Diabetisk rigtig dessert

skal have gæster lørdag, og mangler en god dessert til en af gæsterne som har diabetis.
valgmuligheden skal være der, idet vi andre skal have tiramisu og det kan vist lagt fra anbefales til en diabetiker.

før jeg har lavet frisk frugt med 2% græsk youghurt så det er brugt…

hvad kan du anbefale?

hilsen Heidi

Vandbakkelse fyldt med diabetiker is , rørt blødt og med friske frugter .

Her er rigtig mange sukkerfrie desserter, som jeg selv har lavet en del af :slight_smile:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/kostformer/diabetes/diabetes-2.php?id2=63

[QUOTE=Con Meo;562620]hvad kan du anbefale?

hilsen Heidi[/QUOTE]
At du ikke laver noget specielt… Jeg HADER at komme i byen og værtinden har - i bedste mening, det er jeg helt på det rene med - lavet noget dessert af hensyn til mig, som jeg ikke engang selv synes er specielt lækker fordi det er sukkerfri is eller noget andet småkedeligt. Så sidder hele selskabet og småskuler fordi de lider under at der skal tages særligt hensyn til mig - og jeg synes ikke mere om det, end de gør. Diabetes er MIT problem - ikke alle de andres. Jeg kan sagtens selv tage vare på det, det ansvar skal andre ikke føle de skal påtage sig. Jeg kan sagtens blive mæt af det mad, der er på bordet. Er det en dag, hvor jeg ikke har det store behov for noget sødt, kan jeg nøjes med en lille portion, og jeg vil godt nok hellere have en lille portion af noget rålækkert end en stor af noget kedeligt :slight_smile: - og er det én af de dage, så putter jeg lige hvad jeg lyster i munden og gider ikke diskutere det, for det er og bliver mit ansvar alene.
Jeg synes det er rigtigt pænt af folk, når de i bedste mening forsøger sig med diabetes hensyn - men jeg synes det er synd for resten af selskabet, og jeg synes også det nogle gange lidt har nærmet sig formynderi… Jeg blander mig heller ikke i, om folk med højt blodtryk selv kan finde ud af at begrænse sit saltindtag eller om jeg skal gøre det for dem osv.
Nå, retur til emnet: Tiramisu lyder da helt fantastisk! Jeg ville ELSKE at komme i byen og få tiramisu! Og så skulle jeg iøvrigt nok selv tage ansvaret for det :slight_smile: Diabetikere lever ikke udelukkende af rå, revne gulerødder, tro mig :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg ville ej heller lave noget specielt til den gæst der af en eller anden årsag ikke kan tåle det samme som andre. Jeg ville tilgængæld lave al maden så denne gæst også kunne spise det.

Det er nemlig ikke sjovt at blive taget særligt henssyn til, blive udstillet etc.

Tak for dessertforslag

TIl Susanne og Rikke

jeg er så absolut IKKE enig - men fint I ikke syntes der skal tages hensyn, men jeg er helt i den anden ende af skalaen.
Jeg kunne ALDRIG drømme om, at servere noget veltilberedt mad, som jeg elsker og vil nyde, og har brugt flere timer, måske dage på at lave - hvis mine kære gæster ikke kan spise maden pga. allergi, sygdomme eller andet.

Forret og hovedretter laver jeg stort set altid sundt i forhold til, så det er simpelt at vælge det usunde fra - ellers ville værtinden (mig) blive endnu mere rommel fed, for vi har ret ofte spisende gæster. Men jeg laver stort set aldrig desserter, andet end hjemmelavet is - og DET er sørme meget usundt, men puha det smager…og ellers skal det være sundt så friske frugter med 2% youghurtdressing.

Jeg mener, at vi har et fællesansvar for, at blive guidet i en sundere livsstil, eller passe på hinanden når nogle er syge - jo jo det er helt klart den syges endelige ansvar men ikke det fulde. Jeg dør ikke af, at tage hensyn, og lige på det plan er jeg ikke så egoistisk som rigtig rigtig mange mennesker bliver mere og mere af.

Sidder der en alkoholiker ved mit bord, så kunne jeg ALDRIG drømme om ikke give denne valgmuligheden med alkoholvin - eller kunne ikke drømme om, at lave æblekage med portvin i - det er for mig at udstille.

