Dørskraben!

Jeg er efterhånden lidt træt af, at de små dyr er begyndt at skrabe på døren. Det startede faktisk med, at vi lukkede dem ind i deres værelse om natten fordi de ellers altid vækkede os for tidligt eller tissede på gulvet fordi de var “sure”. Men skraben på døren klokken lort om natten gør, at jeg er nødt til at stå op og give dem lidt foder for at de holder op så jeg kan sove videre. Og de holder ikke op!

Hvad kan jeg gøre? Sætte en høj låge op, eller en hænge en måtte op på døren som ikke kan skrabes, eller hvad? Hvad er deres erfaring med dette?

Når jeg ind imellem lukker mine fra, er der to døre og en gang mellem dem og mig. Det er min erfaring, at de falder til ro og accepterer situationen, når de ikke kan høre mig lige inde bag døren. Kunne de det, ville de også forsøge at kradse sig vej ind.

Jeg har i anden sammenhæng oplevet, at et par af dem har kradset på dørene, og da hjalp det at sætte voksdug på døren. Indtil den store kat fandt ud af, at han kunne hive voksdug inklusive de tegnestifter, der holdt den fast, ned, hvis han fik fat i et hjørne nede for neden. Men jeg er sikker på, at den kan sættes op på en mere sikker måde, og så er det altså svært at komme til at kradse.

Hæng et stykke stof løst på døren, det kan de ikke kradse i…

Ellre som jeg gjorde engang - et stort stykke pap fra en flyttekasse, jeg trak det hen foran døren og lukkede den… du kan også lægge et stykke pap foran døren på gulvet, og på pappet sætter du dobbelt klæbede gulvtæppetape, katte hader at træde på noget som klistre så de vil kun træde på det en gang :slight_smile: dette er meget effektivt…

Uha, det lyder smart! Kom gerne med flere idéer! :smiley:

[QUOTE=34Charlotte;706426]Jeg er efterhånden lidt træt af, at de små dyr er begyndt at skrabe på døren. Det startede faktisk med, at vi lukkede dem ind i deres værelse om natten fordi de ellers altid vækkede os for tidligt eller tissede på gulvet fordi de var “sure”. Men skraben på døren klokken lort om natten gør, at jeg er nødt til at stå op og give dem lidt foder for at de holder op så jeg kan sove videre. Og de holder ikke op!
Hvad tid lukker I dem ind - og hvornår ud igen?
Og så tisser katte altså ikke på gulvet, fordi de er “sure”.

Hvad kan jeg gøre? Sætte en høj låge op, eller en hænge en måtte op på døren som ikke kan skrabes, eller hvad? Hvad er deres erfaring med dette?[/QUOTE]
Sørg for, at de har vand og rigeligt mad stående på værelset - og selvfølgelig og en bakke og noget legetøj.
Hvor stort er det værelse egentlig?

en foderautomat med timer og vådmad i. De lærer lynhurtigt hvornår den lukker op

Især Viggo kradser også på døren ind til soveværelset, når jeg står og tager tøj på om morgenen, han vil SÅ gerne ind til mig. Når det ikke hjælper stanger han, så det lyder som om der er en der banker på…På grund af min mands allergi kommer kattene ikke i soveværelset overhovedet, kun når de ved en fejl smutter med ind ;0) Men Viggo giver ikke op.

Til gengæld er det også den eneste dør der er lukket for dem. Hvis jeg står op om natten, er jeg også nødt til at give dem noget mad…de er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sultne, og skal nusses og snakkes med, uanset om klokken er 1 eller 4, men døren lader de være. Det er kun om morgenen eller andre tider om dagen i weekenden fx så kradser og stanger Viggo helt vildt. Cleo gør det aldrig, hun sidder og venter udenfor til døren ved en fejl måske bliver åbnet og hun kan liste med ham ind… :slight_smile:

[QUOTE=Mega;706698]Sørg for, at de har vand og rigeligt mad stående på værelset - og selvfølgelig og en bakke og noget legetøj.
Hvor stort er det værelse egentlig?[/QUOTE]
Hvis de er inde når vi går i seng, så er de inde, og hvis de er ude, så er de ude - med mindre det er vinter - så venter jeg tålmodigt til de er inde i varmen igen :tihi:
Der er vand og mad, kattebakke og legetøj. MEN de er hele tiden sultne - specielt Bamse. De får RC young male og både Bamse og Kylling er neutraliseret. Men Bamse spiser til han brækker sig. Købte dem på kattehjemmet, og tror det er noget psykisk “spis alt hvad du kan, når du kan” som de var udsat for inden de kom på kattehjemmet fordi de har haft svært ved at få mad som killinger. Samtidigt med neutraliseringen har specielt Bamse derfor stor risiko og tendens til at blive lidt “floppy” omkring maven.
Ingen af dem bryder sig om at bruge bakkerne indenfor - heller ikke selvom de er helt friske. De foretrækker suverænt at gøre “jobbet” udenfor. Så det er faktisk kun hvis de har været syge eller ligende de har brugt bakkerne stort set. Kylling benytter i øvrigt flittigt håndvaske og afløb til at tisse i :tihi:
Hvis jeg skal gætte ca. 15 kvadrat meter tror jeg, så det er ikke et kæmpe værelse, men heller ikke lille :slight_smile:

