Synes lige jeg vil vise et af mine afkom, som pt. ligger med små babyer nede i Slovakiet:
Katten (DK Petheaven KiloByte) er lige blevet 1 år gammel, fødte selv uden nogen problemer, 8 store sunde og raske killinger.
Byte er som I ser helt hårløs og har masser af mælk til sine babyer - som patter lystigt, helt af sig selv
Opdrætter melder i øvrigt, at alle killinger tager fint på
Så historien om Don Sphynxerne (og dermed Peterbald), er nok mere et spørgsmål om uheld/tilfældigheder/linjer(?) end om at racerne generelt er dårlige mødre.
det slog mig at de nøgne babyers værste fjende er kulde, og blir de afkølede mister de deres sutterefleks, så det er måske dette kombineret med dårlige moderegenskaber der har gjort sig gældende.
det slog mig at de nøgne babyers værste fjende er kulde, og blir de afkølede mister de deres sutterefleks, så det er måske dette kombineret med dårlige moderegenskaber der har gjort sig gældende.[/QUOTE]
Ja, det kunne faktisk være en meget plausibel forklaring! træk er de jo også langt mere skrøbelige overfor når de ingen pels har
[QUOTE=Lykke;1193771]8 kilinger Er det ikke mange? Og især mange for en IV’er?
Altså, syns bare jeg har hørt de tit får 2-4…[/QUOTE]
Det er faktisk lidt den “gamle normal” for siatalerne, som så har været dalet i en del år. Nok primært pga indavlsdepression og måske mangel på selektion for gode moderegenskaber/kuldstørrelse
Men flot antal nu om dage er det - især når det hele bare går gnidningsfrist
Nu var det så ikke min mening at beskylde en hel race for at være usund ELLER opdrætterne for at være dårlige opdrættere ( hvor dette så kom fra - for det har jeg jo aldrig skrevet). Det jeg skrev var HVIS…og jeg synes da bare det er herligt at høre at det altså ikke er tilfældet. Godt for racen og for opdrætterne.
Hun er ‘bare’ en hunkilling, en af mine facebookvenner har købt til avl (brush er ikke godkendt til show uanset hvor fin hun er). Men hvis teorien om, at fertiliteten hos de nøgne er dårlig, er det i hvert et klogt træk at bruge brush i avl
Nåårh, en fin mis. Men skægt at se, hvordan ørerne sidder - total kanin. SKAL de sidde sådan på en Don - eller skal de ‘helst’ længere ned på siden af hovedet - ligesom på Peterbald?
Fandt endelig standard beskrivelsen på Donskoy (TICA)
Ears: Large, wide open, wide at the
base, set upright and tilted slightly
forward, neither low nor on top of the
head. Set wide apart, about the width of
the ear base. Outer edges of the ears
continue the line of the head. Ear tips are
rounded.
Ears: Very large, broad at base
and open. Set upright, neither low
set nor on top of the head. The
interior is totally hairless. Slight
amount of hair allowed on lower