Og for mig sidestiller jeg en alkoholiker med sygdom - det er en stor personlig udfordring, og jeg hjælper gerne på vejen, ved at respektere og acceptere dennes særlige behov. De har vist mig tilliden til at fortælle om deres udfordring, istedet for, at de skal sidde og sige de er kræsne eller mætte…så må jeg også vise dem respekt.

MEN Desserten er valgt - for på hjerteforeningens hjemmeside fandt jeg en super spændende opskrift på Tiramisu…og ja vi andre skal jo også have det, så det er helt kanon.

Lagkagen søndag eftermiddag får vi stadig - men valgmuligheden bliver også en eller anden spændende æblehalløjkage…men idet der er fødselsdag, så skal der nu være lagkage.

PS…til orientering så kræver “patienten” ikke hensyn, idet hun selv tager sin mad med - MEN jeg dør ikke, som sagt, af at tage hensyn. Jeg elsker også, når nogle køber light sodavand til mig, idet jeg aldrig drikker sukkersodavand…og det er så dejligt

Hilsen Heidi

[QUOTE=Con Meo;562935]Tak for dessertforslag

TIl Susanne og Rikke

jeg er så absolut IKKE enig - men fint I ikke syntes der skal tages hensyn, men jeg er helt i den anden ende af skalaen.
Jeg kunne ALDRIG drømme om, at servere noget veltilberedt mad, som jeg elsker og vil nyde, og har brugt flere timer, måske dage på at lave - hvis mine kære gæster ikke kan spise maden pga. allergi, sygdomme eller andet.

Forret og hovedretter laver jeg stort set altid sundt i forhold til, så det er simpelt at vælge det usunde fra - ellers ville værtinden (mig) blive endnu mere rommel fed, for vi har ret ofte spisende gæster. Men jeg laver stort set aldrig desserter, andet end hjemmelavet is - og DET er sørme meget usundt, men puha det smager…og ellers skal det være sundt så friske frugter med 2% youghurtdressing.

Jeg mener, at vi har et fællesansvar for, at blive guidet i en sundere livsstil, eller passe på hinanden når nogle er syge - jo jo det er helt klart den syges endelige ansvar men ikke det fulde. Jeg dør ikke af, at tage hensyn, og lige på det plan er jeg ikke så egoistisk som rigtig rigtig mange mennesker bliver mere og mere af.

Sidder der en alkoholiker ved mit bord, så kunne jeg ALDRIG drømme om ikke give denne valgmuligheden med alkoholvin - eller kunne ikke drømme om, at lave æblekage med portvin i - det er for mig at udstille.

Og for mig sidestiller jeg en alkoholiker med sygdom - det er en stor personlig udfordring, og jeg hjælper gerne på vejen, ved at respektere og acceptere dennes særlige behov. De har vist mig tilliden til at fortælle om deres udfordring, istedet for, at de skal sidde og sige de er kræsne eller mætte…så må jeg også vise dem respekt.

MEN Desserten er valgt - for på hjerteforeningens hjemmeside fandt jeg en super spændende opskrift på Tiramisu…og ja vi andre skal jo også have det, så det er helt kanon.

Lagkagen søndag eftermiddag får vi stadig - men valgmuligheden bliver også en eller anden spændende æblehalløjkage…men idet der er fødselsdag, så skal der nu være lagkage.

PS…til orientering så kræver “patienten” ikke hensyn, idet hun selv tager sin mad med - MEN jeg dør ikke, som sagt, af at tage hensyn. Jeg elsker også, når nogle køber light sodavand til mig, idet jeg aldrig drikker sukkersodavand…og det er så dejligt

Hilsen Heidi[/QUOTE]

Som diabetiker ville jeg ELSKE at være gæst hos dig. Nu elsker jeg dessert efter en god forret/hovedret, og intet er så trist når man må lade skålen/fadet gå forbi, fordi man ved at der er alt for meget sukker i …Jeg ved godt at man som diabetiker ikke dør af at få noget sukkerholdigt fra tid til anden. Jeg bryder mig bare ikke om at komme ud på den ‘skråplan’ - For hvis man kan i den ene gang, så går det nok osse næste gang osv. Jeg er så heldig at jeg nu efter knap et år efter min diabetes blev konstateret, er uden diabetes medicin, og kan styre mit blodsukker via maden, og det ville jeg absolut ikke kunne, hvis jeg ikke tager min sukker indtag MEGET alvorlig …Hvis jeg uden medicin ‘synder’ så ryger mit blodsukker niveau straks op i det røde felt, og jeg bliver direkte dårlig - Kedelig afslutning på hyggelig samvær med godt mad og dessert.

