Devon rex katte influenza?

Hej alle.
Har netop meldt mig ind i Jeres gode forum har tit tittet herinde uden at være medlem :slight_smile:

Vi købte den sødeste/kvikkeste kattekilling hos en avler. ( for en måned siden- idag er den knap 7 mdr.) Fik den tjekket ved dyrlægen 2 dage efter vi købte den, og han sagde god for den. Den havde dog lidt øjenbetændelse og hostede lidt- orm. Vi fik den vaccineret da der var tvivl om fra min dyrlægens side om den var vaccineret korrekt (sundhedsbogen var ikke udfyldt korrekt) Øjenbetændelse var dog væk efter 2 dage) 2 dage efter vaccinen begyndte den at snotte hvidt ud af det ene næsebor… dernæst tog det til blev gult- grønt… gik lidt væk- kom igen. Vi tog hurtigt til dyrlægen med ham- han sagde det var infektion i de ydre luftveje… katten er ikke påvirket af det som sådan leger, kæler, er fræk(sød bandit) spiser, vokser kommer sig som den skal etc. Katten har fået penicilin i 12 dage men er stadig meget snottet, den nyser og snottet flyver ud. Stadig dog kun i et næsebor. Min dyrlæge siger vi kan tjekke den via. prøve ang. katteinfluenza. Snottet er rigtig træls både for ham og os…

Ved ikke helt hvad mit specifikke spørgsmål er til Jer, men hvad er Jeres erfaring med katteinfluenza symptomer? Hvad er Jeres erfaring med varighed og ja andet…

Kateinfluenza er en samlet betegnelse for flere øvre luftvejslidelser. Det kan være en god ide, at teste for hvilke/n det drejer sig om, da nogle af dem kan behandles med antibiotika. Andre er virus, som kattens immunforsvar selv skal bekæmpe.

Katteinfluenza

Felin Herpesvirus-1, Felin Calicivirus med flere.
Hvad er katteinfluenza?

Katteinfluenza er en samlebetegnelse og dækker over flere forskellige infektioner, der rammer kattes øvre luftveje. Killinger (2-6 måneder) rammes oftest og hårdest af katteinfluenza.
Hvorfor opstår katteinfluenza?

Katteinfluenza er smitsomt og 80-90 % af infektionerne skyldes enten Felin Herpesvirus-1 eller Felin Calicivirus. De resterende 10-20% kan blandt andet skyldes Bordetella Bronchiseptica, Parainfluenzavirus, Reovirus, Chlamydophila felis eller Mycoplasmer.
Hvad er symptomerne på katteinfluenza?

Symptomerne varierer lidt, alt efter hvilken virus eller bakterie der er skyld i katteinfluenzaen, men fælles for dem alle er symptomerne fra de øvre luftveje.
Felin Herpesvirus-1

En infektion med Felin Herpesvirus starter med, at katten bliver nedstemt, nyser vedvarende, får nedsat appetit og let feber. Herefter vil katten typisk få øjenbetændelse og snottet bliver gult og tyktflydende.
Felin Calicivirus

Felin Calicivirus kan både give milde og svære symptomer, da der findes flere forskellige stammer af virus. I mild grad giver Calicivirus appetittab, let feber, let flåd fra næse og øjne, nysen og små sår på næse og tunge. I svære tilfælde får katten feber, øjenbetændelse, løbende næse og eventuelt lungebetændelse. Desuden bliver katten nedstemt, taber appetitten og får sår i mundhulen. Sårene i mundhulen gør, at katten savler. Hos nogle katte giver Calicivirus tillige ledbetændelse, der ofte vil vise sig som en halthed, der skifter fra ben til ben.
Hvordan stiller dyrlægen diagnosen?

Diagnosen stilles ud fra kattens symptomer.
Hvordan behandles katteinfluenza?

Der er endnu ikke fundet et effektivt antiviralt middel mod hverken Felin Herpesvirus eller Calicivirus. Derfor består behandlingen i at afhjælpe symptomerne. Kattens øjne og næse holdes rene. Katten opfordres til at spise ved at tilbyde den lækkerier. Hvis katten har ondt, når den spiser, tilbydes den blødt foder, såsom dåsemad. Er katten blevet dehydreret gives væske enten under huden eller direkte i blodet.

