Hvis det er herpes han fejler,mså kan dagligt tilskud af lysin have gavnlig effekt og mildne anfald efter hvad jeg er fortalt. Men prøv og søg på Google på katteherpes og lysine er sikker på der kommer noget frem
Jeg synes ikke han lyder som en “influenza kat” - herpes. Jeg synes han lyder som en bihulebetændelseskat, og det kan godt være en ualmindeligt træls omgang at bøvle med - der er stort set ingen blodforsyning til bihulerne, og derfor er det yderst begrænset hvad man kan få forbi af antibiotika deroppe = meget langt behandlingsforløb. Fordelen (noget skal vi jo kalde det…) er at de dels ikke smitter og dels som regel er helt upåvirkede af det, udover noget nysen. Det afviser ikke at han også kan teste positiv på herpes, eftersom det findes i langt de fleste bestande - det lyder bare ikke som et herpes udbrud.
VH
Susanne
Er netop det der “trigger” os, at han ikke umiddelbart lyder/virker som en kat med katte influenza…Men stadig er der flere ting der indikerer, at det kunne være det, og vi er bekymrede fordi vi ikke har reel bevis for at han har fulgt vaccine program samt at der var 1 udekat der vandrede rundt hos de indendørs katte som førnævnt. Derfor får vi testen taget uanset hvad- så vi er på den sikre side. Jeg takker for Jeres indlæg og ser hvad der sker. Vi håber alt det bedste og håber faktisk det er bihulebetændelse eller andet forklarligt der gør at det bl.a. ikke smitter… ![]()
Jeg har også haft en killing med symptomer som din.
Han havde et herpesudbrud og da det var overstået gik der en uges tid, så rendte snotten også ud af ham. Grønt… og når han nøs stod det ud.
Han blev behandlet med en Ronaxan kur i 10 dage og da den var slut gik der en lille uges tid før det igen stod ud af ham. Ny Ronaxankur på 10 dage.
Min dyrlæge tilbød en podning, men som han sagde var behandlingen den samme. Han tilbød også en kur med Famvir, som dog kan være hård for katten.
Som Susanne også nævner, så sidder det i bihulerne og det kan være svært at behandle.
Så jeg ville få katten podet i næsen, så I kan se hvilke bakterier der er og så læggen en antibiotikakur efter den ![]()
Udekatten er ikke et problem i forhold til herpes og calici - udekattenes største problem er FIV og FeLV, hvor herpes og calici primært er et problem i flokke der går tæt (katterier og internater).
VH
Susanne
Update
Vores kat fik det “spontant” bedre onsdag eftermiddag. Han snotter kun en anelse og har lidt løbe øjne. Vi har fået fat i opdrætter hun var på ferie som jeg benævnte. Hun er selvfølgelig bekymret. Vi håber det bedste… at det ikke er katte influenza) Håber det er grundet Deres næser som er temmelig små og opstoppede at infektionen er svær at få bugt med eller noget… Test katte influenza er taget i dag og vi får besked mandag eller tirsdag :))
Synes da lige jeg vil give en ordentlig update. Vores kat blev tjekket for via. test for 4 viruser, og heldigvis havde han ikke noget af delene. Han hoster dog stadig ind imellem især om morgenen… og nyser en anelse. Næsen løber ikke mere. Dyrlægen ved ikke rigtig hvad grunden er vi må afvente om det bliver bedre, og så får han et ordentlig tjek imens han bliver kastreret… næsevæg etc. Katten er heldigvis ikke som sådan påvirket fysisk… hopper, springer og spiser :)Hende vi købte katten af var bekymret og har været med på side linien…hun har oplyst os om, at hun har ændret hendes procedurer i forhold til danske standarter… så nu vaccinerer og chipper dansk læge hendes katte.
Update. Vores Loke havde FIP samt meget dårligt immun forsvar. Vi fik ham aflivet i dag, da han havde det skidt havde tabt sig og var temmelig vommet. Alle test er taget så der er INGEN tvivl det var FIP
Rigtig øv han var bare den lækreste kat overhovedet <3 Savner ham helt vildt.
![]()
det er jeg ked at læse, FIP er en møgsygdom som ingen desværre kan gardere sig imod
![]()
Øv en trist update ![]()
:trøster:
Øv for pokker. ![]()
![]()
Det er jeg ked at at høre ![]()
![]()
Hvor er det en trist afslutning.
Knus til dig
Farvel, dejlige Loke. Hils min lille Ivanhoe, som også kæmpede forgæves. :rip:
Så længe vi husker dem, er de stadig med os. :trøste:
Bare der dog snart kommer en kur mod denne forbandede sygdom, der har taget så mange katte.
-kramer
Åhh en meget trist update:knuser:
Desværre kan FIB jo ramme os alle men lige lige hårdt er det for dem der rammes modbydelig sygdom!
Mange tanker fra Cats og C onni
Øv for noget møg ![]()
![]()
Sikke dog en ualmindelig trist update ![]()
:rip: Loke, det var alt for kort tid …
til rejsen, hils mine venner på den anden side …
![]()
Den sygdom er bare så modbydelig ![]()
Har også mistet til den ![]()
![]()
God rejse lille Loke:lys:.