[QUOTE=Con Meo;562935]Tak for dessertforslag

TIl Susanne og Rikke

jeg er så absolut IKKE enig - men fint I ikke syntes der skal tages hensyn, men jeg er helt i den anden ende af skalaen.[/QUOTE]
Hej Heidi.
Og det er jo fantastisk, at nogen gider tage hensynet, men jeg ville føle mig virkelig udstillet som gæst hos dig :slight_smile: Jeg ville føle at du gjorde dig klogere på min sygdom, end jeg selv er. Jeg hader, når folk siger “åh, du har jo sukkersyge, så du må ikke få ****” - find selv på noget, som folk mener de skal bestemme om jeg må få. De fleste ikke-diabetikere har ikke fattet ret meget af hvad “man må” / ikke må som diabetiker :slight_smile: Og det er og bliver mit ansvar, ikke andres. Man kan faktisk bare sige nej tak, hvis man bliver budt noget, man ikke synes står på ens plus-liste.

Og du kan ikke sammenligne alkoholisme med diabetes - ellers tak :slight_smile:
Anyhow, du spurgte, du fik et svar og vi behøver på ingen måde være enige. Fantastisk liv :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg laver altid mad der tager hensyn til om en gæst har diabetes eller som jeg er overfølsom for fx. chili, for jeg spørger altid dem jeg får til spisning første gang i mit hjem om der er mad de ikke kan tåle af en eller anden årsag for jeg vil dælme ikke byde nogen at komme at spise hos mig for at de så høfligt skal spise min mad og så dagene efter døje med diverse bivirkning pga. de har indtaget noget der ikke er hensigtsmæssigt for deres krop. Der går ideen om hygge over god mad lige som fløjten for mig hvis mine gæster skal betale den pris :slight_smile:

Heidi, inde på diabetesforeningens hjemmeside er der også gode opskrifter at finde, og som Alice nævnte har kogebogen.dk også gode opskrifter :slight_smile:

Jeg vil nok også sige at , jeg har det heller ikke godt med den ekstra pølse , som man nogle gange får som diabetiker . Hvis jeg selv laver desserter så laver jeg for det meste noget ,fra alle de lækkere opskrifter jeg kan finde som jeg må spise og det får de andre også . Men hvis jeg har lyst til det så laver jeg også chokolade mousse jeg lever kun engang . Når vi er langs spiser jeg jeg hvad det gives , det samme som de andre . Har det engenligt dårligt med at der kommer en glad vært/inde med noget andet til mig . Jeg indstiller mig hjemme fra helt fra morgenstunden at jeg skal ud og spise og regulære mit mad indtag og og hvad jeg spiser , og helt efter hvad der bliver serveret om aften så spiser jeg mindre mængder , og så regulære jeg min aftens insulin og nat insulin .Det vil jeg meget heller .
Da vi fejrede Spikes Sp i snejbjerg , havde min mor lavet en diabetiker gulerods kage , men vi kom da en oste creme på med godt med puder sukker i . Ja det var ingen problem da vi havde så travlt , at man endda ikke kunne se det på blodsukket .Vi diabetiker har for det meste styr på hvad vi kan tilade os .

