Don Sphynx?

Jeg ved ikke, hvor mange herinde, der kender denne race godt, men jeg har netop læst noget på Facebook om dem, som jeg synes lyder underligt/utroligt.

De skulle øjensynlig have store problemer med at die hos deres mødre? Det er flere opdrættere, der melder om det, hvoraf den ene har haft importeret fire hunkatte fra fire forskellige lande og så ubeslægtede linier, man kan få. Hun har jo ret i, at med et fuldtidsjob, så er det en uoverkommelig opgave at håndfodre samtlige killinger, hver gang man har kuld :frowning: Så de har opgivet og har nu kun “almindelige” Sphynx.

Er det noget, der også er kendt i Danmark?

Noget helt andet er, at der arbejdes på at få den godkendt i TICA og det kræver, at der udstilles en del katte i forskellige lande, så hvis der er nogen “bag skærmen”, som kunne have lyst til at hjælpe med det, er jeg sikker på, mange opdrættere vil sætte pris på indsatsen :slight_smile:

Lige et lille pip.

Don (Sphynx) og Sphynx er to forskellige racer ikke to udgaver af én race

Don eller Donskoy er oprindelig fundet i Rusland (nær Floden Don deraf navnet på den) Dens hår gen er dominant. Ikke at jeg kender vildt meget til gener, men lidt ved jeg dog og jeg tænker at det nok er grundet genet er dominant, at man besluttede sig for at krydse den med orientaler for at få en ny race; Peterbald.

Sphynx er oprindelig fundet i Canada, derfor bliver den tit kaldt Canadisk Sphynx. Hos Sphynxen er hår genet recessiv.

Ja de minder jo om hinanden og derfor forvirringen for de utrænede øjne, Jeg har svært ved at se forskel nogle gange. Men hvis du ser dem ved siden af hinanden kan man se små forskelle som, efter hvad jeg har forstået, ligge i den måde rynkerne i ansigtet løber. Don/Donskoy har vist også tendens til flere rynker end Sphynxen, men jeg er ikke helt sikker på det, jeg har kun set den udtalelse et par steder. Det kan selvfølgelig hænge sammen med udstillinger som jeg ikke ved en disse om :wink:

Jeg er blevet meget bevist de sidste par uger hvor jeg har reseachet Sphynx, Donskoy og Peterbald, om at kalde dem ved deres rigtige navne. Mest af alt for at undgå forvirring i mit eget hoved. Det har været tæt på et par gange at ende med -> :besvimer: LOL og jeg kommer sikker til det punkt igen flere gange for de tre racer er ikke de eneste hårløse racer har jeg også fundet ud af. Av av mit hoved.

Forresten er jeg ikke stødt på ret mange Don/Donskoy opdrættere i min søgen, og ja de bliver også omtalt som Don Sphynx mange steder hvilket bare tjener til at gøre forvirringen større IMO

(Canadisk) Sphynx er der lidt flere af, Nudivine ved du jo er en af dem :slight_smile:

Det er jeg skam klar over, men det ændrer ikke rigtigt på mit spørgsmål :slight_smile:

Mig bekendt er racens officielle navn i FIFe Don Sphynx og i TICA kaldes den Donskoy.

[QUOTE=Temple Bar;1192937]Det er jeg skam klar over, men det ændrer ikke rigtigt på mit spørgsmål :slight_smile:

Mig bekendt er racens officielle navn i FIFe Don Sphynx og i TICA kaldes den Donskoy.[/QUOTE]

Hmm det hjælper jo slet ikke på forvirringen, ka tydelige mærke hovedpinen igen :tihi:

Jeg har ikke set noget om de har svært ved at die. Er sikker på at Sphynx folket kan sprede lidt lys over det …måske :slight_smile:

jeg har godt nok heller aldrig hørt at don skulle have die problemer. men jeg skal da spørge min svenske kollega der har opdrættet don i flere år. I’LL be back

og så til forskellen i udseende. sph (canadisk) har kraftigere bygning, citronformede øjne og ørene er lavere ansat. en dsp (don) har finere knoglestruktur, mere mandelformede øjne, og mere opretstående øre.