Hvis katten har sekundære bakterielle infektioner, gult pus fra øjne og næse og eventuelt lungebetændelse kan antibiotika og øjendråber være en mulighed.
Hvordan er fremtidsudsigterne for en kat med katteinfluenza?

Som regel er prognosen god for en kat med katteinfluenza. Det vil sige, at katten bliver rask og uden mén efter en uges tid. Dog kan en kat, der er blevet smittet med en højvirulent stamme af Calicivirus, blive så syg, at den risikerer at dø som følge af infektionen.

Der er desuden risiko for, at katten efter en infektion kan blive rask smittebærer af Calicivirus. Det vil sige, at katten kan smitte andre katte, selv om den ikke selv har nogen symptomer. En kat kan også blive livslang bærer af Herpesvirus. Her vil virusset med mellemrum give sygdom (felin nysesyge), med efterfølgende virusudskillelse.
Hvordan kan katteinfluenza forebygges?

Katteinfluenza kan forebygges gennem vaccination. Felin Herpes og Calicivirus er blandt de sygdomme som kattens årlige vaccination dækker.

Tak for respons :slight_smile: Men dette har jeg også læst. Der er bare en del ting der undrer mig i forhold til katte influenza og de reaktioner Vores kat har. Den har ikke haft feber bl.a. Faktisk er de eneste symptomer udflåd/ snot fra 1 næsebor og lidt hoste…

Men uanset hvad vi kan ikke have denne vidunderlig kat hvis den ikke kommer i bedring. Den snotter rigtig meget ind imellem det flyder ud af næsen på ham, og den vil jo smitte andre katte… Tænker lidt hvis opdrætteren havde fulgt vaccinationerne burde han ikke have katte influenza i den grad?

Er h*n blevet undersøgt for fremmedlegeme i næsen?
Det kan nemlig også give snot.

Har I kontaktet opdrætteren om kattens tilstand:? Da I hentede katten, bemærkede I noget ved de andre katte:?

Du siger sundhedsbogen ikke er udfyldt korrekt? Der må da være stempler/mærkater fra den vaccine den har fået? Således at I også kan se hvilken dyrlæge den har været ved og kontakte dem?

Er I i dialog med opdrætter (jeg foretrækker det ord fremfor “avler” :høhø:) omkring kattens tilstand?

Og så tænker jeg på en polyp når du siger det kun er i det ene næsebor og siden antibiotika ikke har virket :slight_smile:

Det bedste er først at få kontaktet opdrætter og få info omkring vaccination og om evt. videre forløb. Næste skridt er at få testet hvad katten har af infektion, der er forskellig “varighed” og behandlingsmuligheder. Eksempelvis Herpes, som hos kat giver forkølelsessymptomer(typisk snot, nys og hoste), kan, ligesom hos mennesker, bryde ud ved stress af immunsystemet( f.eks. flytning, vaccination) med risiko for at blive kronisk. Mycoplasma felis, der giver lidt samme type symptomer kan behandles. Så derfor vigtigt at vide hvad I har at gøre med.

Marina

Jeg tænker altså lidt på noget fremmedlegeme når det kun er det ene næsebor. Og det undrer mig hvis dyrlægen ikke har undersøgt for det som det første. Der var en eller anden herinde der havde en kat der havde fået et græsstrå i næsen på et tidspunkt… Så mine tanker er lidt i den retning.

