[QUOTE=En forhenværende bruger;1118357]Vi købte d. 5.7.13 en devon rex kat ved opdrætter til 4500 kr. Han får vaccine ved Vores dyrlæge fordi der er tvivl om katten er vaccineret grundet manglende klistermærke i sundhedsbog samt fortæller opdrætter, at hun vaccinerer selv får vaccine tilsendt fra dyrlæge i udlandet! Katten bliver syg 2 dage efter vaccine med nys og løbenæse og får penicillin behandling ved Vores dyrlæge- indtil videre har vi givet 1700 kr. i dyrlæge regninger- og vi betaler gerne MANGE flere penge, det er ikke det det handler om… Katten er på 16 dagen penicillin kur og nyser- snotter stadig helt vildt vi har snot klatter på tapet- møbler etc. MEGEN rengøring samt virker det ikke som om der kommer decideret bedring. Vi undrer os over der dog alligevel “kun” er få symptomer såsom udflåd fra et næsebor og hoste…(hosten er væk nu) og derfor spørger jeg herinde om hvad andres erfaringer med katte influenza er
Og jo vi har svært ved at se os ud af at have katten ( som vi er fuldstændig vild med!) hvis den bliver kronisk herpes bærer. Vi har venner, veninder, familie med katte og Vores kat vil kunne smitte Deres når den har herpes i udbrud… etc. Og som den har det nu med mange nys, snot etc. er det ikke værdigt. Vores kat er i læge behandling og skal atter tjekkes ved dyrlægen på fredag. Vi har kontaktet opdrætteren ( dog stadig ikke fået respons) og samarbejder rundt omkring os… så jo rolig
Og JO vi betaler gerne testen og jo vi ved kat koster penge… har en købskontrakt med opdrætteren og den forholder vi os til- og tænker det også må være i hendes interesse, at vide om hun har katte influenza i hendes katteri- så synes ikke det er urimeligt at man måske delte regningen på testen…
Jeg skriver ikke specificeret/ detaljeret da jeg vældig godt kan lide opdrætteren og ikke vil udstille hende eller sætte hende i dårligt lys eller gøre hende genkendelig!
Mine spørgsmål var:
Hvad er Jeres erfaring med katte influenza?
Hvilke symptomer?
Kan man spørge om opdrætter vil betale herpes testen eller hvad tænker I?[/QUOTE]
Katten bliver syg 2 dage efter vaccine med nys og løbenæse og får penicillin behandling
Jeg synes at det lyder ganske normalt at din kat bliver syg efter en flytning, forstået således at den har været ude for et miljøskifte og de er som andre også har nævnt meget følsomme overfor ændringer i deres rutiner, nogle mere end andre. Du kan sammenligne det med at når du skifter arbejde, så skal du også igennem en periode hvor du skal vænne dig til nye bakterier/virus i dine omgivelser og du bliver måske også syg. Oveni miljøskiftet har din kat så også fået en vaccine. Nogen katte kan godt blive syge af vaccine. Så hvis du ligger de 2 ting sammen så er din kat måske i virkeligheden blevet mere syg af de her 2 ting (miljøskiftet og vaccinen) fordi de falder så tæt på hinanden, end hvis det var sket over længere tid. Men den er i behandling, og nogen gange tager det længere tid at få has på de her infektioner. Min ene bimse havde på et tidspunkt et rigtig langt behandlingsforløb pga. en luftvejsinfektion - 3 uger, og vi måtte skifte antibiotika undervejs fordi det første ikke var godt nok. Han skulle have en tandrens, men røg ind i infektion og blev behandlet for den, og tandrensen rykket til han var rask. Så blev han rask, fik sin tandrens, også gik det ellers galt skal jeg lige love for. Hans infektion kom tilbage. Som dyrlægen sagde, så var der sandsynligvis ikke sket yderligere med luftvejsinfektionen HVIS IKKE han skulle have renset tænder. Men de har tidligere oplevet at tandrens (måske narkosen) har fremprovokeret ting som katten ellers for nylig var blevet kureret for. Så det at han kom i narkosen har stresset hans immunsystem, så han er blevet mere modtagelig overfor efterfølgende infektioner, hans gamle infektion el. en ny brød ud igen og ramte ham hårdere end første gang. Han var så syg at vi troede vi var ved at miste ham. Det jeg prøver at sige med det her er at jeg tror du kan have været rigtig uheldig og måske oplever noget lign. med din kat nu.
Jeg kan godt forstå du er rigtig øv over at han bliver ved at være syg. Som andre har skrevet så synes jeg i skal få hans “snot” testet så I behandler for det rigtige og ikke bare skyder med spredehagl så at sige antibiotika mæssigt. Flere forsk. slags antibiotika er nemlig også noget møg fordi alt det her antibiotika slår jo også alle de gode bakterier ihjel i kattens tarmsystem - og vi snakker om at noget der ligner 70-80 % af pattedyrs immunsystem befinder sig i tarmen i form af gode bakterier. Så hvis I bliver ved med at behandle med noget forkert antibiotika risikerer du måske i virkeligheden at han bliver mere syg.
hvis den bliver kronisk herpes bærer. Vi har venner, veninder, familie med katte og Vores kat vil kunne smitte Deres når den har herpes i udbrud… etc. Og som den har det nu med mange nys, snot etc. er det ikke værdigt.
Mht. at være kronisk herpesbærer og hvad det helt præcist betyder må jeg være dig svar skyldig. Men der er flere af de andre herinde der ved mere om det end jeg, så mon ikke de kommer på banen
Derudover sidder jeg og bliver lidt bange for at du kunne finde på at tage en lidt drastisk beslutning fordi du skriver at det ikke er værdigt med meget snot og nys. Hvis du tænker i aflivning (og det er den tanke jeg får når jeg læser din formulering), så synes jeg umiddelbart det er lidt drastisk.
Jeg skriver ikke specificeret/ detaljeret da jeg vældig godt kan lide opdrætteren og ikke vil udstille hende eller sætte hende i dårligt lys eller gøre hende genkendelig!
Det her er et rigtig fint træk, og det synes jeg så vidt du skal blive ved med. Vi har haft nogle kedelige tråde herinde, hvor man sad og fik en dårlig smag i munden. Kan ikke huske om det er blevet nævnt af nogle af de andre, men hvis opdrætter over længere tid stadigvæk ikke er til at få fat på, så start med at kontakt den klub som opdrætter er medlem af, så kan de måske hjælpe med få løst de kommunikations- og/eller andre problemer der måtte være (i tilfælde katten fortsætter med at være syg). Det er de færreste opdrættere der med forsæt sælger en kat som de ved er syg. Det må du love at tro på