Hej!

Et pip fra en Peterbald opdrætter her :wink:

Jeg ved intet om opdræt af Don Sphynxer, MEN da Peterbalden er “lavet” på Donnen, ser vi jo da noget af problematikken også :wink:
Min sølle erfaring med racen er, at nøgne katte vil jég personligt ikke bruge i mit opdræt - fordi, tadaaa… de er nogle elendige avlskatte IMO :wink:
Hvad baserer jeg det på? Tja, min erfaring er jo ikke stor indenfor racen, men idet jeg jo har store lyttelapper og følehornene ude, har jeg hørt (ih hvor jeg hader det udtryk, for det lyder så sladder agtigt…! :frowning: ), at de fleste af de Peterbald hunkatte, som har problemer med at passe deres killinger er nøgne.

Personligt har “vi” (jeg skriver vi, fordi Kira & jeg samarbejder så tæt, så vi indimellem synes at vi deler opdræt G), kun erfaring med én nøgen hunkat, nemli Kiras Rynke, som jo viste sig at være en møj dårlig avlskat :frowning:
Hendes første kuld døde, fordi Rynke fik yverbetændelse og killingerne blev for svage og selvom jeg fik killingerne ud til min hunkat der lå med et enebarn (Orientaler) OG jeg sondefodrede Kiras killinger, fordi de var for svage til at sutte ordentligt, døde de alle én efter én… :frowning:
Andet kuld Rynke fik, gik det galt igen - yverbetændelse - og Kira fik reddet to killinger, som hun måtte flaske op.
Linien blev lukket her i DK - begge killinger blev kastreret.

Jeg har haft tre kuld Peterbald - første kuld på en Orientaler hunkat, andet kuld på en brush hunkat og dette tredie kuld (kild) på en killing fra mit første kuld - en brush/straight coated hunkat.
Alle tre gange er det gået super fint - alle killinger er blevet store og fine (ja, jeg havde en dødfødt i dette kuld, men det var fordi killingen havde siddet i fødselskanalen for længe).

Kira har haft et kuld på hendes meget tyndpelsede brush hunkat (Dream) også, hvor jeg mener der var et eller andet med diegivningen også… (Kira?) og et kuld på hendes Velour/flock hunkat, som vidst gik fint også :slight_smile:

Jeg selv vil ikke bruge de nøgne i avl - jeg ønsker personligt ikke Peterbalden skal være en nøgen kat (maximalt velour og helst Brush) - jeg synes ikke de nøgne virker så sunde som de brush vi har. Jeg havde i mit kuld sidste år, to nøgne/kort velour killinger, som begge blev solgt til udlandet og jeg beholdte selv en brush pige (Watt), som jeg satser på skal have kuld til foråret med min lille nye baby Lakrids.
De nøgne hankatte, har jeg ikke et problem med at bruge i avl - for de skal ikke passe killingerne :wink:

Men tjaaaaoooo… jeg tror der er lidt om snakken omkring diegivningen hos de hårløse - uden at have nogen form for videnskabelig baggrund for det!

/Mette

Tak for dine erfaringer, Mette :slight_smile:

Det lyder jo bestemt, som om det kan være et raceproblem og ikke “bare” en opdrætter, der har været møguheldig med samtlige sine hunkatte. Det er jo smaddersynd for både racen og især for de opdrættere, der brænder meget for den :frowning:

jeg læser det som at killingerne skulle have problemer med at sutte og det ringer slet ingen klokker.

problemer med mængden er tilgengæld hyppigere hos de piv skaldede, men igen ikke så voldsomt / så regelmæssigt at man valgte fx peterbald / don sphynx fra i fife

Rynke var som mette skriver en l… avlskat. Hun lavede store fede killinger selvom hun er lillebitte- men hendes yversystem er helt f… op. ganske få dage og så var den gal, på trods af forebyggende behandling. hendes dievorter - ved jeg idag - ser også forkerte ud. de er ligesom ballonformede- dvs på stilk. hvor de på mine andre er kegleformede.