Og så: :velkommentilkg:

Vi har kontaktet opdrætteren da vi fik ham tjekket 1. gang ved dyrlægen. Hun sagde katte kunne blive stressede ved flytning og foreslog noget vitamin pasta. Stedet vi købte katten var pæn rent og kattene velpassede, men der var en del katte bl.a. bare 12 i stuen…( om 1 kat løb frit udenfor) Det eneste vi lagde mærke til var at enkelte katte havde “søvn” lidt løbeøjne. Vi har en købskontrakt på katten, hvor hun garanterer den kommer fra sygdomsfri opdræt… (standart man skriver i kontrakter etc. Vi har forsøgt at kontakte hende igen men tror hun er på ferie p.t. Hun er medlem af anerkendte katteklubber etc. Der er ingen mærkat i sundhedsbogen kun stempel ( vi opdagede først dette da vi kiggede sundhedsbogen mere minitiøst igennem et par dage efter vi kom hjem med ham)Vi kontaktede opdrætteren hun fortalte, at hun får tilsendt vaccine fra dyrlæge og dernæst selv vaccinerer. Vores dyrlæge har sagt vi venter og ser hvordan den reagerer den næste uges tid… synes bare det efterhånden har varet længe, og vi er jo allerede knyttet helt vildt til den :frowning: Har hørt testen er mega dyr et par tusind kroner, og indtil videre har vi allerede nu givet ca. 1700 kr. i dyrlæge regninger samt kostede katten 4500 kr. Ikke at penge betyder noget i forhold til kæledyr, men hmm umiddelbart er det en smitte fra hende( og jeg gisner da det ikke er påvist eksakt), den har intet kontakt haft med andre katte her. Vores dyrlæge har givet den det helt store sundhedstjek, og ja regner da bestemt med han har taget med i vurderingen omkring fremmedlegemer- men kontakter ham igen i morgen og spørger… Bare sjovt det kommer til udbrud præcis et par dage efter vi kommer hjem med ham…

Er der nogen af Jer da har oplevet katte influenza varianter med “så milde” symptomer?

Vil lige yderligere informere om at vi var i hjemmet et par timer, og at jeg “har stor erfaring” med katte… så kattene fremstod ikke syge ville jeg/vi have opdaget

Jeg synes godt nok at det lyder noget skummelt at opdrætteren får tilsendt vaccinerne og så selv vaccinere,dermed er der jo en reel risiko for at katten i virkeligheden ikke er vacc…

Hmmm troede slet ikke opdrættere måtte vaccinere selv ? Hvordan vil dyrlægen så kunne skrive i sundhedsbogen hvis ikke han ser katten blive vaccineret.
At flere katte i opdrættet har løbeøjne, det er tegn på noget… Kan være herpes evt

Vores dyrlæge siger det er tilladt i private opdræt, men at det ikke er gældende til udstillinger etc. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro. Hun virker reel nok… og der er andre regler i udlandet hvor hun kommer fra. Vores kat har intet haft i øjnene andet end en lille anelse som gik væk efter 3 dages behandling med øjensalve. ( han fik dog i en uge…) der var ikke som sådan løbeøjne men som førnævnt lidt søvn i øjnene på nogen af dem, men ser faktisk at en devon rex har dette når jeg ser på nettet. Men han har intet mere…

Nogen der ved hvad en test koster? Og er det god skik at opdrætteren betaler denne test? Eller hvad kan man forvente? :slight_smile:

Et opdræt behøves hverken at være dårligt, vise syge katte etc. for at f.eks. Herpes er i katteriet:) Katte er desværre hvad virusinfektioner angår,“sarte” og især i tætte miljøer som katterier og internater er det ofte en del af “miljøet”. Voksne katte vil sjældent udvise symptomer, de har dannet nok antistof. Det er oftest killinger og unge katte der ses udbrud på.
Det der måske er sket hos jeres kat er at den har fået et udbrud af en underliggende sygdom, evt. Herpes eller Mycoplasma når man tænker på symptomerne. Jeres kat er evt. smittet som killing og vil med alderen få mindre alvorlige symptomer ved udbrud.
En evt. test ville jeg få sendt til Glasgow (spørg din dyrlæge om de bruger dem) de er eksperter på virusområdet og billigst da det er et forskningsuniversitet. Det koster omkring 800-1000kr. Deres testmetoder er de mest sikre, idet de sender glas med transportmedie i så virus ikke tørrer ud og ikke kan findes.
Et større katteri der kalder sig selv sygdomsfrit er utopi, har man haft opdræt i et vist tidsrum og en vis mængde katte vil en opdrætter på et eller andet tidspunkt opleve sygdom.