Har du prøvet at give dem vådfoder? Ikke i stedet for tørfoder, det kan de sagtens blive ved med at få. Men vådfoder mætter anderledes end tørfoder, og så er det godt for katte, der skal passe på vægten. Her i huset får mine tre hankastrater hovedsageligt vådfoder, og så har de altid tørfoder tilgængeligt på et foderbræt. Der er derfor ikke rigtig nogen undskyldning for at være sulten - selv om især den ene af dem mener, det er noget vrøvl :høhø:

Kattelem? :slight_smile: Jeg synes ikke det lyder holdbart at lukke dem inde. Ikke engang mine indendørskatte ville finde sig i det der. Da jeg havde plejemisserne, brugte jeg da også en halv madras for døren i en periode, så den ikke tog for meget skade, men det var kun af absolut nød, fordi der ikke VAR andre løsninger (de kunne ikke gå sammen med mine egne). Jeg sov i lange tider derinde, det var simpelthen nemmest.

Vil lige indskyde at der er en DEL (ikke alle) katte der har problemer med RC tørfoder. Mange kaster op af det. Og det er jo klart at hvis han kaster al maden op, ender han jo med at blive sulten :wink:

Han kaster ikke op pga. foderet, men fordi han grov-æder :slight_smile:
Kattelem er ikke en løsning her. Bor stadig hjemme, men om om et halvt år, når kattene er halvandet til to år, så flytter jeg til et sted hvor de kan komme udenfor og hvor de har kattelem :slight_smile:
De får tørfoder, men kommer altid rigeligt vand i - og det drikker de også glædeligt før de kommer til “sagerne” :slight_smile: - så hvordan skulle vådfoder mætte mere? Er meget interesseret!

Personligt ville jeg tage det halve år som en oplevelse og fokusere mere på, at nedbringe kattenes adfærd mest muligt - og bedst muligt forhindre skade på huset - lejligheden? (kradsen på døre) - og så simpelthen leve med at blive forstyrret om natten i den periode. Det kommer til at lyde meget kattekoneagtigt :høhø:
Men min erfaring fra plejemisserne siger mig bare, at du får ikke ro, fra kattene. Du kan ikke lære dem, at de skal være fuldstændig stille om natten, og slet ikke ved at lukke dem væk fra jer.
Sørg for at de er mætte, sørg for at de er tilfredse, sørg for at de får det selskab, de har behov for (det er selvfølgelig ikke nus om natten, men i det mindste bare det, at de ikke lukkes fra jer mennesker), sørg for, at de har nogle rigtig gode, lune steder at sove. Puf dem ud af sengen, hvis de kommer og tramper rundt, ignorer dem, hvis de larmer.
Generer det dig alligevel ikke mere med den larm, de laver for lukket dør, end hvis de går løs? Er det så ikke nemmere at stå op den ene gang tidligt for at give dem en portion mad (du kan jo have gjort den klar) eller lukke dem ud? :slight_smile:

Katte kan spise ca. 5 gange mere vådfoder end tørfoder og stadig kun få den samme næringsværdi - derfor er vådfoder smart til sultne katte :slight_smile: Så du vil skulle hælde 4 dl. vand på 100 g. tørfoder, for at komme op på samme væskeindhold (i øvrigt skal vådt tørfoder spises hurtigt op, da det fordærver). Jeg kan dog godt være lidt i tvivl, om ikke meget af dette rene vand bare vil smutte igennem systemet med det samme, i forhold til vådfoder, hvor vandet jo er ‘bundet’. Det er jo dog selvfølgelig stadig godt for urinvejene med den slags ekstra vand, du giver, men det er så en anden debat.
Vådfoder har i øvrigt svært ved at blive grovædt (ikke umuligt, men svært). Opkast af tørfoder sker, fordi det svulmer op i maven, og der så ikke længere er plads til det.

Katte hader lukkede døre - Det er der sikkert mange, der kan skrive under på.
Desuden er det min erfaring, at katte blot skal vænne sig til rytmen.