Pelka havde mælk, men fik aldrig for alvor gang i den, så er nooooget nervøs for næste gang.
Dream fik brystbetændelse da de var relativt gamle og jeg HÅBER det bare var et hændeligt uheld, for hun havde så meget mælk at allerede fra fødslen dryppede det ud når hendes 5 møffede rundt. Det var et helvede for har de lært sutten fra start er de nemme at fodre, men når man endnu ikke er gamle nok til at leve på rent vådmad så bliver man IKKE tilfreds når man får mælk med sut- selvom man er sulten

faktisk så var pelkas de nemmeste jeg endnu har haft. Hun havde nok til at de ikke tabte sig om natten og så kunne jeg give dem om dagen. jeg prøvede om de (2 stk) kunne patte hende op, men efter 6 dage hvor man vejede præcis det samme som da man blev født gav vi op og krøb til KMR korset

Kan ikke udelukke at det er anderledes med don’n - den er jo ikke blandet op, sådan som peb’n er. I danmark er der mig bekendt kun en enkelt der gør i don og det er desværre vist noget BYB. De er ikke blevet ret populære fordi de ligner sphynx så meget og det er nemmere så at vælge en veletableret race hvis du spørger mig.

Nej, jeg mener nu den anden vej rundt :slight_smile:

Hvis det er korrekt at nøgenkatte har problemer af den art så synes jeg personligt ikke det er en race der bør godkendes i TICA ( eller nogen andre steder). En gang imellem synes jeg det er meget mærkeligt hvilke racer der får et stempel som “usunde” og ikke bør godkendes og hvilke der åbenbart er OK at avle på. Det er klart at alle racer kan løbe ind i en hunkat der er en dårlig avlskat. Det betyder ikke at racen er usund. Men hvis det er sådan at hunkatte der har de karakteristika der netop er typiske for racen generelt ikke er gode avlskatte så synes jeg man bør overveje om selve racen er sund. På samme måde som med Scottish Fold m.m.

Jeg håber ikke at katteverdenen skal gå hundeverdens vej - hvor flere racer holdes i live - producerer og vedligeholdes UDELUKKENDE via menneskets indblanding og som ville uddø hvis
mennesket ikke var der.

[QUOTE=nudivine;1192982]og så til forskellen i udseende. sph (canadisk) har kraftigere bygning, citronformede øjne og ørene er lavere ansat. en dsp (don) har finere knoglestruktur, mere mandelformede øjne, og mere opretstående øre.

[/QUOTE]

Jeg ville DØ af skræk, hvis jeg så sådanne katte en mørk aften :wink:

[QUOTE=Teresa Guldager;1193051]Hvis det er korrekt at nøgenkatte har problemer af den art så synes jeg personligt ikke det er en race der bør godkendes i TICA ( eller nogen andre steder). En gang imellem synes jeg det er meget mærkeligt hvilke racer der får et stempel som “usunde” og ikke bør godkendes og hvilke der åbenbart er OK at avle på. Det er klart at alle racer kan løbe ind i en hunkat der er en dårlig avlskat. Det betyder ikke at racen er usund. Men hvis det er sådan at hunkatte der har de karakteristika der netop er typiske for racen generelt ikke er gode avlskatte så synes jeg man bør overveje om selve racen er sund. På samme måde som med Scottish Fold m.m.
[/QUOTE]

Jamen jeg kan da kún være ENIG - men før nogen kommer med en undersøgelse der kan bevise det ene eller det andet, har hverken du eller jeg belæg for at “forbyde” racen i det ene eller det andet forbund eller at erklære at en hel race er usund!

Jeg ved som et fackt at der blev lavet en hel del dyrlæge attester på Peterbalds fra hele Europa, som en del af godkendelsesprocessen i FIFe. Om den har været misvisende eller ikke fyldestgørende, kan jeg ikke sige, men fakta er, at Peterbalden er godkendt i både TICA & FIFe, så nogen har fundet racen “sund nok” til at blive godkendt.