Men det er dig der værtinde, og hvis jeg havde været på besøg ved dig havde jeg spist hvad der blev serverettet, fordi jeg er høfligt. Og hvis du har det bedst på denne måde …
Tit når folk ved at jeg har det , og spørger indtil hvad jeg må får (det kan jeg godt lide at de gør ) siger jeg at de ikke skal tage hensyn til mig .Det skal de ikke tænke på ,jeg spiser det af maden jeg kan tåle , eller smager af det i mindre mængder eller også så slår jeg over strengen en enkel dag.Det er ikke så tit , så det overlever jeg nok. :slight_smile:

[QUOTE=Noël;563000]Vi diabetiker har for det meste styr på hvad vi kan tilade os .
[/QUOTE]
Og det er jo lige netop kardinalpunktet - diabetikeren ved som regel ganske udmærket hvad der går og ikke går. Ikke to diabetikere er ens, og ens egen diabetes er såmænd heller ikke ens hele året rundt. Det kan godt være svært at finde ud af - men det bliver (set herfra) bare mere bøvlet når andre i bedste mening mener at vide hvordan, hvornår, hvorfor og hvor meget. Man kan umuligt vide hvordan andres diabetes kører, og da slet ikke når man aldrig selv har prøvet det. Og er man diabetiker så lærer man såmænd helt af sig selv, at nogle gange er det bare at sige nej tak, når man bliver budt. Jeg vil hellere bare sige nej tak nu og da, end jeg vil sygeliggøres…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;562956]Hej Heidi.
Og det er jo fantastisk, at nogen gider tage hensynet, men jeg ville føle mig virkelig udstillet som gæst hos dig :slight_smile: Jeg ville føle at du gjorde dig klogere på min sygdom, end jeg selv er. Jeg hader, når folk siger “åh, du har jo sukkersyge, så du må ikke få ****” - find selv på noget, som folk mener de skal bestemme om jeg må få. De fleste ikke-diabetikere har ikke fattet ret meget af hvad “man må” / ikke må som diabetiker :slight_smile: Og det er og bliver mit ansvar, ikke andres. Man kan faktisk bare sige nej tak, hvis man bliver budt noget, man ikke synes står på ens plus-liste.

Anyhow, du spurgte, du fik et svar og vi behøver på ingen måde være enige. Fantastisk liv :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

tror vist jeg har ramt et ømt punkt ;O) forsøger at forstå dig, men kan desværre ikke. Fordi jeg tager hensyn, er det absolut ikke fordi jeg er klogere på andres sygdom. Og jeg kan sagtens acceptere, at jeg ikke ved alt - for fortæller det gerne. Jeg er ikke så meget missionær, at jeg forblændes for, at andre kan vide meget mere - og da heldigvis for det, for ellers ville jeg jo gå i stå i udviklingen.
Jeg siger IKKE, at folk ikke må spise kage med sukker og fedt her, når de har diabetis …jeg giver dem et valg. Et valg som jeg er rigtig skuffet over, at du ikke syntes kunne være værd for dine medmennesker.
Det er da heldigvis første gang, i denne snak, at jeg møder folk som ikke ønsker, at andre skal tage ansvar og give gæstus.
Og jo jeg ligestiller en diabetiker, alkoholiker, hjertepatient, mentalhandicappet - i forhold til, at jeg vil gøre alt for at kompencere for den evt. mangel eller særlig behov der måtte være. Måske er det derfor vores hus altid er fuld af mange forskellige mennesker, som selv siger, at “her er rart at være” og slår fødderne op i sofaen. Når mine gæster har det godt, så har jeg det også godt…og jeg ser det som en stor personlig værdi, at tage hensyn og værdsætte folk. Har vi en kørestolsbruger, så tager vi også hensyn - er stolen for stor til at komme ind, ja så kommer de jo bare på besøg en dag, hvor vi kan være i haven - det er også et hensyn…

Spændende forskel vi 2 også har der, men jeg er godt nok forundret.

KH Heidi

[QUOTE=Susanne W;562956]Hej Heidi.

VH
Susanne[/QUOTE]

Kommer til at tænke på, om du aldrig kunne drømme om at spørge folk., om de drikker kaffe eller the?

KH Heidi

[QUOTE=Con Meo;563025]Kommer til at tænke på, om du aldrig kunne drømme om at spørge folk., om de drikker kaffe eller the?

KH Heidi[/QUOTE]

Godt spørgsmål
Når jeg har gæster, og der er en vegetar/vegeaner blandt mine gæster, så sørger jeg da osse altid for at der er mad for dem…Hedder sådan noget ikke gæstfrihed ?