Når jeg gør klar til at gå i seng (kattene kender signalerne) kommer de frem, og når jeg er gået i seng, kommer de på skift og skal nusses. Når jeg så slukker lyset efter at have læst lidt, lægger de sig til at sove, nogle i sengen og andre i nærheden. Og de sover hele natten.

[QUOTE=Mega;708211]Katte hader lukkede døre - Det er der sikkert mange, der kan skrive under på.
Desuden er det min erfaring, at katte blot skal vænne sig til rytmen.

Når jeg gør klar til at gå i seng (kattene kender signalerne) kommer de frem, og når jeg er gået i seng, kommer de på skift og skal nusses. Når jeg så slukker lyset efter at have læst lidt, lægger de sig til at sove, nogle i sengen og andre i nærheden. Og de sover hele natten.[/QUOTE]
Jeg er enig, de holde op igen når de finder ud af, at de ikke får noget ud af at kradse på døren…

Jeg har også kæmpet en hård kamp med kattene om vores døre. Der er to ‘issues’ i det: Døre, de ikke må komme igennem og døre, de larmer med om natten.

To af vores katte har været slemme til at larme om natten (fx mjave umotiveret). Det har ikke været nok at lukke døren og tage ørepropper i - man bliver stadig vækket, og det er altså ikke sjovt. Selv er jeg parat til at slå katten ihjel, hvis jeg bliver vækket, når jeg har brug for at sove (nå ja, overdrivelse fremmer forståelsen :fnis: - men jeg bliver altså tosset!) - og min mand har slet ingen forståelse for katte, der forstyrrer hans i forvejen problematiske søvn. Derfor ville vi gerne kunne lukke dem væk om natten, men til trods for vores store hus, er der stort set ingen steder, vi ikke kan høre dem (den ene hopper på håndtagene, og det larmer!). Badeværelserne er for tæt på. Kontoret har tæppe, som de bare kradser op i forsøget på at grave sig ud under døren. Osv. osv.

Problemet er næsten væk nu: Den ene kat lever desværre ikke mere, og den anden har fået lov at være fritgående. Han var en meget frustreret indekat, der både strintede og jamrede og konstant hoppede på dørhåndtagene til vores yderdøre, men det har hjulpet utrolig meget, at han fik lov at komme ud. Nu hopper han kun på soveværelsesdøren, når han vil ind og putte i sengen med os. :slight_smile:

Det andet store dørproblem har jeg desværre endnu ikke fundet en løsning på. Lige uden for soveværelset har vi en kældernedgang, der er lukket med en foldedør fra gulv til loft og væg til væg. Trappen fører ned til spisekammeret, og især en af kattene har haft en fiks ide om at ville besørge dernede. :thumbdown: Derfor har der i mange år stået en kattebakke dernede, for i det mindste at holde det væk fra gulvet. Men jeg vil ikke have døren til at stå åben ned til en uopvarmet kælder.
Desværre kan katten åbne foldedøren, til trods for at den er lukket og låst. Og selv om jeg har sat kattebakken lige foran foldedøren (så man skal kravle over den, hver gang man skal i kælderen) så VIL hun stadig i kælderen, nærmest bare fordi. (Hun bruger skam bakken oppe i gangen, hun skal bare lige ned og kigge i kælderen :dokdok:).

Jeg har forsøgt alle de smarte løsninger med tæppetape (døren ser nu rædsom ud), sølvpapir osv. Det hjælper ikke. Jeg har styrtet ud af min varme seng for at skælde ud. Jeg har sågar haft støvsugeren stående klar, sluttet til en stikkontakt ved siden af min seng, så jeg kunne fjernstarte den, når der blev kradset på døren (det er nemlig en kat, der er meget bange for støvsugeren) - men intet har hjulpet.

Pt. står bakken altså foran foldedøren. I spænd bag bakken står en plade, der forhindrer katten i at kradse døren åben. Kønt er det ikke, og dødbesværligt, hver gang man skal i kælderen, men i det mindste er døren lukket det meste af tiden. Det var planen, at jeg langsomt ville flytte kattebakken længere og længere ind i huset, når hun havde vænnet sig til at bruge den (den pynter jo ikke i gangen, og står også i vejen). Hun har vænnet sig til den - men flytter jeg den bare 15 cm væk fra døren, så kan hun igen åbne. Og allerværst: Det er den ældste kat i flokken, der gør det her. Men nu er den yngste også begyndt. :argh:

Har du fået kylling tjekket for urinvejsproblemer? Katte, der har ondt, når de går på bakken, søger andre steder hen, som regel på noget blødt, men jeg havde en bekendt, der havde en kat, hvis foretrukne sted var badekarret. Der skal tages urinprøve, som skal afsted til dyrlægen med det samme, ellers kan dyrlægen tage den med nål. (Det skriver jeg lige, fordi jeg har egen bitter erfaring med dyrlæge, som mente, at det var nok at røre ved katten :-))

Hvis katten har døjet med det længe, kan man risikere, at oplevelsen af, at det gør ondt, bliver hængende, og den fortsætter med at tisse ved siden af (også egen bitter erfaring). Man KAN træne det, når katten ikke har ondt mere (egen god erfaring :-)), men forhåbentlig stopper det, når smerterne er væk.

