lige i købsøjeblikket). Har man et visadankort fungerer det i princippet som et kreditkort ved køb i udlandet - men så alligevel ikke, for der er også afregning ved kasse 1 inden for allerhøjst et par dage i modsætning til de “rigtige” kreditkort som f.eks. Mastercard, Diners, American Express m.v.