[QUOTE=Con Meo;562935]Tak for dessertforslag
TIl Susanne og Rikke
jeg er så absolut IKKE enig - men fint I ikke syntes der skal tages hensyn, men jeg er helt i den anden ende af skalaen.
Jeg kunne ALDRIG drømme om, at servere noget veltilberedt mad, som jeg elsker og vil nyde, og har brugt flere timer, måske dage på at lave - hvis mine kære gæster ikke kan spise maden pga. allergi, sygdomme eller andet.
Forret og hovedretter laver jeg stort set altid sundt i forhold til, så det er simpelt at vælge det usunde fra - ellers ville værtinden (mig) blive endnu mere rommel fed, for vi har ret ofte spisende gæster. Men jeg laver stort set aldrig desserter, andet end hjemmelavet is - og DET er sørme meget usundt, men puha det smager…og ellers skal det være sundt så friske frugter med 2% youghurtdressing.
Jeg mener, at vi har et fællesansvar for, at blive guidet i en sundere livsstil, eller passe på hinanden når nogle er syge - jo jo det er helt klart den syges endelige ansvar men ikke det fulde. Jeg dør ikke af, at tage hensyn, og lige på det plan er jeg ikke så egoistisk som rigtig rigtig mange mennesker bliver mere og mere af.
Sidder der en alkoholiker ved mit bord, så kunne jeg ALDRIG drømme om ikke give denne valgmuligheden med alkoholvin - eller kunne ikke drømme om, at lave æblekage med portvin i - det er for mig at udstille.
Og for mig sidestiller jeg en alkoholiker med sygdom - det er en stor personlig udfordring, og jeg hjælper gerne på vejen, ved at respektere og acceptere dennes særlige behov. De har vist mig tilliden til at fortælle om deres udfordring, istedet for, at de skal sidde og sige de er kræsne eller mætte…så må jeg også vise dem respekt.
MEN Desserten er valgt - for på hjerteforeningens hjemmeside fandt jeg en super spændende opskrift på Tiramisu…og ja vi andre skal jo også have det, så det er helt kanon.
Lagkagen søndag eftermiddag får vi stadig - men valgmuligheden bliver også en eller anden spændende æblehalløjkage…men idet der er fødselsdag, så skal der nu være lagkage.
PS…til orientering så kræver “patienten” ikke hensyn, idet hun selv tager sin mad med - MEN jeg dør ikke, som sagt, af at tage hensyn. Jeg elsker også, når nogle køber light sodavand til mig, idet jeg aldrig drikker sukkersodavand…og det er så dejligt
Hilsen Heidi[/QUOTE]
Som diabetiker ville jeg ELSKE at være gæst hos dig. Nu elsker jeg dessert efter en god forret/hovedret, og intet er så trist når man må lade skålen/fadet gå forbi, fordi man ved at der er alt for meget sukker i …Jeg ved godt at man som diabetiker ikke dør af at få noget sukkerholdigt fra tid til anden. Jeg bryder mig bare ikke om at komme ud på den ‘skråplan’ - For hvis man kan i den ene gang, så går det nok osse næste gang osv. Jeg er så heldig at jeg nu efter knap et år efter min diabetes blev konstateret, er uden diabetes medicin, og kan styre mit blodsukker via maden, og det ville jeg absolut ikke kunne, hvis jeg ikke tager min sukker indtag MEGET alvorlig …Hvis jeg uden medicin ‘synder’ så ryger mit blodsukker niveau straks op i det røde felt, og jeg bliver direkte dårlig - Kedelig afslutning på hyggelig samvær med godt mad og dessert.