Diarré

Nu gider jeg ikke flere syge katte her!!!

Bastian har fået diarré. Han spiste meget lidt igår aftes, og ville overhovedet ikke træne. Men opførte sig ellers som han plejer. Idag som igår indtil videre, spiste også en smule.

Nu her han kom ind fra haven kunne jeg så se at missen har dårlig mave. Beskidt gul farve, noget smurt ind i pelsen, meget ildelugtende. Vi fjernede det der sad og fik vasket ham lidt, det var herren i hvert fald ikke tilfreds med.

Egentlig tænkte jeg at han skulle til Dr. Dyr imorgen, men efter at have læst nogle forsk. tråde her tænker jeg mere i retning af skånekost (kogt kylling og ris), det kan jeg så supplere op med noget RC intestinal imorgen og lige se det an en dags tid, før jeg kontakter Dr. Dyr.

Er det rigtig forstået?

Jeg døjer også med en omgang dårlig mave herhjemme i flokken disse dage…har også haft talt med dyrlægen.

Hvis din kat opfører sig helt normalt og ikke virker syg, så tror jeg altså godt du kan vente et par dage med dyrlægen…

Du må også godt give kogt fisk, bare det er hvid fedtfattig fisk - altså IKKE makrel, tun og laks og den slags. Mine har fået torsk og pangasius.
Og selvfølgelig kogt kylling. Dyrlægen anbefalede at blande fisk og kød med cirka en femtedel udkogt ris.

Og så har jeg købt noget ‘skåne-tørkost’, som de også får en lille smule af.

Du kan også prøve at købe Canicur hos dyrlægen. Det kan hjælpe maven til at komme i balance igen - men det hjalp dog ikke rigtigt her…

Jeg skal til dyrlægen med afføringsprøver tirsdag, hvis ikke det ser bedre ud til den tid.

puha, ja så ved du vist hvad det drejer sig om :wink:

Han må nøjes med kogt kylling idag, jeg har ikke noget fisk nemlig. Så må jeg se hvordan han har det imorgen, og om jeg skal have købt noget fisk. Men han har da lige spist en halv tallerken vådmad heldigvis… så håber jeg bare det ikke ryger lige igennem ham :S

Lad være med at give almindelig vådmad og tørkost - KUN skånekost. Og så håber jeg ikke, han er alt for kræsen og ikke vil have det…heldigvis glider det ned hér, selvom de da helt sikkert hellere vil have noget mere spændende. :slight_smile:

Bastian plejer ikke at være kræsen, og under normale omståndigheder når han er rask spiser han også gerne kylling… så nu håber jeg det glider ned når den er kølet af :slight_smile:

Zoolac, som kan købes på apoteket, er også godt til at bringe balance i dårlige maver - det plejer at gøre tricket her. :slight_smile:
Hvis der er tale om killinger med diarre, søger jeg dyrlæge hjælp stort set med det samme (da de dårligere kan håndtere væsketabet).
Voksne katte giver jeg et par dage til at komme ovenpå “af sig selv” - eller det vil sige, på skånekost (fx Hills i/d i tør og våd form) og zoolac.
Mine plejer at have normal afføring i løbet af få dage på den diæt.
God bedring med Bastian! Håber han nyder sin kylling.

Den beskidte gule farve sammenholdt med lugten kunne tyde på Giardia - det kan sagtens samles op i haven.

Zoolac har aldrig virket her i huset - det har Probiocin og fodring med IAMS HAIRBALL - det giver en noget bedre konsistens hvis det skulle være Giardia - men der skal altså behandling til

Ja som Lis siger, så ville jeg tage en afføringsprøve med til dyrlægen.

Desværre er det nok sådan, at når man giver sine katte mulighed for at komme i haven - og dermed leve et ret naturligt liv - så er det også risiko for giardia og TF - simpelthen fordi disse
ting forefindes i naturen - og kattene kan smittes via vand, fugleafføring m.m.
Langt de fleste katte skiller sig selv af med disse parasitter - på samme måde som de skiller sig af med orm - men ind imellem så giver det altså diarre problemer i en kortere eller længere periode og kan kræve behandling.

De af os der vælger at lade vores katte komme i haven må så takle problemerne efterhånden som de opstår.

I har alle 3 (Lis, Susanne og Theresa) ganske ret i at der er risiko for en infektion med orm, Giardia og andet “skab” af den slags når de får lov til at komme i haven. Men det har jeg jo selv valgt også tager jeg den derfra.

Jeg vil prøve at få fat i en afføringsprøve, det kan blive svært da både Bastian og Frederik konsekvent ikke bruger bakken indenfor, men bruger haven. I tilfælde af at det skulle være Giardia, ville en pelsprøve med afføring (føj og ad) være nok til Dr. Dyr hvis det er hvad jeg kan få fat i?
Derudover har jeg ikke lige fået googlet Giardia og set hvad det er for noget endnu (skal jeg have gjort), men er der nogen af jer der har stiftet bekendtskab med det der ved om det smitter?

Ja det smitter da der udstødes sejlivede cyster som de andre katte kan “samle” op

http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf

Der skal mere end en tot hår til

Tak Lis