hejsa
sad lige og læste om et andet emne og fandt så over noget, jeg ikke lige er klar over hvad er…
der bliver skrevet “det gule legeme” i forbindelse med fødsel/kejsersnit
er det slimproppen eller?
hilsen Heidi
hejsa
sad lige og læste om et andet emne og fandt så over noget, jeg ikke lige er klar over hvad er…
der bliver skrevet “det gule legeme” i forbindelse med fødsel/kejsersnit
er det slimproppen eller?
hilsen Heidi
Som gammel lægesekretær var det første jeg tænkte “Corpus luteum” (lidt sygt og skræmmende ikke :-)) og så google jeg lige det og fandt dette link: Corpus luteum - Wikipedia
Mariann
Det gule legeme er et hormonproducerende kirtelvæv i æggestokken.Dannes efter ægløsning af de celler, der har omsluttet ægget
[QUOTE=dK Gugs;562691]Som gammel lægesekretær var det første jeg tænkte “Corpus luteum” (lidt sygt og skræmmende ikke :-)) og så google jeg lige det og fandt dette link: Corpus luteum - Wikipedia
Mariann[/QUOTE]
hej mariann og camilla
tænk et eller andet dæmmer derinde i hjernen på mig…men hold da op det er langt væk
heidi
Nej, det gule legeme er ikke slimproppen - det sidder i æggestokkene og er med til at danne æggene. Det var den meget lette udgave af forklaringen, den helt medicinske udgave kan jeg ikke lige klare
Det gulde legeme er ret vigtigt at kende betydningen af. Det er bla det der vedligeholder drægtigheden. Det gør de bla ved at forhindre kroppen i at udstøde det som i princippet er et “fremmedlegeme” ( fostret). Nedbrydelse af det gule legeme sætter fødslen igang. Hvis det gule legeme ikke nedbrydes går fødslen ikke igang. P.piller indeholder et hormon der faktisk får kroppen til at tro den er drægtig ( og dermed sker der ingen ægløsning). Længere tids brug af p.piller kan få kroppen til at “huske” dette hormon hvilket kan betyde at når katten så bliver rigtig drægtig så nedbrydes det gule legeme ikke på det tidspunkt det bør nedbrydes hvilket betyder at fødslen bliver forsinket eller sat helt istå.
Det er en af årsagerne til at der ofte kommer flere og flere fødselskomplikationer jo ældre hunkatten bliver og jo længere den går på p.piller.
Omvendt kan p.piller også ( med stor forsigtighed og kun under vejledning af erfaren dyrlæge) bruges til at VEDLIGEHOLDE en drægtighed hos hunkatte der har en tendens til at abortere ( i.e. det gule legeme nedbrydes for tidligt).
Teresa
Og grunden til at det ikke burde være der, i det tilfælde, der blev fortalt om, er at livmoderen overtager progesteron produktionen undervejs i drægtigheden, og det gule legme derfor går til grunde igen
[QUOTE=Teresa Guldager;562705]Det gulde legeme er ret vigtigt at kende betydningen af. Det er bla det der vedligeholder drægtigheden. Det gør de bla ved at forhindre kroppen i at udstøde det som i princippet er et “fremmedlegeme” ( fostret). Nedbrydelse af det gule legeme sætter fødslen igang. Hvis det gule legeme ikke nedbrydes går fødslen ikke igang. P.piller indeholder et hormon der faktisk får kroppen til at tro den er drægtig ( og dermed sker der ingen ægløsning). Længere tids brug af p.piller kan få kroppen til at “huske” dette hormon hvilket kan betyde at når katten så bliver rigtig drægtig så nedbrydes det gule legeme ikke på det tidspunkt det bør nedbrydes hvilket betyder at fødslen bliver forsinket eller sat helt istå.
Det er en af årsagerne til at der ofte kommer flere og flere fødselskomplikationer jo ældre hunkatten bliver og jo længere den går på p.piller.
Omvendt kan p.piller også ( med stor forsigtighed og kun under vejledning af erfaren dyrlæge) bruges til at VEDLIGEHOLDE en drægtighed hos hunkatte der har en tendens til at abortere ( i.e. det gule legeme nedbrydes for tidligt).
Teresa[/QUOTE]
tak for meget flot og uddybende forklaring
har dog overlevet i 15 år som opdrætter uden at kende til det hos katte SMILER —men total fedt at blive klogere, så jeg sluger stadig til mig
Det er faktisk ikke SÅ ualmindeligt. En af de primære årsager til kejsersnit er jo netop at fødslen ikke går igang til tiden eller går igang men at hunkatten ikke har effektive veer nok, eller at fødslen går istå igen. I mange tilfælde skyldes det en fejl i kattens hormon og denne fejl kan i mange tilfælde skyldes at katten har været så fyldt med hormoner i måske flere år at dens naturlige hormoner ikke kan komme til rette.
Jeg har selv oplevet det et par gange med et par hunkatte og det er en af mange årsager til at jeg idag bruger meget lidt hormoner på mine hunkatte.
Det er formodentlig også årsagen til det store problem med barnløshed i vestlige lande - i.e. at mange kvinder bruger hormoner i mange år - ofte fra de bliver kønsmodne og til op i 30’erne - når de så gerne vil have børn kan kroppens naturlige hormoner slet ikke finde ud af det. Så pumper man kvinden med andre hormoner…
Sundt er det ikke.
Teresa
Teresa
[QUOTE=Teresa Guldager;562718] I mange tilfælde skyldes det en fejl i kattens hormon og denne fejl kan i mange tilfælde skyldes at katten har været så fyldt med hormoner i måske flere år at dens naturlige hormoner ikke kan komme til rette.
Teresa[/QUOTE]
Helt enig med Teresa!
For en god ordens skyld, vil jeg også lige tilføje at i min missepiges tilfælle (satser på at det er mit indlæg i tråden om hævede brystkirtler, der er grunden til spørgsmålet om “Det gule legeme” ), har der ikke været p-piller ind over, hun så aldrig skyggen af p-piller, da jeg som Teresa er meget varsom med brugen af dem
/Mette
Også ganske kort, til jeg finder den mere udførlige forklaring:
Det er de ufødte killinger, der begynder at udskille det hormon, som sætter fødslen i gang.