[QUOTE=Alice;562773]Her er rigtig mange sukkerfrie desserter, som jeg selv har lavet en del af :slight_smile:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/kostformer/diabetes/diabetes-2.php?id2=63[/QUOTE]
Problemet med dk-kogebogen er, at jeg ikke kan vurdere, om der er for meget fedt, sukker mv - og har ikke fundet opskrifter der, hvor jeg kan se, om det er ok at erstatte med sødemiddel…derfor bruger jeg helst diabetisforeningen eller hjerteforeningen. Diabetisforeningens hjemmeside med opskrifter var bare så funktionel dårlig i går, at jeg ikke gad bruge den - så tiramisuen blev fundet på hjerteforeningen…ufff hvor jeg glæder mig til at smage den…

Du skal være så hjertelig velkommenn som gæst her - her tager vi vare om vores gæster ;O) …ps…for 10 år siden var jeg hos mine nye svigerforældre til julefrokost. Der var kun øl og sukkerholdig sodavand. Jeg spurgte om de skulle have noget light, men det havde de ikke - så jeg drak vand …idag 10 år efter har de stadig ikke light vand i huset, selv om de ved, at jeg ikke kan drikke med sukker…hold k… hvor jeg har irreteret mig over det ofte, og der føler jeg mig virkelig udstillet, idet alle spørger undren…“hvorfor sidder du og drikker vand?”

jeg har dyb dyb respekt for, at du passer din diabetis - nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men i mit arbejde med hjerneskadede, har jeg passet flere middelaldrende, omkring de 40 til 50 årige, som ikke har taget deres diabetis alvorlig…nej de fik ikke ambuteret deres ben eller fødder, som følger af sygdommen…derimod sidder de dybt dybt hjerneskadede pga insulinføling…

Hilsen Heidi

[QUOTE=Alice;563028]Godt spørgsmål
Når jeg har gæster, og der er en vegetar/vegeaner blandt mine gæster, så sørger jeg da osse altid for at der er mad for dem…Hedder sådan noget ikke gæstfrihed ?[/QUOTE]
jo helt enig…men du kan reelt ikke vide, om folk drikker the, idet de ikke kan tåle kofein…

Hilsen Gestuskvinden, som da også har forskellige slags the, idet ikke alle bryder sig om frugt eller urtethe, som jeg kun drikker…

Når vi har gæster med specielle “behov” tilretter jeg altid menuen så alle kan spise alt.
Dvs er der en med diabetes, så er hele menuen diabetesvenlig.

Jeg ville jo heller ikke servere fisk for dem, der ikke bryder sig om det - men jeg ville ikke lave to retter, men bare finde på noget alle kan være med til.

Jeg kunne ikke drømme om at udstille en gæst ved at lave særlig mad til vedkomne.

[QUOTE=PiaR;563034]Når vi har gæster med specielle “behov” tilretter jeg altid menuen så alle kan spise alt.
Dvs er der en med diabetes, så er hele menuen diabetesvenlig.

Jeg ville jo heller ikke servere fisk for dem, der ikke bryder sig om det - men jeg ville ikke lave to retter, men bare finde på noget alle kan være med til.

Jeg kunne ikke drømme om at udstille en gæst ved at lave særlig mad til vedkomne.[/QUOTE]

puha det er godt jeg kender min gæst nok til, at hun er klar over, at jeg på ingen måde udstiller - og ej heller føler sig udstillet… hun syntes det er helt fantastisk, at jeg vil gøre så meget og tage ansvar…
men ok - det er jo derfor jeg har de venner, for der har vi altid haft det som en værdi, at være hensynstagen - uden at det bliver opfattes som sygeliggørelse…

ja jeg overvejede også, at lave dessert vi alle kan spise - men igen hemmelig er, at jeg ikke finder det søde diabetis rigtige mad jeg har fået særlig godt…men lad det komme an på en prøve lørdag og søndag

Hilsen Heidi

Kan du forresten ikke lige linke til tiramisu’en?
Det er jo en gudespise!

[QUOTE=PiaR;563043]Kan du forresten ikke lige linke til tiramisu’en?
Det er jo en gudespise![/QUOTE]

Bon Appetit - sig hvis jeg skal fortælle hvordan den smager