Marina

Men burde en opdrætter ikke være bevidst om at der er herpes i katteriet? Gøre køber opmærksom? Vi informerede hende om hans symptomer allerede 2 dage efter købet og også løbende informeret hende. Har lidt svært ved at overskue at han er smittebærer- vi har en del katte i Vores omgangskreds… og vi skal eksempelvis have katten med i juleferie etc. i ferier. Og hvad jeg har forstået på tingene er de smittebærer i de fleste tilfælde for evigt, og måske bliver det kronisk. Han har nyst og snottet siden d. 6 august… Har såmen også svært ved at overskue eventuelt at skulle af med ham. Han er en super duper dejlig kat <3

Jeg har lidt svært ved at gennemskue det her. I vil ikke af med katten? I vil gerne beholde katten, men ikke når den er syg? I vil ikke bruge pengene på katten? Der kan jo ske ting, der er dyrere end de tests? Du vil at opdrætter skal hvad? Betale/tage katten igen?

Spørger ikke for at være et dumt sv*n, men bare for at få styr på de indlæg jeg har læst. Jeg har en herpes bærer. Han var bærer da jeg fik ham som lille killing og får udbrud ind imellem. Visse kræver behandling men de fleste er meget milde og han kan selv kæmpe sig igennem dem. De var værst, da han var killing. Men han hverken kræver mere eller mindre end den raske kat, jeg fik på samme tid. Hans udbrud kommer tydeligt ved stress situationer. Flytning, dyrlæge besøg - ja alt der er uden for hans vante rutiner. En ny killing kan sagtens få en stress reaktion, når den kommer ud i et nyt hjem. Uheldigt? Ja. Men noget, der kan ske? Absolut. Også uden det er opdrætters fejl :slight_smile:

God bedring med den bette :slight_smile:

Vi købte d. 5.7.13 en devon rex kat ved opdrætter til 4500 kr. Han får vaccine ved Vores dyrlæge fordi der er tvivl om katten er vaccineret grundet manglende klistermærke i sundhedsbog samt fortæller opdrætter, at hun vaccinerer selv får vaccine tilsendt fra dyrlæge i udlandet! Katten bliver syg 2 dage efter vaccine med nys og løbenæse og får penicillin behandling ved Vores dyrlæge- indtil videre har vi givet 1700 kr. i dyrlæge regninger- og vi betaler gerne MANGE flere penge, det er ikke det det handler om… Katten er på 16 dagen penicillin kur og nyser- snotter stadig helt vildt vi har snot klatter på tapet- møbler etc. MEGEN rengøring samt virker det ikke som om der kommer decideret bedring. Vi undrer os over der dog alligevel “kun” er få symptomer såsom udflåd fra et næsebor og hoste…(hosten er væk nu) og derfor spørger jeg herinde om hvad andres erfaringer med katte influenza er :wink: Og jo vi har svært ved at se os ud af at have katten ( som vi er fuldstændig vild med!) hvis den bliver kronisk herpes bærer. Vi har venner, veninder, familie med katte og Vores kat vil kunne smitte Deres når den har herpes i udbrud… etc. Og som den har det nu med mange nys, snot etc. er det ikke værdigt. Vores kat er i læge behandling og skal atter tjekkes ved dyrlægen på fredag. Vi har kontaktet opdrætteren ( dog stadig ikke fået respons) og samarbejder rundt omkring os… så jo rolig :wink: Og JO vi betaler gerne testen og jo vi ved kat koster penge… har en købskontrakt med opdrætteren og den forholder vi os til- og tænker det også må være i hendes interesse, at vide om hun har katte influenza i hendes katteri- så synes ikke det er urimeligt at man måske delte regningen på testen…

Jeg skriver ikke specificeret/ detaljeret da jeg vældig godt kan lide opdrætteren og ikke vil udstille hende eller sætte hende i dårligt lys eller gøre hende genkendelig!

