Da vi engang inden for de næste år, vil have hund herhjemme, er jeg begyndt at kigge efter opdrættere af racen cavalier king charles spaniel, men der er jo mange forskellige klubber der laver stamtavler, men hvad er forskellen, er der nogen vi bør holde os fra?
Håber der er nogen der kan hjælpe…
Man kan jo være lige så god og fornuftig en opdrætter som medlem af DRU som af DKK - men følg din mavefonemmelse hos opdrætterne, og spørg i stedet mere ind til hjertestatus på forældre end til hvem der har udstedt stamtavlen. Traditionelt ville jeg jo bare holde mig til DKK - men vi kommer ikke udenom, at der findes både skidt og kanel i alle forbund.
VH
Susanne
Min erfaring er af ældre dato, men DRU har ingen regler mht. tjek af forældredyr, fejlfarver osv. Der findes sikkert også gode opdrættere der, men det er jo så fordi de selv vælger, at have orden i tingene.
Det var også typisk, at folk, der blev smidt ud af DKK, sagtens kunne komme ind i DRU, så jeg ville holde mig til DKK, men ja, ellers lyt til din mavefornemmelse, som Susanne også er inde på.
Jamen det i siger, passer meget godt med det jeg synes jeg ser.
For på sider med Dkk opdrættere har de lagt resultaterne af avlsdyrene på siden, men synes næsten ikke jeg kunne finde nogen på DRU, og ved det ikke er nogen garenti for der ikke er problemer med hjertet, at forældrene er scannet, men det gir mig bare en lille tryghed, iforhold til nogen der slet ikke er scannet.
Så selvom jeg kan finde flest i DRU må jeg hellere holde mig til DKK.
Kommer nok til at stille mange spørgsmål den næste tid, håber i bære over med mig.
Min største bekymring er, hvordan finder jeg ud af om kattene kan acceptere hund? når jeg ikke lige har nogen i omgangskredsen der har hund af denne størrelse og temperament.
Du finder ikke ud af om kattens kan acceptere en hund, blot ved at få en hund på besøg i x antal timer… Enhver fornuftig kat vil nemlig blive stiktosset ved at se sådan et stinkende møgkræ på sit territorie
Så der er ikke andet at gøre end at anskaffe sig hvalpen og så ellers krydse fingre…
Men bare rolig… til dato har jeg kune hørt om to tilfælde, hvor det ikke er lykkedes
Ang valget mellem DKK og de andre stamabogsførende organisationer…
Det er korrekt, at DKK er den eneste som forlanger status på forældredyrene mht hjertes funktion - og det er nogle ganske skrappe restriktioner, der er på racen! Udelukkende for at sikre dig bedst muligt, så du får en dejlig lille ven, som bliver mere end bare 4- 6 år!
Der findes nogle ganske få DRUopdrættere som tester, men rigtig mange fra DRU er tidligere DKKopdrættere, som har forladt DKK pgr restriktionerne, som de finder alt for stramme og unødvendige… At man kan aflæse restriktionernes effekt direkte statistisk er disse opdrættere revnende ligeglade med!
Så jeg ville allerede nu begynde at finde en opdrætter og tage kontakt, muligvis blive skrevet på venteliste…
Du kan læse meget mere inde på cavalierklubbens hjemmeside www.cavalierklubben.dk
Jeg ville vælge DKK
Jeg har haft hund fra DKK og hund fra DRU. Og jeg vil holde mig langt fra DRU en anden gang!
Jeg købte godt nok min westie som omplaceringshund, men hendes opdrætter har tidligere boet og avlet i Tyskland. Her måtte hun selv bestemme nr. på øretatoveringen, og det fortsatte hun så med herhjemme i DK - det sagde DRU ikke noget til. Kency havde ét tal mindre end de bør have her i DK - dét gav dælme mange problemer da jeg skulle have hendes registreret i hunderegisteret, da de troede hun var noget øst importeret noget. Og der var ikke megen hjælp at hente hos DRU…
Så jeg ville holde mig til DKK!
Men også her, følg din mavefornemmelse alligevel - bare fordi man er medlem af en klub, behøver man ikke være den mest fantastiske opdrætter…