Døre kradses i stykker

Jeg adopterede en 1,5 år han kat (halvt Maine Coon og halvt huskat) for en måneds tid siden og han er ved at kradse samtlige døre og dørkarme i stykker :frowning: Det er først og fremmest ikke pænt og så er det skide irriterende når dørene er nymalede og der er brugt lang tid på det. Det er særligt slemt ved to værelser hvor han ikke må komme ind og det selvfølgelig er rigtig spændende. Og før nogen foreslår det - nej det er absolut ikke en mulighed bare at give efter og lade ham få adgang til dem fordi det ene er fyldt med tøj der gerne må være fri for kattehår og det andet er fyldt med skrøbelige ting som glas og stel efter min afdøde morfar.

Jeg er med på at Maine Coons har det særligt træls med lukkede døre, men der må da være noget at gøre? Jeg har forsøgt at sætte aktivitetslegetøj og kradsetræ ved dørene. Der er sprayet med Feliway og brugt diffuser og jeg har de der pifte afskrækkere ved døren men de virker ikke altid fordi det er svært at få dem placeret ordentligt.

Jeg er med på at han måske keder sig men jeg har givet ham tonsvis af legetøj og aktivitetslegetøj men han kradser alligevel. Jeg kan jo ikke være hjemme og lege med ham held tiden. Nok går jeg ledig nu men jeg skulle da gerne have et arbejde igen.

Hvad skal jeg stille op? Jeg vil være ulykkelig over at kaste håndklædet i ringen og i værste fald aflevere ham på internatet igen :frowning: Gode råd modtages med kyshånd!

Du kan sætte et væg kradsebræt på selve dørkarmen :slight_smile:
Der er flere modeller her hos Petworld

Mht. de to værelser, som katten ikke har adgang til - jeg forstår det såmænd godt. Jeg har selv værelser, hvor mine katte ikke kommer til daglig, men når det er sagt, så kan tøj jo opbevares i skuffer og skabe eller hænges i garderobeposer. Skrøbelig genstande og arvestykker har jeg selv placeret i vitriner, hvor de er i sikkerhed, men samtidig kan man nyde synet af dem :slight_smile:

Har du overvejet en kat nr. 2? Måske savner han en at snakke med. Hvis han er alene kat ville en kammerat måske løse problemet.

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig har nogen bud på hvad du ellers kan gøre med alt det du selv allerede har prøvet. Hvilke situationer er det at han kradser på dørkarmene? Jeg tænker om han er ved at have afrettet dig til at reagere og give ham opmærksomhed, når han kradser der.
Har du evt. prøvet mere mental stimulering som f.eks. klikkertræning? :slight_smile:

Du kan sætte en Ssscat op. Den pifter luft ud, når katten kommer i nærheden. Brugt med omtanke (og ikke bare fordi man synes det ser sjovt ud, når katten bliver forskrækket), så er den faktisk ret god og effektiv. Vi har med held fået vænnet vores katte af med at kradse på døre.
Der er delte meninger om Ssscat. Jeg valgte den, fordi jeg kunne mærke, at når jeg havde forsøgt at kalde og lokke katten væk fra døren 5-6 gange, så blev jeg irriteret i min stemme. Jeg ville ikke have, at kattene skulle forbinde mig med noget negativt, så derfor valgte jeg Ssscat. Efter at have være blevet forskrækket et par gange, så undgik kattene dørene. Nu kan vi bare have den stående fremme slukket. Dvs. bare synet af den, er nok til at kattene ikke søger derhen.

