et råd - lav aldrig, og jeg gentager ALDRIG, æblesuppe! :S
… det lavede min mor én gang, og hun er ellers alt andet end kræsen! Men vi endte begge med at sidde og spise flutes med ost og snack peber, da det var eneste alternativ til aftensmad :S
… min mor har en æblegele-opskrift, må se om jeg kan vriste den ud af hende!
nuuuueeehh…SKAL det altså ikke stå køligt, stuetemp er fint til cider…har fermenteret både rød og hvidvin ved stuetemp og cidereddike skal væe varmere, primært fordi det er den naturlige gær i skallen (skrællen) der står for det hele…så en enkelt 25l gærtank er vel det eneste du behøver
må vel hellere få lidt gele ud af nogle af nedfaldsævlerne…
altså, jo modnere ævler er jo sværere har geleen ved at…gelere, så det kan være nødvendigt at bruge pektin
men flæk ævler,fjern stike og kernehuse ( de giver en bitter smag)…skær dem i mindre stykker og kog dem møre uden at koge dem ud, brug 1 liter vand pr kg ævler
hæld massen i en saftpose(vrid den op i kogende vand først) - osteklæde-bomuldsble…whatever, og lad den dryppe af, gerne natten over´-
mål saften, tilsæt 1kg sukker pr liter saft (afhænging af modning…modne æbler måske kun det halve) og lad den koge iiiii… ca 20 minutter,skum den flere gange udervejs, prøv om en teskefuld stivner når den køler af…ellers tilsæt lidt pektin
den naturlige pektin sidder i skrællen…derfor, lad være med at skrælle
kan tilsættes både det ene og det andet, men lidt citronsaft er nok en god ide for at bevare syrligheden
500 g skrællede æbler i både
1 citron
½ dl vand
200 g sukker
1 tsk rom (eller hvavihar)
4 tsk vanillesukker (eller 1 stang og 2 tsk)
1 tsk rød melatin
Skallen af citronen skæres fra, alt det hvide skal helt væk, også den hvide trævl i midten og sten fjernes . Kommes i en gryde sammen med æblebåde, vand og ca. 150 gram af sukkeret og vanillen. Koges til æblerne er —næsten— møre.
Det sidste af sukkeret blandes med melatin, hældes i, og marmeladen gives et opkog.
Hældes på skoldede atamonskyllede glas.
der er jo nok af dem - æblerne altså-, så jeg fortsætter med applepie :høhø:
200 g margarine
180 g sukker
2 æg
350 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1-2 stg vanille
1-2 tsk vanillesukker
fyldet :
3-5 æbler afh af str. skæres i skiver - ikke for tynde, koges med de(n) tomme vanille stang i 5 minutter
2-4 spsk sukker
kanel - kan udelades
evt val- eller pekan nødder på toppen
som pynt
margarine og sukker røres hvidt og skummende, æg tilsættes og der røres igen
mel, bagepulver og vanille tilsættes
dejen samles
deles i 2 og sættes på køl en ½ - 1 time
rulles ud til 2 flade plader
en bund der lægges i smurt tærteform, derefter fyldet og tilsidst den anden plade som låg
låget kan evt skæres i strimler og lægges som fletværk - ellers skæres 4 slidser i låges så dampen kommer væk
bages v 200 grader ca 35 min.
serveres lun med tyndpisket flødeskum