Vi håber stadig at der er anden årsag til dens snotteri end katte influenza, og derfor vil vi have testen! Den leger, er glad og en værre bandit :wink: Og er kommet sig 300 gram på 3 uger så det er ikke fordi den ikke trives…

Mine spørgsmål var:
Hvad er Jeres erfaring med katte influenza?
Hvilke symptomer?
Kan man spørge om opdrætter vil betale herpes testen eller hvad tænker I?

Forkert dato… 2.8.13

[QUOTE=En forhenværende bruger;1118357]Vi købte d. 5.7.13 en devon rex kat ved opdrætter til 4500 kr. Han får vaccine ved Vores dyrlæge fordi der er tvivl om katten er vaccineret grundet manglende klistermærke i sundhedsbog samt fortæller opdrætter, at hun vaccinerer selv får vaccine tilsendt fra dyrlæge i udlandet! Katten bliver syg 2 dage efter vaccine med nys og løbenæse og får penicillin behandling ved Vores dyrlæge- indtil videre har vi givet 1700 kr. i dyrlæge regninger- og vi betaler gerne MANGE flere penge, det er ikke det det handler om… Katten er på 16 dagen penicillin kur og nyser- snotter stadig helt vildt vi har snot klatter på tapet- møbler etc. MEGEN rengøring samt virker det ikke som om der kommer decideret bedring. Vi undrer os over der dog alligevel “kun” er få symptomer såsom udflåd fra et næsebor og hoste…(hosten er væk nu) og derfor spørger jeg herinde om hvad andres erfaringer med katte influenza er :wink: Og jo vi har svært ved at se os ud af at have katten ( som vi er fuldstændig vild med!) hvis den bliver kronisk herpes bærer. Vi har venner, veninder, familie med katte og Vores kat vil kunne smitte Deres når den har herpes i udbrud… etc. Og som den har det nu med mange nys, snot etc. er det ikke værdigt. Vores kat er i læge behandling og skal atter tjekkes ved dyrlægen på fredag. Vi har kontaktet opdrætteren ( dog stadig ikke fået respons) og samarbejder rundt omkring os… så jo rolig :wink: Og JO vi betaler gerne testen og jo vi ved kat koster penge… har en købskontrakt med opdrætteren og den forholder vi os til- og tænker det også må være i hendes interesse, at vide om hun har katte influenza i hendes katteri- så synes ikke det er urimeligt at man måske delte regningen på testen…

Jeg skriver ikke specificeret/ detaljeret da jeg vældig godt kan lide opdrætteren og ikke vil udstille hende eller sætte hende i dårligt lys eller gøre hende genkendelig!

Mine spørgsmål var:
Hvad er Jeres erfaring med katte influenza?
Hvilke symptomer?
Kan man spørge om opdrætter vil betale herpes testen eller hvad tænker I?[/QUOTE]

Katten bliver syg 2 dage efter vaccine med nys og løbenæse og får penicillin behandling
Jeg synes at det lyder ganske normalt at din kat bliver syg efter en flytning, forstået således at den har været ude for et miljøskifte og de er som andre også har nævnt meget følsomme overfor ændringer i deres rutiner, nogle mere end andre. Du kan sammenligne det med at når du skifter arbejde, så skal du også igennem en periode hvor du skal vænne dig til nye bakterier/virus i dine omgivelser og du bliver måske også syg. Oveni miljøskiftet har din kat så også fået en vaccine. Nogen katte kan godt blive syge af vaccine. Så hvis du ligger de 2 ting sammen så er din kat måske i virkeligheden blevet mere syg af de her 2 ting (miljøskiftet og vaccinen) fordi de falder så tæt på hinanden, end hvis det var sket over længere tid. Men den er i behandling, og nogen gange tager det længere tid at få has på de her infektioner. Min ene bimse havde på et tidspunkt et rigtig langt behandlingsforløb pga. en luftvejsinfektion - 3 uger, og vi måtte skifte antibiotika undervejs fordi det første ikke var godt nok. Han skulle have en tandrens, men røg ind i infektion og blev behandlet for den, og tandrensen rykket til han var rask. Så blev han rask, fik sin tandrens, også gik det ellers galt skal jeg lige love for. Hans infektion kom tilbage. Som dyrlægen sagde, så var der sandsynligvis ikke sket yderligere med luftvejsinfektionen HVIS IKKE han skulle have renset tænder. Men de har tidligere oplevet at tandrens (måske narkosen) har fremprovokeret ting som katten ellers for nylig var blevet kureret for. Så det at han kom i narkosen har stresset hans immunsystem, så han er blevet mere modtagelig overfor efterfølgende infektioner, hans gamle infektion el. en ny brød ud igen og ramte ham hårdere end første gang. Han var så syg at vi troede vi var ved at miste ham. Det jeg prøver at sige med det her er at jeg tror du kan have været rigtig uheldig og måske oplever noget lign. med din kat nu.

