Nu er det æbletid og der er mange Og i år vil jer gerne prøve lidt lidt mere end bare den sædvanlige æblegrød, så kom med jeres opskrifter Meget gerne noget der kan gemmes :?
Marmelade, Relish osv.
Jeg har fået en saftpresser og sådan noget nylavet æblemost smager bare super, men kan det gemmes/fryses på een eller anden måde?
Nu er det ikke en opskrift, men snarere bare et tip.
Fik engang fingrene i en rødbedechutney med appelsin - den var helt fantastisk.
Spiste den til and og flæskesteg, ligesom syltede rødbeder/rødkål - men i stedet for at få syrligheden fra eddiken, kom den fra appelsin.
Så selvfølgelig var det ikke lige så surt, men den var frisk på en anden måde.
Tænker at man kan lave noget med rødbede og syrlige æbler (og evt. appelsin).
Jeg har ikke set den omtalte chutney på markedet i flere år, så tænker at jeg selv laver noget
i år, til vinterens flæskestege. Og så må jeg da prøve med æble også.
Sidste år stod jeg pludselig med en masse æbler der havde bedst af at blive til æblemos.
Jeg prøvede så at kogge noget af mosen med en kanelstang og en flækket vaniljestang.
Da mosen var kogt tog jeg kanelstangen op og blendede mosen med vaniljen.
Bagefter kom jeg den på rene, skoldede glas.
Mosen var super til græsk yoghurt, som indslag i dessert eller bare alene.
Æble-“relish” med chilli…
Store faste æbler skæres i både på ca 1 cm, 1 rød chilli skæres i tynde strimler, 1 stor rød peberfrugt skræres i strimler, 1 zittauerløg skæres i tynde strimler…
Hæld lidt olivenolie på en pande og steg det hele til æblerne er er bøde (ikike svampede)…
Serveres til en god oksebøf/hakkebøf.
Sennepssauce med æble og selleri
1 - 2 store madæbler skrælles og skæres i store tern.
en knoldselleri renses og skæres i tern på samme størrelse om æblerne.
Der skal være lige meget æble og selleri…
Steg hurtigt på panden - begge dele skal liiiige begynde at blive bløde… Tilsæt 1 stor spsk dijonsennep og mælk/fløde, så der bliver masser af god sovs… smag til med salt, påeber og evt lidt tørret esdragon eller timian…
Serveres til oksekød eller kalvekød.
Fransk æblekage
Faste let syrlige æbler skæres i bådeog lægges i lag i et ildfast fad, drysses med let hånd med en blanding af sukker og kanel. Dækkes af en crumbledej lavet af lige dele sukker, smør og mel.
Bag i ovnen i ca 20 - 30 moinutter.
Serveres med flødeskum eller creme fraiche.
Rødbedesalat med æbler.
Rødbede skæres au julienne eller rives meget groft, sammen med et stort madæble, tilsæt revet peberrod efter smag, hæld evt en håndfuld tørrede tranebær i (skal kun gøres, hvis der er tid til at bærrene kan opsuge noget væske og blive dejligt bløde).
Rodes sammen med creme fraiche, skyr, eller fromage frais.
Serveres til vildt, kalv, oksekød… vi har også fået det til vildsvin.
Æble med marcipan
tag et stort æble og fjern kernen - men uden at ødelægge “bunden”. Fyld op med marcipan rør med lidt flormelis og chokoladestykker…
Bag i ovnen til æblet er gennembagt og marcipanen bobler…
Serveres med flødeskum…
Jeg ved også at der findes en ret kaldet noget a la “æblekål”… noget med enten spidskål eller hvidkål og så æbler… men jeg aner ikke, hvordan man laver det
Helt alm. æblekage med flødeskum eller cremefraise…
Kog æblerne til mos sammen med sukker (sødemiddel) hak en masse hasselnødder put evt. en smule sherry i æblemosen. Læg det hele i lag med makronrasp skiftevis…man kan også lave noget krymmel af havregryn, sukker og nødder ristet på panden og putte ovenpå…øj øj øj det smager godt kan bedst lide det med cremefraise og så passer det godt sammen med at jeg ikke skal have så mange kulhydrater…
Tusind tak
Sikke nogle spændende og lækre opskrifter i kommer med
Relish og Chutney skal absolut prøves. Jeg har aldrig brudt mig om f.eks. æbleflæsk, men kan vældigt godt lide lidt sødt (ribsgele, tyttebær, græskar mm.) til kødretter, så hvorfor ikke også prøve noget med æblerne
Regitze: Jeg går ud fra din chutney kan hengemmes på glas, når der er eddike i?
Æbler er også godt i råkost-salat med knoldselleri.
Og har også set flere opskrifter på æbe-selleri-suppe. Har selv smagt det en gang, og det var ganske fint.
Regitze: Jeg går ud fra din chutney kan hengemmes på glas, når der er eddike i?[/QUOTE]
jeg har haft succes med både at fryse den og gemme på atamonskyllede glas… den bliver lidt blødere ved frysning, men jeg syntes at smagen var den samme da jeg gjorde det
Jeg fryser i øjeblikket en masse æble juice (er ved at gå til i æbler). Jeg skærer toppen af mælkekartoner vasker dem, putter en frysepose ned i kartonen hælder æblejuice i og lukker med en plasticclip fra Ikea. Nemt og pladsbesparende i fryseren. Jeg kigger lige efter om jeg kan finde de chutney opskrifter jeg brugte for to år siden, da jeg sidst havde mange æbler.
nu er der mange opskrifter på det,så dem må du google og evt finde en der passer dig, “tilberednings tiden” ligger fra 4-6 uger til et ½ år …æblecidereddike,
og har du muligheden for det æblecider er det guf
cider og cider eddike ligger tæt op af hinanden i fremstillingen…kun forskel i fermenteringsmetoden
Filtrerer du det inden frysning? I så fald hvordan? Jeg lavede noget i går af røde og grønne æbler og lod 1/2 l. stå på køl i en flaske i nat, så der var til morgenmaden. Nui, hvor blev det en flot, klar lyserød drik, da grumset havde lagt sig i løbet af natten Det gør ingen forskel for smagen, synes jeg, men det ser måske lidt pænere ud
Gør endelig det :høhø:
Jeg har tænkt om man mon ikke kunne blande med lidt mynte :? Tror det vil smage fantastisk til lam Jeg tror dog kun det er min chokolademynte, der er brugbar lige nu, men det kunne da være skægt at prøve. Har også en æblemynte, men den ser ret vissen ud lige nu
[QUOTE=Jim;1126564]nu er der mange opskrifter på det,så dem må du google og evt finde en der passer dig, “tilberednings tiden” ligger fra 4-6 uger til et ½ år …æblecidereddike,
og har du muligheden for det æblecider er det guf
cider og cider eddike ligger tæt op af hinanden i fremstillingen…kun forskel i fermenteringsmetoden http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/411.html[/QUOTE]
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve det - elsker cider Men ved ikke rigtigt, hvor jeg skal gøre af det, imens det gærer - har hverken udhuse eller kælder (rum, der er kølige nok)