Derudover kan du ikke generalisere “Nøgenkatte”, for så vidt jeg ved, har den “Canadiske Sphynx” ikke disse problemer? Og siden der ikke er nogen reel undersøgelse eller faglig baggrund for at erklære at Don Sphynx og Peterbalds lider af letale gener, synes jeg faktisk heller ikke du kan tillade dig at generalisere dem.

Vi gør os alle nogle tanker om hvad vi vil opdrætte med, i hver vores katterier - for mit vedkomne har jeg så besluttet ikke at bruge de nøgne Peterbalds, fordi jég har en ide om at de hårløse Peterbalds ikke er så sunde som Brushierne, men det gør det godt nok ikke ret videnskabeligt eller beviseligt!

Men helt ærligt - at udråbe en hel race for usund på basis af… hearsay?!

BÅDE Peterbalden og Don Sphynxen er mere end “bare” nøgne katte, begge racer har nøgne, velour, brush & straight coatede katte i avl - Peterbalds må endda parres ud til SIA, BAL, SYS, SYL, OSH og OLH, så måske er det en anelse “over the top” at kåre racerne til “Årets mest udsunde dyr” og opdrætterne til Dyremishandlere?

Pardon me, men det gør mig faktisk pænt sur, når du kan sidde i ramme alvor at skrive sådan noget.

Og denne her:

[QUOTE=Teresa Guldager;1193051]Jeg håber ikke at katteverdenen skal gå hundeverdens vej - hvor flere racer holdes i live - producerer og vedligeholdes UDELUKKENDE via menneskets indblanding og som ville uddø hvis
mennesket ikke var der. [/QUOTE]

Gider jeg ikke engang at bruge tid på at svare på - de der kender mig, ved hvad min holdning er.

/Mette

Den opdrætter, der har haft importeret fire Don Sphynx hunkatte, som hun har måttet neutralisere pga. dårlige avlsegenskaber, er gået tilbage til Canadisk Sphynx - hvor hun aldrig har set de problemer. Selvfølgelig er hverken hendes/andre opdrættere i det lands erfaringer eller for den sags skyld dine og Kiras nok til at lave nogen form for officiel statistik, men det er IMO tankevækkende alligevel.

HVIS det er rigtigt, at det er et racespecifikt problem, vil racen med tiden nok dø ud under alle omstændigheder, for det er jo begrænset, hvor mange opdrættere, der kan sætte tid af til håndfodring af samtlige killinger i samtlige kuld.

[QUOTE=Temple Bar;1193079]Den opdrætter, der har haft importeret fire Don Sphynx hunkatte, som hun har måttet neutralisere pga. dårlige avlsegenskaber, er gået tilbage til Canadisk Sphynx - hvor hun aldrig har set de problemer. Selvfølgelig er hverken hendes/andre opdrættere i det lands erfaringer eller for den sags skyld dine og Kiras nok til at lave nogen form for officiel statistik, men det er IMO tankevækkende alligevel.

HVIS det er rigtigt, at det er et racespecifikt problem, vil racen med tiden nok dø ud under alle omstændigheder, for det er jo begrænset, hvor mange opdrættere, der kan sætte tid af til håndfodring af samtlige killinger i samtlige kuld.[/QUOTE]

Korrekt :slight_smile:

  • men lur mig om ikke racerne allerede var uddøde, hvis det var et reelt racespecifikt problem…

Jeg har i al fald ikke tænkt mig at opflaske samtlige fremtidige kuld her i huset - og som et lille kuriosum, kan jeg fortælle at de første og eneste killinger jeg har haft i huset - som ikke har været syge af et eller andet smitsomt (ja puha, jeg indrømmer faktisk at mine katte af og til fejler noget! :p), som IKKE selv har kunnet spise nok, hos en mormis til at klare sig, er; mine to små hitte-huskatte :wink:
(Men måske er det fordi at deres “erstatnings mor” er en Peterbald :D)

/Mette :stuck_out_tongue:

Nu er både Sphynx og Don/Donskoy jo naturligt opståede katte, lige som Manx og Kurilean Bobtail. Manx´en får forskellige haler i et kuld, Shpynx og Don/Donskoy kan fåes med forskellig pelstyper.