Jeg kan godt forstå du er rigtig øv over at han bliver ved at være syg. Som andre har skrevet så synes jeg i skal få hans “snot” testet så I behandler for det rigtige og ikke bare skyder med spredehagl så at sige antibiotika mæssigt. Flere forsk. slags antibiotika er nemlig også noget møg fordi alt det her antibiotika slår jo også alle de gode bakterier ihjel i kattens tarmsystem - og vi snakker om at noget der ligner 70-80 % af pattedyrs immunsystem befinder sig i tarmen i form af gode bakterier. Så hvis I bliver ved med at behandle med noget forkert antibiotika risikerer du måske i virkeligheden at han bliver mere syg.

hvis den bliver kronisk herpes bærer. Vi har venner, veninder, familie med katte og Vores kat vil kunne smitte Deres når den har herpes i udbrud… etc. Og som den har det nu med mange nys, snot etc. er det ikke værdigt.
Mht. at være kronisk herpesbærer og hvad det helt præcist betyder må jeg være dig svar skyldig. Men der er flere af de andre herinde der ved mere om det end jeg, så mon ikke de kommer på banen :slight_smile: Derudover sidder jeg og bliver lidt bange for at du kunne finde på at tage en lidt drastisk beslutning fordi du skriver at det ikke er værdigt med meget snot og nys. Hvis du tænker i aflivning (og det er den tanke jeg får når jeg læser din formulering), så synes jeg umiddelbart det er lidt drastisk.

Det her er et rigtig fint træk, og det synes jeg så vidt du skal blive ved med. Vi har haft nogle kedelige tråde herinde, hvor man sad og fik en dårlig smag i munden. Kan ikke huske om det er blevet nævnt af nogle af de andre, men hvis opdrætter over længere tid stadigvæk ikke er til at få fat på, så start med at kontakt den klub som opdrætter er medlem af, så kan de måske hjælpe med få løst de kommunikations- og/eller andre problemer der måtte være (i tilfælde katten fortsætter med at være syg). Det er de færreste opdrættere der med forsæt sælger en kat som de ved er syg. Det må du love at tro på :slight_smile:

Tak for dit svar :slight_smile:
Ang. opdrætter er den ikke længere end hun er på ferie… og hvad der er sker der er imellem hende og os. Jeg kunne aldrig finde på at få ham aflivet andet end hvis dyrlægen anbefalede det, og situationen var helt håbløs! Ved ikke hvad vi konkret gør og vurderer løbende og taler med opdrætteren om det når vi får kontakten. Håber stadig alt løser sig og testen har vi bestilt tid til på fredag… Men uanset hvad er det ikke værdigt for en kat at nyse igen og igen have snot på pels etc.Ikke værdigt hvis det vel og mærke bliver kronisk. Lige nu klarer vi det sammen med katten :wink: og han er heldigvis kun irriteret af symptomerne ikke svækket. Så hvad der end ligger af læselige undertoner/ som kan tolkes af det skrevne er det ikke reelt. Vi vil gøre alt hvad vi kan for at han blive rask etc. Han er den lækreste kat overhovedet :slight_smile: :slight_smile:

Og iøvrigt ved jeg godt at kattes immun forsvar kan svækkes når de kommer i nyt hjem etc. Har haft katte i en del år :wink: Men vaccinering kan også udløse latens virus, hvis katten ikke har fulgt vaccine program som foreskrevet…