Med hensyn til kradseriet, så kan du være helt sikker på en ting: hvis du fodrer katten, når den kradser på døren, så vil den kradse på døren! Her handler det om at beslutte sig for, at holde op og så ellers bide tænderne sammen. For en kat, der lært, at det virker at kradse, vil fortsætte og intensivere adfærden, når det ikke giver pote i første omgang. De kloge taler om “extintion burst” - altså en voldsom intensivering af adfærden, før den forsvinder. Jeg ville kombinere det med tiltag, som gør det umuligt eller svært for katten at kradse og så sørge for, at den har, hvad den skal bruge af mad og legesager.

Med sådan en kat, der forspiser sig sådan, ville jeg også prøve med vådfoder. Og så tror jeg, at jeg ville prøve at se, om foder ad libitum i en lang periode kan lære katten, at der ER mad. Mine katte har altid haft foder ad libitum, men på et tidspunkt syntes jeg, at de var blevet lidt tykke og begyndte at rationere. Det var en rigtig dårlig ide, for de var sultne, sultne og sultne, og faktisk blev de så forslugne, at de snildt kunne spise en hel dags ration på nul-komma-fem. Jeg droppede projektet og gik til bage til at have foder til at stå altid, og i et par uger efter åd de som gale, men derefter faldt der ro på igen. Forresten har jeg en kat, der lader til at kaste op, når hun har orm, det var måske også værd at tjekke?

I øvrigt lukkede jeg på et tidspunkt døren til mit soveværelse, da Billy var en pestilens at sove med. Cirka en gang i timen skulle han op og møve rundt og vade mig i ansigtet, og det blev jeg ikke frisk, glad og udhvilet af! Først fandt kræet ud af, at han da bare kunne åbne døren ved at hoppe op på håndtaget. Så blev døren låst, og det gav så også en hel uge uden søvn, fordi han igen og igen og igen bumlede op ad den dør. Derefter gav han op, men i flere måneder efter prøvede han alligevel lige til engang imellem. Der skal man huske, at er der succes bare en gang, så får katten fornyet blod på tanden, så der handler det også om lige at bide tænderne sammen.

Jeg ved ikke, om det er så forfærdeligt at lukke to katte ind på 15 kvadratmeter om natten. Jeg har en veninde, som opdrætter, og hos hende kommer alle katte (tre hunner plus eventuelle killinger) ind på et katteværelse om natten. Det er så kun kattenes værelse med kattetræer, huler og bakker, men jeg tror ikke, det er meget større end 15 kvadratmeter. Hendes katte er vant til det, så de brokker sig ikke. Når de skal i seng, giver hun dem vådfoder som godnatmad i værelset (hvor der også står tørfoder), og så bliver de der natten over.

Men det kan også være, at når din kylling er ok og ikke tisser på gulvet, at I kan ignorere det meste irriterende adfærd væk? :slight_smile:

Held og lykke med det :slight_smile:

mvh. tina

Jeg tror jeg vil købe noget vådfoder som de får om aftenen inden jeg går i seng :slight_smile: Og så åbner jeg alle døre i huset, og så må vi se hvad der sker :slight_smile: Har svært ved at forestille mig, at de fejler noget som helst, men de tisser bare aldrig inde - kun ude med få undtagelser. Tror simpelthen bare at de foretrækker at gøre det ude hvis det er muligt. Og de er på fuld firspring hele tiden. Det er bare frygten for at maden pludselig forsvinder for altid, og så at de kradser på døren. Så tror det hele løser sig ved at jeg giver dem noget vådfoder om aftenen :slight_smile:
Er der noget vådfoder i kan anbefale til hun og hankat på halvandet til to år som begge er neutraliserede og som ikke koster en bondegård?

Ja, Lux fra Aldi. Rigtig godt foder til 5,50 per dåse (400 g ca.). Der er fire varianter - en gul og en orange, som er bidder i gelé, og en rød og en blå, som er paté. Det er meget forskelligt, hvad forskellige katte kan lide, så hvis de ikke kan lide paté, så prøv med bidder i gelé i stedet.

Tissede den ene ikke i håndvasken?

mvh. tina