[QUOTE=Beydana;1285948]Du kan sætte et væg kradsebræt på selve dørkarmen :slight_smile:
Der er flere modeller her hos Petworld[/QUOTE]
Den tror jeg ikke min mor vil være begejstret for desværre :frowning:

Problemet er bare at alt mit tøj på et tidspunkt har været i et skab som blev skimmelramt. Der er ikke plads til et skab på det værelse tøjet er lagt ind på :frowning: Mht de skrøbelige ting så er der så meget at det ikke kan sættes i skabe eller skuffer. Alt er pakket til af ting så vi ikke engang selv kan bruge værelset

Jeg synes også han skal have en ven på et tidspunkt. Men pt bor jeg hos min mor mens jeg venter på at få råd til en bolig. Det der med boliger hvor man må have 1-2 katte er desværre ikke noget der hænger på træerne hvis det skal være til DN pris man kan betale sig fra som ledig :frowning: Men jeg er da skrevet op nogle steder (men det har lange udsigter)

[QUOTE=Eva K;1285957]Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig har nogen bud på hvad du ellers kan gøre med alt det du selv allerede har prøvet. Hvilke situationer er det at han kradser på dørkarmene? Jeg tænker om han er ved at have afrettet dig til at reagere og give ham opmærksomhed, når han kradser der.
Har du evt. prøvet mere mental stimulering som f.eks. klikkertræning? :)[/QUOTE]
Det er også sådan noget jeg overvejer. Altså at han har lært at jeg kommer når han kradser og hyler. Så jeg er ved at forsøge at lade være med at reagere på kradseriet (mens jeg beder en stille bøn om at han ikke får ødelagt dørene yderligt)

Klikkertræning har jeg ikke overvejet selvom jeg faktisk har en liggende. Men hvordan tænker du det skal gøres? Jeg er snart klar til hvad som helst for at få ham til at lade være

//youtu.be/Bjn6ULG0y6g

//youtu.be/fIalI54lsx4

Blot et par af de videoer, du kan finde på Youtube om at klikkertræne kat.

[QUOTE=DK Lindvig;1285959]Du kan sætte en Ssscat op. Den pifter luft ud, når katten kommer i nærheden. Brugt med omtanke (og ikke bare fordi man synes det ser sjovt ud, når katten bliver forskrækket), så er den faktisk ret god og effektiv. Vi har med held fået vænnet vores katte af med at kradse på døre.
Der er delte meninger om Ssscat. Jeg valgte den, fordi jeg kunne mærke, at når jeg havde forsøgt at kalde og lokke katten væk fra døren 5-6 gange, så blev jeg irriteret i min stemme. Jeg ville ikke have, at kattene skulle forbinde mig med noget negativt, så derfor valgte jeg Ssscat. Efter at have være blevet forskrækket et par gange, så undgik kattene dørene. Nu kan vi bare have den stående fremme slukket. Dvs. bare synet af den, er nok til at kattene ikke søger derhen.

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattenet_kattelemme/afskraekningsmiddel/182824[/QUOTE]

Det er netop Ssscat jeg har købt og har sat to op af. Men det er svært at få dem sat optimalt fordi det er i en gang hvor vi andre også får udløst dem med jævne mellemrum. Han er i øvrigt så snu at han har gennemskuet, at hvis man ellers er hurtig så pifter den ikke. Så nu har vi låst den ene dør og den anden der ikke kan låses er der installeret en to vejs dørstopper som forhåbentlig stopper ham fra at skubbe døren op og han kan stryge forbi. Det gik ellers ganske godt med den ene pifter på et tidspunkt. Faktisk så godt at jeg kunne fjerne den helt en dags tid mens jeg ventede på at den anden skulle komme. Men det er sådan lidt 2 skridt frem og et tilbage med ham Aslan

Inden du overtog ham, havde han så været indekat eller fået lov at være fritgående?
Hvis sidstnævnte, så kan en stor del af problemstillingen være, at han keder sig.

[QUOTE=Churchtown;1286000]Inden du overtog ham, havde han så været indekat eller fået lov at være fritgående?
Hvis sidstnævnte, så kan en stor del af problemstillingen være, at han keder sig.[/QUOTE]
Jeg har skrevet med en tidligere ejer, der fortalte at Aslan altid har været indekat men til gengæld ikke vant til lukkede døre :frowning:

[QUOTE=galath;1285977]
//youtu.be/Bjn6ULG0y6g

//youtu.be/fIalI54lsx4

Blot et par af de videoer, du kan finde på Youtube om at klikkertræne kat.[/QUOTE]
Men er er jo hvis han skal lære et trick? Jeg er med på at lave klikker træning med ham men jeg skal jo ikke klikke når han kradser på dørene?