Vi se bare sjældent de forskellige halelængder hos Manxen lige som vi sjældent ser de forskellige hårtyper hos Shpynx og Don/Donskoy, når vi taler om de “langhårede”

Norsk Skovkat er en race som jo også er naturlig og fordi de bor over hele kloden hos mennesket skal de ha hjælp til at håndterer deres pels. Er det så ikke usundt ? Ville perseren overleve unde vores hjælp eller rettere hvor mange race katte ville kunne over leve uden vores hjælp? Skal vi så slette dem og kun beholde de som ikke behøver os, være det sig mere eller mindre?

Så jeg har svært ved at helt forstå ordet sundhed i ovenstående indlæg.

Filosofisk tænkt er det egentlig sjovt at vi hos katte og hunde (sikkert også andre dyr) avler specifikt efter hvad naturen frembringer af “mutationer” hvor vi hos mennesker taler om screening af fostre og der køre debatter om hvorvidt vi skal fra sorterer mennesker der ikke ligger indenfor normen. De har brug for andre mennesker til at hjælpe dem og det gør dem i visse menneskers øjne “forkerte”

Tag dværgvækst f.eks. et gen vi fremelsker hos katte og hunde men de er tit til besvær hos mennesket. Tankevækkende hvad vi dømmer som værende ok .


Edit:
for lige at få det på det rene hvordan Sphynxen opstod (info fundet her -> The Sphynx Cat | Sphynxlair )
History
First attempts at breeding Sphynx began in 1966, when a black and white cat gave birth to a hairless kitten in Ontario, Canada. The owner named the hairless kitten Prune, due to the wrinkled hairless skin. Prune was bred to other cats in an attempt to create more hairless kittens. Because hairlessness is a recessive gene, some of the kittens resulting from this union had hair, while others did not. These kittens were called Canadian Hairless Cats, which some people referred to as Sphynx cats, due to their physical similarities with an ancient Egyptian cat sculpture called the Sphinx. Between 1975 and 1978, several natural mutations of hairless kittens were found in Minnesota and Toronto. These kittens, named Epidermis, Punkie, and Paloma, were bred to Devon Rex, another breed with very little body hair. The Sphynx breed traces its history to the offspring of these unions. TICA has recognized this breed for over 20 years and there are now several thousand Sphynx registered in the world.

Helt enig i dette, der har vist ikke været eller også har det været umuligt at finde frem til den allerførste Shpynx og Don/Donskoy, begge var katte der blev fundet, hunsker ikke lige med Sphynx´en men med Don/Donskoy der havde den første registrede jo pels da den blev fundet og efter et stykke tid tabte den pelsen samme var det for dens killinger. Dermed vidste de at dette var ikke en alm vild/tam kat. Så det er da ikke helt hen i vejret at de har været her mere end lige tilbage fra den først registrerede :slight_smile:

[QUOTE=Mette Mejdahl;1193084]Korrekt :slight_smile:

  • men lur mig om ikke racerne allerede var uddøde, hvis det var et reelt racespecifikt problem…

/Mette :p[/QUOTE]

Det fremelsker “vi” (altså de af os der rent faktisk er aktive i kattesporten!) jo netop ikke - der er en meget begrænset population (i enkelte forbund) af racer med dværgvækst netop fordi “vi” ikke finder det OK at avle på noget der grænser til handicaps. Disse racer er ikke tilladt i FIFe og bliver det næppe nogensinde - fordi “vi” netop ikke synes der er nogen mening i det!

men veninde i sverige siger det ikke har noget på sig.

og jeg kan da huske at der for 10 år siden var rygter om at hvis du parrede 2 ultra nøgne sph ville killingerne dø. og det havde heller ikke noget på sig. og jeg vil også sige at man ikke kan skære en hel race over en kam fordi et par enkelte opdrættere har oplevet noget dårligt.