jeg skriver lige med lilla, så du kan se mine svar til dig…[QUOTE=Susanne W;563146]Ikke spor - jeg har bare en anden holdning til det end du har, og jeg er en af dem, der ikke bryder sig om at blive sygeliggjort af andre. Du forventede et helt andet svar, og fair nok - men jeg er langt fra den eneste diabetiker, der helst vil være fri for en masse “se, jeg har lige lavet speciel kost til dig”. nu er det sådan, at fordi du tænker sådan, så er det jo ikke ensbetydende med, at andre tænker det som “see”… og min min startindlæg bad jeg jo bare om opskrifter/forslag til dessert…ikke din holdning ;O) Og nej jeg sygeliggør ikke diabetiker - de er syge, og det ved folk jo også godt, hvis der er erkendelse. At det så er en af de sundeste sygdomme, hvis ikke den sundeste,hvis den bliver overholdt med kosten, er så en anden sag.
Hvis jeg led af skaldyrsallergi og risikerede at gå i shock hvis jeg spiste selv det mindste smule af det, så synes jeg det var en anden sag.
Jeg siger intet om hvordan det er for mine medmennesker. Du spørger, om der er nogen der har nogen anbefalinger. Du fik min holdning set herfra. Intet andet.
Og her knækker min film fuldstændigt. Jeg synes det er vildt grænseoverskridende at sammenligne en diabetiker med en mentalhandicappet…!nej det forstår du ikke, og det tror jeg egentlig heller ikke vil lykkes, idet min grundholdning til medansvar er helt anderledes… Og selv om jeg har forsøgt at forklare uden at det rigtigt er lykkedes, så prøver jeg lige igen: Diabetes er ikke andres ansvar! Den vigtigste behandling for en diabetisker hedder egenomsorg! Egen… fordi det er og bliver ens eget ansvar. Det er muligt, at du også hører til gruppen, der vil overtage ansvaret for om en alkoholiker drikker, nu du selv helt undlader at skelne mellem diabetikere, alkoholikere og mentalt handicappede - men man kan ikke påtage sig ansvaret for andres liv. …desværre har du så ganske uret Susanne. Hver eneste dag i Danmark, tager andre ansvar for andres liv og gøre. Ellers havde vi ikke vores sikkerhedssamfund eller hvad det kan kaldes. Desuden mener jeg, at tog alle mere ansvar for sine medmennesker, så fungerede vores befolkning meget bedre. Desværre er der mange som tænker som dig, med ikke at tage medansvar for andres gøren og laden - og det er jo politikernes store udfordring. Men lovgivningen siger nu, at vi skal tage ansvar/medansvar flere steder. Eks så skal du indberette forældre nu, såfremt deres unger løber rundt ude i flere timer uden passende tøj… du skal indberette social bedrageri, køber din alkoholiserede nabo i bilen, skal du handle…altså tage ansvar/medansvar…Jeg ved godt, at det kan være svært at forstå, hvad det har med diabetis mad og mental handicap… men ansvarsfølelse er ikke en dum ting, som jeg ser det…jeg er der eks ikke kun for dem, som er i mit “klan”…men måske er jeg en ener…men så missionerer jeg gerne for, at andre skal tage idéen op…Og det er faktisk hele min pointe. At man som diabetiker hver eneste dag til hvert eneste måltid selv har ansvaret for hvad man putter i hovedet, og at det ansvar hverken kan eller skal andre løfte når ellers vi taler om voksne mennesker… Diabetikere er jo ikke som sådan syge mennesker - de fleste er sunde og raske, og skal “bare” lære at tage vare på sig selv - men andre kan ikke gøre det for dem. Det kunne jo f.eks. være at man hele ugen havde glædet sig til at komme i byen og få noget “ordentlig mad” og havde “sparet sammen til det”, så man kunne tillade sig at skeje lidt ud. Så er det gooooodt nok træls at blive mødt af sukkerfi is, som alle andre i selskabet heller ikke kan lide. Tro mig - man følger sig rigtigt til besvær for resten af selskabet.
Ja - og det er jo herligt, at man har lov at have forskellige meninger i et frit land 
Hvorvidt jeg spørger folk om de drikker the eller kaffe har vist ikke noget at gøre med, om jeg foretrækker at andre vil insistere på at tage specielle hensyn til en sygdom, som de dybest set ikke kender status på…syntes det er noget værre vrøvl, din sidste sætning. …ja du er forhåbentlig proffesoren i din sygdom, men derfor kan folk godt vise hensyn…og alle de gentagelser med personlige “pli’er” som jeg ikke gider gentage…men du må gerne vise mig den gæstus, at tænke på om jeg drikker kaffe, hvis jeg kommer på besøg ;O)
tak for sludderen
KH Heidi
VH
Susanne[/QUOTE]