Som Eva skriver, så er det for at udfordre ham mentalt for at modvirke, at han keder sig. Det er godt for katte at bruge hjernen, og når de lige fanger det, synes mange også, det er rigtig sjovt. Og de er ofte meget lærenemme. Du kan også stimulere ham lidt ekstra ved fx at give ham foder i et foderbræt eller en foderbold - eller begge dele - hvor han også skal bruge hovedet lidt for at få maden ud.

Der er i øvrigt masser af den slags indretninger, også kaldet intelligenslegetøj, der giver katten en omgang mentaltræning, når den skal have mad.

Jeg begyndte så småt i går med noget klikkertræning men jeg regner med at køre ud i Petworld efter en af de der klikkere med en target stick for det var lidt uhandy i går med en løs pind og klikker i den ene hånd og en tube ostemalt i den anden :slight_smile:

Planen bliver nok først at lade ham få associationen med at klik er lige med gode sager. Så at snude mod target og klik = gode sager. Og derefter at forsøge mig med at lukke døre og så forsøge at holde hans opmærksomhed med snude mod target og ingen ros eller opmærksomhed hvis han kradser på døren. Lyder det som den rigtige fremgangsmåde? Eller kan det gøres bedre?

Aslan gider desværre ikke det fine foderbræt (det er den med runde skåle, pigge, tunnel og bølger). Så har han en lille indstillelig Whiskas foderbold og en Kong Wobbler som jeg har overfyldt for at gøre det ekstra svært. Det er umiddelbart kun Wobbleren der fanger ham selvom der er det samme i begge foderbolde og på foderbrættet. Jeg overvejer at prøve at putte noget foder i en gammel vandflaske og se om det er noget for ham

Når jeg træner med mine, klikker jeg bare med tungen. Jeg synes ikke, jeg har hænder nok til både at bruge klikkeren, give godbidder og lave håndtegn :slight_smile: Det fungerer fint nok.

Jeg ved ikke, om man kan træne ham til ikke at kradse på døren. Det kan man muligvis, men så skal du eventuelt få input fra Helle Lenschow. Hun arbejder rigtig meget med klikkertræning og kan måske endda hjælpe dig med et lille program, hvis det kan lade sig gøre. Videoen med high five er vist hendes.

Jeg bruger ord som markører (klik), når jeg træner drengene. Det er nemmere end en klikker, når nu der er flere.

Så som Ingrid siger, så behøver du ikke have en klikker.

[QUOTE=galath;1286062]Når jeg træner med mine, klikker jeg bare med tungen. Jeg synes ikke, jeg har hænder nok til både at bruge klikkeren, give godbidder og lave håndtegn :slight_smile: Det fungerer fint nok.

Jeg ved ikke, om man kan træne ham til ikke at kradse på døren. Det kan man muligvis, men så skal du eventuelt få input fra Helle Lenschow. Hun arbejder rigtig meget med klikkertræning og kan måske endda hjælpe dig med et lille program, hvis det kan lade sig gøre. Videoen med high five er vist hendes.[/QUOTE]
Petworld har heldigvis prisgaranti så jeg kunne få sådan en targetstick med klikker til 35 kr som den koster hos Zooplus i stedet for de 100 kr den kostede hos dem :slight_smile:

I går aftes har jeg trænet en del med ham af flere omgange og det er sådan delvist lykkedes at distrahere ham, når jeg kunne se han skulle til at kradse på dørene, så det fik minimeret det en del. Ellers har jeg forsøgt at ignorere ham, når han har kradset. Det er bestemt ikke perfekt men jeg forsøger at arbejde videre med det i eftermiddag.

Jeg prøver lige at spørge Helle om hun har tips når jeg engang kommer hjem. Tak for tippet :slight_smile: